Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mizora schreef:De hoeveelheid ruwvoer hangt af van het type ruwvoer dat je geeft (dus de hoeveelheid droge stof) en hoe gevoelig je paard is voor dik worden. Officieel hoort ook de hoeveelheid krachtvoer die je geeft erbij, maar snoeien in het ruwvoer onder de advieswaarde om maar krachtvoer te kunnen geven is niet best voor het welzijn van je paard en reken ik dus nog even niet mee.
Je rekent in principe met de hoeveelheid droge stof (ds) aan ruwvoer. Voor hooi betekent dit dat je het berekende gewicht x1.2 moet doen om het aantal te voeren kg's te krijgen (83% droge stof). Voor voordroog is het gemiddeld gesproken x1.5 om het aantal te voeren kg's te krijgen (65% droge stof).
Daarnaast reken je met het ideale lichaamsgewicht (=ilw) van het dier. Dus een paard van 600kg dat eigenlijk 500kg zou moeten wegen, moet je met 500kg rekenen. Andersom, een paard van 600kg dat eigenlijk 700kg zou moeten wegen, moet je met 700kg rekenen.
Het absolute minimum dat een paard moet krijgen is 1% ilw aan (ds) ruwvoer. Voor een haflinger van 500kg (ideaalgewicht) betekent dit 5kg ds ruwvoer, 6kg hooi of 7.5kg voordroog. Dit is eigenlijk alleen van toepassing als hij geen krachtvoer krijgt en op meer ruwvoer te dik wordt of niet afvalt als hij al te dik is.
Het adviesminimum is 1.5% ilw aan ruwvoer. Dit is voor paarden die ook nog krachtvoer krijgen het minimum. Ook is het voor de meeste paarden beter om een deel haverstro te krijgen of graszaadhooi dan onder deze grens te komen qua hoeveelheid ruwvoer. Niet alle paarden verdragen echter graszaadhooi en in mindere mate haverstro, wees daar bedacht op.
Voor dezelfde haflinger van 500kg betekent dit 7.5kg ds ruwvoer, 9kg hooi of ruim 11kg voordroog.
Een hoop paarden hebben echter meer nodig dan die 1.5% iwl. Vanaf 2% iwl ga ik zelf wat krachtvoer bijvoeren. Om dan nog steeds die haflinger te pakken is misschien niet helemaal reëel, hoewel er wel haflingers zijn die snel te mager worden. Een ander paard van 500kg voldoet uiteraard ook. Dus dan praat je over 10kg ds ruwvoer, 12kg hooi of 15kg voordroog.
Heeft het paard nog niet genoeg aan deze hoeveelheid, dan is het nuttig om het op te voeren tot 3% of onbeperkt, maar dan wordt het ook echt tijd om na te denken over krachtvoer. Niet alle paarden redden het (constant) op enkel ruwvoer, zelfs niet als de kwaliteit van de ruwvoer zeer hoog is.
Meer uitleg over de hoeveelheid ruwvoer:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... wvoer.html
Daarnaast wil ik nog een aantekening plaatsen over de tijd dat paarden zonder ruwvoer staan. Bij gewone paarden wordt het advies gegeven niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer te staan en maximaal niet langer dan 6 uur. Een paard met maagzweren of een luchtzuiger is het advies om eigenlijk nooit zonder ruwvoer te staan en maximaal niet langer dan 3 uur. Dit omdat de kans op maagwandirritatie en maagzweren sterk vergroot wordt na 6 uur zonder te staan. Voor mensen waar het paard echt bij dichtgroeit en niet lang genoeg over zijn al geslowfeederde portie ruwvoer doet, is het dus een (theoretische?) mogelijkheid om 3-4x per dag te voeren. Op deze manier wordt er onder die 6 uur zonder gebleven zonder dat het paard zich helemaal vol kan kauwen.
_suus19_ schreef:Duhelo wat heb je voor grote hooibalen? Gewoon die ingepakte? Wij hebben die vierkante hier thuis staan en die staan buiten op de grond. Snijden we aan de voorkant open en laten we gewoon buiten staan zonder zeil erover. Alleen voorste flapje wat los gesneden is terug ervoor doen en steen ervoor zetten. Werkt heel handig.
Ik had ook van die aanhanger netten zo hangen, na een week mega gaten erin. Beetje jammer en niet voor herhaling vatbaar hier dus.. Plus dat ik de gaten te groot vind. Zelfs bij paarden die geen slowfeeders kennen gaat het niets langzamer.
Jotoma schreef:@pmarena: zo voeren wij nu ook, maar ik ben eerder bang dat ik te weinig voer en dat hoeft zich niet altijd te uiten in mager worden.