Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:03

Brendaaaa schreef:
little_king schreef:
De meeste manegepony's hebben het geluk wel veel meer uit de stal te komen dan de eigenaar paarden.

Geluk? noem dat maar geluk, telkens een andere ruiter die niet kan rijden op je rug! Vaak slecht passend tuig en vieze dekjes. Meestal in een muffige binnenbak. Noem je dat geluk???

Steeds dezelfde scheef trekkende ruiter zodat je aan 1 kant vast komt te zitten, die denkt dat hij kan rijden en daarom te veel plukt.
In diezelfde muffe binnenbak en voor de rest op stal omdat er niets anders te vinden is.

Het is maar hoe je het bekijkt :)

Verschillende ruiters kan juist goed zijn, omdat ieder anders rijd kan het juist beter zijn ;)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:43

little_king schreef:
Steeds dezelfde scheef trekkende ruiter zodat je aan 1 kant vast komt te zitten, die denkt dat hij kan rijden en daarom te veel plukt.
In diezelfde muffe binnenbak en voor de rest op stal omdat er niets anders te vinden is.

Het is maar hoe je het bekijkt :)

Verschillende ruiters kan juist goed zijn, omdat ieder anders rijd kan het juist beter zijn ;)

Kan ja, maar is lang niet altijd zo.
De paarden die bij ons verkocht worden (de meesten blijven vervolgens plakken) knappen er van op 1 eigenaar te hebben.
Er zijn ook manegeponys bij, waar we hopen op iemand die het dier koopt omdat het gewoon geen geschikt manegedier is. Sommige dieren (de wat onzekere typjes) zijn er gewoon niet voor geschikt en zie je steeds verder achteruit hollen....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:44

Dat klopt, maar die er niet tegen kunnen hebben meestal ook geen leven lang op de manege.

Overigens denk ik niet dat manege paarden het goed hebben.
Maar als ze er dan 4 uur op een dag uit komen beter dan veel eigen paarden die er 1 uurtje rijden uitkomen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 23:01

little_king schreef:
Dat klopt, maar die er niet tegen kunnen hebben meestal ook geen leven lang op de manege.

Maar als ze er dan 4 uur op een dag uit komen beter dan veel eigen paarden die er 1 uurtje rijden uitkomen.

Daarin verschillen we écht van mening, ik denk dat je paard beter nog in de stal kan staan dan dat zn rug verziekt wordt door allerlei soorten beginners incl. slechtpassend, oud materiaal (wat ik meestal zie). Ik vind manegepaarden over all gewoon zielig.

little_king

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:44

Gelukkig zie ik ook maneges met normaal tuig.
En niet elke manege ruiter stuitert en eigen ruiter rijd goed.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:20

little_king schreef:

Bij ons staan ze overdag gewoon buiten. En rijden ze 1 a 2 uur per dag.
Hebben ze op zondag vrij en staan ze lekker buiten.
Dus scheer niet alle maneges over één kam.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:04

Waar deed ik dat? Wel alles lezen. Dat scheelt een hoop. :)
Het ging al over stallen waar ze niet buiten kwamen, maneges waar ze niet buiten kwamen.
En ja dan heeft een manege paard meer beweging dat dat eigen paard. En dan vind ik persoonlijk dat dat manege paard het beter heeft.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:31

Paardrijden is natuurlijk geen eerste levensbehoefte. Rijden op een manege die de paarden niet het minimale geeft wat ze nodig hebben (namelijk vier uur vrije beweging per dag), daar is gewoon geen excuus voor. Het is bij de gratie van de klanten dat die maneges bestaan. Als jij eigenlijk vindt dat een paard minimaal vier uur per dag met vriendjes moet kunnen spelen, dan heb ik weinig goede woorden voor je over als je dan gaat rijden bij een manege die daar in de verste verte niet aan voldoet 'omdat je geen keus hebt' en 'omdat je geen bijrijdpaard kunt vinden'. Wat een flauwekul is dat zeg.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:36

Ze komen hier op de manege in het 'weideseisoen' sowieso op wei. Ik dacht in de winter ook in de paddock. Dat is ongeveer het beste wat je kan vinden. Er is hier ook een manege in de buurt zónder wei. Dan komen ze alleen af en toe in de bak los.
Op de manege waar ik nu rij (kleinschalig) gaan ze in de zomer doordeweeks de hele dag op wei, er zijn 2 avondlessen. Vlak voor die les halen we ze dan van wei en dan lopen ze nog een uurtje, soms 2, onder het zadel.
Zondag is de vrije dag.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:09

Nikass schreef:
Gini het is heel simpel: een paard moet 16 tot 20 uur per dag bewegen. Heb jij een gigantische loopstal dan kan hij daar beter aan voldoen dan in een box. Staat hij acht uur buiten in een ruimte die groter is dan een postzegel, dan heeft hij meer mogelijkheid om te bewegen dan als hij er drie uur staat.
Daar hebben we toch geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig?

Ik wel, want hoe weten we anders dat een paard 16 tot 20 uur moeten bewegen? Wie weet is 8 uur meer dan voldoende of zelfs 4 uur? We weten het niet want het wordt niet onderzocht. Want in onderzoeken wordt altijd vergeleken met paarden die altijd binnen staan. En ja, een paard heeft beweging nodig, dus die tweede groep is altijd de slechte groep.

En zo kom ik aan mijn volgende punt. Gisteren waren een vriendin en ik daar nog over bezig.
Een paard beweegt op verschillende manieren: van rustig keuvelend stapje per stapje grasjes eten tot voluit gas geven.
En zo kwamen we tot de vergelijking:
een paard dat het hele jaar door -desnoods dag en nacht, maakt niet veel uit in de vergelijking- op een stuk wei van pak em beet 40 bij 60m staat
versus
een paard dat in de winter 3 maanden lang enkel kan genieten van twee uurtjes los in de piste, maar de rest van het jaar overdag op een wei van 4 hectare staat.

Ik vond het zeer moeilijk kiezen en de discussie tussen ons twee heeft best lang geduurd, maar uiteindelijk lijkt paard 2 mij toch beter af. Want ook al komt paard 1 altijd buiten, hij kan nooit voluit gaan. Hij kan wild bokken en draaien en tien passen galop, maar dat echte voluit rennen, strekken met die rug en gaan, dat kan dat paard nooit. Paard 2 wordt dan misschien meer beperkt in zijn beweging (in de winter tot twee uur, in de zomer tot de daguren), maar hij kan wel ieder soort beweging uitvoeren die nodig is om een paard gezond te houden.

En dat is wat ik eerder ook al zei: is een paard echt zoveel happy'er op een paddock van 10 bij 20m dan in een stal van 4 bij 5m? Misschien een beetje, maar ik denk dat het grootste verschil in ons hoofd zit: hij staat buiten, dus het is goed.

Ik vraag me af hoe jullie hier tegen aan kijken. ;)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:25

Wij zijn bezig met de aankoop van een paard maar hebben wel al een stal uitgekozen. Het was niet makkelijk in deze omgeving een stal te vinden waar de paarden van mei tot en met december 24/7 weidegang hebben (heel veel weide) en van jan tot mei mogelijkheid buiten in paddock.
Toch kiezen wij er bewust voor haar straks in de nacht op stal te zetten. Ruime open stal waar ze contact maakt met andere paarden. Dus in de nacht binnen.
De stal hebben we al gereserveerd.
We zullen er een klein half uurtje met de auto voor moeten rijden maar dan heb je ook wat.

Ik probeer geen oordeel te hebben. Heb zelf gemerkt hoe moeilijk het is om een plek te vinden die volmaakt is. Zeker als je niet op het platteland woont.
Mijn ervaring met manegepaarden is ook erg schrijnend, je ziet paarden afstompen.
Laten we hopen dat ons toekomstige paard het naar haar zin krijgt bij ons, bij die stal zo niet dan zoeken we naar een andere oplossing qua huisvesting.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:57

Gini schreef:
Nikass schreef:
Gini het is heel simpel: een paard moet 16 tot 20 uur per dag bewegen. Heb jij een gigantische loopstal dan kan hij daar beter aan voldoen dan in een box. Staat hij acht uur buiten in een ruimte die groter is dan een postzegel, dan heeft hij meer mogelijkheid om te bewegen dan als hij er drie uur staat.
Daar hebben we toch geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig?

Ik wel, want hoe weten we anders dat een paard 16 tot 20 uur moeten bewegen? Wie weet is 8 uur meer dan voldoende of zelfs 4 uur? We weten het niet want het wordt niet onderzocht. Want in onderzoeken wordt altijd vergeleken met paarden die altijd binnen staan. En ja, een paard heeft beweging nodig, dus die tweede groep is altijd de slechte groep.

En zo kom ik aan mijn volgende punt. Gisteren waren een vriendin en ik daar nog over bezig.
Een paard beweegt op verschillende manieren: van rustig keuvelend stapje per stapje grasjes eten tot voluit gas geven.
En zo kwamen we tot de vergelijking:
een paard dat het hele jaar door -desnoods dag en nacht, maakt niet veel uit in de vergelijking- op een stuk wei van pak em beet 40 bij 60m staat
versus
een paard dat in de winter 3 maanden lang enkel kan genieten van twee uurtjes los in de piste, maar de rest van het jaar overdag op een wei van 4 hectare staat.

Ik vond het zeer moeilijk kiezen en de discussie tussen ons twee heeft best lang geduurd, maar uiteindelijk lijkt paard 2 mij toch beter af. Want ook al komt paard 1 altijd buiten, hij kan nooit voluit gaan. Hij kan wild bokken en draaien en tien passen galop, maar dat echte voluit rennen, strekken met die rug en gaan, dat kan dat paard nooit. Paard 2 wordt dan misschien meer beperkt in zijn beweging (in de winter tot twee uur, in de zomer tot de daguren), maar hij kan wel ieder soort beweging uitvoeren die nodig is om een paard gezond te houden.

En dat is wat ik eerder ook al zei: is een paard echt zoveel happy'er op een paddock van 10 bij 20m dan in een stal van 4 bij 5m? Misschien een beetje, maar ik denk dat het grootste verschil in ons hoofd zit: hij staat buiten, dus het is goed.

Ik vraag me af hoe jullie hier tegen aan kijken. ;)

Dan ga je er vanuit dat het enige voordeel van niet op stal staan beweging is. Paard 1 heeft wel het hele jaar door sociaal contact, vrije beweging en niet onbelangrijk frisse lucht.

Wellicht ben ik hierin bevooroordeeld, maar mijn paard heeft COPD overgehouden van jaren in een binnenstal te staan. Moest hij in de situatie van paard 2 in je verhaal zijn, zou hij dus stikken. 24/7 in de frisse buitenlucht en hij kan zelfs buitenritjes maken. Nu is hij dus al ziek, maar hij was wel gezond voor hij veel op stal kwam te staan en is door het stof ziek geworden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:11

Uiteraard heb ik het over gezonde paarden. ;) Waarbij van uitgegaan wordt dat wanneer ze buiten staan er minstens 1 ander paard in dezelfde ruimte staat.
Ik had dat inderdaad niet vermeld omdat mij dat deels vanzelfsprekend lijkt voor een gezond en sociaal paard.
Maar jij zou dus kiezen voor situatie 1?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:16

Gini schreef:
Uiteraard heb ik het over gezonde paarden. ;) Waarbij van uitgegaan wordt dat wanneer ze buiten staan er minstens 1 ander paard in dezelfde ruimte staat.
Ik had dat inderdaad niet vermeld omdat mij dat deels vanzelfsprekend lijkt voor een gezond en sociaal paard.
Maar jij zou dus kiezen voor situatie 1?

Dat bedoel ik, mijn paard (toen nog niet mijn paard) was ook gezond toen hij de stalling inging. Maar kwam er dus tien jaar later uit met dampigheid door het stof. Ik zou dus sowieso kiezen voor een optie met zoveel mogelijk frisse buitenlucht, omdat ik heb gezien wat een binnenstalling kan aanrichten. Niet elk paard is even gevoelig, niet elke binnenstalling is even stoffig, maar ik zou het risico niet willen lopen.

In mijn huidige situatie kan ik al helemaal geen keuze meer maken, omdat mijn paard dus al dampig is. 24/7 buiten is de enige optie om hem te kunnen houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:19

Hoe vaak kwam je paard buiten op die stalling? En werd de stal dan weinig gelucht? Want dat is inderdaad jammer dan, dat je gezond paard "verpest" wordt door de omstandigheden. Zowel buiten als binnen moeten de omstandigheden zo aangepast worden dat het aangenaam leven is voor een paard. Een modderige paddock is even no go als een ammoniakstal bv.
Een paard dat dampig wordt door een stal is even erg als een paard dat chronische mok krijgt door de wei.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:23

't Is dat, ik weet ook dat stallingen onderling verschillen. Maar het is wel logisch dat er meer stof rondhangt op een binnenstalling dan buiten in de wei.

Mijn paard stond met zijn stal vlakbij de binnenpiste, ik geloof dat vooral dit de boosdoener was. Piste werd wel regelmatig gesproeid ed maar dat stof kan je op warme dagen niet tegenhouden. Nu stonden daar een stuk of 20 paarden met hun stal net aan de binnenpiste en hij is de enige die er chronische klachten aan over heeft gehouden, dus een gevalletje pech/overgevoelig paard. Maar zou om deze reden het risico toch niet willen nemen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:16

Volgens mij is het wezen paard voldoende onderzocht om te weten dat hij 16 tot 20 uur beweging nodig heeft en geen 8 of 4. Maar wetenschappelijke artikelen heb ik niet voorradig.
Ik ben er van overtuigd dat een vogel in een kooitje ook zielig is, maar misschien is dat wetenschappelijk niet bewezen. Geen idee, ik vind het eigenlijk een kwestie van gezond verstand.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:30

Nikass schreef:
Volgens mij is het wezen paard voldoende onderzocht om te weten dat hij 16 tot 20 uur beweging nodig heeft en geen 8 of 4. Maar wetenschappelijke artikelen heb ik niet voorradig.
Ik ben er van overtuigd dat een vogel in een kooitje ook zielig is, maar misschien is dat wetenschappelijk niet bewezen. Geen idee, ik vind het eigenlijk een kwestie van gezond verstand.

Maar iemand die zelf een vogel in een kooitje houdt, zal altijd op zoek gaan naar argumenten om dit te verdedigen. Cognitieve dissonantie noemen we dat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:47

Net zo gevaarlijk als een eigen mening/overtuiging als enige juiste zien. ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:01

Isegrim schreef:
Nikass schreef:

Maar iemand die zelf een vogel in een kooitje houdt, zal altijd op zoek gaan naar argumenten om dit te verdedigen. Cognitieve dissonantie noemen we dat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

Maar dat maakt de behoefte van het vogeltje om soortspecifiek gedrag te kunnen vertonen niet anders. Zo ook bij onze paardjes. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:58

Zou ik zo egoïstisch mogen zijn om te vragen welke situatie uit mijn vergelijking jullie voorkeur zou genieten. :o Het is omdat ik deze echt een moeilijke vond om te kiezen en ik vraag me af wat de redenatie is achter de voorkeur voor het een dan wel het andere.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:11

ik zou kiezen voor optie 1, maar dan wel om te compenseren bijv lekkere lange buitenritten om te kunnen rennen.

mijn paarden staan 24/7 buiten, zolang mogelijk op de wei waar ze wel lekker kunnen crossen.
En anders in de paddock van 25 x 45.
Ook mijn paard heeft lichte longproblemen gehad door op stal te staan, terwijl het totaal niet stoffig is.
Ik ben van inloopstal naar bij donker op stal naar 24/7 buiten gegaan.
Mijn voorkeur is de inloopstal maar daar heb ik nu geen ruimte voor helaas.

waarom vindt jij het belangrijk dat het paard even lekker languit kan rennen?
ik zie dat mijn paarden nou niet dagelijks doen, hooguit eens per maand.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 07:40

Gini: optie 1, gesteld dat dat paard dan wel 24/7 in een stabiele kudde staat :) De mijne staat in een paddock van dergelijk formaat (schatting hoor), in de zomer kunnen ze het gras op, in de winter doet 'ie het ermee.

Trouwens, je optie 2 is niet echt representatief voor hier in de buurt iig.. Hier staat ze geen 3 maanden per jaar maar 2 uur buiten, maar van begin oktober tot ruim in april, dus 6 à 7 maanden. Dit heeft te maken met het sparen van gras, vanwege de kleigrond. Ik kan me niet voorstellen dat er veel stallen zullen zijn op kleigrond (of andere natte ondersoorten) die de paarden maar 3 maanden van het gras houden. Dan kun je ze er net zo goed de hele tijd op laten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 08:12

Aboluut 2. Mijn paarden rennen overigens iedere dag wel eens flink. Zeker de ruin speelt enorm veel met zijn weidemakkertje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:26

Dank je wel al voor de antwoorden. Zeer leuk om te lezen wat mensen denken over deze situatie.

Martinedd, mijn paard rent dagelijks en ik durf zelfs beweren meerdere malen per dag. Ze is meer een sprinter dan een bokker. Zelfs als ze in een gewone galop zit, loopt ze de meeste andere paarden eruit. Ik zou het erg vinden om haar dat af te pakken, haar op een kleiner stuk te zetten, maar dan wel onder het mom: zo, nu staat ze veel buiten.

VogeltjeM, in optie 1 is het stuk weiland 40 bij 60m, zoiets. Denk niet dat daar een kudde oppast, eerder 1 á 2 andere paarden. En stabiele kudde, dat heb je niet in de hand op een pensionstal. Zou dit iets aan je mening veranderen?
De stal die wij in onze gedachten hadden (eigenlijk mijn vriendin, zij staat voor de keuze) heeft heel veel hectare grond. Een zomerwei en een winterwei. Zomerwei oneindig groot, winterwei veel kleiner, maar nog een lap grond dat de meeste paarden nooit zullen zien. Paarden mogen op de winterwei tot als die volledig kapot gelopen is. Dat is tegen december-januari. Maart-april gaan de paarden weer naar buiten, naargelang het weer eerst op de winterwei, dan wel meteen op de zomerwei.

Representatief is de stal natuurlijk niet, maar dat zijn weinig stallen. Iedere stal heeft wel altijd zo zijn eigen regeling en van zodra je de echt slechte stallen begint uit te selecteren (zonder of amper weidegang), dan wordt het al flink wat moeilijker om te beslissen: wat is nou echt goed voor mijn paard?