Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:45

mij bevalt het tot nog toe uitstekend paardjes op de korrels. Ik heb de stal nu bijna 3 weken geleden gevult met 6 zakken en een baal vlas erdoor en haal vaak de natte plekken weg en roer de boel door elkaar. Is nu nog uitstekend en hoef nog niks bij te strooien (stal van 3x6 met Hynder matras) Stinkt ook totaal niet! Het enige nadeel vind ik dat de paardjes zo stoffig worden als ze er in gelegen hebben en er klompjes onder de voetjes zitten als ze de stal uit lopen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:02

Jannepauli schreef:
@Wuswa: heb jij dan alleen aan de achterzijde ( achter de mat) korrels liggen voor de plasplekken? Dan kun je wellicht beter wat goedkopers gebruiken. Ik ben inmiddels ( na anderhalf jaar) weer van de strokorrels af - gebruik nu houtkrullen van Allspan. Dat bevalt me opperbest. Een zak van 20 kg levert al een aardig bedje op en kost maar 5 euro. Met drie zakken in de stal uitgestrooid heb je een bed waar een luxe hotelsuite niet tegen op kan!
Allspan stoft niet, is 'zuiver' hout en neemt goed vocht op en met de little giant mestvork sneller en beter uit te mesten dan korrels.

Op zich het proberen waard! Mag dat op de mesthoop???

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:16

Ik gooi het gewoon op de mesthoop en de mest gaat over ons eigen land.
Maar ook de mestboer heeft er geen probleem mee - mest uit houtkrulstallen is prima voor maisland. De enige die er niet blij mee zijn zijn de champignonkwekers, die willen graag stromest.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:29

Jammer, jammer, de mest bij ons op stal wordt opgehaald tbv champignon kwekers.... ik was er al bang voor. We 'verstoppen' de strokorrel- en vlasmest nu ook al onder het stro (ahum). Ik denk dat ik de strokorrel nu eerst maar eens ga mengen met vlas; eens kijken wat dat doet... Paard mag gewoon niet op stro. Ze krijgt iedere morgen en avond wat 'over de mat' om te knabbelen en dat gaat schoon op. Zet je haar in een strobox, dan weet je niet wat je ziet de volgende dag :? ! Stro eten vind ik op zich niet fout mits het binnen de normale proporties blijft....

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:48

Ik volg dit topic even hoor!
Bij ons op stal wordt het nu ook uitgeprobeerd, ben benieuwd of het bevalt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:05

Mijn ervaring met houtvezel is dat het heel erg lang nodig heeft om te composteren en sommige houtsoorten die gebruikt worden, daar zitten zuren in en dat is funest om op je land te krijgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:43

Nou dat vind ik wel meevallen - onze grond wordt regelmatig getest en daar blijkt niks van. Het is wél aan te bevelen dat je houtkrullen van een betrouwbaar merk koopt: als je 'zomaar' wat koopt kunnen er inderdaad houtsoorten gebruikt zijn ( zoals tropisch hardhout) waar stoffen in zitten die voor het paard niet goed zijn. Allspan gebruikt volgens mij alleen europees zachthout, is ontstoft en gereinigd en is geschikt voor paarden met stofallergieën. Ik vind het heel wat minder stoffig dan strokorrels. Als die eenmaal tot poeder gelopen zijn, dwarrelt er bij het opschudden heel wat meer stof door de lucht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:46

Hét grote nadeel van houtvezel (en ook van vlas), is gewoon dat het op de bodem van de stal zo'n natte bende wordt. Als je een mestvork bedding weghaalt dan druipt het vocht er nog gewoon uit.
En dat heb je met korrels dus niet (als enige die ik tot dusver aan bedding gehad heb).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:58

Ja klopt met korrels heb je dat niet. Daarom ook korrels op de plasplek en vlas er over heen.

heb ik weer geld over, dan ga ik ook voor een HIT matras.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:03

Die ervaring heb ik niet DD - dat kan natuurlijk zijn omdat ik vochtdoorlatende rubber tegels onder het strooisel heb, en een goede vochtafvoer in de stallen. Ik haal overigens plasplekken uit de stal altijd meteen weg - dat deed ik met vlas, met vezel, met korrel en ook met houtkrul.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:37

Ik heb ook vochtdoorlatende tegels, alleen geen goede drainage (stoeptegels), dus dat kan de oorzaak zijn dat het bij mij wel erg nat is er onder.
BTW Ik haal 1x per week de natte plekken weg en strooi wat bij indien nodig.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:38

Ter info:
Ik heb op de eerste pagina de Gebr. Dolsma uit de lijst verwijderd aangezien deze al enige tijd geen strokorels meer verkoopt. Ik ben er vorige week nog geweest en gevraagd of zij ze nog gaan verkopen maar dat is helaas niet het geval, vandaar dat ik ze uit de lijst heb verwijderd.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 00:04

DubbelDun schreef:
Ik heb ook vochtdoorlatende tegels, alleen geen goede drainage (stoeptegels), dus dat kan de oorzaak zijn dat het bij mij wel erg nat is er onder.
BTW Ik haal 1x per week de natte plekken weg en strooi wat bij indien nodig.

Ik zou die tegels er uit halen en de grond er onder ook. De bodem laat door de urine geen vocht meer door. Het is verzadigt. Daarom zijn jou stallen heel erg nat. Ik heb betonnen vloeren zonder afvoer. Ik gooi er nu nog om de 7 a 8 dagen een nieuwe zak bij. Bij de smeerlappen om de 5 a 6 dagen, echte smeerlappen!!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:23

@PB: de boel eruit halen en vers zand inbrengen zal ongetwijfeld helpen, maar dat is nogal een klus. Verder is het natuurlijk hastikke illegaal, want je hoort een vloeistofdichte vloer te hebben. Ik zit pal aan de weg en heb dus liever geen mensen die zich afvragen wat daar gedaan wordt 8-)
Mocht er ooit nog eens een nieuwe stal komen dan ga ik het wel meteen goed aanpakken (betonstorten en een afvoergeul-naar-put). Maar helaas zover zijn wel nog niet :D

We hebben het ooit eens eerder gehad over houtkorrels (kattebakkorrels), misschien dat dit een goede kombi met houtkrullen zou zijn (qua vochtopname dan).

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:08

Ik denk dat je misschien het ietsiepietsie droger krijgt, maar als het eenmaal verzadigd is, dan kan er echt niks meer bij. De tegels kunnen ook nog gaan bewegen en dan een eigen leven gaan leiden. Door de urine is er een laag slib onder en tussen de tegels gekomen. Die is dus echt niet meer vloeistof doorlatend.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:18

Eerlijk gezegd DD, denk ik dat het best wel mee zal vallen met die 'verzadiging' onder jouw stalbodem. De aardkorst is honderden meters dik, dus vocht zakt echt wel weg :D en door het gewicht van de tegels ( als je tenminste die van 1mx1m hebt) zie ik ze nog niet zo gauw de stal uitdobberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:57

Ik denk dat het idd ook wel mee valt. Ik heb de rubber tegels er nog nooit uitgehaald (liggen nu 5 jaar) en het stinkt echt niet abnormaal.
Het valt me alleen elke keer weer op dat het met korrels gewoon op de bodem veel droger blijft als met houtkrul/vlas.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:06

@Dubbeldun Blijft het vind jij inderdaad met korrels het beste droog?
Ik heb naar aanleiding van dit topic een halve pallet korrels besteld die krijg ik over 2 weken.
Intussen heb ik hennepstrooisel gehaald dat bevalt mij ook heel erg goed.
Ik ga kijken wat mij het beste gaat bevallen korrels of hennep.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:09

Ja ik vind het met korrels idd het droogst blijven, maar ze eten het bij mij dus wel. Stro en aanverwanten is dus geen optie, net als vlas trouwens.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:07

Heeft iemand hier ervaring met stro korrels van verburg? (verburg strooisels uit stolwijk)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:57

Jannepauli schreef:
Eerlijk gezegd DD, denk ik dat het best wel mee zal vallen met die 'verzadiging' onder jouw stalbodem. De aardkorst is honderden meters dik, dus vocht zakt echt wel weg :D en door het gewicht van de tegels ( als je tenminste die van 1mx1m hebt) zie ik ze nog niet zo gauw de stal uitdobberen.

Wij hebben een stal gehad met tegels en uit ervaring weet ik dat de grond eronder verzadigd raakt. De tegels gaan los zitten en als ze niet strak gelegt zijn, dan gaan ze schuiven.
Het was een inloopstal van de pony's in Nederland. We moesten echt om de zoveel tijd de grond eronder weghalen en nieuw zand erin doen, tegels erin en zaagsel met stro erin. De grond was niet waterdoorlatend meer. Een drapzooi was het.
Het valt op dat de mensen met een tegelvloer minder lang met stro korrels doet dan mensen met een betonnen vloer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:04

Ik denk dat het ook wel afhankelijk is van de grondsoort waar je stal op staat. Wij staan op zand in deze omgeving, vocht zakt heel snel weg. Dat zal ongetwijfeld anders uitpakken als je op klei- of veengrond zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:42

PhiaBink schreef:
Het valt op dat de mensen met een tegelvloer minder lang met stro korrels doet dan mensen met een betonnen vloer.

Kun je dat verklaren?? Want bij beton heb je helemaal geen drainagewerking en bij stoeptegels meestal nog wel íets.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:31

Ik vind de strokorrels tot nu toe (heb ze ruim 3 weken in de stal nu) het beste vocht absorberen. Beter dan vlas en veel minder stank. Ik heb een vloeistof dichte vloer (is hier verplicht!)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:51

Ik heb nu een mengsel van strokorrel en vlas (+Hit matras) en ervaar veel minder stank dan met alleen strokorrel (+Hit matras)!