Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:35

@kvulden: wauw! Maak je die jurken zelf?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:36

Ja dat verschilt natuurlijk heel erg qua jurk. Tijden van 10 tot 40 uur. En elk jaar eentje voor mezelf daarmee ga ik naar Elfia. Dit jaar schrijf ik een blog over mijn kostuum.

Ik heb net even gegoogled naar de hack en pelham. De pelham wel eens gezien. Begrijp ik het nu goed dat als je de pelham gebruikt je niet zo direct aan het bit trekt? En dus zachter voor de mond is? Ik rijdt naar mijn mening zacht in de mond. Alleen als er paniek is gebruik ik meer druk.

Ik dacht gelezen te hebben dat boomloos voor al voor jonge paarden beter is. Dan kan de rug zich beter blijven ontwikkelen. Dat was waarom ik er op kwam. Boomloos is toch het zelfde als bareback? Ik heb de laatste tijd zoveel gelezen dat ik de dingen soms een beetje door elkaar haal. Hihi. Het voelt goed er na al die zware jaren weer zo mee bezig te zijn.

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:39

Ik loop eigenlijk ook vrijwel nooit in jurken of rokjes. Het is echt een passie voor de grote historische jurken en baljurken. Mijn voorkeur gaat uit naar Victoriaans.

Niet alle jurken op de site zijn door mij gemaakt. Maar het worden er steeds meer. Haha. Ik heb er vorig jaar geloof ik iets van 12 helemaal gemaakt. En dan vermaak ik ook jurken of pimp ze.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:43

Kirrr schreef:
Anke, ben het eens met kristelhans...
Misschien eens beginnen met een goed gesprek?

Vriend en ik waren jaren geleden ook totale uitersten op paarden gebied.
Paarden van vriend hadden een heel jaar geen hoefsmid gezien, laat staan tandarts en osteo. Liepen op de weide werd amper naar omgekeken totdat ze dan weer eens mee moesten met de trailer voor te gaan rijden. Wat dan uiteraard niet zo vlot ging maar volgens hen wel moest gaan etc.
Mijn paarden altijd in orde met tandarts, hoefsmid. Bij wijze van spreke ingepakt op de weide. Alles op uur en tijd. Altijd pezen koelen na het rijden etc.
Ondertussen zijn we ergens in het midden beland.
Ik ben veel minder ongerust geworden en leg er iets minder eieren onder. Een dagje extra stilstaan kan geen kwaad. Hij ziet veel meer het belang van goed onderhoud en wat veranderingen doen met een paard bijvoorbeeld.
Maar dat heeft allemaal wel veel tijd gekost. Maar nu denk ik dat we een goed evenwicht gevonden hebben.

Zag iets van leeftijden. Ik heb een tante die op 65jarige leeftijd is beginnen rijden.
Nu 80+ en rijdt nog elk week dagritten met haar ijslander.
Is ook wel een heerlijk paard hoor, dus het kan allemaal. *\o/*

Heerlijk genoten van het zonnetje hier.

Zijn ondertussen 2 serieus geinteresseerde voor de pinto (die nu wel met een zware verkoudheid staat) dus hopelijk geraakt de kogel daar ook door de kerk.
Blijf toch gekke mails en telefoons krijgen van 'geinteresseerden'. -O-

Ik ben je Pinto aan het promoten geweest,want dat is een paard waar ik mezelf nog wel mee zie rondrijden ,die is toch ook zijn gekke tijd al uit he.Ik houd eigenlijk niet eens van bonte paarden maar ik vind hem zo op foto erg leuk.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:48

Heel lief van je!
Hij kan nog gek zijn als je dat wil hoor. :D

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:54

meggiemeg schreef:
Maar even geprobeerd om bij te lezen vanaf vrijdag. Weinig online geweest na mijn ongelukkige val in het bos tijdens een wandeling met de honden. Wordt nog even weinig doen en helaas afhankelijk zijn van mijn man. Knie die al kapot is van een eerder ongeluk is nu gekneusd en een bilspier verrekt. Erg vervelend op het moment. Sta aan de zijlijn aanwijzingen te geven aan mijn man die zijn best doet om de paarden te verzorgen en al mijn goed bedoelde tips ziet als commentaar op zijn best doen. Ach de stallen zijn gedaan ze hebben eten en drinken en verder gebeurt er even niets. Mijn zwager doet het huishouden op zijn manier en ik ben voor nu even blij dat ik zo geholpen ben.
Las dat er meer partners/mannen niets met paarden hadden maar toch mee willen helpen. Lief van ze!

Jij ook in de lappenmand :(:) beterschap, als ik wat voor je kan doen? Alhoewel ik ook met mijn voet zit }:0

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:56

Ik ben wel gek op bont. Mijn merrie trouwens ook! :D Helemaal mijn maat ook. Maar helaas zit ik vol.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:11

Een pelham is zo streng als dat je hem gebruikt. Je kan er 2 teugels aan doen. 1 als gewoon bit en de andere aan de schaar of hefboom. Als je die dan oppakt krijgt het paard druk achter de oren en vast nog wel ergens wat ik zo niet it kan leggen hihi.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:21

Alles is zo streng als je hem gebruikt, toch? Maakt niet zoveel uit wat je er in hangt, denk ik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:53

oei, klinkt niet alsof je lekker in je relatie zit zo.

Mijn man is ook niet van de paarden, hebben ook geregeld flink woorden gehad over de tijd, energie en het geld wat er in gaat zitten. Een bodemloze put vind hij, vraagt geregeld wanneer het nu een klaar is met investeren... Maar als het echt moet is hij er wel... Al is dat vaak met frisse tegenzin. Zonder hem kon ik de paarden niet zo houden aan huis, en hij doet ook alle administratie voor ons gezin en de klussen. En zonder mij kon hij zijn carriere niet zo opbouwen en uitbouwen als hij de afgelopen jaren heeft gedaan. Ik doe huishouden, boodschappen, zorg het meest voor de kinderen en de paarden met bijbehorend onderhoud voor zover ik dat zelf kan, regel kleding, cadeautjes, feestjes en verjaardagen. We hebben elkaar nodig en vullen elkaar aan.

Nu met (vaak zieke) kinderen (en alle ellende tussendoor met zwangerschappen/ziekenhuizen etc) i het echt flink buffelen. Maar ik hoop dat we met een jaar of twee in wat rustiger vaarwater komen als de jongste naar school gaat. De oudste is nu 5 en al heel zelfstandig. Nog even de kiezen op elkaar en doorgaan...

Anke schreef:
lizy29 schreef:
En dan nog moet je respect hebben voor elkaar. Anders moet je niet eens aan een relatie beginnen.

Ik heb er geen moeite mee dat hij niet van paarden houdt.
Ik kan er gewoon niet meer tegen om de woorden: poedersuiker, klote, zooi en knollen....te horen.
Dat er teveel tijd, werk (en geld) in gaat zitten. Dat ik niet moet zeuren over willen rijden/trainen. Dat is nutteloos. De kinderen, het gezin en huishouden...dat is nuttig, daar draait het om volgens hem.
Ik mis gewoon mijn leventje. Lekker fanatiek zijn, trainen en wedstrijden.
Zijn nu ruim drie jaar samen.
Ik wil gewoon weer zijn wie ik was en het geluk terug vinden.
Met of zonder hem.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 10-01-16 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:58

Fabster schreef:
Spreek jij me ff moed in! _O-

1 van mijn paarden is er ook zo 1. Ik doe het rustig aan en zorg dat ik heel blijf, maar heel wat mensen verklaren me voor gek dat ik hem hou. Maar zijn moeder is met 16 ook rustiger geworden. Ik heb dan nog 10 jaar. Ik hou goede hoop. :D

sorry :o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:01

dynamiek schreef:
meggiemeg schreef:
Maar even geprobeerd om bij te lezen vanaf vrijdag. Weinig online geweest na mijn ongelukkige val in het bos tijdens een wandeling met de honden. Wordt nog even weinig doen en helaas afhankelijk zijn van mijn man. Knie die al kapot is van een eerder ongeluk is nu gekneusd en een bilspier verrekt. Erg vervelend op het moment. Sta aan de zijlijn aanwijzingen te geven aan mijn man die zijn best doet om de paarden te verzorgen en al mijn goed bedoelde tips ziet als commentaar op zijn best doen. Ach de stallen zijn gedaan ze hebben eten en drinken en verder gebeurt er even niets. Mijn zwager doet het huishouden op zijn manier en ik ben voor nu even blij dat ik zo geholpen ben.
Las dat er meer partners/mannen niets met paarden hadden maar toch mee willen helpen. Lief van ze!

Jij ook in de lappenmand :(:) beterschap, als ik wat voor je kan doen? Alhoewel ik ook met mijn voet zit }:0

we kunnen elkaar gezelschap houden als we ons gaan vervelen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:36

kvulden schreef:
Ik dacht gelezen te hebben dat boomloos voor al voor jonge paarden beter is. Dan kan de rug zich beter blijven ontwikkelen. Dat was waarom ik er op kwam. Boomloos is toch het zelfde als bareback? Ik heb de laatste tijd zoveel gelezen dat ik de dingen soms een beetje door elkaar haal. Hihi. Het voelt goed er na al die zware jaren weer zo mee bezig te zijn.

Boomloos is niet helemaal hetzelfde als bareback.
Een bbp heeft als het goed is geen beugels en dus ook geen drukpunten vlak achter de schoft. De enige druk die je hebt is op de plek waar je zit en je bovenbenen.
Verder hebben de meeste boomloosjes een harde pommel en cantle, waarmee een zadel dus officieel niet 100% boomloos is :D
Verder heb je veel verschil in boomloze merken en is er veel nepspul in omloop. Sommigen zo soepel als een vaatdoek, anderen zo stug alsof er gewoon een boom in zit.

Veel mensen vallen over het slechte 'druk'-gebeuren bij boomloos, maar je hebt wel druk waar een paard het hebben kan en imo is iets meer druk op 1 a 2 plekken (billen & bovenbenen) altijd nog beter als een boomzadel wat niet goed past c.q. een paard hindert in zijn bewegingen.

Overigens rij ik al 12 jaar op de boomloze Bob Marshall met alle paarden die ik (gehad) heb.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:46

Nou rij ik ook boomloos, maar ik denk dat een goed passend boomzadel ook prima is. Alleen in de groei (verandering) misschien lastig. Je past een boom niet zo even aan.

Maar heb van een boomloos zadel enorme drukplekken over gehouden op mijn merrie. Die was duidelijk niet goed voor haar. Heb nu een andere (ook boomloos trouwens) en hoop dat dat beter gaat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:05

Ik heb "gewone" zadels met boom,ik ga ook niet meer omschakelen.Heb nog een tijdje met een bbp gereden maar dat blijkt geen handige combi te zijn met mijn ziekte omdat mijn benen teveel afhangen.

Voor die paar keer per jaar dat ik rijd,vind ik het wel best...

Mijn 1e paard reed ik op lage neusriem met een teugeltje gewoon door de stad en het Vondelpark in Amsterdam :)
Ook knoopte ik een schapenvacht sjabrak om met een dekensingel,was zo'n goedzak <3

In het verleden had Fax last van zijn kiezen met bit in en de tandarts was met vakantie,ik moest dus een tijdje overbruggen en ben allerlei bitloze combi's gaan proberen.
Uiteindelijk ben ik op de "gewone" hack blijven hangen...alles wat zachter is vind hij wel prima,mocht ik zijn hoofd dragen.Door de rottigheid en eigenwijzigheid was die nogal zwaar en fijn als ik dat in handen had :+

Hack rijd erg fijn en je kunt er ook prima dressuurmatig mee rijden,dat deed ik wel met voormalig bijrijdpaard.Die was ook heerlijk met een hack te rijden :j

Ik bedoel hiermee de standaard hack met korte scharen...

Heb ook een bloemhack liggen maar die is het vaak net niet,is net een stapje verder dan een halster.

Kirtsel...ik ben ook dol op victoriaanse jurken <3 Had ook graag meegedaan aan Elf Fantacy fair,helaas nooit van gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:19

http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relati ... oord.dhtml

Ik lees deze nu net en moest eigenlijk gelijk aan Anke denken...

Houd in gedachten dat ik het alleen maar bedoel als hart onder de riem hoor, ik voel absoluut met je mee!

Goedemorgen allemaal! Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Ik ben zowaar ook een beetje van de leg, want ik ga geloof ik binnenkort, voor het eerst sinds jaren ook op date... :oo :? :(:)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:25

Ooooeeeh, wat spannend!!!

En nu moet ik opschieten... paarden naar buiten en werkkleren aan en goan! Zit al weer veel te lang te niksen met een theetje. :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:27

Die is wel grappig!

Spannend, Ojajoh! Heel benieuwd of het wat is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:29

Claudia...spa-nne-nd!! *\o/*

Ik ga zo ook maar even de jongens doen.Eerst nog even linkje lezen ...
Edit: Oeh...kon hem al...hilarisch istie ja :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:39

Haha...ja die is idd grappig.

LAT-relatie...ga het eens opzoeken

Ben zelf een gevoelig type. Elk rot woord trek ik me aan.
Moet eigenlijk denken, stik maar en gewoon mijn ding doen.
Echter is het voor mijn gevoel dan al "verpest".

Ik heb hier ook een barebackpad.
Boomloos of met boom maakt me niet veel uit.
Zolang het goed past en voor beiden fijn zit.

Date....spannend! Meestal is het 10 keer niks. Althans dat is mijn ervaring.

Ik had alles al toen ik deze relatie kreeg. Het zou een aanwinst moeten zijn.
Behalve een kindje erbij, heb ik voor de rest volgens mij alleen maar ingeleverd.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:43

Anke schreef:
Ik had alles al toen ik deze relatie kreeg. Het zou een aanwinst moeten zijn.
Behalve een kindje erbij, heb ik voor de rest volgens mij alleen maar ingeleverd.

Oef, dat is een straffe uitspraak. Dan weet he het eigenlijk al....

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:34

Jeetje Anke dat klinkt niet best.
Mijn vriend zegt dat ie niks met paarden heeft, maar ondertussen gaat ie altijd mee op wedstrijd, fixt de trailer, komt hij met allerlei ideeën over de training van mijn pony (sommige bruikzaam, andere minder :+) en is hij vooral erg ondersteunend. Het lijkt me heel vervelend om in jouw parket te zitten.

Hier wordt er alleen gereden met een boomzadel, ik denk dat boomloos voor een aantal paarden prima is. Maar bij langere afstanden heb ik het idee dat de drukverdeling niet optimaal is, in de hogere klassen van endurance zie je niemand met boomloos rijden :Y).

Kvulden: Wat een prachtige jurken!!!

Ik ben gisteren naar een clinic dual aktiverung geweest, wat echt hartstikke leuk was en een aanvulling op de normale training van mijn pony. De speciale hindernissen zijn alleen erg duur :-O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:41

Grappige link ohjajoh!
Veel succes met je date. Wanneer gaat dit gebeuren?

Anke, ik wens je veel sterkte in het maken van je keuzes. Het klinkt allemaal niet prettig. Is alleen jouw hobby het probleem denk je? Het klinkt mij nl niet als een erg sympathieke man, die vriend van jou..... Ik ken de beste man natuurlijk niet en weet ook niets van jullie relatie, maar het komt op mij gewoon niet erg vriendelijk over.

Ik ga zo maar even naar de manege, kijken hoe mijn wijffie daar loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:46

Geen idee nog hoor. Ik las net een bericht van de man in kwestie met de uitnodiging. En ik loop al 5 jaar los rond en niet gedate niks, dus ik schoot effe flink in de stress. Hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:54

Oh ha, ha, ik ben helemaal niet thuis in het date gebeuren. Ik dacht dat je gewoon "ouderwets" met iemand had afgesproken uit de kroeg ofzo....

Ach joh, gewoon lekker gaan, als het niks is dan spreek je gewoon niet nog een keer af. Wel spannend hoor! Misschien is het wel een supergave vent <3