Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:13

Draad onder de grond door door een stuk rubberen tuinslang. Tenminste, zo hebben wij stroom op de bak gezet die midden in een weiland ligt. Geultje graven van ongeveer 20 cm diep is genoeg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:20

@eilleen333 : hier zou ik erg voorzichtig mee zijn. Mijn buren hebben schapen en ook deze konstruktie. Toen ik mijn paarden daar eens in de wei mocht zetten wegens heftige grasgroei had ik echt een propbleem met over dat stuk stroom heen lopen.
De paarden werden kompleet gek daar.
Nu weet ik niet of er bij hem een 'lek' zat, maar mijn coole kikkers gaven duidelijk aan dat iets hun daar niet zinde.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:35

Naja, zorg dat je tuinslang van goede kwaliteit is ;) . Als je een normale (nieuwe) rubber tuinslang hebt, dan is er niets aan de hand. Denk dat daar dan een lek zit.
Wij hebben er nog nooit problemen mee gehad, en bij ons loopt de stroom voor practisch alle weiden onder de grond. Zit nl allemaal aan een omvormer op de netstroom. Geweldig stysteem. Bij elke weide komt er een stroomdraad uit de grond die je dus zo kan aansluiten op het hek :) .

Maar als je het liever op een andere manier oplost, kan je natuurlijk ook altijd een losse stroomklok aanschaffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:36

Ik meen dat hier geen tuinslang ligt maar een officiële VMVK-kabel voor onder-de-grond gebruik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 18:18

eileen : wel mooi bedacht inderdaad , dan heb je dus voor elke weide apart een eigen stroomdraad , een eigen systeem zeg maar ?

Ofwel : als die lompe donders in 1 wei een draadje kapotmaken dan blijven de andere weides gewoon "onder stroom" staan ?

DD : jeetje , met zo'n kabel dan toch nog dat ze een soort schokje voelen blijkbaar....?

Ik weet eigenlijk niet wat aanbevolen wordt voor onder de grond. Ken wel de YMVK-kabel , die gebruik je gewoon voor normale installaties en is een harsttikke stevig ding.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:07

Een ondergrondse kabel hoort minimaal 50 cm diep te liggen, maar dat zal eerder vanwege evt graafwerk zijn vermoed ik.
Paarden zijn héél gevoelig voor elektriciteit en kunnen weinig 'stroom' hebben. Daarom wordt bij paarden aanbevolen om met 24V te werken ipv 230V.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:11

Je kan bij bijvoorbeeld Agradi speciale grondkabel kopen, hebben wij ook bij onze doorgangen gebruikt.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:14

Wij hebben Gallagher grondkabel, en die zit toch 60 cm diep, idd ivm eventuele graafwerken, omploegen weide etc. Om echt zeker te zijn, zou die 80 cm diep moeten zitten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:17

yep wij hebben ook speciale grondkabel gebruikt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:37

pmarena schreef:
eileen : wel mooi bedacht inderdaad , dan heb je dus voor elke weide apart een eigen stroomdraad , een eigen systeem zeg maar ?

Ofwel : als die lompe donders in 1 wei een draadje kapotmaken dan blijven de andere weides gewoon "onder stroom" staan ?

Ik dacht het wel ja. Als het goed is wel. Als 1 kudde de boel afbreekt, staat de rest safe. Er zitten wel meeredere weides op 1 groep. Als de stroom uit moet is de helft van het land dus zonder stroom. Maar als er ergens een draad knapt, dan zit er op de andere draden wel stroom. Dus minder kans op een grootschalige ontsnapping ;) .

Maar met 30 paarden in de wei, wil je ook wel goede hekjes hebben ;) . Niet dat je met 1 paard een flutomheining kan hebben, maar hier gaat het er dus wel wat grootschaliger aan toe.

Maar de heining hier is super. Er gaat zelden iets mis, en de weiden worden gescheiden door 1 enkele draad. Als je over het land kijkt, zie je alleen maar paarden, geen eindeloze hekwerken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:55

@eilleen333 : en heb je ook veulens lopen?? En hoe groot zijn je paarden ??

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:19

Er loopt nu toevallig 1 veulentje van een maandje oud :) . Die staat wel achter een dubbele, beter zichtbare draad.

De meeste zijn kwpn-ers, maar ook Haflingers (die hier WEL binnen de draad blijven :P ) en 2 Shetten, een NMPRS en een Welsh A.
Maar allemaal respect voor stroom. Shetjes gaan meteen onder de draad door als de stroom eraf is ;) .

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:21

Hela hela, mijn Hafje blijft ook mooi achter de draad :D (waar stroom op staat natuurlijk)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:37

Meestal hoor je juist dat die ontsnappen. Hoewel ze hier een keer allemaal door de draad waren (stroom stond niet aan DOM!!!) behalve mijn schransbaal. Die stond nog op t korte gras, de rest stond in kniehoog gras. Mevrouw durft zelfs niet over een draad zonder stroom die op de grond ligt :Y) . Maar daar ben ik blij mee ;) .

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:24

Ik lees al een tijdje mee :) en jullie brengen mij echt op goede ideeën. Zoals een leuk 'riviertje' maken en een zandberg etc. Nu heb ik het er thuis even over gehad maar dat vinden ze allemaal geen goed idee.. Ik heb niet zo een mega grote wei maar ik wil er wel wat leuks van maken want ze staan altijd 24/7 buiten en dit is ook zo saai..

Ik heb wel een aantal boomstronken en kan verder aan 'bijna' alles komen.. maar misschien hebben jullie nog wat simpele ideeën om het toch leuk te maken? Ik heb wel speelgoed voor ze in de wei.. een jollybal en een grote bal een paar pionnen groot en klein en verschillende zoutstenen..

Ik heb beschikking over 2 keer apart 1000m.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:45

oh wat is dit schitterend.
ik ga gelijk met mij ouders overleggen.
ik vind het echt hartstikke mooi .
zo word het paard ook gestimuleerrd om op zoek te gaan naar zijn eten.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:03

Mijn indruk na een paar dagen is dat ze vooral op zoek gaan naar eten als ik ben langs geweest. Ze weten goed genoeg wanneer ik eten over het pad uitstrooi of wanneer ik dat niet doe.
Ik heb wel de indruk dat ze het pad op en af lopen, maar ik weet niet of dat ze nu meer wandelen dan vroeger op de gewone vierkante weide.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:10

b485 heb je een foto van je pad.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:35

Neen. Ik zal er in het weekend eens enkele maken, en een kleine tekening maken ter verduidelijking

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:26

joyce B schreef:
al surfende kom je toch wel weer nieuwe dingen tegen.

Hier een link naar iemand die op zo'n 2000m2 (half an acre) een paddock paradise heeft gemaakt...
http://brownehorses.blogspot.com/

Bedankt Joyce. Zitten altijd weer handige tips bij (ik verzamel graag informatie ;) )

Wij zijn net weer thuis van onze vakantie, heb gisteren voor het eerst op onze baan kunnen rijden :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:37

Cool! Nu even wachten op mooi weer en dan foto's maken ;)
Dan wil ik die wel voor je plaatsen :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:22

Ik had even een vraagje.
Ik ben dus van plan een mini riviertje te maken maar hoe laat ik dat stilstaande water in beweging blijven? Aangezien mijn paarden er niet elke seconde doorheen lopen.. Als ik daar een plan voor heb dan kan ik het gaan maken maar ik zou dus echt niet weten .. hoe?
Misschien jullie :) ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:40

Vijverpompje :D

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:44

ja marlies, ik zou er ook een vijverpompje in zetten!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:11

Oke, bedankt :) ..
Wat is ongeveer de prijs van zo een vijverpompje? En moet ik dan ook allemaal kabels graven enz :P ..?