Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:40

Brendaaaa schreef:
EskeGirl schreef:
Ik heb leren rijden op zulke maneges... rij nu op een manege waar paarden zoveel mogelijk buiten komen.

Voorbeeld andere manege:
Zo'n 30 manegepaarden, 50 pensionpaarden en ook nog eigen paardenvan de eigenaar. 3 grote rijbakken waarvan 2 binnen. In de winter komen de pensionpaarden niet eens buiten, behalve eventueel in de paddock. (Er zijn er maar 2)
In de zomer een paar uur per dag op wei, maar als ze trappen of henstig zijn, mogen
ze niet uit hun stallen.

Niet mijn manier (zeker niet als het 350/400 euro per maand kost). Je hebt hier in de buurt zelfs een stal/manege zonder weides.

Eerlijk gezegd ken ik GEEN ENKELE manege waar de manegepaarden en ponys buiten komen in de winter..... maar we gaan wel massaal onze lessen volgen op zulke bedrijven. Die beestjes zijn pas "zielig" imo!! En niet alleen omdat ze niet buiten komen in de winter.

In mijn jeugd kende ik geen 1 manege waar ze niet buiten kwamen.
Nu is dat anders nu alles volgebouwd is met binnenmanege bakken en parkeerplaatsen.
Veel belangrijker natuurlijk :+

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:50

EskeGirl schreef:
Buiten komen is idd lastig in de winter. Op de manege waar ik nu rij, komen ze wel op paddock, en in de zomer op wei. Veel beter
kan je hier niet vinden in de randstad, qua manege.

Discussie over manegepaarden is een andere discussie. Dat is mijn enige mogelijkheid tot rijden. Ik kan geen bijrijdpaard vinden op het moment.

Oei, dan zorg jij er ook wel mede voor dat dit soort bedrijven/stallingen/maneges blijven.
Dan zeg ik op mijn beurt net zo zwart/wit, als die dieren niet het juiste geboden wordt, stop dan met rijden tot je een paard kunt vinden die het hele jaar door minimaal 12 uur uur dag op een grote paddock of weide staat met de meest ideale condities.
:+

Eske_B

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:52

Gaan we op die toer...
Tja, het enige verschil is dat mensen met een eigen paard wel kunnen beslissen over hun stalling. Ik niet :D.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:54

De meeste manegepony's hebben het geluk wel veel meer uit de stal te komen dan de eigenaar paarden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:55

little_king schreef:
Brendaaaa schreef:

Eerlijk gezegd ken ik GEEN ENKELE manege waar de manegepaarden en ponys buiten komen in de winter..... maar we gaan wel massaal onze lessen volgen op zulke bedrijven. Die beestjes zijn pas "zielig" imo!! En niet alleen omdat ze niet buiten komen in de winter.

In mijn jeugd kende ik geen 1 manege waar ze niet buiten kwamen.
Nu is dat anders nu alles volgebouwd is met binnenmanege bakken en parkeerplaatsen.
Veel belangrijker natuurlijk :+

Weet niet, maar hier hebben ze gewoon een paar Vinex-wijken de grond uit gestampt.
Gemiddeld gezin met drie auto's dus parkeerplaatsen te weinig hoor, en de maneges hier staan er al zo een 40 jaar en daar is niets aan veranderd (bijgebouwd of weg gehaald).
Dus er is hier niets verdwenen voor binnenmanegebakken of parkeerplaatsen alleen voor woningen omdat de vraag daarna enorm is vanwege de werkgelegenheid aan deze kant

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:56

Op de manege waar mijn zoon lest staan de manege paarden als ze op stal staan in grote loopstallen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:56

little_king schreef:
De meeste manegepony's hebben het geluk wel veel meer uit de stal te komen dan de eigenaar paarden.

Die komen er alleen uit om gereden te worden, hoe bedoel je vrije beweging ?!

Dat zie ik veelal toch anders hoor.
Mijn paard is er in ieder geval stukken op vooruit gegaan sinds wij hem kochten en dat is goed te merken ook aan hem.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:57

EskeGirl schreef:
Gaan we op die toer...
Tja, het enige verschil is dat mensen met een eigen paard wel kunnen beslissen over hun stalling. Ik niet :D.

Jij kunt wel beslissen waar je rijdt en of je wel of niet rijdt.
Maar de zwart/wit vergelijking kwam juist aan toch ?
Het is meestal grijs, niet zwart/wit

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:58

NatasjavE schreef:
Op de manege waar mijn zoon lest staan de manege paarden als ze op stal staan in grote loopstallen.

Dat is beter, mits de paarden het met elkaar kunnen vinden natuurlijk

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:58

Woningen wat eerst nog weide kon zijn.

Hier zijn dus echt veel maneges die vroeger wel weide en paddocks hadden veranderd in sportcomplexen met 3 binnenbanen, veel meer stallen dus ook met bijbehorend parkeerplaatsen.
Meer paarden, minder grond.
Dus ivp bewuster worden, is het hier veel slechter geworden in vergelijk met vroeger.

Nee geen vrije beweging voor hen, maar ook niet de hele dag op stal.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:00

Ja, dat klopt Nens.

En ik kan idd zelf beslissen, en dit is het beste wat er te vinden is.
Veel mensen hier zorgen dat hun paard een paar uur per dag op paddock komen, dat is goed. Als je paard letterlijk 23/7 op stal gaan, moet je geen paard kopen. Zo bedoel ik het.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:01

Little_king; op wat voor grondsoort zit je daar dan?

Hier hebben nooit manegepaarden echt in de wei gestaan gedurende najaar en winter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:01

Nens77 schreef:
NatasjavE schreef:

Dat is beter, mits de paarden het met elkaar kunnen vinden natuurlijk

Er zijn 3 grote loopstallen en 2 kleinere.
Er wordt wel geschoven totdat het past.
Er is heel veel rust in de loopstallen,...behalve als ze aan het spelen zijn.

In de zomer staat alles op de wei.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:04

EskeGirl schreef:
Ik heb leren rijden op zulke maneges... rij nu op een manege waar paarden zoveel mogelijk buiten komen.

Voorbeeld andere manege:
Zo'n 30 manegepaarden, 50 pensionpaarden en ook nog eigen paardenvan de eigenaar. 3 grote rijbakken waarvan 2 binnen. In de winter komen de pensionpaarden niet eens buiten, behalve eventueel in de paddock. (Er zijn er maar 2)
In de zomer een paar uur per dag op wei, maar als ze trappen of henstig zijn, mogen
ze niet uit hun stallen.

Niet mijn manier (zeker niet als het 350/400 euro per maand kost). Je hebt hier in de buurt zelfs een stal/manege zonder weides.

Ik las mee in dit topic en wil jouw verhaal toch wel een beetje nuanceren. Natuurlijk komen de paarden niet zoveel naar buiten als zou moeten, maar ik ken weinig maneges in Nederland die zo goed zorgen voor hun paarden als daar. Een kreupel paard of pony krijgt alle tijd om te revalideren (al dan niet op de wei) ze gaan bijna nooit zomaar hup naar de slacht en volgende... Ook dure operaties voor de manege paarden/pony's worden niet uit de weg gegaan en ze krijgen voldoende goed voer en staan in ruime lichte stallen. Het tuig past altijd goed er zijn geen vervelende drukplekken of oude zooi zoals je vaak ziet. Verder staan ze de hele zomer op zondag en maandag buiten in de wei. (dus alle manege paarden en pony's) En nee dat is nog steeds niet perfect maar als je er zoveel hebt vind ik wel dat ze goed hun best doen om goed voor de dieren te zorgen...Ook komen ze door de weeks nog een paar keer met z'n tweeën in de paddock.

Hiermee wil ik je niet helemaal ongelijk geven, maar je ziet het iets te somber in wat mij betreft.
Laatst bijgewerkt door lovefi op 01-02-14 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:05

vuurneon schreef:
Little_king; op wat voor grondsoort zit je daar dan?

Hier hebben nooit manegepaarden echt in de wei gestaan gedurende najaar en winter.

Op zand.
Maar denk niet zand is heilig, zonder onderhoud gaat dat ook niet. En ook niet als het te klein is.
En heb ook op plaatsen gereden met grote paddocks, goed gedraineerd.
Maar dat is daar dus nu allemaal binnenbak en stalling, was meer mee te verdienen ;(

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:05

little_king schreef:
Woningen wat eerst nog weide kon zijn.

Hier zijn dus echt veel maneges die vroeger wel weide en paddocks hadden veranderd in sportcomplexen met 3 binnenbanen, veel meer stallen dus ook met bijbehorend parkeerplaatsen.
Meer paarden, minder grond.
Dus ivp bewuster worden, is het hier veel slechter geworden in vergelijk met vroeger.

Nee geen vrije beweging voor hen, maar ook niet de hele dag op stal.

Klopt !
Er is hier de afgelopen 20 jaar enorm veel grond verdwenen (ook waar mijn verzorgpony op stond toen ik een jaar of 14 was, die ben ik toen ook om die reden kwijt geraakt want zij moesten daar weg).
Dat is denk ik ook de hebberigheid van de stal/pensionhouder, minder weide is meer stallen en meer inkomsten....
De stal waar ik nu sta probeert juist een weide te huren en een andere stal in de regio huurt ook sinds kort een stuk grond van Rijkswaterstaat. Goed de paarden kunnen er alleen in het weideseizoen op (april t/m september) maar het is een verbetering ten opzichte van nu...

Niet alle manegeponys komen er even veel uit, de favoriete en makkelijke dieren soms wel 3-4 uur per dag en de minder favoriete 3-4 uur per week.
Bij ons worden ze momenteel (omdat het wat frisser is) wel af en toe losgegooid in de binnenbak, dat was vorig jaar ook nog niet....

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:06

Ik had het meer over de pensionpaarden :j
Ik ben me er prima bewust van dat veel manegepaarden niet buiten komen, zeker 's winters niet. Valt helaas weinog aan te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:07

Maar zand houdt zich wel beter dan klei, in de winter dan. Want in de zomer is klei ideaal omdat het langer vocht vasthoudt. Snap wel waarom er dan bij jou vroegah wel paarden buiten stonden. En ja... Economisch belang gaat vaak voor welzijn...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:08

EskeGirl schreef:
Ja, dat klopt Nens.

En ik kan idd zelf beslissen, en dit is het beste wat er te vinden is.
Veel mensen hier zorgen dat hun paard een paar uur per dag op paddock komen, dat is goed. Als je paard letterlijk 23/7 op stal gaan, moet je geen paard kopen. Zo bedoel ik het.

Snap ik hoor, bij ons op stal zijn er ook mensen die twee keer per dag komen of met meer personen 1 paard verzorgen om ze er zoveel mogelijk uit te hebben en anderen slaan gerust een dag over (die eerste groep hebben wij er gelukkig de meesten van).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:10

vuurneon schreef:
Maar zand houdt zich wel beter dan klei, in de winter dan. Want in de zomer is klei ideaal omdat het langer vocht vasthoudt. Snap wel waarom er dan bij jou vroegah wel paarden buiten stonden. En ja... Economisch belang gaat vaak voor welzijn...

Maar dan ben ik weer die trut die zegt, hoe kan een manege/pensionstal in godsnaam een vergunning krijgen voor het houden van paarden als er niet aan de randvoorwaarden voldaan kan worden.

Hier in de omgeving net zo hoor.
Ik kan niet begrijpen dat er vergunningen afgegeven worden voor honderd paarden op 1 hectare grond.
Maar er komen dan wel protesten op varkensstallen?
Voor mij persoonlijk is dat gelijk.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:11

EskeGirl schreef:
Ik had het meer over de pensionpaarden :j
Ik ben me er prima bewust van dat veel manegepaarden niet buiten komen, zeker 's winters niet. Valt helaas weinog aan te doen.

Oke ja, ik heb er zelf 3 jaar in pension gestaan met een eigen paard.. Het is inderdaad echt niet ideaal, vandaar dat ik er ook weggegaan ben. Te weinig weidegang en voor dat geld wil ik toch een stukje meer service/klantvriendelijkheid enz. Ook jammer dat er maar zo weinig paddocks zijn er zouden er best nog 3 bij kunnen maarja.
Wat betreft pensionpaarden ben ik het wel met je eens, maar voor de manegepaarden vind ik het lang zo slecht nog niet.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:12

little_king schreef:
vuurneon schreef:

Maar dan ben ik weer die trut die zegt, hoe kan een manege/pensionstal in godsnaam een vergunning krijgen voor het houden van paarden als er niet aan de randvoorwaarden voldaan kan worden.

Hier in de omgeving net zo hoor.
Ik kan niet begrijpen dat er vergunningen afgegeven worden voor honderd paarden op 1 hectare grond.
Maar er komen dan wel protesten op varkensstallen?
Voor mij persoonlijk is dat gelijk.

Ik heb al eerder geroepen dat de richtlijnen voor paardenwelzijn regels moeten worden.
Dan moeten ze er komen, de stallen waarbij de boxen ruim zat zijn en je paard het hele jaar door minimaal 4 uur per dag vrije beweging heeft (ja ik weet, voor velen hier te weinig maar voor veel dieren al een verbetering).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:17

Helemaal mee eens Nens :j
Ik denk dat het voor veel dieren geweldig is.
Apart dat de paarden sector de enige is met dieren zonder regels.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 18:35

little_king schreef:

Geluk? noem dat maar geluk, telkens een andere ruiter die niet kan rijden op je rug! Vaak slecht passend tuig en vieze dekjes. Meestal in een muffige binnenbak. Noem je dat geluk???

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:43

[quote="Brendaaaa"

Nee, ik ga niet op 1 dierenarts af! Ik volg diverse inzichten, en ze zijn allemaal anders. Dat is op alle gebieden zo. Ik ben niet zo kortzichtig![/quote]

Je hebt mij ook niet horen zeggen dat ik op 1 dierenarts afga. Dat is weer een conclusie je even zomaar trekt.
Ik heb alleen gezegd hoe mijn da erover denkt.
Ik vind het WEL heel kortzichtig om te doen alsof paarden dieren zijn die goed gedijen in een hokje waar ze nauwelijks hun kont kunnen keren.
Ben benieuwd welke briljante inzichten tot dat standpunt zijn gekomen.