Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

POLLO

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:16

Imker hoe lang lag dat vlas in de box?
En met hoeveel zakken ben je dan begonnen?
Nee is moeilijk te zeggen nu al. Alleen heb ik een vermoeden dat het zo is.
Hoe lang deed paard 1 met zijn vlas stal?

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:38

Ik heb een Bels die elke dag zijn stal tot een hel maakt ... hij loopt rondjes denk ik waardoor ik elke ochtend een onwijs vieze natte stal aantref met al het schonen zaangsel aan de zijkanten ... wel poept hij alleen achter dat is wel een voordeel maja elke ochtend tref ik steen aan in het midden en zo vies en nat ..

Ik lees hier dat het moeilijk is te verplaatsen enzo en dat het wel goed blijft liggen .. zal dat ook zo zijn bij een Belgisch trekpaard ???? Die weegt namelijk ffies bijna 800 kilo ( die van mij dan ) en ja als die een rondje loopt tilt ie zijn poten niet op dus ..

Zou dit helpen ? En als ik het wil waar moet ik dan heen om het te kunnen bestellen ?

Alvast bedankt (K) Reneey

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:54

Imker@ Die mestvork zijn lichter dan de ijzeren en dat vindt ik dan weer fijn. Degene die mijn moeder gebruikt sneuvelen idd veel sneller omdat ze er gewoon lomper mee omgaat en die oude paarden zijn dus van haar en die maken nu de stal bodem echt tot een zware gore massa. En ze tikt de vorken schoon van de mest op de rand van de mesthoopbak e.o. kruiwagen en daar kunnen ze ook slecht tegen zeker als het dus vriest. Ikzelf gebruikt ze met name in de paddocks en dat is echt ideaal je schut er heel makkelijk het zand uit. Met de koolzaadstro stallen vindt ik ze minder prettig maar bij de vlas stallen waren ze weer ideaal. Dus ik verwacht dat ze ook fijn werken met de korrels die jij gebruikt. Nu gebruikt ik in de stallen het liefst een aardappelrooi riek. Nadeel enorm zwaar ding maar je kan er beter onder steken, zeg maar.
Je hebt onbewust dus een abonnement op de ziekenzorg Haha! Nou, veel sterkte ermee! Lijkt me echt balen.......

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:00

ik zweer bij de kunststof vork van de welkoop... die is echt supersterk!! Lachen

ik heb vandaag wat zakken van allspan gehaald, tarwestro pellets...

madam X, ik zag de zakken bij de welkoop en heb er toen voor de test wat gehaald. toen ik op bokt verder keek dan mijn neus lang was, zag ik idd ook dat iedereen volop aan het proberen is geslagen Ja
als je het nergens ziet ben je ook niet bewust van een produkt. waar ik het vanmiddag weggehaald heb, heeft het ook helemaal achterin de opslag liggen, waar je normaliter niet komt als klant. het liep niet snel zeiden ze... ik dacht nee vind je het vreemd als het hier ligt Haha!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 02:29

volledig offtopic Haha!
Imker, zullen we samen zielig gaan doen? Ik wordt maandag geopereerd.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:31

Pellie schreef:
ik zweer bij de kunststof vork van de welkoop... die is echt supersterk!! Lachen

ik heb vandaag wat zakken van allspan gehaald, tarwestro pellets...

madam X, ik zag de zakken bij de welkoop en heb er toen voor de test wat gehaald. toen ik op bokt verder keek dan mijn neus lang was, zag ik idd ook dat iedereen volop aan het proberen is geslagen Ja
als je het nergens ziet ben je ook niet bewust van een produkt. waar ik het vanmiddag weggehaald heb, heeft het ook helemaal achterin de opslag liggen, waar je normaliter niet komt als klant. het liep niet snel zeiden ze... ik dacht nee vind je het vreemd als het hier ligt Haha!

19 jaar geleden kwam het in Nederland voor het eerst op de markt als strooisel voor paarden/koeien. In beginsel was de kwaliteit niet zo goed en daarom viel de afzet tegen. Een aantal bedrijven stopten met de productie, zagen er geen brood in; andere bedrijven namen de productielijn over en gingen verder met expirimenteren om een beter product te krijgen. Dat lukte en er waren toen ook al strokorrels die gemengd waren met e.a. Het product zelf was behoorlijk aan de prijs en de mest ophalers wilden dit niet hebben, dus kwam het in 'paardenland' nooit echt van de grond. Een aantal paardenbedrijven bleven dit echter wel gebruiken en waren jarenlang de enige. Zelf kwam ik via 1 van die bedrijven in aanraking met strokorrels; ik had voorheen alles al geprobeerd. Strokorrels leverde mij alleen maar voordelen op maar ik moest wel rekening houden met het ene nadeel: de mestafvoer. Voor mij is dat nu inmiddels opgelost maar er zijn veel paardenbedrijven die de mest vermengd met strokorrels niet kwijt kunnen aan de gangbare mest ophalers.
Momenteel wordt het product door veel leveranciers als 'nieuw' gepromoot, maar feitelijk zijn dit leveranciers die willen profiteren van hetgeen anderen bereikt hebben. Bewust houden zij de momenteel de prijzen laag, zodat de drempel dat iedereen het gaat gebruiken laag is; de verwachting is echter dat vanaf januari de prijzen weer zullen stijgen. Omdat bij mij de mestafvoer goed geregeld is maakt het mij niet uit hoe hoog de uiteindelijke prijs wordt, maar bedrijven die deze mest niet kwijt kunnen hebben een probleem.
Kortom: strokorrels zijn veel idealer (goedkoper) dan andere soorten strooisels maar hebben het nadeel dat de gangbare mestophalers het niet willen hebben.
Een dergelijk expiriment van Imker vind ik zeer positief: het laat zien wat het product op kleine schaal doet. Ik heb helaas geen gegevens voor publicatie beschikbaar wat het op grote schaal/bedrijfsmatig voor voordelen oplevert, ik kan alleen zeggen dat dit enorm financieel voordeel oplevert, mits men niet meer afhankelijk is van de gangbare mestophalers.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:47

Citaat:
mits men niet meer afhankelijk is van de gangbare mestophalers.

...... voor degenen die eigen land hebben mmoet dit geen probleem zijn. Fijn (laten) uitstrooien op je eigen weide!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:59

Geldt het probleem met de mestafvoer niet ook voor vlas?? Of mag dat wel gewoon op de mesthoop? Mijn vlasafval kan ik in de buurt bij iemand brengen die het over zijn land rijdt dus ik weet niet hoe het bij de reguliere mestophalers werkt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:05

POLLO schreef:
Imker hoe lang lag dat vlas in de box?
En met hoeveel zakken ben je dan begonnen?
Nee is moeilijk te zeggen nu al. Alleen heb ik een vermoeden dat het zo is.
Hoe lang deed paard 1 met zijn vlas stal?

Pollo, dat vlas lag er ongeveer 4 weken in. Ik pot het een beetje op en de extreem natte plekken haalde ik er wekelijks uit. Het was een laag van ca. 25cm. De onderlaag is écht misselijkmakend (vond ik altijd al van vlas), rood, zompig en stínken!! Bij de stallen van mijn eigen paarden begon ik altijd met een zak of 3 (rubberen ondergrond met afvoer) en ik gok dat ik 4 weken per stal met ongeveer 6 balen deed. Dus ongeveer 12 balen per 2 maanden x 5,75...

Paard 1 kon 3 dagen met 2 pakken vlas doen.... Dat zegt al een hoop he?

Over de mestvorken: ik ram ook met mijn mestvork tegen wanden, mesthoop, knikkie, muren en kruiwagen. Die van mij is letterlijk en figuurlijk IJZERsterk.

MandyR, wat gaan ze bij jou doen? Doe maar ff via PB om topic niet te vervuilen.

Veel champignonkwekers willen ook geen vlas. Mijn loonwerker haalde mijn vlasafval wel gewoon op en strooide het hier in de buurt uit bij (duh) de buren.

Laat in de middag komt er weer een update van mijn kant.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:50

Zolang je niets met die onderlaag doet stinkt het ook niet.
Lijkt mij dat je dit straks met de korrels ook gaat krijgen. Het gaat een keer verzadigen lijkt mij.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:11

Mijn vlas stonk ook, zonder de onderlaag te beroeren. Nu kan ik gelukkig alles tegen elkaar openzetten, maar dat helpt ook niet super.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:32

Hmm, ik vind mijn vlasstal niet stinken. Iig niet meer als een strostal.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:40

Dan zal ik wel een pietlut zijn. Ik hou van lekkere schone stallen, dus iedere dag uitmesten (soms wel 2x als ze de hele dag binnen moeten blijven) vind ik normaal...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:41

imker schreef:
Dan zal ik wel een pietlut zijn. Ik hou van lekkere schone stallen, dus iedere dag uitmesten (soms wel 2x als ze de hele dag binnen moeten blijven) vind ik normaal...

ik ben ook een piet lut imker.
maar mijn vlasbox stinkt zeer zeker niet. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:20

Net weer uitgemest en ondanks dat er nog hele korrels inliggen zijn er ook al natte stukken. Als ik een handje samenknijp valt het er niet allemaal makkelijk af en het voelt ook vochtig aan zeker in het midden waar het 'geroerd' is.
Het ligt er nu 3 nachten in en het gaat écht geen week meer mee.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:56

Hmm .. dat klinkt toch een stuk minder positief bij jou dan bij Imker, DD.

Ik was net van plan om over te stappen op die strokorrels maar nu twijfel ik weer.

Nog even voor de zekerheid: het is dus de bedoeling dat je 6 pakken erin gooit en daarna alleen de mest eruit haalt?
En je gaat pas wat doen aan de urineplekken als het helemaal verzadigd is of heb ik het principe dan niet goed begrepen?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:49

imker schreef:

Over pietlut gesproken, dan zal ik wel de ergste zijn, haha...ik haal wel 6 x per dag de hopen eruit. (met een ijzeren zaagselvork) Die van mij staan de hele dag binnen en komen er alleen voor het rijden uit.

Ik heb de dikste smeerkeesin (nl. een merrie) op (nu inmiddels 2 zakken) vlas met daaronder een zak korrels. dit ligt er nu 3 weken in, het stinkt niet, ziet er wel bruin uit maar is opzich niet nat.

De eerste week had ik een zak korrels met daaroverheen koolzaadstro (wat overigens opgegeten wordt en elke ochtend wordt aangevuld) na 6 dagen heb ik 1 zak vlasstro (linostar) erover gegooid en in de daarop volgende week 2 x een halve zak vlas erover gegooid. Het zou nu weer aangevuld moeten worden met schone vlas, maar ik ben nu dus 3 1/2 week verder.

Nou heb ik vanochtend (en dit doe ik ong. 1 x per week) de natte plek eruit gehaald (merrie plast altijd op dezelfde plek) en dat stonk wel, dus wat dat betreft is het wel zo dat zolang je het laat liggen ruik je niets maar als het losgetrokken wordt des te meer!

Ik twijfel nog steeds of korrels beter "uitpakken" dan vlas en blijf de foto's van Imker volgen.
Tot nu toe niet gek!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:43

Fitz, bij verzadiging ga ik wel de natte plek eruit halen en dan maak ik het bed weer egaal.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:47

Hoe zie je eigenlijk of het verzadigd is dan? Wordt het rood, net als bij vlas, of...?

Edit: Laat maar, ik heb het andere topic al gelezen Lachen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:17

dobbel schreef:
is dat zo, nou aan strond heb ik dat niet hoor, maar het is echt de plasbende die het zo smerig maakt. drollen liggen op een hoop en is vrij makkelijk weg te scheppen hier. maar die nattigheid. geloof nooit dat dat bij deze merrie werkt om te laten liggen. omdat ze altijd op exact de zelde plek plast.
ik heb een gesloten betonnenvloer als bodem.

dat is dus bij mij ook precies waarom ik twijfel. luna plast ook altijd op dezelfde plek, urine kan nergens heen lopen. met vlas altijd elke dag soppig en helemaal rood vlas. ik moet echt elke dag de natte plek wegscheppen, kost erg veel vlas. ik betwijfel of dat met srtrokorrels beter is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:19

Bi mij is met vlas de vloer ook soppig op de plasplek, maar met strokorrels (en houtkrul) blijft de vloer wel 'droog'.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:42

Oke, dat is dan weer een verschil ja, hier is de vloer ook soppig,

ben heel beniuewd hoe het bij jullie houd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:45

imker schreef:

Ik ook. Daarom stinkt mijn vlasstal niet Clown

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:33

imker schreef:
Fitz, bij verzadiging ga ik wel de natte plek eruit halen en dan maak ik het bed weer egaal.

hier een gekopieerd stukje vanaf hun site (stal 1)

Het vochtige gedeelte opzij gooien om te drogen, de oppervlakte van het strooisel lichtjes harken

ik vraag me af of dit mogelijk is????

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:35

Ik ga het morgen uittesten.
Even orde op zaken stellen omdat ik er woensdag niet zelf aan kan werken.
Woensdag zijn er dus even geen updates, ik hoop donderdag een beetje te kunnen hinkelen en weer foto's te maken.