het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 06:29

Afbeelding

Tussenschot is ook klaar. Kan ook volledig open tegen de achterwand aan als het niet nodig is. Stuk goedkoper dan een tussenwand en ik wile geen vaste verdeling, wil de mogelijk hebben om het open of dict te maken

Kim_W

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 06:55

Daar ga je veel gemak van hebben, echt ideaal dat je zelf kan kiezen of die open of dicht kan :)
Zoiets zou ik ook wel willen maken, maar met jonge paarden ben ik toch bang dat ze dan met de benen een keer tussen het hek komen en iets breken :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 07:05

Netjes Lynn Nikita!
Persoonlijk zou ik het niet aandurven, zou bang zijn dat ze er tussen zouden komen met hun benen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 07:20

Lynn_Nikita schreef:
[ [url=m/sahOeH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tussenschot is ook klaar. Kan ook volledig open tegen de achterwand aan als het niet nodig is. Stuk goedkoper dan een tussenwand en ik wile geen vaste verdeling, wil de mogelijk hebben om het open of dict te maken

Oh ideaal!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:09

Ideaal! Als het eng is qua benen heb je er zo aan beide kanten een rubber mat aan hangen. Maar goed met zulke openingen kunnen ze er ook weer makkelijk uit weg. Zou daar niet zo bang voor zijn

Hera en kaat vinden elkaar steeds liever en eten van hetzelfde plukje hooi :D
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:13

@marjan: fijn dat het een stuk beter gaat. Dat geeft toch rust :)

@lyn: het is idd een handige verwijderbare afscheiding, maar ik zou het ook zo niet durven gebruiken; té grote kans dat ze er met rollen half onder komen en in paniek raken en zich serieus bezeren. Liever gewoon op de grond zetten en de onderste helft dichtmaken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:40

Net de Komperdell backprotector besteld bij Agradi. Hij had opeens 20% korting.... nog steeds een rib uit m'n lijf, dus ik heb maar een maatje kleiner besteld :)) :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:01

Maar wel een goede aanschaf Manzano.

Ik heb een halve dag gewerkt en nu lekker weekend. De paarden zijn blij, want ze staan in een nieuwe wei.
Ik ga zo wat in huis doen en rommel een beetje aan tot de verjaardagsvisite komt.
Ik heb zoveel last van nek en schouders dat ik me echt een beetje daas voel.
Gelukkig is mijn vriend zo lief om de boodschappen te doen :o

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:32

Balen van je nek en schouders boemel! Lekker de warmte opzoeken en misschien een massage?

Hier net een lekker zonnig bosritje gemaakt met de ruin :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:34

boemel schreef:
Netjes Lynn Nikita!
Persoonlijk zou ik het niet aandurven, zou bang zijn dat ze er tussen zouden komen met hun benen.

Met die ruimte ben ik daar niet bang voor eerlijk gezegd.
Ook vind ik het hek op de grond zetten gevaarlijker, dan kunnen ze juist met liggen en opstaan ertussen komen
Op mijn vorige werk hadden wij dit soort systeem maar dan onderlangs met hout dicht, toch kreeg een veulen het voor elkaar om met rollen ertussen te komen, been gebroken
in de stal rollen ze hier nooit, stallen zijn voor gewoon open en dan rollen ze in het zand.
Ook schuren ze zich aar normaal niet aan, en zit het met alleen een strotouwtje vast, niet met een zware ketting

Ik ben er blij mee.

Marjan, wij hebben dezelfde netten, ook EJ?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:14

Boemel gefeliciteerd!

Ln nee zijn van shires, zijn al stuk :+ wil weer de dikkere katoenen maar twijfel om nog een bak bij te kopen ipv hangende netten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:36

LN, mooie oplossing zo. Ik heb dat in mijn ontwerp voor de stal ook staan. Standaard wil ik hem als open inloop stal hebben. En dan zo'n hek om hem op te delen in aparte boxen indien dat nodig is. Ik denk dat een laag van dat dunne rubber dat in trailers gebruikt wordt ook wel mooi is om er overheen te hangen (en vast te maken uiteraard). Maar betwijfel ook of dat wel nodig is. Vroeger had ik mijn paarden ook in een stal van open buizen en hekken staan.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:39

Ligt ook heel erg aan type paard. Ik heb er 2 die durf ik achter letterlijk elke heining of in elk geïmproviseerd hok te zetten. Zelfs achter hekjes die open en laag zijn etc. Die zijn rustig en koel in het hoofd. Mocht er iets mis gaan blijven ze ook rustig wachten op hulp en die halen niet zomaar gekke fratsen uit. De jonge paarden daarentegen zijn wat onbehouwen en moeten nog leren rustig te blijven in alle situaties. Die zou ik dus vooralsnog wel in een zo veilig mogelijke hok/wei inrichting willen hebben.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 16:02

MarjanB schreef:
Boemel gefeliciteerd!

Ln nee zijn van shires, zijn al stuk :+ wil weer de dikkere katoenen maar twijfel om nog een bak bij te kopen ipv hangende netten

Welke had jij van shires? Hier wordt hij enorm mishandeld, maar nog steeds niet stuk. Wil nog paar extra erbij misschien.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 06:48

Zo ondertussen mijn 2e manegeles gehad. Eerste les bij een dame die ik nog niet kende. Wel iemand wat goed les geeft en de manegelessen ook echt wil verbeteren. Nadeel, groep van 8, ieder rijd ook voor zich. Maar best ook wat jonge ruiters die de wirwar gewend zijn. Dus niet ieder dezelfde kant op. Op zich super maar als je priveles gewend bent is het toch even wennen. Kreeg ook een paard toegewezen van ergens boven de 1.70 waar ook nog wel eerder een reputatie aan vast zat (ik ben 1.50....). Dus ik keek op het bord, verkleurde volgens mij alle kleuren en iemand die mij nog van jaren terug kende zorgde ervoor dat ik op een brave haflinger kwam.

Gisteren de eerste les in de groep waar ik in kom. Kreeg nu een andere haflinger welke het gasknopje gevonden had. Laat ik het zo zeggen, groepje van 3, meer allemaal 1 richting op. Wel zelf figuren rijden of een figuur wat hij aan gaf. We kwamen beide goed nat uit de les.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:26

Mag ik vragen welke 160 liter kruiwagen jullie gebruiken om de wei uit te mesten?
Is dan een kruiwagen met 1 of 2 wielen makkelijker?

Ik ben nu gewend om alles met een 1 wiel kruiwagen te doen. Maar dat komt misschien ook door dat de 1 wiel van het merk hummer is met een anti lek band die super rijdt.

En de 2 wieler die we hebben staan is van een merk onbekend. En dat merk je in degelijkheid en hij rijdt niet lekker. Lijkt wel of je hem moet optillen om hem van de grond te kunnen houden.

Ik wil een kruiwagen gaan kopen ga ik dan voor een dure degelijke hummer of zijn er ook iets goedkopere die net zo fijn zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:31

1,70 is idd wel een flatgebouw, krijg je er ook een opstapje bij :) Ik zou nu ook eerder voor de Haflinger gaan :)

Jasmijn haar hele dag is goed :D Ik kom vanochtend met mijn oude boterhammetje aan om te verdelen, laat ik hem vallen vlak voor de neus van Jasmijn. Die had er geen problemen mee en Boon had het nakijken :)

@felicity : bij sommige kruiwagens kun je het zwaartepunt bij het voorwiel verleggen. Ik gebruik nooit 2-wielige kruiwagens; voor mij veel te zwaar om mee te werken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:32

Onze tweewielige kruiwagen wordt alleen voor het hooi gebruikt. Uitmesten daarmee is zwaar en lastiger bij de mesthoop

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:33

Ik gebruik een 100liter Fort met 1 wiel.
Heb een merkloze 160L staan met antilekwiel. Vind antilekwiel super irritant en 160L veel te groot, dus hij wordt zelden gebruikt. Hooguit voor verzamelen van oud hooi oid (veel volume). Alles 1 wiel omdat het anders te log is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:00

Ik heb ook een antilekwiel op de 80 ltr zitten, maar vind het een super uitvinding; nooit meer lekke banden :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:07

DubbelFun schreef:
Ik heb ook een antilekwiel op de 80 ltr zitten, maar vind het een super uitvinding; nooit meer lekke banden :)

Daar durf ik niks over te zeggen want dan roep ik het natuurlijk over me af haha. Maar tot op heden heb ik er geen nodig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:09

Hier wel lekke banden gehad en die vervangen voor harde, ideaal!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:17

Mijn kruiwagen is echt al zeker 20 jaar oud volgens mij. Kwaliteitje.... zal dan ook voor de band gelden kennelijk :')
Ik wil de antilek onder de andere af hebben. Zijn nog best prijzig, dus kan mooi op MP. Moet er alleen ff tijd voor vinden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:20

Ik heb een goedkope 180 liter van cranenbroek, tja hij doet t prima en er kan veel in _O- moet soms wel even het eea aandraaien maar weigerde 300 euro te betalen voor een ford

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:29

Hier een kleine goed met antilekband voor het uitmesten.
De grote ford gebruik ik alleen voor hooi. Die komt van marktplaats want ook ik weiger om zoveel geld uit te geven voor een nieuwe