Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:39

Hier tussen 7.30 en 8.00 dieetmix en dan naar buiten met onbeperkt hooi of zomers weide en dan ligt het aan het weer wanneer ze op stal komen.
Als ze op stal komen krijgen ze dieetmix met zemelen en luzerne en wat hooi. Nu krijgen ze om 20.00 uur weer hooi, maar zomers lopen ze dan nog buiten natuurlijk en rond 23.30 laatste voerronde met dieetmix en veel hooi om de nacht door te komen.

miezelke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:43

Hier ook geen krachtvoer op vaste tijdstippen (soms voor-, soms namiddag, afhankelijk van wie overdag thuis is en wanneer, want paarden staan 24/7 buiten en hebben geen licht 's avonds aan de weide) en dus inderdaad geen drammerige paarden. Ze staan soms wel eens aan het hek te kijken, meer zo van: "als we hier nu gaan staan en we kijken wat zielig, dan komt er vast iemand eten brengen" :P .

Verder onbeperkt hooi en 24/7 buiten dus. Geen ander voer.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:46

Hier krijgen ze in de ochtend alleen wat vitaminebrokken en voor de rest niets :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:52

palousa_boy schreef:
Hier krijgen ze in de ochtend alleen wat vitaminebrokken en voor de rest niets :)

Er staat wel 24/7 hooi gedurende de maanden dat er weinig gras staat.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:58

miezelke schreef:
karev schreef:
Nadeel van anders om weiden is dat ze dan geen schuil van de bomen hebben. Niet dat ze daar veel onder staan maar zomers is dat voor schaduw wel prettig. Maar die schaduw heb ik dan ook maar 50% als ik de wei in 4 deel hihi.

Mallootje ik voer nu om 8-11-15-19-22 hooi en om 19 brok

Sorry voor de mss onbeleefde vraag, maar ga jij niet werken dan? Of werk jij aan huis?

:D als ik werk voert mijn vader hihi. Die is nu thuis wegens ziekte. Dit is alleen in de winter als ik geen gras heb.

3 delen is idd ook een idee!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:12

Aaah ok bedankt :)
(altijd handig, personeel in dienst hebben :P )

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:20

Ik geef 2 x per dag hooi momenteel. Maar dan hebben ze er wel genoeg aan tot de volgende keer. En begin van de avond krijgen ze lucerne met krachtvoer. De 5-jarige krijgt een halve schep dieetmix. Det krijgt een hele schep prestatiebrok met sportmuesli gemengd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:27

Ik gooi ze smorgens naar buiten en dan krijgen ze hooi.
Niet echt een vaste tijd, hangt van het weer af en hoe dingen lopen.
Smiddags voer ik nog eens hooi en savonds laat gaan ze naar binnen, krijgen ze meusli en hooi.

Eigenlijk is geen enkele tijd vast bij mij.
Met mooi weer blijven ze langer buiten, bij slecht weer gaan ze eerder naar binnen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:46

Ik heb eigenlijk wel vaste tijden,vind ik zelf prettiger omdat ik mij daar op in kan stellen.Vanwege mijn gezondheid is dat belangrijk en aangezien ik toch thuis ben is dat geen enkel punt.

Mijn jongens drammen nooit,ze staan altijd netjes te wachten.In de graastijd laat Fax zich wel horen...die buldert altijd als hij vind dat het tijd is.Helaas loopt in de zomer zijn klok bijna standaard een half uur voor,snoozeknop zullen we maar zeggen :D

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:48

Mallootje schreef:
Vinden jullie het dan beter om altijd te wat schommelen in de uren of kan het ook sporadisch zijn?
Ik bedoel maar, ons 'plan' is nu:

6.30 krachtvoer
8.30 hooi
18.00 krachtvoer
21.00 hooi

En dat zal op 85% van de dagen wel zo zijn, maar de andere dagen kan er dan wel eens een verschil van een paar uur zijn. Is het voor de paarden dan fijn om nooit een vast uur te hebben of kunnen ze er voor die ene keer per week (bijv.) wel tegen? Ik wil liever niet dat ze de boel afbreken als het eten te laat komt ;)

Mallootje, ik zou alleen beginnen met hooi om 6.30 en daarna krachtvoer, behalve als ze nog hooi hebben van de avond daarvoor.

Wij voeren ook onregelmatig. Vindt hangende paarden aan het hek niet zo prettig.
S'morgens voeren tussen half 8 en 9 , krijgen die van mij speedybeet met zemelen , een paar penen en een vol net.
De 3 pensionpuppy's gaan naar buiten met twee netten voordroog.

S'avonds tussen 5 en 7 , en als het langer licht blijft ook later, de puppy's een half bakje muesli en die van mij weer speedybeet met zemelen en een vol net.

De paarden staan bij ons nooit zonder ruwvoer. Als ze " gewerkt " heeft krijgt ze nog een half schepje care for life en een emmer luzerne.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:08

De optimale opname van krachtvoer gebeurd savonds/snachts dus als je kunt en weinig voert, voer dat dan in de avond.

Voer altijd eerst hooi en dan pas krachtvoer, dat is beter voor de maag en darmen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:12

spatter schreef:
De optimale opname van krachtvoer gebeurd savonds/snachts dus als je kunt en weinig voert, voer dat dan in de avond.

Voer altijd eerst hooi en dan pas krachtvoer, dat is beter voor de maag en darmen.

Klinkt interessant. Hoe zit dat in elkaar?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:16

Ik voer eigenlijk 2 keer per dag. Op dit moment een mengsel van speedibeet, zemelen en wat krachtvoer (het ene paard 100 gram, de andere 250 gram per keer, is de aanbevolen hoeveelheid voor dit spul). Daarbij hooi, overdag in een slowfeeder op de wei, 's avonds een enorme bult in de stal.
's ochtends red ik het niet om eerst hooi te voeren qua tijd, maar aangezien ze zoveel hooi krijgen 's nachts, neem ik aan dat het niet te veel problemen geeft.

Tinky12

Als ze maar niet op een lege maag hun krachtvoer krijgen ;)

DubbelFun

Daar zou ik ook meer over willen weten, want bij mensen is dat iig niet zo.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:18

Tinky12 schreef:
Als ze maar niet op een lege maag hun krachtvoer krijgen ;)

Precies.
Daarom vroeg ik me eigenlijk ook af of het nog helpt dat ik het met speedibeet en zemelen combineer? Want dat is in feite ook ruwvoer?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:20

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:24

En waarom dan 's avonds ipv 's ochtends? Mijn paarden staan 24/7 buiten met 24/7 hooi dus ik zie het verschil niet zo ?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:25

Ik heb redelijk vaste tijden, maar die schommelen wel 1 a 2 uur. Omdat ik via vaste routines werk, zeuren ze verder echt nooit. Ze weten precies wanneer ze wat krijgen. Ik denk dat dieren gevoeliger zijn voor bepaalde routines dan de feitelijke tijd op de klok.
Smorgens doe ik een voerronde zodra ik wakker ben, meestal rond 8 uur maar dit kan ook eerder of later zijn. Voor de paarden heel duidelijk, want het is de eerste keer op de dag dat ik buiten kom en ze horen de buitendeur. Dan krijgt de fjord een dikke schep seniorenmuesli en de ander een half schepje sanequi colon. Hun hooi vul ik dan bij, in principe krijgen ze hier onbeperkt.
Smiddags krijgt de fjord een bak seniores, meestal rond 15.00. De ander krijgt daar een klein hapje van voor het idee. Als het hooi op is, vul ik dat weer bij. Ook dit is weer goed herkenbaar voor ze, aangezien ik met een emmer naar buiten kom lopen, net zoals savonds.
Savonds voor de nacht is het weer seniores tijd, maar de ander krijgt dan een volle schep sanequi. Meestal ergens tussen 20.00 en 22.00. Hooi vul ik dan voor de hele nacht.

Bevalt me erg goed zo, drie voermomenten en nooit gezeur.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:26

DubbelDun schreef:
Daar zou ik ook meer over willen weten, want bij mensen is dat iig niet zo.

eten wij ook kracht -en ruwvoer dan >;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:28

Sla en spinazie :))

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:30

spatter schreef:

Wil ik ook wel eens weten waar je dat haalt. Wetenschappelijk studies van?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:33

Mensen eten idd kracht en ruwvoer :)
Maar 's avonds werken de maag/darmen niet meer op volle kracht en wordt er dus niet alles uit het voedsel gehaald wat we binnen krijgen. Deze onverteerde delen worden opgeslagen en daar worden we eerder dik van dan als we gewoon overdag eten.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:33

Hier krijgen ze savonds vitaminebrok rond 22:30 en verder onbeperkt hooi. Die vitaminebrok is zo weinig (shetjes 100gr Elsa 200gr) dat ik het een beetje sneu vind om het ook nog in 2x te verdelen, dan zou het helemaal een 'hapje niks' zijn :+
In de schuilstal ligt ook nog stro maar daar eten ze bijna niet van. Zijn allemaal iets te dik dus ze mogen verder niets extra

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:37

Maar DD, dat komt omdat wij als mensen een dag-nachtritme hebben waarbij we 's nachts slapen. Paarden hebben dat ritme NIET!