het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:02

Wij zijn nu aan op oppassen op de boerderij van kennissen van ons. 7 paarden hebben ze lopen en zo kunnen we alvast wennen aan het leven met de paarden aan huis. Ons eigen puppypaard loopt hier ook.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:05

Toen we dit huis kochten stond er een oude metalen kruiwagen, loeizwaar en met een lekke band die zo vastgeroest zat dat ie er niet af wilde, dus daar heb ik gaten in geboord en heb ik jaren het hooi voor Missy in natgemaakt. Later stond ie in de weg en heb ik ook de handvaten er af gezaagd want ik stootte me er elke keer aan. Toen ik eens wat stoffig hooi had en Boon werd wat hoesterig heb ik hem alsnog weer eens gebruikt :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:18

Hier gewone kruiwagens van de bouwmarkt en een anti lek band erop. Gaat prima. Als ze vol zijn, kan ik ze qua gewicht nog net goed legen.

Vanmorgen met Tess en Diekke naar het bos gegaan. Mirtje daarna grondwerk gedaan en gelongeerd met zadel. Allemaal lieve paardjes <3

MarloesHJ

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:26

Ik gebruik voor de mest een kruiwagen van Landbouwwinkel maar dit is wel er eentje van 255L. Ik moet de mest toch weer op de kar scheppen dus dat is voor mij geen probleem.
Voor het hooi heb ik een kruiwagen van 350L. Daar kunnen zo’n 5-6 kleine balen per keer in.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:29

Ik rij mn kruiwagen de aanhanger op, dus dan is 100L zwaar zat.

Leliesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:59

Wij hebben twee kruiwagens van Fort met antilekbanden, 160 liter. Ben er wel echt heel blij mee en vond het de investering ook wel waard eigenlijk…

Vanochtend hier flink geschrokken, we hebben afgelopen voorjaar (mei) een 2 jarige welshpony gekocht en die werd steeds dikker. Liep voordat we haar kochten in een kudde met merries en ruinen. Dus graasmasker op(wel met onbeperkt ruwvoer tot haar beschikking) en extra beweging gegeven, wat weinig hielp. Kwam ik vanochtend bij de paarden lag er een dood veulentje naast :(. Dat was wel even flink schrikken. Veulentje was ook niet goed gevormd en 6-7 maanden oud…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:17

Ach wat sneu ;( , de natuur is hard maar dit was waarschijnlijk wel de beste oplossing. Hopelijk komt de merrie er snel overheen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:26

Zo, dat komt wel even aan dan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:58

Dankjewel iedereen.

Ik bedoelde inderdaad Fort en geen Hummer. Ik wist dat het een auto was maar welke :')
Ik mest nu de wei / paadock uit met een 160 liter kruiwagen met 1 wiel. Nou dat is alleen leuk als het droog is. Anders trek en duw je je eigen een ongeluk.

Ik ga het eerst maar met een kleinere kruiwagen proberen en ik hou marktplaats wel in de gaten voor een fort.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:22

Jeetje dan schrik je wel zeg! Merrie ok verder?

Leliesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:26

Ja, was flink schrikken, helemaal omdat we niet eens wisten dat ze drachtig was. Merrie oogt verder helemaal happy en stond vanochtend gewoon te eten.. placenta was er ook vanaf gekomen al, compleet en wel, dus dat is fijn. Verder was de merrie helemaal blij dat het graasmasker nu af mocht :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:36

Hou haar wel in de gaten want dat volle gras met al die hormonen zonder melkproductie pakt niet altijd goed uit (hb).

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:37

Ah wat sneu Leliesan. Hopelijk geen nare effecten voor de merrie.

Leuke foto’s FG!

Hoe doen jullie het met voeren van psyllium, de hele zaadjes? Gaat om een shet van 170 kg. Blijft wat mestwater houden. Dacht aan ca 100 gram per dag. Of zouden jullie meer geven?
Nu zijn de berichten tegenstrijdig: wel weken van tevoren (anders kans op verstopping) of gewoon erdoorheen roeren en geven. Wat doen jullie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:46

Ik voer het in kombinatie met geweekte pulpbrok en wat muesli, maar ik week eerst de brok en vlak voor het voeren gaat de psyllium er door anders wordt het een kleverige bende.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:11

rover_ schreef:

Leuke foto’s FG!

Hoe doen jullie het met voeren van psyllium, de hele zaadjes? Gaat om een shet van 170 kg. Blijft wat mestwater houden. Dacht aan ca 100 gram per dag. Of zouden jullie meer geven?
Nu zijn de berichten tegenstrijdig: wel weken van tevoren (anders kans op verstopping) of gewoon erdoorheen roeren en geven. Wat doen jullie?

Hele zaadjes. Mengen met lijnzaadolie en over de brok. Soms een keertje wat wortel stukjes erdoor of appel

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:28

Ik heb net als Manzano een oudje om uit te mesten, een hele degelijke die ik al zeker 2o jaar heb
een goedkope groene van de Craenebroek gebruik ik voor het hooi

Een dubbele vind ik onhandig, te zwaar, vind hem alleen hanig met brok voeren op het vorige werk

Manlief heeft de quad volledig gestript. Ik wil de kappen ( zijn nu wit) spuiten maar ik mag geen roze :? Hij wil er namelijk ook mee rijden en deze is op kenteken dus mag de weg op

Leliesan, wat schrikken. Goed uier in de gaten houden, als ie met melk gevuld is niet teveel op het gras, werd hierboven ook gezegd. Kan ook zijn dat er geen gevulde uier is vanwege de termijn
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 29-09-23 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:30

Wat schrikken Leliesan.
Gelukkig gaat het goed met de merrie.

Ik heb 3 kleintjes. Geloof dat 1 een duurdere is. De rest craenenbroek.
Alle intussen met anti lek band. En heb verder nooit verschil gemerkt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:05

rover_ schreef:

Leuke foto’s FG!

Als je zand verdenkt: 170 gram (en een beetje extra als ze knoeien), door olie roeren en dan voeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:09

Dit is de richtlijn, minder zou niet veel doen.
Maar of het dan voldoende werkt nog maar de vraag.
Ik vind het maar eng. Al hebben mijn beide paarden mooie mest.
Abby heeft altijd zand in het zakje bij een mestbal of 5. Ryan niet. En ook dat zegt niks... pfff

Zo'n 500gram krijg ik hier wel in wat pietenpulp en brokjes gedaan, maar meer word niet gegeten door Abby, ryan wel.

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:26

Jeetje Leliesan, dat is schrikken.

Qua psyllium doe ik hetzelfde als DF en ik geef rond de 0,7 kg per kg.

Wij hadden crosstraining van Michiel Mulder en war was dat genieten. Wat een rust, wat een fijne uitleg. Echt super.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:58

Wat naar Leliesan
Sta je ook raar te kijken als je t niet verwacht.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:34

Bedankt allemaal, ze krijgt wat geweekte flakes met balancer, dan roer ik het daar doorheen voor het voeren. Ben benieuwd of ze 170 gram eet….

Voeren jullie het 5 of 7 dagen ?

Haha Belker, grappige schrijffout. Dan mag ik wel snel bijhalen ;-) Fijn dat cross leuk was. Stoer!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 23:50

Afbeelding
Een indrukje. Ik hebook nog een filmpje. Maar het is echt Bixie niveau.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 07:59

Hij is fijn hè die Michiel! Heb er ook wel eens les van gehad. En het niveau boeit niet, de lol is wat telt! Hanneke Held vind ik ook zo fijn lesgeven. Jammer dat ik bij beide zover uit de buurt zit.

Leliesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 08:35

Wat stoer weer van jullie, Belker! Feestje doet het goed :D

De merrie doet het bij ons nu ook no goed, niet opgeuierd gelukkig. Ze staan ook voornamelijk op hooi met weinig suiker, en maar een paar uurtjes per dag op de wei met lang uitgebloeid gras

Wat betreft de psyllium houd ik preventief 1 gram per kg paard aan. Meer als er echt klachten zijn…