Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 11:04

Sterkte Lynn

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 11:06

De pillen kosten 100,- voor 200 stuks. Dus dat vind ik meevallen.
Thuis staan ze bijna niet op wei. In paddocks. Dus dat is geen punt.
Mijn dierenarts vind dat ik het gewoon kan doen.
Heb de mensen gevraagd voor een extra filmpje.
Ga ook bij andere pony's kijken.
Elke pony heeft wel wat. Dus wil er goed over nadenken. Als hij verder perfect is voor de kids. Is me dat het overwegen wel waard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 11:12

@anke: daar zit een flink prijsverschil in met de pillen van Nathalie. Heb jij de mensenvariant dan nog ??

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 11:16

Nou, zo is het ook, Anke. Als je er op voorbereid bent, je kan m goed neerzetten en je houdt in je achterhoofd dat er veel problemen kunnen komen of dat je over een jaar afscheid zou moeten nemen, is het ook niet zo n punt. Elk paard heeft wel wat en meestal hebben vorige eigenaren dat niet gezien (of gezegd) en kom he er pas achter als ze in de tuin staan.

Maar als je een pony wil die nog 10 jaar meegaat voor je jongste, dan is er 1 met cushing wel een risico. Zeker als hij 'al' 19 is (al is dat natuurlijk nog niet zo heel oud). Maar als je er 1 zoekt voor nu, dan is het orima. Zie je over een jaar wel weer verder hoe het gaat. Zeker met kleintjes waar kinderen uitgroeien (alhoewel je jongste niet snel uit iets groeit. Die heeft nog tijd zat), vind ik dat altijd wel een aardige overweging. Bij mij gaat er ook nooit iets weg en dat zit je nog met een pony waar niks meer mee wordt gedaan. Daar ben ik nu wel weer in getrapt. Beest wordt 9, dochter kan er nog wel een jaar of 2-3 op, had m in bruikleen, maar kan er geen afscheid van nemen, dus hij zal wel blijven. Daarom moet hij verplicht voor de kar. Kan ik er nog mee mennen straks. Werkeloze ponies wil ik niet in mijn tuin hebben.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 11:38

Syndroom van Cushing is een progressieve aandoening. Medicatie geneest niet, maar onderdrukt (deels) de symptomen. Ik heb er inmiddels twee met Cushing gehad en tot aan het einde toe meegemaakt.
Gedragsveranderingen (veel schrikkeriger, een soort dementie waardoor ze terug kunnen vallen in onopgevoed pubergedrag), oogproblemen, misselijk worden van de medicatie waardoor ze slechter gaan eten, hoefbevangen ondanks alle voorzorgen, moeilijk warmte kwijt kunnen in de zomer, huidaandoeningen en ga zo nog maar even door. Mét medicatie dus, die ook zorgvuldig ingesteld werd in samenwerking met de dierenarts. Mijn beide Cushing-patiënten waren een stuk ouder dan 19 jaar, maar dat wordt je nieuwe aanwinst vanzelf ook... Veel zorgen en vooral veel medelijden met mijn paardjes, die trouwens er zelf redelijk gelijkmatig onder bleven.

Ik zou nooit een Cushing-patiënt van een ander overnemen. In mijn kennissen-kring recent ook weer zo'n geval. Lichte Tour-paard van 17 jaar met Cushing, gekocht voor dochter als leerpaard. 'Met medicatie heeft ze nergens last van' was het verhaal. Het heeft nog geen half jaar geduurd of paard was niet meer geschikt om uberhaupt te berijden.

LynnNikita: wat een nare ervaring om zo plotseling een pony kwijt te raken.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:12

Ze is er... Ze ging in 1x de trailer op... Heeft zich perfect gedragen....terwijl de eigenaar mij nog Apte, met zal ik haar sederen... Kun je alles uit de trailer halen... Ik al helemaal zenuwachtig. Maar ondanks dat zei ik, doe maar niet.... We kunnen als het niet lukt altijd nog sederen. ( ik ben daar geen voorstander van nl)
De dames staan ook al bij elkaar... Mooier kan niet!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 13:13

@Monmaster: en al zo netjes rustig te eten. Super !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 13:18

Dat gaat soepeltjes Monmaster, nice!! _/-\o_

Ik hoop echt dat het nieuwe zonnescherm snel gaat komen voor mijn huisje; ik smelt!!!
Zit te puffen en te hijgen als een oude taart, vind het maar benauwd...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 13:44

Ik vind het ook warm. Heb alweer hoofdpijn. Moet ik toch eens mee naar de dokter. Ik drink me een slag in de rondte (zit dus ook steeds op de plee) en altijd dorst en dorsthoofdpijn. Lijkt me ook niet normaal. Helemaal leuk als het morgen weer boven de 25 graden wordt -O- .

Lekker zo soepel, monmaster! Met een beetje mazzel blijft dat zo.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 13:53

Ik hoop het... Van de Tinker wist ik sowieso dat het geen problemen zou geven, die is erg onderdanig.... Mijn merrie is dominant maar wel eerlijk.... Toen ik ze achter het draadje had, voelde ik meteen dat het goed zou gaan... Dus hup... Dan maar open..
Maar meer kun je je niet wensen zo!

Fabster..... Vervelend.... Misschien maak Je je toch te druk met dit warme weer...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 14:01

Dan maak ik me altijd te druk, denk ik. :+ Alleen met watm weer wordt ik er echt ziek van. Verlies je natuurlijk ook nog vocht met zweten. Heb ooit ook tumor op mijn hypofyse gehad (ook soort cushing dus, alleen op ander hormoon). Mss is ie terug, alleen op de vochthuishuidingshormoon. Hoop t niet. Dat zou echt vervelend zijn. Dus toch maar even laten checken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 14:23

@fabster: drink je dan puur water of met 'iets' er door ??
Als het echt warm is dan drink ik graag water met een paar korrels zeezout er door. Dat maakt het iets zilt en je krijgt wat meer mineralen binnen die je hard nodig hebt met dat zweterige weer.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 14:26

Ik drink kruidenthee. Maar wat zoutig is mss nu geen slecht idee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 14:47

Keltisch Zeezout staat bekend om zijn gezonde werking.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 14:56

Fabster, ik dacht mbt druk maken, aan teveel willen doen... Terwijl het te warm is.....
Jezelf even na laten kijken kan natuurlijk nooit kwaad.... Sterkte....

Vanavond ga ik met vrienden bij ons thuis BBQen .... Uitstekend weer voor!
Morgenvroeg ga ik maar rijden... Ivm de hitte.

Met de ames gaat het nog steeds goed!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 15:24

Gefeliciteerd, Monmaster; wat fijn dat het zo goed gaat!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 15:31

Tjonge, jullie gaan weer als een speer!

Qua weer... ik zit hier echt goed. Af en toe een buitje voor het gras en stof weg, maar al het onweer en hoosbuien gaan precies langs ons heen. Iedereen sterkte die er middenin zit en schade heeft Y;(

Qua paarden.... ik ben echt met Tinkers opgegroeid sinds ik met paarden bezig ben. Ook wel eens een Haflinger gehad, maar dan vind ik de Tinkers toch fijner om mee te werken. Ze zijn er in zoveel soorten, maten en karaktertypes, voor ieder wat wils. Ik pik juist de wat minder Typisch-Tinker karakters eruit vaak. Kyra is ook echt niet breed (boommaat 32 - 33), wel lekker aan de maat. Dus ook dat is mogelijk.
Iets anders dan een Tinker kopen zou niet snel gebeuren. Maar zowel, een prachtig mooi donkerbruin Groningerpaard of een stoere Welsh Cob. Kleurtjes heb ik doorgaans niks mee, al zou een valk of een grullo hier zeker niet misstaan.

Broek meenemen naar het weekendje wil ik wel doen, wel helpen herinneren, zoiets kan ik slecht onthouden.

Pony met cushing kopen... ik zou het echt niet doen. Een paard met gebreken moet je niet kopen, die krijg je vanzelf, is een wijs gezegde. En cushing kan in rap tempo (door verandering?) erger worden.

Vraag me nog steeds af waarom Roosje geen kinderpony is?

Goed zo AbbyBlues!

Heel veel sterkte Lynn_Nikita, gecondoleerd :(:)

Wat heerlijk Monmaster *\%/*

Heftig Fabster, hopelijk niks aan t handje.

Ik ben gisteren heel stoer in mijn eentje met beide Tinkers op stap gegaan. Ging op een akkefietje met tractor en koeien (juist, Kyra houdt niet van tractoren en Lola niet van koeien, en wat stond daar vlak langs het weitje met 2 koeien? Juist, een tractor met de motor aan :roll: ) best heel erg netjes. En akkefietje ook netjes op kunnen lossen zonder hulp en zonder af te stappen.

En dan nu maar eens huis opruimen. Kijken wat ik nog moet regelen/klaar maken voor mijn dagje uit morgen :):)
En dan richting de paarden, eens kijken hoe ik dat precies ga doen. Omdat ik morgen dagje weg ga, ben ik er morgen om 06:00 al en dan maandag rond een uurtje of 12:00 pas weer, dus even strak plannen. Op zulke dagen zou ik ze toch maar wat graag bij huis willen, al hebben ze het echt prachtig waar ze staan :o

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 15:48

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moeder dochter dag. En nu zwemmen bij Bussloo (vijver) en dan straks nog maar even naar een lokaal luxe restaurant met de M

Ze voelt zich super bijzonder.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 15:50

Geweldig kvulden; gouden momenten om nooit meer te vergeten; heel veel plezier, nog!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:18

Ik had het deurtje van de teailer opengedaan, omdat ze er dan veel makkelijker op ging. Maar ik zal de volgende keer eens proberen met het deurtje dicht. Marinka gaat nu super makkelijk op de trailer. Ik blijf naast de klep staan. Kan zo makkelijk de stang dicht doen. Maar wanneer zetten jullie je paard nu vast? En hoelang laten jullie het touw? 1 of 2 kanten. Even later kan de klep ook dicht. En staat ze rustig. De tijd gaan we opbouwen. Dit eerst en dan eens kijken of we op een rustige dag er mee kunnen rijden. Zouden jullie een blokje om doen en weer thuis eruit?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:23

Avalune...Sterkte :(:)

Lynn...sjee...zo plotseling.Koliek kan heel naar zijn.Sterkte met het verlies Y;(

Monmaster <3
Kirsten <3

Las iets over zout...ik gebruik zelf Schüssler celzouten en dan wel Nr 6 Kalium en nr 10 Natrium,1 á 2 tabletjes per dag en als het echt heet is wel 3.( https://celzouten.eu/ voor de goedkoopste versie )

Hier net thuis...stuk.En wat haat ik dit weer... :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:23

Ziet er heel gezellig uit, kvulden!

Ik ga morgen naar de Drunense Duinen om te rijden. Ik denk dat het heel veel café-pauzes worden met die hitte :D .

Afbeelding

Afbeelding

Sjaak vroeg zich af waarom het gras nog steeds achter een draadje staat. Hij was zelf maar bloemetjes gaan plukken >;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:24

Hitte? Hier regent het met buitjes en is het super benauwd :+
Maar echte hitte kan ik het echt niet noemen..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:25

kvulden schreef:
Ik had het deurtje van de teailer opengedaan, omdat ze er dan veel makkelijker op ging. Maar ik zal de volgende keer eens proberen met het deurtje dicht. Marinka gaat nu super makkelijk op de trailer. Ik blijf naast de klep staan. Kan zo makkelijk de stang dicht doen. Maar wanneer zetten jullie je paard nu vast? En hoelang laten jullie het touw? 1 of 2 kanten. Even later kan de klep ook dicht. En staat ze rustig. De tijd gaan we opbouwen. Dit eerst en dan eens kijken of we op een rustige dag er mee kunnen rijden. Zouden jullie een blokje om doen en weer thuis eruit?

Ik doe eerst de stang, dan de klep en dan loop ik om via het deurtje om ze vast te maken. Onervaren paarden aan 2 touwen, om omdraaien te voorkomen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:26

Vannochtend geboren! Merrie veulen.
En het is hier warm echt warm.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding