Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:40

Nou, de mijne slapen toch echt s nachts. Zomers overdag weleens als het lekker weer is, maar ook dan gewoon s nachts slapen hoor...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:42

Zammie schreef:
Nou, de mijne slapen toch echt s nachts. Zomers overdag weleens als het lekker weer is, maar ook dan gewoon s nachts slapen hoor...

Die van mij ligt inderdaad snachts ook helemaal plat in zijn allspan stal :) In de ochtend is het net de verschrikkelijke sneeuwman.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:48

Als jouw paarden 's nachts daadwerkelijk urenlang liggen te maffen dan is er toch echt iets mis. Een paard hoort 1 - 3 uur per etmaal te liggen, en zeker niet achtereenvolgend. De een ligt ook meer dan de ander. Jong/laag gerangde paarden liggen een stuk meer dan mijn alfa-merrie bijvoorbeeld. Grappig om te zien was toen er een dominant paard bij kwam in de groep mijn alfa ineens meer ging liggen. Mijn paarden slapen (staand) overdag net zo veel als 's nachts. Ook liggen ze hier regelmatig overdag. Merk wel als het drukker is in de omgeving dat ze dan meer blijven staan. En op het moment dat ik kom voeren maak ik ze wakker, dan gaan ze allemaal eten. Andersom wanneer ze (bijna) geen hooi meer hebben gaan ze meer slapen. Dus kan me goed voorstellen dat we als mens zijnde de boel behoorlijk kunnen sturen, zeker snachts op stal of porties voeren zal grote invloed hebben. Maar blijft het feit dat het aard van het beestje geen dag-nacht ritme kent, zoals bij de meeste vluchtdieren.

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:50

Ik kan de mijne tegenwoordig weinig meer betrappen op overdag gaan liggen. Toen ze beide jonger waren viel dat wel eens voor.

Staand slapen en suffen doen ze natuurlijk overdag ook wel. Maar echt liggend slapen doen ze voornamelijk toch snachts.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:51

Ik voer 3x per dag hooi en 2x een beetje dieetmuesli, hooi hebben ze vrijwel 24/7 tot hun beschikking. Ik voer op vrij vaste tijden maar dat vind ik zelf ook prettig.

Mijn paarden zijn luilakjes, die lagen 's nachts en regelmatig ook nog overdag! Mijn 5 jarige en 26 jarige liggen eigenlijk ook overdag altijd nog wel even en de 18 jarige soms.

Even een vraagje, ik moet een tandarts laten komen. Hebben jullie nog aanbevelingen? (slechte ervaringen zijn ook welkom)
Behalve dat het een kundig persoon moet zijn vind ik het ook belangrijk dat er op een rustige en eerlijke manier met mijn paarden wordt omgegaan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:55

Aan mij heb je niks, ik heb een fantastische TA maar die komt niet helemaal tot bij jou :P

Dat paarden doorgaans overdag minder liggen heeft met de rumoerigheid vd omgeving te maken meestal.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:55

DD heeft het al uitgelegd.
Doordat het voer rustiger verteerd wordt nemen de maag en darmen veel meer voedingsstoffen op uit het voer als overdag.
Overdag zijn dieren actiever en gaat het voer er sneller door heen, bij stress helemaal, dan heb je bijna voor niks gevoerd.
Of dieren nu meer slapen snachts dan overdag, feit blijft dat ook paarden meer rust nemen aan het begin van de nacht.
In de schemer grazen ze nog en dan komt de kudde toch tot stilstand en blijft op zijn plek tot het weer licht wordt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:00

Nou dan heb ik hele rare paarden dat ik ze ook in het donker overal vandaan moet vissen :') Hier echt op geen enkele manier geen verschil in dag-nacht. Ook qua hoeveelheid hooi die erdoor gaat niet, water evenmin.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:07

Jammer Caily ;) Wel handig inderdaad om te vermelden dat ik in Zuid Holland zit, omgeving Gouda.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:13

Bij mij ook geen enkel verschil tussen dag en nacht hoor. Hier hebben ze gewoon een 24 uurs ritme, eten, lopen, drinken, slapen. Volgens mij hoort het ook zo te zijn maar passen de paarden zich vaak aan aan ons ritme omdat ze op bepaalde tijden eten krijgen, op stal staan enz enz

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:13

Bij ons wordt er s'nachts meer gegeten dan overdag. De tijd tussen de voerbeurten is ook langer, maar overdag zijn ze meer bezig met spelen, rommelen dingen bekijken , groomen. De nacht netten zijn veel leger dan de dagnetten. Over slaapritme, mijn merrie kent ook siesta, als ik haar zie staand zie suffen, kan ik op de klok kijken en dan is het tussen 12.30 en 13.30.

Mijn vorige paard kon echt zonnebaden, echt plat in de bak, menig keer zijn er mensen aan de deur gekomen omdat ze dan dachten dat er een ziek of dood paard lag.

Huidige merrie deed het wel toen ze jong was dat ik het echt zag, nu zie ik aan de hoeveelheden zand op haar dat ze gelegen heeft maar zie het zelden.
Laatst bijgewerkt door Jadybabe op 11-03-15 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:14

Caily heb jij veel (straat) verlichting bij je wei?
Dat zou het kunnen verklaren, maar vreemd is het wel.

Paarden in het wild blijven ook op hun plek in het donker.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:17

Mijn Blue kan ook zo dood liggen, nog steeds en hij wordt al 9.
Languit in het zand in het zonnetje.

Op zich wel fijn want hij is de leider en zo neemt de hele groep dan rust.
Vroeger had ik een druktemaker als leider, groep lag zeer zelden want ze kregen daar de kans niet voor.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:20

@ Daan_O , Daan Staller. Is een beste. Is van oorsprong dierenarts. Geloof 150 euro voor een beurt. Heb vorig jaar DAP Bodegraven gehad kreeg ik een rekening van 260 omdat die er zo lang over deed :Z
Had ik liever mijn geld aan Daan uit kunnen geven.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 13:36

Ik ben ook wel benieuwd naar het echte ritme van onze paarden.. Nu zien we ze alleen op pension dus dan zijn ze zo goed als altijd wakker natuurlijk :D Stalbaas vertelt dan wel dat ze 's middags allemaal een dutje doen en dat de oudste 's morgens graag nog even blijft liggen, maar het zal toch wel fijn zijn om dat straks zelf te zien.

Kreeg net een telefoontje dat ons strooisel is geleverd, dus ik ga vanavond de stallen klaarmaken. We hebben toch voor koolzaadstro gekozen, ik hoop dat het bevalt en anders veranderen we wel weer :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:00

Hier ook tandarts Daan Staller.
Mijn paarden liggen ook echt wel overdag te tukken hoor.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:01

Hier gaan ze 's nachts altijd wel liggen...overdag doen ze dat alleen in een lekker voorjaarszonnetje als ze ontbijt achter de kiezen hebben en niet het land opgaan.

Als het maïsveld straks weer gesloten is dan komt dat ritme wel weer terug...lekker uitdikken met een tukje en dan bedoel ik ook languit :P

Afbeelding

Not a care in the world <3

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:02

Heerlijk toch!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:04

Geen idee hoe de paarden zich hier snachts gedragen, heb er geen camera op staan. Wel weet ik dat ze snachts evenveel drinken en eten als overdag, dus activiteit zal aardig gelijk zijn denk ik.
Overdag wordt er regelmatig staand gedut, maar eind ochtend/begin middag is standaard slaaptijd. De ene ligt dan altijd, vaak volledig gestrekt, de ander afhankelijk van zn bui (leider) en fysieke gesteldheid.
Niet meer liggen is voor mij inmiddels een alarmsignaal geworden. Hij heeft maagproblemen gehad en in die tijd werd er niet meer uitgebreid geslapen in de paddock. Nooit zo opgevallen, totdat hij het weer ging doen dankzij medicatie. Toen besefte ik me pas dat ik het nooit meer zag, was er gewoon langzaam ingeslopen.

Tandarts heb ik een dierenarts met aanvullende opleiding. Vind ik fijner dan een gebitsverzorger, vooral omdat eentje altijd flink verdoofd moet worden en ik geen dubbele kosten wil hebben. Daarbij vertrouw ik dierenartsen er meer mee.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:17

Wat een leuke foto Tinky <3
Heerlijk om te zien !!!!

Ik heb mijn paard een paar maanden geleden voor het eerst zien rollen, vaag he? echt in 6 jaar dus 1x gezien.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:20

Die van mij eet 's nachts het meest. Dat heb ik geleerd toen ik voor het eerst een heel weekend op wedstrijd was en zelf in de trailer sliep. Toen heb ik ook geleerd dat het niet handig is om dan het hooinet aan de trailer op te hangen als je erin slaapt :') OM twee uur 's nachts begon ze ineens aan het hooi te trekken en lag ik dus in de trailer heen en weer te wiebelen :+

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:29

Daan Staller is behalve een goede paardentandarts ook een lekker ding, en als je nou toch een tijdje staat te wachten is het prettig als het uitzicht fraai is. :D

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:40

Whaha, Daan is geen naar uitzicht inderdaad. Maar hij wordt papa en is dus echt heel erg bezet nu :P Ik ben altijd erg blij met m. Hij woont ook om de hoek dus afspreken is nooit een probleem.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:41

Wendy _O-

Die van mij hebben voor de gewoonte om 's zomers rond een uur of 5 een derby te beginnen...lekker de beentjes strekken als het nog niet zo warm is :)

En zand dreunt door...dat kan ik je vertellen :+ Helemaal toen we een logé hadden in de caravan naast stal/track..die was ook lekker vroeg wakker :=

Toen ik hier net woonde had ik de alleen in de paddock staan 's nachts maar dat veranderde snel toen ze vroeg in de ochtend met elkaar gingen ravotten...dat gekletter op de tegels.Snel bed uitgerend en draad opengegooid richting land.Is eigenlijk nooit meer dichtgegaan :P

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:51

Bedankt voor de tandarts tips! Ik heb van 2 bekende Hans Ruygrok aanbevolen gekregen. Ga nog maar even spitten naar ervaringen met beide heren.