Nikass schreef:Gini het is heel simpel: een paard moet 16 tot 20 uur per dag bewegen. Heb jij een gigantische loopstal dan kan hij daar beter aan voldoen dan in een box. Staat hij acht uur buiten in een ruimte die groter is dan een postzegel, dan heeft hij meer mogelijkheid om te bewegen dan als hij er drie uur staat.
Daar hebben we toch geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig?
Ik wel, want hoe weten we anders dat een paard 16 tot 20 uur moeten bewegen? Wie weet is 8 uur meer dan voldoende of zelfs 4 uur? We weten het niet want het wordt niet onderzocht. Want in onderzoeken wordt altijd vergeleken met paarden die altijd binnen staan. En ja, een paard heeft beweging nodig, dus die tweede groep is altijd de slechte groep.
En zo kom ik aan mijn volgende punt. Gisteren waren een vriendin en ik daar nog over bezig.
Een paard beweegt op verschillende manieren: van rustig keuvelend stapje per stapje grasjes eten tot voluit gas geven.
En zo kwamen we tot de vergelijking:
een paard dat het hele jaar door -desnoods dag en nacht, maakt niet veel uit in de vergelijking- op een stuk wei van pak em beet 40 bij 60m staat
versus
een paard dat in de winter 3 maanden lang enkel kan genieten van twee uurtjes los in de piste, maar de rest van het jaar overdag op een wei van 4 hectare staat.
Ik vond het zeer moeilijk kiezen en de discussie tussen ons twee heeft best lang geduurd, maar uiteindelijk lijkt paard 2 mij toch beter af. Want ook al komt paard 1 altijd buiten, hij kan nooit voluit gaan. Hij kan wild bokken en draaien en tien passen galop, maar dat echte voluit rennen, strekken met die rug en gaan, dat kan dat paard nooit. Paard 2 wordt dan misschien meer beperkt in zijn beweging (in de winter tot twee uur, in de zomer tot de daguren), maar hij kan wel ieder soort beweging uitvoeren die nodig is om een paard gezond te houden.
En dat is wat ik eerder ook al zei: is een paard echt zoveel happy'er op een paddock van 10 bij 20m dan in een stal van 4 bij 5m? Misschien een beetje, maar ik denk dat het grootste verschil in ons hoofd zit: hij staat buiten, dus het is goed.
Ik vraag me af hoe jullie hier tegen aan kijken.