[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:31

Je zou eens moeten vragen wat de afmeting is, maar het is wel een 210 liter vat. Dus best groot.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:41

Ik kwam net toevallig dit topic tegen, terwijl ik net informatie aan het zoeken ben over slowfeeders.

Helaas kan ik bepaalde pagina's in dit topic niet openen, deze zijn geblokkeerd hier op mijn werk? :( Ik ga mijn vraag dus even zo stellen :

Onze paarden staan 24/7 op een weide.
Er is een schuilstal van 3 op 3. Er staan 2 grote paarden, 1 fjordenveulen, en 2 shetlanders bij elkaar.
In de winter is er weinig gras op de weide.
Om hen toch de voldoende hoeveelheid ruwvoer te bezorgen, denk ik aan een slowfeeder. Vooral ook omdat er 1 gepensioneerd paard bijstaat, die vorige winter serieus is ingevallen.

Bij voorkeur zouden we werken met 1 of 2 netten die in de stal kunnen opgehangen worden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Welke netten kan je best nemen? ( evtl een site of merk) . Hoe kan je deze best ophangen dan?

Of is zo'n bak toch beter?

Hartelijk dank alvast. :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:45

Hier een voorbeeld met afmeting van een 216 liter vat
http://www.jerrycanshop.nl/jerrycan/30- ... liter.html
Door de helft moet een paard zijn hoofd daar dus wel in passen.

@Vuyatela: wil je binnen of buiten voeren, want een schuilstal van 3x3 voor 3 paarden lijkt mij te klein
Meerdere netten (1 meer dan het aantal paarden dat je hebt) is het beste omdat dan iedereen altijd bij een net kan. Voor ophangen is het maar net wat voor omheining je hebt. Hier vind je veel voorbeelden:
https://www.google.nl/search?q=slowfeed ... ByCh2yhwHO

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:59

Interessante tips!

Hier ook misschien nog een handige tip. Zijn er mensen nog op zoek naar grote en goedkope palletboxen (of vergelijkbaars)? Ik heb onderstaande 2 gekocht voor 35 euro per bak, bij iemand uit de buurt van Alkmaar (heeft er genoeg staan):

Afbeelding
Afbeelding

Bakken zijn imo echt gigantisch haha. En al een eigen afwatering in de bodem.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 24-09-15 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:00

@Vuyatela: wil je binnen of buiten voeren, want een schuilstal van 3x3 voor 3 paarden lijkt mij te klein
Meerdere netten (1 meer dan het aantal paarden dat je hebt) is het beste omdat dan iedereen altijd bij een net kan. Voor ophangen is het maar net wat voor omheining je hebt. Hier vind je veel voorbeelden:
https://www.google.nl/search?q=slowfeed ... ByCh2yhwHO[/quote]

Oei ik denk dat ik de afmetingen inderdaad niet juist heb lees ik nu :o
De stal is wel wat groter.
En vooraan gans open en achteraan en aan de zijkanten is deze gesloten voor de regen en wind.

Wij waren van plan binnen te voeren omdat voor de stal in de winter het vaak een hele modderboel word. En als hier dan hooi in gemorst word, dan word t al snel zo'n boeltje.

Aantal netten : moet ik voor de shetlanders ook een net tellen? Zij eten eigenlijk heel weinig van het hooi dat ze nu krijgen.
Als ik ze niet meetel, gaan het 4 netten worden dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:06

De stal moet wel een flink stuk groter zijn, wil je 4 netten kwijt kunnen op redelijke afstand van elkaar :)

Die bakken zijn handig. Ik heb er sinds kort ook eentje in die maat, maar een rode zou er hier niet in komen :D

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:06

DubbelDun schreef:
De stal moet wel een flink stuk groter zijn, wil je 4 netten kwijt kunnen op redelijke afstand van elkaar :)

Die bakken zijn handig. Ik heb er sinds kort ook eentje in die maat, maar een rode zou er hier niet in komen :D

Hahaha... Ach mooi rood is niet lelijk :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:07

Ach, als er meer rode elementen (staldeuren oid) zouden zijn was het geen probleem geweest, maar nu hou ik het maar op groen, bruin of grijs :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:35

DubbelDun schreef:
Ach, als er meer rode elementen (staldeuren oid) zouden zijn was het geen probleem geweest, maar nu hou ik het maar op groen, bruin of grijs :D

Fasionista :D Zijn erg mooi die kratten,voor mijn jongens te hoog.Komen nooit op de bodem vrees ik :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:41

Er zijn er daar kun je de zijkanten van neerklappen. Overigens zijn ze ondanks de buitenhoogte van 79 cm van binnen maar 52 cm diep :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:44

O...dat valt nog mee dan.Voorlopig voldoende aan mijn halve IBC-vat maar wel iets om in gedachte te gouden.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:38

Mizora schreef:
De hoeveelheid ruwvoer hangt af van het type ruwvoer dat je geeft (dus de hoeveelheid droge stof) en hoe gevoelig je paard is voor dik worden. Officieel hoort ook de hoeveelheid krachtvoer die je geeft erbij, maar snoeien in het ruwvoer onder de advieswaarde om maar krachtvoer te kunnen geven is niet best voor het welzijn van je paard en reken ik dus nog even niet mee.

Je rekent in principe met de hoeveelheid droge stof (ds) aan ruwvoer. Voor hooi betekent dit dat je het berekende gewicht x1.2 moet doen om het aantal te voeren kg's te krijgen (83% droge stof). Voor voordroog is het gemiddeld gesproken x1.5 om het aantal te voeren kg's te krijgen (65% droge stof).

Daarnaast reken je met het ideale lichaamsgewicht (=ilw) van het dier. Dus een paard van 600kg dat eigenlijk 500kg zou moeten wegen, moet je met 500kg rekenen. Andersom, een paard van 600kg dat eigenlijk 700kg zou moeten wegen, moet je met 700kg rekenen.

Het absolute minimum dat een paard moet krijgen is 1% ilw aan (ds) ruwvoer. Voor een haflinger van 500kg (ideaalgewicht) betekent dit 5kg ds ruwvoer, 6kg hooi of 7.5kg voordroog. Dit is eigenlijk alleen van toepassing als hij geen krachtvoer krijgt en op meer ruwvoer te dik wordt of niet afvalt als hij al te dik is.
Het adviesminimum is 1.5% ilw aan ruwvoer. Dit is voor paarden die ook nog krachtvoer krijgen het minimum. Ook is het voor de meeste paarden beter om een deel haverstro te krijgen of graszaadhooi dan onder deze grens te komen qua hoeveelheid ruwvoer. Niet alle paarden verdragen echter graszaadhooi en in mindere mate haverstro, wees daar bedacht op.
Voor dezelfde haflinger van 500kg betekent dit 7.5kg ds ruwvoer, 9kg hooi of ruim 11kg voordroog.

Een hoop paarden hebben echter meer nodig dan die 1.5% iwl. Vanaf 2% iwl ga ik zelf wat krachtvoer bijvoeren. Om dan nog steeds die haflinger te pakken is misschien niet helemaal reëel, hoewel er wel haflingers zijn die snel te mager worden. Een ander paard van 500kg voldoet uiteraard ook. Dus dan praat je over 10kg ds ruwvoer, 12kg hooi of 15kg voordroog.

Heeft het paard nog niet genoeg aan deze hoeveelheid, dan is het nuttig om het op te voeren tot 3% of onbeperkt, maar dan wordt het ook echt tijd om na te denken over krachtvoer. Niet alle paarden redden het (constant) op enkel ruwvoer, zelfs niet als de kwaliteit van de ruwvoer zeer hoog is.

Meer uitleg over de hoeveelheid ruwvoer:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... wvoer.html

Daarnaast wil ik nog een aantekening plaatsen over de tijd dat paarden zonder ruwvoer staan. Bij gewone paarden wordt het advies gegeven niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer te staan en maximaal niet langer dan 6 uur. Een paard met maagzweren of een luchtzuiger is het advies om eigenlijk nooit zonder ruwvoer te staan en maximaal niet langer dan 3 uur. Dit omdat de kans op maagwandirritatie en maagzweren sterk vergroot wordt na 6 uur zonder te staan. Voor mensen waar het paard echt bij dichtgroeit en niet lang genoeg over zijn al geslowfeederde portie ruwvoer doet, is het dus een (theoretische?) mogelijkheid om 3-4x per dag te voeren. Op deze manier wordt er onder die 6 uur zonder gebleven zonder dat het paard zich helemaal vol kan kauwen.

Mijn paard is wat aan de volle kant, dik wil ik hem niet noemen maar iets meer ribben zou je mogen voelen. Het is een luchtzuiger (vnl. Na het eten van brok) en staat op stro. Moet je na 1.5 à 2.0% van het ruwvoer die ze zouden moeten krijgen (zeg voor een paard met een ideaal gewicht van 500 kg is dit 10 kg hooi) niet nog iets aftrekken voor het stro dat ze op de dag eten of valt dit te verwaarlozen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:53

Ik vind de berekening voor hoeveelheid hooi ook lastig. Dit komt omdat hij ook graa binnen krijgt, maar hoeveel is dat? En hoeveel hooi moet er dan bij?

April tm aug: 5 uur gras (rijk gras), 2x hooinet medium van equiculinair (qua gewicht ziet hij er dan goed uit.
Sept-maart: 7 a 8 uur gras (arm gras), 1x medium hooinet en 1x small hooinet.

Eigenlijk wil ik mn paard liever niet langer dan 5 uur op gras. Hij wordt er nu niet meer dik van, maar heeft wel last vd gassen.
Maar met vriendjes in het land vind ik toch ook wel belangrijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:09

Eventjes geen slowfeeder vraag, maar hoe bewaren jullie je hooi?
wij hebben een de stal een klein voederhok (2*4), waar we ons hooi ook moeten in leggen. Daar met in totaal 3 trekpaarden (2 van mij) het niet betaalbaar is om kleine baaltjes aan 4 euro per stuk (zou mij 240 per maand kosten voor twee paarden) moeten we een grote baal kopen, en dus ook bewaren in het hokje. Gisteren ook zo weer een baal binnen gelegd, helemaal in hooi, de hele avond niezen want ik ben er allergisch voor. Ons hokje zit stampvol, en we hebben veel verlies (hooi die wegwaait doordat het los ligt).
in een ander hok bewaren is niet praktisch, dat is 100 m van stal af, iedere dag zo heen en weer slepen ermee is niet te doen.
kunnen we hooi buiten bewaren onder een zeil oid? ik schat dat we een baal binnen de twee weken zullen opvoeren, zeker

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:12

De hoeveelheid valt te verwaarlozen. Stro ga je alleen meetellen als ze al op 1% hooi te dik worden en dan zou ik stro ook uit een hooinet aanbieden om vervuild stro te voorkomen.

Als ze ook op gras staan is het inderdaad lastig inschatten. Zelf heb ik de neiging om de hoeveelheid hooi per uur te berekenen (dus kg/dag delen door 24) en dan het aantal uur op de weide te gebruiken als het aantal kg hooi dat ze anders zouden eten gemiddeld gesproken. Uiteraard pas je dat dan aan op het paard en de weide, maar als richtlijn wil dit vaak wel helpen.

Hooi op pallets onder een zeil bewaren gaat vaak redelijk. Er is wel risico op schimmel maar nauwkeurig afdekken doet een hoop en een beetje hopen op goed weer.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:18

Wij halen elke twee weken vier grote balen die we op pallets en onder zeil leggen, deze zijn met twee a drie weken op en dat gaat prima.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:26

Volgens voervergelijk:
"Als een paard slechts enkele uurtjes per dag op de weide staat zal hij vrijwel constant grazen. Bij een gemiddelde grasmat neemt een groot paard circa 4 - 5 kg per uur op. Voor een pony is dit ca. 2,5 – 3,5 kg vers gras"

- See more at: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... Knafe.dpuf

Maakt t nog lastiger hoeveel hooi je bij moet voeren. Als ik uit ga van 4 kilo gras x 7 uur = 28 kilo gras.

"Gras bevat 15 – 20% droge stof. Dit betekent dat de rest 80 – 85% uit water bestaat."

15% droge stof van gras van 28 kilo is 4,2 kilo.
Hoeveel hooi moet er dan nog bij voor een paard van 600 kilo?
1,5% van het lichaamsgewicht is 9 kilo. Dus er dan in elk geval nog zo'n 6 kilo aan hooi bij?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:41

Ik zie hier Super leuke ideetjes langskomen met pallet bakken. Heb al enkele leuke ideetjes opgedaan. Bij ons staan ze op een rijtje aan de slowfeeder netten gemaakt van aanhangwagen netten. Werkt momenteel prima.
[/[img]
Afbeelding

Het enige waar ik schrik voor heb met uit bakken eten dat ZE elkaar wegjagen. En dan,moet ik al vier bakken gaan zetten. Hier heb ik vijf slowfeeder netten. En als ze wisselen is er altijd een extra net aan de andere kant van de omheining. Voor vijf slowfeeder netten heeft het mij net geen 40 euro gekost en ze gaan nu hun tweede winter in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:31

Zo netten ophangen werkt ook het fijnste vind ik :j

Jeetje wat een moeilijk gedoe allemaal zeg met die berekeningen -:(-
Hier voeren we gewoon zonder al die hersenbrekers :P

Eten ze te veel / worden ze te dik, dan zorg je voor slowfeeders met kleinere gaten.
Zit je op de kleinste gaten en eten ze nog steeds te veel, dan ga je deels of helemaal armer ruwvoer voeren.

Totdat ze niet meer te dik worden / te veel eten en toch nog niet urenlang zonder eten staan.
Simpel zat :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:17

Duhelo wat heb je voor grote hooibalen? Gewoon die ingepakte? Wij hebben die vierkante hier thuis staan en die staan buiten op de grond. Snijden we aan de voorkant open en laten we gewoon buiten staan zonder zeil erover. Alleen voorste flapje wat los gesneden is terug ervoor doen en steen ervoor zetten. Werkt heel handig.

Ik had ook van die aanhanger netten zo hangen, na een week mega gaten erin. Beetje jammer en niet voor herhaling vatbaar hier dus.. Plus dat ik de gaten te groot vind. Zelfs bij paarden die geen slowfeeders kennen gaat het niets langzamer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:19

Ingepakte balen zijn eigenlijk altijd voordroogbalen, geen hooi. Hooi is vaak te prikkelig om goed in plastic te krijgen (beschadigd het plastic) en is het ook niet nodig voor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:29

Aanhangernetten zijn vaak ook van veel minder sterk net gemaakt dan echte slowfeeder hooinetten :)

Wij hebben al een paar jaar hooi in plastic.

Is gewoon op het land gedroogd tot hooi, en in plaats van er daarna ouderwetse baaltjes met stro-touwtjes van te maken, gaat het dan in plastic zodat je het goed buiten kan bewaren :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:31

@pmarena: zo voeren wij nu ook, maar ik ben eerder bang dat ik te weinig voer en dat hoeft zich niet altijd te uiten in mager worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:41

_suus19_ schreef:
Duhelo wat heb je voor grote hooibalen? Gewoon die ingepakte? Wij hebben die vierkante hier thuis staan en die staan buiten op de grond. Snijden we aan de voorkant open en laten we gewoon buiten staan zonder zeil erover. Alleen voorste flapje wat los gesneden is terug ervoor doen en steen ervoor zetten. Werkt heel handig.

Ik had ook van die aanhanger netten zo hangen, na een week mega gaten erin. Beetje jammer en niet voor herhaling vatbaar hier dus.. Plus dat ik de gaten te groot vind. Zelfs bij paarden die geen slowfeeders kennen gaat het niets langzamer.

Nee, het is effectief hooi die niet ingepakt is. Eventueel kunnen we deze winter wel over op voordroog, hetgene bij ons is mooi grofstengelig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:53

Jotoma schreef:
@pmarena: zo voeren wij nu ook, maar ik ben eerder bang dat ik te weinig voer en dat hoeft zich niet altijd te uiten in mager worden.

Op zich kan er toch weinig gebeuren als je gewoon kijkt naar hoe je paard het doet? :)

Vallen ze in, worden ze dof / sloom / whatever dat niet klopt dan pas je dingen aan.

Dat heb je ook als je alles helemaal af gaat wegen en uit gaat rekenen, dan moet je alsnog gewoon voeren met je ogen zeg maar :j

Je weet toch ook meestal niet wat de voedingswaarde van je ruwvoer precies is, gaat toch niet ieder baaltje laten analyseren :P Dus dan vind ik het wat veel hocus-pocus terwijl je alsnog niet goed weet waar je nu eigenlijk mee rekent...

En dan heb je ook nog dat het ene paard veel meer nodig heeft dan bij zijn gegevens op papier past, en het andere minder.

Denk dat je altijd wel 1 of meer variabelen mist om echt goed uit te rekenen wat je nu precies van je beschikbare ruwvoer moet geven :)

Maargoed op zich is het natuurlijk wel grappig om een beetje te rekenen om een idee te krijgen van waar je vanuit zou kunnen gaan als basis om op verder te borduren :)