Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:27

Oh, wat verschrikkelijk, pffff en zeker ook nog eens voor de kinderen; heel veel sterkte, pfffff; kan me voorstellen dat het besef er nog niet echt is...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:31

mentjuh schreef:
Lastig is dat altijd, een paard met een "medisch dossier"... Zo een dier (mits pijnvrij!!!) verdient ook een goed huisje maar ik zou zelf niet zo makkelijk zo een dier overnemen. Je hecht je er toch aan en de kans dat je het dier moet laten gaan of dat de kosten torenhoog kunnen worden is ook aanwezig... Ook al is het op het moment stabiel het gaat altijd wel een x achteruit. Zeker als het dier ook nog eens op hogere leeftijd is. Ik zou er even goed over na denken.

Ik heb trouwens mijn rijbak laten spuiten omdat er behoorlijk wat gras in stond. Nu is het gras inmiddels dood maar hoe krijg ik het dode gras nu uit de bak? aangezien t nog wel "vast" zit ben ik bang om kuilen te maken als ik ga slepen.. Ben echt nog een groentje hier in zeg!! Ach afdoende leert men...

Ik zou zo n pony hier wel weer durven hebben. Maar ik ben ingericht op ponies die niet op gras kunnen, hb, ir, etc. Ik heb 5 jaar geleden zelf zo n pony overgenomen. Ook voor mijn dochter. Cushing, chronisch hoefbevangen. Had ik uiteindelijk aardig onder controle. Maar na 2 jaar toch moeten laten inslapen. Is niet leuk voor de kinderen, kan ik je melden. Hierbij wist ik trouwens wel hoe de zaak er voor stond.

Maar iemand zegt: alleen pilletje, verder niks aan de hand? Mijn ervaring is dat dat is tot hij bij jou in de tuin staat. Dan is er toch vanalles aan de hand. Kost het veel zorg en geld en je kinderen kunnen er mss toch niet goed op rijden, want pony voelt zich toch niet zo lekker.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:37

Oh wat heftig zeg. Besef komt vaak pas later. Als alle regeldingen voorbij zijn. Sterkte!

Ja denk dat ik er niet aan ga beginnen. Hij oogt wel echt supee braaf. Als een van mijn pony's het krijgt, is het anders dan een pony overnemen die het al heeft.
Zeker omdat Caya pas 2 is. Moet de pony wel heeeeel lang meegaan.

Kids vanavond nog lekker op Roosje gezeten en wat hebben ze genoten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heerlijk hoe ze kunnen genieten!

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 00:00

Lynn_Nikita......oh wat erg. Wat schrikken. En zo sneu voor de kinderen. Sterkte samen.

Net een verhaal van een bekende gehoord, maakt de stap naar rijden met een geladen trailer niet makkelijker. Paard in paniek springt half over de voorstang op de kast. Trapt de deur eruit. En toen ze gingen kijken( dit alles was onder het rijden) viel die achterover op zijn rug. Brandweer gebeld, maar voor dat ze er waren had hij met heel wat schoppen en wrikken zich zelf weer overeind gekregen. Ik denk dat ik nog maar even door oefen. Pfffff

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 00:26

Gatver Kvulden! Dat wil je echt niet meemaken! Alleen nog maar even voor en achteruit op eigen terrein dan maar.... ;(

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 07:09

Lyn Nikita : veel sterkte... Dat gaat je niet in de koude kleren zitten!
Bah... Ik moet zo mijn paardje nog ophalen met de trailer... Had ik liever niet gelezen...

Klein kind: ik heb 3,5 geslapen... Want mijn pony komt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 07:12

Ach jee Lyn Nikita, wat een ellende. Veel sterkte!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 07:32

Haha...ja logisch. Super spannend!
Veilige reis alvast.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 07:36

Trailerongelukken, verschrikkelijk!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 07:44

Lynn wat verschikkelijk :( heel veel sterkte voor jou en je kinderen. Afscheid nemen is nooit leuk maar dit is wel erg snel.

Mon, succes en veel plezier!!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:02

Lynn_Nikita schreef:
kvulden schreef:
Pfff weer bij gelezen. Al die verhalen over rassen en kleuren.
En nog steeds veel wateroverlast.

Hier nog steeds droog. Het stikt hier van de muggen. Om gek van te worden en het is warm.

Iemand hier had de mestbak van damwand platen als ik me niet vergis. Gaat dat niet roesten? Zover ik weet bijt mest en urine door metaal. Net als door metalen kruiwagens. Iemand ervaring?

Ik. Nee roest niet. Al 8 jaar zo staan.

Dat klinkt goed. En de nest ligt dan echt tegen de wanden aan? Heb je nog iets gedaan als afkitten of zo waar de platen op de grondkomen?

Hoe hoog hebben jullie de wanden?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:06

He gatver, Lynn, heel veel sterkte.

Trailerongelukken: ja, het gaat wel eens fout, maar bedenk eens hoe vaak het goed gaat :) Bovendien denk ik toch vaak dat een groot deel van de ongelukken voorkomen had kunnen worden door
- een goede voorbereiding van het paard
- een goed(gekeurd)e trailer
- een fatsoenlijke chauffeur

Tuurlijk voorkom je daar niet alles mee en kunnen ongelukken altijd gebeuren, maar toch.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:20

Lynn heel veel sterkte! Wat een afschuwelijk nieuws

Anke wat een leuke foto's fijn dat roosje zo braaf is

Trailerongelukken....ik verbaas me er eigenlijk altijd over hoe vaak het goed gaat. Ik moet voor een paard echt raar zijn in zo'n piepklein rijdend hok dat in principe niet zo veel voorstelt qua stevigheid. Tenminste dat vind ik altijd als ik achter een trailer rij

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:24

Sterkte Lynn_Nikita... niet leuk :(

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:28

Ik denk dat je daar wel gelijk in heb. De trailer was splinternieuw. En de chauffeur twijfel ik ook niet aan. De voorbereiding kan ik niet over oordelen. Het zorgt er bij mij wel voor dat ik toch nog even wat meer door oefen denk ik.

Maandag Marinka op de trailer gehad. In een keer erop en direct de stang erachter. Ze voelde hem wel maar liet het prima toe. Ze ging lekker hooi eten. Daarna de klep dicht. Het deurtje nog open. Ook toen ging het goed. Toen ik haar even liet staan werd ze wel wat drukker en geïrriteerder. Ik heb na 10 minuten de klep weer open gedaan. Nog even weer gewacht en daarna de stang. Ze bleef nog staan. Ze was nog even in de war hoe eruit. Ze wilde eigenlijk wel even omdraaien. Maar ging daarna er redelijk rustig uit. Ze loopt er vind ik nog niet helemaal mooi af. Ze laat zich een beetje glijden op de klep. Maar het gaat steeds beter.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:35

kvulden, als je je er zelf nog niet veilig bij voelt, vooral niet doen en lekker doorgaan met oefenen. Als ze onrustig wordt gewoon wachten tot ze weer kalmeert (geen aandacht geven, ook niet proberen gerust te stellen), en dan de klep open doen en uitgebreid belonen.
Uitladen wil ik altijd graag jojoënd kunnen doen; stapje naar achteren, stapje naar voren, twee stapjes naar achteren, stapje naar voren etc. Ik wil elke voet kunnen bedienen, zodat ik ook goed kan helpen bij het uitladen als ze net niet handig op het laatste stukje klep gaan staan. Bovendien vind ik het fijn te weten dat ik het paard altijd weer gauw naar binnen kan hengelen als er achter de trailer iets gebeurd. Als je hulp nodig hebt, laat je het dan even weten?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:42

Sterkte Lynn_Nikita :(:)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:48

Hoe is het met de mensen met waterschade? Monmaster, veel plezier vandaag! En Lynn_nikita, sterkte. Je beseft ineens weer hoe snel het afgelopen kan zijn.
Ik ga mee met Fabster, hier zou een cushing pony ook ooit welkom zijn. Met de hb-gevoelige welsh en de andere drie die ook niet goed tegen gras kunnen. Maar anders zou ik er niet aan beginnen.

Kvulden, misschien las ik je verhaaltje verkeerd, maar wees voorzichtig met het openlaten van het voordeurtje. Menig paard heeft al bedacht dat je daar ook doorheen kan. Het voordeurtje gaat bij ons alleen open als de klep dicht is en alle stangen en touwen vastzitten.
Je oefent al een hele poos met Marinka, dat doe je volgens mij hartstikke goed. Een ongeluk kan iedereen gebeuren. Het hoeft niet eens je eigen schuld te zijn... Er rijden genoeg idioten op de weg. Het gaat erom hoe je het op kunt lossen en daarvoor heb je een goede basis training nodig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:51

Koliek kan zo onschuldig zijn en toch ook zo gruwelijk. Sterkte Y;(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:58

Lynn_Nikita schreef:
Gvd. Koliek. Net na 7 uur proberen pijnstillers Darmontspanners olie etc de pony in laten slapen.
was van mijn zoon die bij het inslapen wad. Ging heel rustig. Pony was doodop. Ben er nog beduusd over
Vanuit werk en telefoontje naar ineens alles proberen naar nu en zeil

:( wat erg, veel sterkte :(:)

Anke: die cushing medicijnen zijn ook niet goedkoop had 'k gehoord. Ik zou het ook niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:02

Hilary schreef:
kvulden, als je je er zelf nog niet veilig bij voelt, vooral niet doen en lekker doorgaan met oefenen. Als ze onrustig wordt gewoon wachten tot ze weer kalmeert (geen aandacht geven, ook niet proberen gerust te stellen), en dan de klep open doen en uitgebreid belonen.
Uitladen wil ik altijd graag jojoënd kunnen doen; stapje naar achteren, stapje naar voren, twee stapjes naar achteren, stapje naar voren etc. Ik wil elke voet kunnen bedienen, zodat ik ook goed kan helpen bij het uitladen als ze net niet handig op het laatste stukje klep gaan staan. Bovendien vind ik het fijn te weten dat ik het paard altijd weer gauw naar binnen kan hengelen als er achter de trailer iets gebeurd. Als je hulp nodig hebt, laat je het dan even weten?

Helemaal met je eens!

Ongelukken zijn vreselijk. Maar veel is inderdaad ook te wijten aan voorbereiding, ervaring en kennis van de bestuurder/eigenaar.

Voor mijn nieuwe merrie heb ik ook gewoon hulp ingeroepen van een professional. En we zijn nu een week 4 heel rustig aan het oefenen, geen dwang, geen geruk en getrek, geen geschreeuw en vooral geen stress of dwang. We hebben nog wel een paar weken nodig, maar ik heb dan ook alle tijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:13

@Lynn_Nikita: sterkte... koliek is altijd zoiets ongrijpbaars.

Paard overnemen met Cushing zou ik nooit doen. Die pilletjes zijn leuk, maar kosten niet weinig sinds de paardvariant verplicht is en uiteindelijk blijft het een 'einde verhaal' ziekte.

Vreselijk verhaal van dat paard in de trailer. Misschien zat er wel een beest (herteluisvlieg oid) en raakte die daarom in paniek.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:19

Lynn_Nikita, heel veel sterkte gewenst, wat is koliek toch naar. :(:) Hoe is je zoontje er nu onder?

Een paard dat ik al had en bij mij Cushing zou krijgen zou mogen blijven, maar ik zou er nooit een aannemen met Cushing. En zoals iemand anders al zei: je hebt toch al genoeg op je bordje Anke? Er zijn vast nog veel meer brave pony's die wél gezond zijn.

Oef, dat verhaal van dat paard in de trailer is wel heftig. Als het fout gaat, gaat het vaak ook meteen zó fout. Maar Kvulden, volgens mij ben jij prima bezig met het oefenen in de trailer. Ik zou zelf ook vrij huiverig zijn met het deurtje open, ik ken helaas ook verhalen van paarden die daar doorheen kwamen. Nu heb ik een trailer met voorlader, dus als ik graag wil dat het paard 'naar buiten kan kijken', dan zet ik die open. Kunnen ze nog steeds onbedoeld eruit, maar zonder risico dat ze vast komen te zitten. Al begrijp ik dat niet iedereen die 'luxe' heeft ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:18

Hier een paard dat gaat bij de eerste bocht al liggen in de trailer. Die zetten we dus zo min mogelijk op de trailer. De laatste keer gebruikte ze het kleine deurtje ook als voorlader |o dus dat ging niet helemaal goed.
Gelukkig had de trailer meer schade als het paard, alleen weer jammer dat het een geleende trailer was.

Cushing paard zou ik eigenlijk ook niet overnemen. Sowieso zijn paarden die niet volledig op gras kunnen niet zo geschikt voor ons.

Als er hier een paard dood gaat hoop ik altijd maar dat het snel afgelopen is, met een hartaanval ofzo. Als er een met koliek staat zou het best eens kunnen dat we er vrij laat bij zijn, zeker als ze niet thuis staan. Daar staan ze buiten het zicht van iedereen.
Sterkte ermee lynn.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:48

Lynn :(:) wat een verdrietig bericht. Heel veel sterkte voor jou en je zoontje.

Kvulden, een ongeluk is zo gebeurd. Maar als ik alle verhalen over jouw oefensessies met trailerladen lees bereid je je goed voor.

Anke, wat betreft de cushing pony denk ik wel dat het kan. Het nadeel van een pony kopen die het al heeft is alleen dat je de signalen van de pony heel snel moet leren lezen. En omdat cushing zich bij ieder paard anders uit is dat moeilijk als je het dier in kwestie eigenlijk niet kent. Maar als de medicatie goed aanslaat is er geen enkele reden waarom de pony niet volledig op gras kan en lekker met de kinderen kan spelen. Hou er wel rekening mee dat als de pony hb of ir ontwikkeld het op gras houden wel een stuk lastiger wordt. En de ziekte is progressief. Beter wordt het nooit ze gaan alleen nog maar achteruit. Ik betaal nu 1,67 per pil en dat is vrij gemiddeld. Bereid je dus wel even voor op de kosten. Wat als de pony over 5 jaar op 2 pillen per dag staat? Maar 19 is niet oud. De pony zou nog 10 jaar meekunnen maar het kan ook over een jaar afgelopen zijn.

Solleke, die birdmarks zijn het precies! Daar ga ik nu even op googelen