Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Met Ordeal destijds de overstap gemaakt en dat beviel gelijk al heel goed. Ordeal was onder het zadel soms behoorlijk heet maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik minder controle had dan met bit. Buitenritten is voor Ordeal mega spannend maar ook daarbij altijd een goede rem gehad. Springen werd ze helemaal hyper van, ook dat ging bitloos hetzelfde als met bit. Van instructie toen ook wel eens gehoord dat ze er verbaasd over was dat ik het bitloos aandurfde met haar en dat ze totaal niet had verwacht dat het zo zou uitpakken.
. Daarbij tot nu toe ook alleen maar goede ervaringen. Ik rijd overigens met het kaakgekruiste systeem, dat bevalt mij het best.
Dat was erg hard nodig want door alle regen een behoorlijke blubberbende geworden. Voor de paarden op zich niet zo erg want ze konden over een droog stukje naar de bak lopen, maar nu hebben ze ook lekker de ruimte voor de stal.
Jullie zullen vast ook veel zand, hooi etc naar binnen lopen. De nieuwe vloer in ons huis (antraciet keramische tegel) zag je echt alles op waardoor ik eigenlijk iedere dag moest stofzuigen (= niet mijn ding
) Nu heb ik afgelopen weekend een robotstofzuiger gekocht, dat is handig!!!

Maarrrr, met oud en nieuw heeft ie zonder morren van half 10 's avonds tot 2 uur 's nachts zonder enig probleem bij mij onder de kapschuur gestaan voor de stal van de paarden (die hij net die middag had afgebouwd....). De buren besloten om achter het huis, richting de paarden, vuurwerk af te steken. Zo, ik flipte echt!! Paarden binnen gehaald en voor het eerst van hun leven in deze specifieke stal gezet, en ook nog met zn 2-en samen (stal is wel ruim 16 m2, maar toch). Dat alleen al zorgde voor stress en dan ook nog van alle kanten zware vuurpijlen met veel te harde knallen en lichten... Maar hij bleef heel rustig voor de stal staan, af en toe beetje praten tegen de knollies en kriebelen. En verkleumen... maar geen zuchtje gehoord.... Als ik dit zo schrijf, mag ik me af en toe wel eens meer beseffen dat ik toch wel een wereldvent heb. Ondanks onze moeilijkheden en heus wel lastige gesprekken en issues. Maar die zouden we ongetwijfeld zonder de paarden ook gehad hebben
.
Daar zou ik echt gek van worden. En een kerel die mij en de beesten niet waardeert en respecteert, die ligt er sneller uit dan dat ie binnen is geweest. Leven en laten leven, niet waar?! 
Een goede buitenmat doet ook een hoop
maakt ook niet zo'n herrie.

Ilsje_007 schreef:Hier wordt er alleen gereden met een boomzadel, ik denk dat boomloos voor een aantal paarden prima is. Maar bij langere afstanden heb ik het idee dat de drukverdeling niet optimaal is, in de hogere klassen van endurance zie je niemand met boomloos rijden.
O
.