[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 20:27

biancaaaa schreef:
Wij gaan hetzelfde doen Marjan, werken met bestaande laag. Hebben hopelijk komende 2/3 weken wat bedrijven over de vloer voor advies. Wil je best op de hoogte houden?

We zitten wel al op zand en er ligt nu bestrating dus we hebben een “basis laag” en gaan alleen ~15cm toplaag toevoegen.

Oh ja graag! Ben ook wel benieuwd naar prijzen en wie je laat komen :)

@robijntjah ja helaas is 6000 m2 agrarisch maar goed we krijgen het vast wel geregeld.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:03

MarjanB schreef:
Goed bezig!

Hoeveel waren jullie kwijt aan een bak op zandgrond? Wij mogen maximaal 50cm diep zonder archeologisch onderzoek… wil eigenlijk kijken of de loonwerker een stukje van 20 cm weg kan schrapen en dan 20cm wouzand mengen met 20cm er onder. Of hebben jullie nog tips?

Gewoon met een grondboor een paar proefboringen doen. Wat je in die eerste 50 cm tegen komt kan iedere 10 meter verschillend zijn. Wij komen op de ene plek na 20cm gele grond tegen en op de andere pas na een meter.

Ook als je niet gaat keren wil je weten wat je tegen gaat komen in de bodem. Als je je nieuwe zand aan de ene kant op meter geel zand legt en aan de andere kant van je bak op een leemlaag ge je nooit een egale bak krijgen. Dus die info wil je hebben.

En als je zand toch al binnen die 50cm ligt, maakt keren of aanvoeren ook niet zo bijster veel meer uit........

MarjanB

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:11

Snap ik! Ik denk dat ik gewoon even de lokale loonwerker vraag of die meer ervaring heeft.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:15

MarjanB schreef:
Snap ik! Ik denk dat ik gewoon even de lokale loonwerker vraag of die meer ervaring heeft.

Bel er een paar en vraag of ze ervaring hebben met keren grond voor rijbaan/paarden. Dat kan nogal kwaliteitsverschil geven in het resultaat nl.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:26

Dat is altijd verstandig. Maar ook die kan geen echte voorspellingen doen.

Als ik alleen al hier in de straat kijk naar de verschillen. Of op mijn eigen perceel.

Ik geloof dat het verloop van de laag zwart zand hier over 30 meter ruim een meter is.
Vooraan hebben we ruim een meter zwart zand. En 30 meter verder zat het super dicht onder de oppervlakte. Zeg 10 cm zwart zand.

En even om spraakverwarring te voorkomen. Dit bedoel ik met een grondboor https://www.bol.com/nl/nl/p/grondboor-1 ... b0QAvD_BwE

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:53

Haha ja die snapte ik! Heb ondertussen wel gezien dat ik heel stom het bestemmingsplan verkeerd heb geïnterpreteerd en dat er geen archeologische waarde op zit :+ dus dat geeft weer meer mogelijkheden :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:59

pol013 schreef:
Dat is altijd verstandig. Maar ook die kan geen echte voorspellingen doen.

Geen voorspellingen maar de manier waarop je keert schijnt ook van invloed te zijn op hoe de bodem zich gaat houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:23

Heel wat anders, ik kwam gister een geweldige hooiruif tegen op instagram. Heb je meteen een mooie schuilmogelijkheid. Geen idee wat het kost, zal niet goedkoop zijn :D
Maar wel een heel mooi idee.
Afbeelding

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:38

Ziet er mooi uit!
Ik ben alleen wel huiverig voor dat soort grote bakken die laag zijn/lijken.
Laatst kwam ik onderweg zo'n bak tegen en daar was een paard in gevallen. Die kon er zelf echt met geen mogelijkheid meer uit. Ik ben naar dat huis gerend en de boer heeft met zijn trekker die hele bak om moeten kiepen om het paard eruit te krijgen. Zag er echt naar uit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:44

Oh bizar :oo
Ik zou zoiets wel willen, maar dan formaat waar een kuubskist in kan zeg maar. Met afdak. Vooral het afdak :D

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:59

Ja en omdat die er niet zijn, ben ik nu met iemand zo’n bak aan het ontwikkelen. Veilig, praktisch en betaalbaar is het idee ;) ik hoop binnenkort iets te kunnen showen.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 14:07

Ons is juist geadviseerd om de grond niet te keren. Omdat je dan veel bewerkingen uitvoert aan de bodem is de ervaring dat de bak mul blijft.. Wij gaan daarom de (zwarte) grond afgraven totdat we op het (gele) zand uitkomen en dan op een andere plaats (geel) zand / woudzand uit de bodem 'putten'.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 14:24

Prachtige hooibak. Hier is de prinses een enorme atleet. Ze is net een elastiekje soms. Met lage hooibakken (50 a 60cm) gaat ze er in staan. Bij de bak van een meter hoog red ze het net niet om haar voorbeen over de rand te krijgen... := Ik hoop dat ze nooit doorkrijgt dat ze ook op haar achterbenen kan gaan staan. Alhoewel zo'n dakje dan wellicht wel weer helpt. _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 14:28

Ethelate schreef:
Ja en omdat die er niet zijn, ben ik nu met iemand zo’n bak aan het ontwikkelen. Veilig, praktisch en betaalbaar is het idee ;) ik hoop binnenkort iets te kunnen showen.

Ik ben heel benieuwd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:03

Daarom keren wij de bak ook niet en kijken deze winter eerst hoe deze blijft en anders gaan we advies inwinnen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:08

Keren/niet keren is maar net welke prioriteiten je hebt.

Keren is de eerste jaren mul ja. In de zomer kun je daar zonder extra inspanningen niet zomaar in rijden. Net of je door de duinen ploetert. Maar ook heerlijk droog in de winter. En dan wel goed te rijden als de rest van de wereld verzuipt.

De buren hebben niet gekeerd. In de najaar en voorjaar een heel fijne rijbaan. In de zomer een gruwelijke stof bende en in de winter gladde blubber.

Als je weinig budget hebt zul je altijd concessies moeten doen. Wat de beste optie is, is per situatie verschillend.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:12

Heb tot 8k nu gereserveerd voor de bak (20x40) maar als dat voor de helft kan ben ik blij :)

In de zomer kan ik makkelijker naar het bos en de rijvereniging dan in de winter. Dus tja…

Ik ga er nog maar ff over denken en verschillende loonwerkers vragen. We krijgen in december de sleutel dus heb nog ff want in de winter een bak aanleggen wordt hem sowieso niet gok ik

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:45

Robijntjah schreef:
Op sommige plekken op 30 a 40 cm, op sommige een meter.

Bij ons ook, wij hebben ook net laten keren. Maar hier is een zand afgraving geweest, en de zwarte grond is langs de randen erin gegaan op een paar plaatsen.

Je zou even met een grondboor kunnen kijken hoe diep het gele zand zit op een aantal plaatsen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:38

Wij hebben de rijbak laten keren. Heeft ons €300 gekost en we hebben er heel veel plezier van. Hij ligt er nu bijna 3 jaar en is nu goed ingezakt. Sommige stukjes zijn nog een beetje mul maar het gros is goed. Onze rijbak is altijd droog en in de winter staan de paarden er ook heel graag te chillen.

We gaan nu nog een klein stukje keren waar we de paddockroosters op gaan leggen. Zijn reuze benieuwd!

Net nog een fotootje gemaakt van een tevreden kudde!

Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:00

Mooie foto! Leuke zwart/witte kudde :D

Zondag dit kleine mannetje opgehaald <3
Afbeelding
Als ik mijn merrie apart zet om te eten, staat mijn ruin er al uitgebreid mee te kroelen <3
Maar zodra ze weer met zijn 3e zijn moet hij snel weg wezen. Aan beweging geen gebrek :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:33

Wat een schattig dier. <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:59

Leuk dier Esthelate, wat is het?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:39

Een Nederlands mini paardje (AMH x NMP), 2,5 jaar en net zo schattig als hij er uit ziet :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:55

Ethelate schreef:
Mooie foto! Leuke zwart/witte kudde :D

Zondag dit kleine mannetje opgehaald <3
[ [url=m/qHo5Q1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als ik mijn merrie apart zet om te eten, staat mijn ruin er al uitgebreid mee te kroelen <3
Maar zodra ze weer met zijn 3e zijn moet hij snel weg wezen. Aan beweging geen gebrek :+

Ahh wat een leuk paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:58

Wat een dotje <3