Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:29

DubbelDun schreef:
PhiaBink schreef:
Het valt op dat de mensen met een tegelvloer minder lang met stro korrels doet dan mensen met een betonnen vloer.

Kun je dat verklaren?? Want bij beton heb je helemaal geen drainagewerking en bij stoeptegels meestal nog wel íets.

Met een betonnen vloer neem je de natte plekken weg en veeg je de natte stro korrelresten op. De vloer is helemaal kaal en je kan hem laten drogen.
Bij een tegelvloer blijft het vocht en stukjes stro korrelresten tussen de tegels zitten. Het vocht kan dan niet snel weg lopen. Er komt een laag slib ertussen die niet of nauwelijks vocht door laat. De kieren tussen de tegels zijn dan verstopt. De stalvloer blijft daarom natter.

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:33

Zou kunnen, ik kan dat nu niet zien want er liggen rubber matten op :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:50

Wij hebben volgende week de 2e ronde van 6 weken met strokorrels achter de rug en het bevalt nog steeds supergoed. Ook na 6 weken nog geen geur van ammoniak of nattigheid in de stal. Elke dag de mest eruit halen en de stal gladtrekken. We zijn gestart met 5 volle kruiwagens korrels en het volume is flink toegenomen. Uiteindelijk zullen er volgende week zo'n 8 tot 9 kruiwagens uit elke stal komen. Het scheelt mij dagelijks ontzettend veel werk en de paarden hebben altijd een mooi dik en droog ligbed tot hun beschikking.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:45

Citaat:
PhiaBink,
Met een betonnen vloer neem je de natte plekken weg en veeg je de natte stro korrelresten op. De vloer is helemaal kaal en je kan hem laten drogen.
Bij een tegelvloer blijft het vocht en stukjes stro korrelresten tussen de tegels zitten. Het vocht kan dan niet snel weg lopen. Er komt een laag slib ertussen die niet of nauwelijks vocht door laat. De kieren tussen de tegels zijn dan verstopt. De stalvloer blijft daarom natter.

Ik ben het helemaal eens met de bovengenoemde verklaring ;)
Hier ook (nog steeds) dezelfde werkwijze als PhiaBink. Dit tot volle tevredenheid!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:06

Gister halve bodem eruit gehaald en 4 zakken erdoor geharkt en vanochtend wassie weer als nieuw.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:04

ik had ook een betonvloer, maar na 3 weken was het al een dikke zooi

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:22

Wij hebben het afgelopen weekend onze laaste voorraad strokorrels in de stallen gedaan. We hadden 4 van die mega-grote bigbags, zeker 2x zo groot als normale. Nu wil ik dus iets anders, want deze dingen waren erg onpraktisch voor mij, altijd de trekker nodig om ze te verplaatsen en dit was nog link ook, want die zakken zijn zo zwaar, dat de trekker zelfs dreigt te kantelen.
Weet iemand of de strokorrels ook los te koop zijn en dan in een silo geblazen kunnen worden? Ik heb op de deel nog een silo leeg van ruim 4 ton, lekker dichtbij de paardenstallen en of daar nu brokken of strokorrels inzitten maakt weinig verschil. Andere optie is zakken op pallets, maar ik denk dat dan het prijskaartje tegen gaat vallen.
Wie heeft prijzen en tips?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:45

@Suffie,
Het is van een tijdje terug maar op pag.1 van dit topic staat een lijst van leveranciers. Wellicht kun je hier iets mee (ter indicatie)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:37

karev schreef:
ik had ook een betonvloer, maar na 3 weken was het al een dikke zooi

Wij verbruiken ook meer dan de leveranciers aangeven hoor. Gewoon omdat het vocht niet weg kan (en de korrels ook vocht van buiten aantrekken). Als je dan ook nog eens een ruin hebt die binnen staat dan is het feest. Maar ala het is nog steeds droger dan vlas. Als deze pallet op is maken we de balans op en kijken we hoe de financiële stand van zaken is in verhouding tot vlas.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:55

diana1 schreef:
@Suffie,
Het is van een tijdje terug maar op pag.1 van dit topic staat een lijst van leveranciers. Wellicht kun je hier iets mee (ter indicatie)

Die heb ik gelezen, maar er zijn zoveel verschillende leveranciers dus ik wil ook graag ervaringen weten, want de ene korrel is de andere korrel niet ;) Daarnaast is het dus niet alleen voor het gebruik bij de paarden, want het gaat ook nog door naar de koeienstal.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:21

Genoeg info over de verschillende ervaringen hier in het topic zou ik zo zeggen. Succes met lezen ;)

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:34

Op marktplaats staat een advertentie met strokorrels voor € 3.99 zak excl btw 6%. Maar die prijs geld voor 1 pallet. Er staat ook bij van een volle vracht = grote korting.

Maar ik weet niet welk merk dat het is.

suffie schreef:
Wij hebben het afgelopen weekend onze laaste voorraad strokorrels in de stallen gedaan. We hadden 4 van die mega-grote bigbags, zeker 2x zo groot als normale. Nu wil ik dus iets anders, want deze dingen waren erg onpraktisch voor mij, altijd de trekker nodig om ze te verplaatsen en dit was nog link ook, want die zakken zijn zo zwaar, dat de trekker zelfs dreigt te kantelen.
Weet iemand of de strokorrels ook los te koop zijn en dan in een silo geblazen kunnen worden? Ik heb op de deel nog een silo leeg van ruim 4 ton, lekker dichtbij de paardenstallen en of daar nu brokken of strokorrels inzitten maakt weinig verschil. Andere optie is zakken op pallets, maar ik denk dat dan het prijskaartje tegen gaat vallen.
Wie heeft prijzen en tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:36

Ben je niet bang dat ze dan gaat schimmelen? Ik had een paar opengegeten zakken, waar de korrels vochtig waren geworden en dat was een zwarte beschimmelde bonk geworden, gelukkig niet heel de zak, maar in een silo, moet je daar wel voor oppassen...

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:01

Zijn mijn tips uit ervaring,zonder commerciele bedoening hier niet meer welkoml?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:25

trekruiter schreef:
Zijn mijn tips uit ervaring,zonder commerciele bedoening hier niet meer welkoml?

Ach zie het al weer, we zijn weer gecensureerd....... :Z

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:27

russel schreef:
Ben je niet bang dat ze dan gaat schimmelen? Ik had een paar opengegeten zakken, waar de korrels vochtig waren geworden en dat was een zwarte beschimmelde bonk geworden, gelukkig niet heel de zak, maar in een silo, moet je daar wel voor oppassen...

We hebben die 4 grote BigBag's buiten opgeslagen onder een zeil en die laatste heeft er ruim een half jaar gestaan. Alles was tot onderin mooi droog. De brokken die in een silo worden geblazen schimmelen toch ook niet, want er komt immers geen vocht bij. De hoeveelheid die wij kwijt kunnen in de silo is 4 ton, dus dat is ook nog een hoeveelheid die te overzien is mocht het gaan lukken. Als ik nu in de stallen kijk waar de korrels ruim 6 weken liggen is er ook geen schimmel te zien. In de hoeken kom ik niet zo vaak, maar ook daar komen gewoon hele of schone geplette korrels vandaan. Misschien ligt het toch aan het soort/merk/samenstelling korrel??

Justahorse, bedankt voor je tip!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:43

Met opslag van korrels heb ik nooit een probleem gehad, maar ik heb wel geconstateerd dat de korrels behoorlijk kunnen schimmelen als deze eenmaal op stal liggen. Niet zozeer op het loopoppervlak, maar wel aan de randen van de stal. Dat kun je natuurlijk voorkomen door alles telkens goed los te harken, maar toch...
Een van de redenen waarom ik toch van de korrels afgestapt ben, is wel dat het zo lang laten liggen van de onderlaag toch een bodem kan opleveren waarin ongezien schimmel- en bacteriegroei kan plaatsvinden. Ik vind dat toch behoorlijk riskant voor de paarden.

CandyDeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:44

Heb hier geen ervaring mee en ik moet zeggen dat ik zit ook nog nooit heb gezien!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:02

Jannepauli schreef:
Met opslag van korrels heb ik nooit een probleem gehad, maar ik heb wel geconstateerd dat de korrels behoorlijk kunnen schimmelen als deze eenmaal op stal liggen. Niet zozeer op het loopoppervlak, maar wel aan de randen van de stal. Dat kun je natuurlijk voorkomen door alles telkens goed los te harken, maar toch...
Een van de redenen waarom ik toch van de korrels afgestapt ben, is wel dat het zo lang laten liggen van de onderlaag toch een bodem kan opleveren waarin ongezien schimmel- en bacteriegroei kan plaatsvinden. Ik vind dat toch behoorlijk riskant voor de paarden.

Mijn idee, zo had ik 2 maanden terug mooi een paard met Einschuss, kennelijk een heel hardnekkige bacterie in zijn stalletje....

Enne vraag mij af waarom korrels zo snel beschimmelen....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:43

Ik weet niet wat ik anders doe maar ik heb hier geen last van schimmel in de strokorrel stallen.

Beiden liggen er nog steeds super bij, lekker los van structuur en licht van kleur.

Ik heb plastic zakken met daarin de strokorrels onder een afdak in de buitenlucht en heb geen last van open gevreten zakken, klonten en schimmels. Mijn aanvoer gaat per 60 zakken en dit ligt dus wel een tijdje.

De hoeven van beide paarden ondervinden geen ongemakken van de korrels.

De natte plek en de hopen worden hier elke dag verwijderd en ik hark 's ochtends de bodem even door *D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:27

Als ik de natte plek weg haal, dan heb ik vrij snel weer een nieuwe zak nodig en dan is het best duur vind ik. Daarom maak ik de rest van de zakken op om alleen op de plasplek en dat is het middenstuk te strooien, de rest is vlas.

HIer heb ik toch steeds weer even last van muizen, ze zijn er nog niet, maar met deze regen zullen ze snel wel weer binnen komen....

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:06

Uit mijn STROVAN periode,
Het blazen van de korrels,ik had ook klanten die het gevraagd aadden.
We hebben het geprobeerd,maar de korrel is zo broos,(doordat er geperst is zonder toevoegingen)
En het resultaat was bedroevend,meer dan de helft was door de wrijving van geblazen laden en lossen,verpulverd.
Bij brok is de stuctuur veel harder,maar toch is er ook veel verlies,kijk maar eens op de bodem en de wanden van de silo.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:22

Ik denk dat ik ook maar een silo aan ga schaffen.
Heb ik het spul gelijk verpulverd zonder natmaken.
Twee vliegen in één klap +:)+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:23

Ik heb vandaag ook maar weer eens een stal voorzien van korrels en mevroi staat er meteen al weer heerlijk van te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:29

diana1 schreef:
Ik denk dat ik ook maar een silo aan ga schaffen.
Heb ik het spul gelijk verpulverd zonder natmaken.
Twee vliegen in één klap +:)+

haha zo een ding in je achtertuin.