Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:03

MizzMontana schreef:
Ben je niet bang dat ze in zo’n gat gaan staan?

Mollen maken toch geen grote gaten?
Heb nog nooit een echt gat bij een molshoop gezien, wel bij konijnen enzo.

Heb nu toevallig een paar hopen in mijn paddock, had niet gedacht dat ze hier in de buurt zaten gezien de grond in de zomer echt net beton is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:05

Ik zet het af en als de kat de mol niet al heeft gepakt stuur ik mijn moeder er heen met een mollenklem. Zij is de beste mollenvanger van de buurt :D Gelukkig hebben we hier niet veel mollen meer, ik vind het toch wel eng met die paardenbenen.

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:14

Hier vangt de kat ook mollen.
Of zetten een klem.
Mollen maken dan geen gaten maar wel gangen aan het oppervlak, ben zelf al regelmatig bijna op mn bek gegaan door zo'n kl*te beest.
Puck heeft ook kleine hoefjes dus die kan zn benen wel breken in zo'n gang.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:16

MizzMontana schreef:
Hopelijk krijg je je man nog zo ver om bomen te kappen, al zou het een deel van de bomen zijn.
Wel iets om rekening mee te houden als wij zelf een paddock aanleggen, niet aan de bosrand!

Het gaat gelukkig maar om 3 bomen in de paddock alleen zo balen dat dat net 2 eiken en 1 esdoorn zijn :7

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:32

Karin, hopelijk helpen de netten. Denk wel dat het best zwaar wordt als ik kijk naar mn emmertje eikels elke dag.
Snoeien helpt alleen als ze zo staan dat het dan niet meer jou kant op waait denk ik? Hier staan de eiken van de gemeente aan het pad en alles valt over het pad onze paddock in.
De eiken op het erf die bij onze stallen en opslag stonden zullen wel veel blad en eikels schelen.

De eigenaar had hier mollen klemmen op het weitje en schiet ze. Nu nog niks gezien en weet niet of we er wat aan doen.
Wel veel konijnen hollen. We gooide ze steeds dicht en dan was het probleem even weg. Eentje was elke dag steeds weer open, dus hebben we maar prkipaaltjes en lint omheen gezet. Eigenaar schiet de konijnen, maar ik heb maar niks gezegd.

HOeveel mensen hebben een huis met agrarische bestemming omgezet naar woonbestemming en hoelang duurde dat?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:43

superpony schreef:
Karin, hopelijk helpen de netten. Denk wel dat het best zwaar wordt als ik kijk naar mn emmertje eikels elke dag.
Snoeien helpt alleen als ze zo staan dat het dan niet meer jou kant op waait denk ik? Hier staan de eiken van de gemeente aan het pad en alles valt over het pad onze paddock in.
De eiken op het erf die bij onze stallen en opslag stonden zullen wel veel blad en eikels schelen.

De eigenaar had hier mollen klemmen op het weitje en schiet ze. Nu nog niks gezien en weet niet of we er wat aan doen.
Wel veel konijnen hollen. We gooide ze steeds dicht en dan was het probleem even weg. Eentje was elke dag steeds weer open, dus hebben we maar prkipaaltjes en lint omheen gezet. Eigenaar schiet de konijnen, maar ik heb maar niks gezegd.

HOeveel mensen hebben een huis met agrarische bestemming omgezet naar woonbestemming en hoelang duurde dat?

Ons huis is omgezet van agrarisch naar wonen en daar is veel tijd over heen gegaan. Hangt ook erg af van de gemeente vermoed ik...

Wij hebben een erg hardnekkig konijnenholingamg en die wordt steeds groter, maar die is ook wel erg link ook voor mezelf, denk bijna 0.75 meter diep. Is nu maar weer afgezet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:44

MarloesHJ schreef:
superpony schreef:

Ons huis is omgezet van agrarisch naar wonen en daar is veel tijd over heen gegaan. Hangt ook erg af van de gemeente vermoed ik...

Wij hebben een erg hardnekkig konijnenholingamg en die wordt steeds groter, maar die is ook wel erg link ook voor mezelf, denk bijna 0.75 meter diep. Is nu maar weer afgezet.

Geen hond die je daar kan laten plassen oid? Wellicht helpt dat?

MizzMontana

Wij hebben op 2,5 ha verder geen molshopen, dit is aan de kant van de buurman die het minste aan onderhoud doet. Ik smoor het liever nu in de kiem dan dat de hele weide er straks onder zit.

Wij hebben woonbestemming op het huis perceel en agrarisch op de wei. Voor alsnog geen plannen om het te wijzigen maar al wel naar geïnformeerd. Het is wel lastig soms omdat je met die agrarische grond heel weinig mag zonder bouwvlak er op. Zo mogen we bijvoorbeeld geen buitenbak aanleggen tenzij we bestemmingswijziging laten doen. Daarbij is al wel aangegeven dat huis naar agrarische bestemming geen optie is, daar is echt een zwaar ontmoedigingsbeleid op binnen onze gemeente. Er is een optie om een deel van het agrarische perceel om te laten zetten naar woonbestemming, dan mag op dat stuk wel weer een buitenbak aangelegd worden. Heel krom al die regels...

belle_boef

superpony schreef:

Wij hebben de agrarische bestemming er nog op zitten. Wil ik voor nu graag zo houden want dan kan ik in de toekomst een grote schuur plaatsen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:49

Er zijn denk ik veel veranderingen binnen de sector. Veel oudere boerderijen die al minder grond er omheen hebben. Soms kun je met een klein perceel kopen of de rest erbij. Maar heel veel met meer grond heeft agrarische bestemming, dus zeg boven de 5000m2.
Had al eerder bij huizen contact en moest je wel toestemming krijgen van de gemeente om het zonder agrarisch bedrijf te kopen. Ben er niet verder in gedoken, want het kost allemaal veel tijd en de huizen gaan aardig snel. Of niet..........maar dan mankeert er wel wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:50

Blijven de konijnen of mollen dan weg van die plek Belle Boef? Want dan heeft grumpy hier gelijk een nieuwe taak vermoed ik... hahaha

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:51

MiniMeLona schreef:
Blijven de konijnen of mollen dan weg van die plek Belle Boef? Want dan heeft grumpy hier gelijk een nieuwe taak vermoed ik... hahaha

Geen idee maar het wordt bij marters ed wel aangeraden om bijvoorbeeld hondenharen onder je auto te leggen.
Ik zou mijn hond het konijnenhol laten begraven en beplassen in de hoop dat het helpt. Geeft toch de geur van een vijand af.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:00

Wij hebben twee honden, soms lopen er zelfs drie maar de konijnen trekken zich weinig er van aan... lopen overal op het erf en wonen onder het hout waar de honden soms tegenaan plassen.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:45

Tip om de mollen te verjagen: (mollen) carbid!
In aanraking met vocht/water komt er een gas vrij wat de mollen als zeer onaangenaam ervaren en ze gaan dus elders hun holletje maken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:53

superpony schreef:

Ik ben ook benieuwd hoe en of het gaat werken!
Als blijkt dat het niet werkt moeten ze toch echt weg volgend jaar.
Met snoeien bedoel ik in dit geval eigenlijk de hele boom omzagen en alleen de wortels + klein stuk stam in de grond laten :D
Kappen verwoest mn hele paddock denk ik + de 100m2 bestrating die net is aangelegd := (vanwege de wortels).

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:55

Mizz montana je kunt ook keizerskronen planten. Die geven een geur af die mollen niet fijn vinden (en terecht) maar ze zijn wel mooi! Zo heb ik ze ook bij mij weg gehouden toen de buren een mol in de wei hadden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:10

Men beweert nog steeds dat vee in de wei mollen weg zou houden maar de eerste wei waar dat werkt moet ik nog tegenkomen :+

Hier dus ook af en toe een mol maar thuis doe ik er niet zo veel aan. Misschien straks als we meer weides hebben, dan is het wel de moeite. Als de schapen of paarden dan uit de wei zijn waar mollen zitten dan gaan we een paar klemmen zetten om daarna dan de hopen uit te slepen (als de mollen gevangen zijn uiteraard :Y) ).

Ken wel mensen die hebben standaard een paar vallen in de auto liggen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:55

Rapen jullie de eikels in de wei?Ik laat ze gewoon liggen.De paarden leven nog steeds.Nu hebben we wel een grote wei.Maar toch 2 flinke bomen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:00

Hier raap ik ze wel uit mn paddock. Die van mij at ze als 3 jarige,hoop dat ze nu als 15 jarige wel wijzer is maar toch..

Ze hebben helaas maar 1 van de 5 netten geleverd maar het begin is er:
Afbeelding
Afbeelding

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:00

Wij hebben geen mollen gelukkig.

Ik heb de paarden net samen gezet en het gaat goed. Blijven al gelijk aan elkaar plakken.
Hij mag ook gewoon de schuilstal in aan het hooi en drinken e.d. Dus zal wel goed komen.
Alleen kayne blijft aan zn reet ruiken en dat vind hij niet zo leuk... haalde net al een keer uit maar die dikke geeft er niks om. Ik snap wel dat het irritant is. Ach zal zo wel over gaan. Zal wel n hengsten isue zijn, heeft hij toch nog iets wat m hengst maakt haha.

Ik raap geen eikels hoor..
En we hebben best veel eiken.
Alleen als er een nieuw paard komt zorg in dat ze niet in een keer bij heel veel eikels komen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:11

Hier ook 2 eiken in de paddock.
Niet zulke hele grote maar toch.
Ik laat de eikels ook liggen.
Deel valt in de paddock en een deel in de nu afgesloten weide.
Vorige week mochten ze nog even op deze wei, toen heb ik een hele boel mest over de eikels gegooid omdat er echt heel veel lagen.
Wroeten tussen hun eigen mest doen ze toch niet haha.
Ook 2 grote eiken naast de rijbak. Daar hebben ze ook al een tijd niet gelopen dus zullen er inmiddels ook wel veel liggen.
Mochten ze van het winter gebruik gaan maken van de rijbak(als de rest te nat is) dan haal ik de meeste eikels wel weg met de bladhark.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:21

Karin_deB schreef:
Hier raap ik ze wel uit mn paddock. Die van mij at ze als 3 jarige,hoop dat ze nu als 15 jarige wel wijzer is maar toch..

Ze hebben helaas maar 1 van de 5 netten geleverd maar het begin is er:
[ [url=m/wtvpDQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0a3Asa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kappen tot 2 meter hoogte en je ent lekkere schuurplalen

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:47

Ik baa echt als een stekker!!!
Ineen uit t niks (na 45 min ofzo?) begint Mn quarter als een gek achter die kleine aan te rennen en m in een hoek te drijven en te bijten en hij bleef maar door gaan van de en hoek naar de andere tot ze pony over de draad sprong ofja er doorheen. Ik baal echt heel heel hard!!!
Nou maar weer apart gezet en geen idee wat te doen?? Iemand van jullie tips?
Heb m dit nooit zo zien doen en juist met hem leek het zo makkelijk en goed te klikken..
Ze stonden de eerste half zei aan zei en zelfs samen in de schuilstal en ineens gaat hij door het lint? Met kayne gaat t wel goed...
de quarter maar apart zetten dan? Ik weet t niet :(

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:01

Wat balen mentjuh :( Ik had de nieuwe pony er na een paar dagen ook bij ingezet, maar nadat ze door gingen met hem terroriseren heb ik eerst de merries uit elkaar gehaald en ze alletwee apart met de pony gezet. Het leek er namelijk erg op dat ze de pony probeerden weg te houden bij elkaar. Toen het met alletwee apart goed ging heb ik ze weer met zijn drieën gezet.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:11

Ik heb toen bij de shet een week de wei in 2 delen gehad, met een touwtje waar de shet net onderdoor paste.
Was voor hier de perfecte oplossing.