Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:59

Dit is echt ook bij toeval gebeurt hoor!! Via vrienden op fb. Ik ben daar ook helemaal niet mee bezig eigenlijk, kom ook nooit iemand tegen, want zit altijd bij de paarden. Maar eerst zien en dan geloven, want hij ziet er uit en komt over als mijn type kerel namelijk en dat ken natuurlijk nooit!!

meggiemeg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:18

Daten, dat is voor mij wel aardig lang geleden. Als ik die openingszinnen tegenwoordig hoor krijg ik alleen maar de slappe lach, laat staan dat er dan nog serieus gepraat gaat worden daarna.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:19

De laatste keer dat ik date heette het nog gewoon een afspraakje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:23

Hihihi, fijn dat jullie dus heel goed kunnen begrijpen, dat ik na 5 jaar, man - date en uitgaan loos, gelijk in de stres schiet.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:24

Jij wilde een niet-paardenman zeker?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:25

Even globaal de laatste pagina’s bijgelezen, ik liep een weer eens achter.

Las het een en ander over bitloos rijden. Ik rij al weer 8 jaar uitsluitend bitloos :D Met Ordeal destijds de overstap gemaakt en dat beviel gelijk al heel goed. Ordeal was onder het zadel soms behoorlijk heet maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik minder controle had dan met bit. Buitenritten is voor Ordeal mega spannend maar ook daarbij altijd een goede rem gehad. Springen werd ze helemaal hyper van, ook dat ging bitloos hetzelfde als met bit. Van instructie toen ook wel eens gehoord dat ze er verbaasd over was dat ik het bitloos aandurfde met haar en dat ze totaal niet had verwacht dat het zo zou uitpakken.
Haar dochter Orenda heb ik bitloos ingereden, voor zover die ingereden is :+. Daarbij tot nu toe ook alleen maar goede ervaringen. Ik rijd overigens met het kaakgekruiste systeem, dat bevalt mij het best.

Anke veel sterkte, moeilijke situatie waar je in zit…

Mijn vriend heeft mijn hobby gelukkig wel geaccepteerd en helpt ook best veel met de praktische dingen als hooi halen, eens een keer helpen met voeren, klusjes in en om de stal etc. Afgelopen weekend was ik weer helemaal blij met hem, hij heeft het laatste stukje uitloop bij de stal bestraat :D Dat was erg hard nodig want door alle regen een behoorlijke blubberbende geworden. Voor de paarden op zich niet zo erg want ze konden over een droog stukje naar de bak lopen, maar nu hebben ze ook lekker de ruimte voor de stal.

Ik heb nog een goede huishoudelijke tips trouwens :+ Jullie zullen vast ook veel zand, hooi etc naar binnen lopen. De nieuwe vloer in ons huis (antraciet keramische tegel) zag je echt alles op waardoor ik eigenlijk iedere dag moest stofzuigen (= niet mijn ding :P ) Nu heb ik afgelopen weekend een robotstofzuiger gekocht, dat is handig!!!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:26

Ohjajoh wat leuk dat je een date hebt! :D :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:32

@daan: heb je er eentje die ook goed in de hoekjes komt, want dat was hier het probleem... en de meubels waar ie onder klem liep :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:36

Welke robotstofzuiger heb je gekocht?
Zit er vaak naar te kijken want bij ons is het ook een ramp. Maar ben bang om een slechte te kopen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:39

Nou het valt mij niet tegen! Maar ik moet natuurlijk nog even zien hoe het op wat langer termijn bevalt, hij heeft nu nog maar 2 dagen gedaan. Ik heb een samsung gekocht.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:40

Ik heb er 2 :-). Ik ben er heel blij mee. Ze lopen wel eens vast, maar maken goed schoon. Ik heb 2 verschillende. Ik dacht dat ze allebei bij de lidle vandaan kwamen. Rond de 100euro

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:42

Hoe doen ze het met huisdieren en de enorme hoeveelheden die daar vanaf komen. Ik zie namelijk al voor me dat hij a) binnen no time vol zit en b) de honden het ding aanvallen en vermoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:51

Lees even mee, want ik haat stofzuigen, heb ook altijd ruzie met dat ding en moet binnenkort voor een nieuwe gaan kijken.

Hahaha, klopt Kirr, lijkt mij inderdaad niet altijd even handig, 2 kapiteins op hetzelfde schip, maar jij en anderen , bewijzen het tegendeel.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:55

Zo, ook weer even (geheel onverwachts) tijd om te reageren. Had in een afspraak moeten zitten nu, maar de aannemer die morgen zou beginnen met het vervangen van de kozijnen, stond dus vanmorgen vrolijk voor de deur....euh, okay...gelukkig eea kunnen regelen met werk voor vanmorgen. Vanmiddag moet ik toch echt van huis, maar de heren redden zich vast wel ;)

Mannen/vriendjes en paarden...tsja, niet altijd een even goeie combi. Mijn ervaring is dat de niet-paarden mannen het op voorhand allemaal wat rooskleuriger inzien dan het in werkelijkheid is, als het gaat om de tijd- en geldinvestering. Toen mijn huidige vriend en ik besloten om serieus te gaan kijken naar een plek buitenaf waar de paarden bij huis konden staan, hebben we een paar hele goeie gesprekken gehad over wat dit allemaal gaat betekenen. Niet zomaar meer weekendjes weg, laat staan heuse vakanties. Het geld groeit ons niet op de rug, dus moeten we goed opletten wat we er mee doen. Tot zijn grote ongenoegen, sta ik er persé op dat ik alles, maar dan ook alles voor de paarden zelf betaal. Van de loonwerker voor het laten omzetten van de grond, tot de omheining, voer, strooisel, da, noem maar op. Daarnaast betaal ik mijn evenredige deel van het huis en het huishouden. Dat is voor mij geen kattepis, maar ik wil dit echt alleen op deze manier. Het is mijn hobby, ik heb daar alles voor over, en wil me onder geen beding schuldig voelen over de hoge kosten of daar lastige gesprekken over moeten voeren. De lastige gesprekken hebben we bij tijd en wijle toch wel, omdat de beesten (ook de hond die we sinds augustus hebben) ons uiteraard flink beperkt in ons doen en laten. Ik heb het er graag voor over, en zou niet meer anders willen. Voor hem als 'niet-zo-heel-erg dieren-mens zijnde' (hij is echt wel heel gek met de katten en de hond, maar van vroeger uit er niet zo mee opgegroeid als ik) is het nog wel eens lastig. Ik voel me daar gauw schuldig over, omdat ik me niet zo goed kan voorstellen dat het voor hem even leuk en makkelijk is. Allebei een drukke baan, en in de weekenden wil ik graag van alles met de paarden doen omdat ik er dan echt goed de tijd voor heb. Hij zegt dat hij het liefste een gelukkige vriendin heeft, en dat hij donders goed weet dat dat voor mij betekent: buiten zijn en met de beesten bezig. Als het niet met de paarden is, dan wel een paar uur met de hond door het bos struinen. Hij heeft dan wel niets met de paarden an sich, vindt ze ook best spannend, maar probeert wel eea en doet de grote klussen (supergrote en gave schuilstal bouwen, een vaste stal bouwen onder de kapschuur) zonder probleem. Integendeel, hij vindt het bouwen van iets alleen maar leuk. Dus daar heb ik het erg mee getroffen. Gezellig mee hooi halen, geen probleem. Maar hij kan niet tegen geklaag over de nattigheid, het gestress van mij bij zware storm en de angst dat de populieren omwaaien en op de paarden vallen, en dat soort dingen waarvan hij denkt: 'zucht, loat goan stresskip', draait zich om en slaapt verder :') Maarrrr, met oud en nieuw heeft ie zonder morren van half 10 's avonds tot 2 uur 's nachts zonder enig probleem bij mij onder de kapschuur gestaan voor de stal van de paarden (die hij net die middag had afgebouwd....). De buren besloten om achter het huis, richting de paarden, vuurwerk af te steken. Zo, ik flipte echt!! Paarden binnen gehaald en voor het eerst van hun leven in deze specifieke stal gezet, en ook nog met zn 2-en samen (stal is wel ruim 16 m2, maar toch). Dat alleen al zorgde voor stress en dan ook nog van alle kanten zware vuurpijlen met veel te harde knallen en lichten... Maar hij bleef heel rustig voor de stal staan, af en toe beetje praten tegen de knollies en kriebelen. En verkleumen... maar geen zuchtje gehoord.... Als ik dit zo schrijf, mag ik me af en toe wel eens meer beseffen dat ik toch wel een wereldvent heb. Ondanks onze moeilijkheden en heus wel lastige gesprekken en issues. Maar die zouden we ongetwijfeld zonder de paarden ook gehad hebben :P .

Ik heb ook heel erg de overtuiging dat je elkaar moet steunen. Ik vind het ook geweldig als mensen een passie hebben. Gelukkig heeft mijn vriend dat, auto's en specifiek een oud barrel dat in de garage staat, opknappen. Hij kan daar bij tijd en wijle uren mee bezig zijn, internet afstruinen, naar dat ding kijken, alles uitpluizen. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik gelukkig zou kunnen zijn met een man die weinig tot niets anders doet dan vegeteren op de bank :r Daar zou ik echt gek van worden. En een kerel die mij en de beesten niet waardeert en respecteert, die ligt er sneller uit dan dat ie binnen is geweest. Leven en laten leven, niet waar?!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:04

Als hij dan ook nog een dwijl functie heeft :P

Wat betreft boom en bitloos, ons jonge ding zal tzt wel een boomloos zadel krijgen maar het is net wat er hier te vinden is. Trekpaarden zijn in Frankrijk veel te vinden dus er zullen ook wel zadels voor te vinden zijn :)
Er zit echt 0 schoft op, zelfs een longeersingel heeft moeite om te blijven liggen. Niet dat ik longeer maar het is makkelijk bij het aanleren van een stuur en rem als je er naast of achter loopt. En ook wel fijn als ze weet wat een singel is.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:07

Anke: heel veel sterkte en wijsheid toegewenst! Als ik jou zo beluister, lijkt het mij ook dat je in je hart al wel weet wat je wilt. Of bij hem moet het kwartje vallen na een goed gesprek, en dingen gaan inzien en dus echt veranderen. Ik hoop dat jij of jullie, hier goed uit gaan komen.

Stofzuigen??? Zodra 1 vd katten begint met niezen, of we dreigen bezoek te krijgen, dan stof ik de stofzuiger af en kijk ik of ie t nog doet :+

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:14

Wij hebben 2 katten in huis, dat haar zuigt hij goed op maar hondenhaar weet ik dus niet. De katten vonden het ding vooral heel ENG! Het bakje moet wel regelmatig geleegd worden maar dat is 2 tellen werk.

Je hebt ook robotdwijlers Palousa :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:24

Met 1 kat en 11 cavia's is het met 1x stofzuigen nog te doen, van de paarden heb ik het meeste last van het zand, maar even een bezem door de hal lost dat ook weer op :D Een goede buitenmat doet ook een hoop :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:26

Gingerale schreef:
Stofzuigen??? Zodra 1 vd katten begint met niezen, of we dreigen bezoek te krijgen, dan stof ik de stofzuiger af en kijk ik of ie t nog doet :+

_O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:28

Hier staat de stofzuiger ook al weken, als het geen maanden is, boven zelf stof te vangen.
Beneden doe ik wel met een bezem :+ maakt ook niet zo'n herrie.

Maarja, 3 honden en af en toe wat katten beneden lopen, om het over de open verbinding met boven waar ik volop aan net werk ben maar niet te hebben. Daar komt ook best veel stof vandaan.

Hmm eigenlijk is het dus gewoon overal een bende :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:33

Zolang je maar sterke longen hebt is er niks aan de hand :D
Vroeger hadden mensen expres een laagje zand in de woonkamer liggen en liepen de kippen binnen 8-)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:33

Hond is hier het ergste. Vooral de bordercollie, die brengt enorm veel zand en haar mee binnen.
Ik spoel ze buiten altijd al af, maar al het zand krijg ik er niet uit.
Ze mogen ook niet altijd binnen.. maar ze slaapt buiten niet genoeg heb ik het idee.

Ze zijn eindelijk de keuken aan het tegelen, dus dan is het toch een binnen en buiten geloop. Dus heb het stofzuigen deze week ook maar even opgegeven.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:36

Ilsje_007 schreef:
Hier wordt er alleen gereden met een boomzadel, ik denk dat boomloos voor een aantal paarden prima is. Maar bij langere afstanden heb ik het idee dat de drukverdeling niet optimaal is, in de hogere klassen van endurance zie je niemand met boomloos rijden :Y).

O

Die is wel kort door de bocht, vind ik. Dat het niet gedaan wordt, wil niet zeggen dat het niet kan of dat het niet goed is. Nergens in de sport zie je boomloze zadels. Maar dat zegt mss meer over de sport dan over de zadels. Op zich kan ik me het met endurance (lange afstanden) wel weer voorstellen, dat je het niet zomaar wil proberen. Als het niet bevalt, ben je een heel seizoen kwijt. Bovendien is het voor de ruiter ook wel wennen, want over het algemeen heb je bij boomloos ook veel minder steun. Dan moet je dus wel heel lang in balans kunnen zitten.

In de academische rijkunst is boomloos heel gebruikelijk. Je hebt meer contact met je paard. Bent Branderup (grootmeester academische rijkunst uit Denemarken) beweert zelfs dat een boomzadel alleen geschikt is voor ruiters die niet kunnen rijden/zitten. De rest zou een boomloos moeten hebben :+ .

Zelf ben ik er niet zo uitgesproken in. Ik denk dat het beide voordelen kan hebben. Ligt een beetje aan je paard en aan je zelf. En bij zowel boom als boomloze zadels heb je goede en slechte kwaliteit.

Zo, dat wou ik nog even kwijt! :Y) :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:38

Hebben ook een robotstofzuiger. Hoeken en grove dingen zuigt hij niet op. Hangt idd snel klem. Vooral vervelend dat er zo weinig inpast. Dus snel vol en stopt hij ook. Hondenharen versperren al snel de ingang.

Dankjullie.

Ik betaal ook alles zelf. Hier inmiddels voor een duizend of 7 laten beklinkeren achterom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:42

Stofzuigen doe ik ook elke dag en meestal dweil ik ook elke dag......