Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:34

Lijkt me dat ze dat eerder met hun hoeven doen en niet met de kaken :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:40

Ja lijkt mij ook?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:47

strooien moet je alleen de verharde delen doen, niet de zandstukken.
een beetje zout is geen probleem. Vaak wordt er voederzout over een weiland gestrooid,of zit het door paardenkunstmest heen,om het gras smakelijker te maken. Goed sneeuwruimen voor je gaatstrooien scheelt al veel in je benodigde hoeveelheid zout (mijn man was zo lui dat hij over een laag sneeuw of ijs ging strooien, dat schiet natuurlijk niets op want dan smelt het, kan niet wegzakken in debodem en vriest het weer op als ijs. Ik ruimde alle sneeuw en ijsplakaten op (sloot of greppel in,of het bos in) zodat ik er zomin mogelijk last van had als het zou gaan smelten.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:50

:') mannen..

:D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:54

Wanneer je paarden 24 uur per dag naar binnen en buiten kunnen hoef je niet bang te zijn wanneer je paddock glad wordt. Alleen voor jezelf. De paarden voelen dat juist veel beter aan dat het glad wordt dan wanneer je ze smorgens van stal ineens naar buiten gooit. Ze gaan zich aan de temperatuur en ondergrond helemaal aanpassen. Het beste kun je er dus zelf ook 24 uur bij gaan staan dan ben jezelf ook helemaal aan de temperatuur en de ondergrond gewend ;-)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:56

Zouden de paarden vroeger echt zo'n hoorn op het hoofd gehad hebben. Want daar zouden ze prima het ijs mee kunnen breken.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:03

Lijkt me toch verdomd lastig, moeten ze eerst de rollkur doen.. Die hoefjes werken dan toch beter denk ik

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:06

Dinopino schreef:
Zouden de paarden vroeger echt zo'n hoorn op het hoofd gehad hebben. Want daar zouden ze prima het ijs mee kunnen breken.

Hoorn en onderkaak zijn denk ik te kwetsbaar hiervoor. Volgens mij gebruiken zelfs herten hun hoeven om ijs te breken. Dunne stukken kapot bijten kan ik me wel indenken. Zou het verhaal daar vandaan komen?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:21

bedankt voor het meedenken allemaal.
het gaat zeker niet om de paddok maar om het eerste stukje bestrating voor de stallen.
op de wei en paddok kunnen ze zich bij vorst prima redden.
mijn grootste probleem is dat het paard met ijzers enorme! ijsballen onder zijn voeten krijgt.
normaal ruimde ik de sneeuw daarom weg voor het buiten zetten en haalde ik de ballen onder zijn hoef weg voor het binnen komen.
dat gaat een beetje moeilijk met open boxen. ;)
hoef van onderen in het vet zetten helpt ook max een half uurtje.
moet er nog even over nadenken. :D

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:33

laura1986 schreef:
Op een stal waar ik eerder stond gebruikte ze ook strooizout, dat is goed gegaan maar ik vind het geen goed plan. Gewoon zout uit de supermarkt (zonder jodium) kost ook weinig, en dan zit je niet met verontreiniging (in alle soorten strooizout komen nog zware metalen als chroom, koper, lood en nikkel voor). Is evt ook te mengen met wat wit zand.

Dan zou ik er nog zeer spaarzaam mee zijn, want je wil je grond niet zouter maken neem ik aan?

lijkt me lastig met die kleine zakjes uit de supermarkt.
zijn die er ook in grootverpakking?

hier vorig jaar gewoon elke ochtend (en avond wanneer nodig) sneeuw geschoven met zelfgemaakte sneeuwschuifers, werkt super en geen ongelukken gehad, paarden wisten niet beter en waren er dus aan gewend.
ook mijn merrie, die stond op ijzers en 's nachts binnen, maar haar had ik alleen op de wei, niet op het beton stuk.
dit jaar wel van de ijzers af, stuk makkelijker met sneeuw want idd uurtje met hoefvet er onder is leuk maar daarna weer klompjes en niet goed voor hun gewrichten.

Dinopino schreef:
Hoe doen ze dat in noorwegen en alaska. Er moet toch een simpele oplossing voor zijn?

ben ik benieuwd naar, we hebben plannen naar noorwegen te gaan emigreren... maar ja dan heb ik paarden aan huis, dus water moet makkelijker gaan dan hier.

heb vorig jaar h2go zak gebruikt, werkt super, had er alleen 8 per dag nodig, en haalde water uit de sloot, en koude handen dat je er van kreeg en na al die weken niet mijn favoriet.
dus nu heb ik jerrycans besteld die ik dan van thuis meeneem, wel gesleep maar schoon water en warme handen ;-)
ik zet ze achter in mn auto en vul ze met een tuinslang vanaf de keuken door de brievenbus heen ;-)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:46

ijzers er vanonder is bij hem geen optie.

in noorwegen zijn er speciale sneeuw ijzers.
1 ervan is met een rubberen ring,die klik je in een aangepast ijzer waardoor ze niet kunnen klonteren. ;)
hoop dat je er wat aan hebt.
jeetje,naar noorwegen helemaal,haha koud hoor. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:51

Deze bedoel je
Afbeelding Afbeelding

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:47

zo een ring ziet er goed uit.
en niet moeilijk te doen lijkt me.
het proberen waard.
al moeten haar voeten 1e even goed bijkomen (brokkel hoeven en na half jaar beslag haal ik ze altijd het liefst paar maanden er vanaf) en rijden we nu met hoefschoenen.

stukje waar we in noorwegen naar aan het kijken zijn is niet zo koud en donker hoor.
nu maar 3 graden kouder dan hier dus valt mee.
en niet nat... want op heuvel gelegen, 12 ha in totaal met riviertje er op en bos... dus pp kan er wel komen daar mocht het door gaan haha.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:53

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:05

Hier in Zweden ligt ver inmiddels een kleine cm of 50.... Mijn buurman schuift af en toe een baan sneeuw weg in het land zodat ze niet de hele dag door 50 cm hoeven te ploegen. Het is hele losse poedersneeuw dus op zich redden ze zich best zo.
Volgende week wordt het hier -20 zeggen ze. Dan heb ik ze snachts wel binnen, mede omdat ik 1 op dieet heb en die anders zeker 2/3 van de kuil opvreet. Ik wil liever ook geen gedonder kwa elkaar wegjagen enz op de gladdigheid.

Ik heb 1 met kunststof beslag, zeker met de poedersneeuw valt het erg mee met wat er in blijft hangen.
Ik laat er straks wel zooltjes onder zetten omdat er nu zoveel sneeuw ligt dat de paden in het bos onbegaanbaar zijn en we over de weg gaan. Hier strooien ze met grindjes en dat vind ze toch niet zo fijn. Ze heeft ook last van haar hoefgewrichten (daarom ook het kunststof beslag, heb al zonder geprobeerd maar helaas ging dat niet.) en dan lijkt me het toch niet fijn dat er sneeuw opbolt onder de hoef, hoe weinig ook. De smid zou eigenlijk komen van de week, maar die heeft afgebeld, die zat ingesneeuwd:-(

Kwa water redden we ons prima met de verwarmde waterbakjes buiten en een waterton opstal. De kraan op stal is geisoleerd en doet het tot nu toe nog. Volgende week met -20 is afwachten.... Ik vul de waterton met emmers vanuit de kraan voordat ze op stal komen na werk dus een uurtje of 7)Om de waterton heb ik stro. Om een uurtje of 10 doe ik de laatste ronde en neem een gietertje heet water mee om het open te houden. Een blok hout erin helpt ook. Die beweegt dan elke keer als ze drinken waardoor het ijs breekt. verder breken ze het zelf wel open met de neus/lippen. Ik heb ze nog niet met de hoeven er in gezien.

Ik weet niet hoe ze het in Noorwegen of Alaska doen, of wat normaal is in Zweden, maar zo redden wij ons Nederlandertjes ons in Zweden best aardig. Het is even extra werk maar het heeft wel wat, zon enorm sneeuwlandschap.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:14

Pff... -20.. daar heb ik geloof ik toch weinig zin in!

even iets... weet echt niet of het klopt maar ik heb gehoord (van schoonvader, wat overigens best een wijze man is) dat warm water in de waterbak eerder bevriest dan koud water. Het hoe en wat kon ik niet helemaal volgen (dan worden zijn verhalen zo langdradig dat ik geen geduld hebt), dus wie kan hier meer over vertellen.
Of... wie gaat het testen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:17

Heeft met de bewegelijkheid van de moleculen te maken. Hoe bewegelijker (dus warmer) hoe sneller ze afkoelen. Bekende experiment is 2 glazen water in je eigen vriezer zetten. 1 heet 1 gewoon uit de koude kraan en dan kijken welke het 1e bevroren is.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:21

Oke goed om te weten! Als je het zo zegt, eigenlijk logies!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 09:58

Mijn paddock Paradise is verandert in een ware paddock Nightmare.
IVM de omstandigheden kan ik niet meer vertellen.

We zijn dus met spoed op zoek naar een andere stek. Als we die hebben gevonden kom ik alles vertellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:45

@Cowgirl : sterkte :(:)
Gezien je onderschrift ben je iig je humor nog niet verloren :)

Hier ligt een minimaal laagje sneeuw, mag geen naam hebben. Dankzij de bewolking van vannacht is de paddock niet bevroren en dus nog goed begaanbaar.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:59

@kevje06: als ik 's winters met water moet werken doe ik altijd van die dikke plastic huishoudhandschoenen aan. Zo blijven je handen droog en warm! Tipje!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:12

Cowgirl schreef:

We zijn dus met spoed op zoek naar een andere stek. Als we die hebben gevonden kom ik alles vertellen.

Hier zijn zeker nog paardjes en mensen welkom. In welke regio zoek je en is verder weg stallen tijdelijk een optie voor je?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:16

Cowgirl schreef:

Joh wat erg, het zag/ziet er zo mooi uit bij jou! :(:)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:05

Cowgirl, ook hier nog plek...maar ik heb geen idee of het haalbaar is qua afstand?

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:42

Cowgirl, succes, dat klinkt niet leuk... (hier is ook nog plek, maar dat lijkt me kwa afstand net iets te ver ;) )
Ik hoop dat alles goed komt voor jou en je paardjes.

Klinkt gek, maar ik heb liever de -20 in Zweden dan die kwakkelkou van NL met net onder de nul, winderig en vocht in de lucht. Dat voelt veeeeel kouder aan dan de droge kou en nauwelijks windstil dat we hier hebben. Ik ben bovendien absoluut geen koukleum; als ik het koud heb, heb ik het eerder koud in de herfst dan in de winter. Als ik buiten bezig ben met kuil e.d staat het zweet me op de rug in mijn winterjas. Handschoenen heb ik enkel aan omdat ik anders vast blijf vriezen aan handgrepen enz.