[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:52

@sloffie: dat verschilt bij iedereen. Ik denk dat de netten van 3cm relatief het langste mee gaan tov slow feeden. 2cm is het kleinst, maar de netten zijn kwetsbaarder. De netten van equiculinair en heunetz lijken bij de meesten het beste te bevallen qua levensduur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:36

Net een stukje betongaas gehaald. Helaas mazen van 10x10, dus niet zo klein als ik graag gewild had, maar ik zal wel zien hoe ze daar mee eten. Overigens lijken ze kleiner, dus eerst maar even goed meten.
Morgen dus even de slijptol gebruiken (voor het eerst in mijn leven :D ) om ze mooi op maat te maken.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:56

Mbt nat hooi: vaak is nat maken niet voldoende en moet het echt lang weken. Ik had altijd 1 vol hooinet in de speciekuip, 1 erboven uitlekken en 1 in stal. Kuip op de hoek van de spuitplaats. Hooinet: touwtje om een katrolletje om het omhoog te hijsen (loodzwaar). Ja, extra werk maar was zo best te doen. Járen gedaan voor mijn oudje.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 00:02

Hallo slowfeerderexperts van bokt!

Ik maak al een tijdje gebruik van slowfeerders, heb de slowfeerder two in one gehad en momenteel ook weer en de netjes van epplejeck met een vrij grote maas. Die van de epplejeck waren niet sterk genoeg vernielde hij en is er 1x in blijven hangen. Hij hing niet te laag maar schraapte er tegenaan. Dit waren ook noodoplossingen omdat mijn eerste van horses outdoor te laag hing en meneer hier ook met zijn ijzer in vast zat, dit was op een andere stal daarna ben ik dus op de netjes van epplejeck overgegaan. Momenteel heb ik weer een van horses outdoor de two in one.

Hing hoog genoeg dacht ik, want ik wil niet weer de vastzit taferelen. En heb aan de onderkant een soort van goot gemaakt waardoor als het net zakt hij daar in blijft hangen en paardlief ook niet met zijn ijzer er in kan komen. Echter zie ik nu via de webcam dat meneer er niet echt blij mee is, oke dag 1 snap ik dat ook al kende hij het principe wel. Echter valt het mij nu op dat hij misschien toch te hoog hangt maar ik ben bang dat als ik hem langer hang het weer te gevaarlijk word.

Zo hangt hij nu.
Afbeelding

Oftwel hebben jullie bokkers nog ideeën? Toch lager hangen met dezelfde constructie? Of anders. De maas moet wel groot genoeg zijn, liefst wel minstens 4/6 cm. En geen metalen constructies, paardlief heeft geen super gebit meer en met betongaas ed. slijten zijn voortanden af. Zijn die hooikussens wat er word gezegd dat deze veiliger zijn, maar zijn ze er ook met een grote maas?

De reden voor mijn keus van een slowfeeder is dat ik graag wil dat hij constant toegang heeft tot ruim voldoende hooi. Dit heeft hij ook nodig. En als ik het los in de box leg ondanks dat deze 4x5 m is loopt hij het helemaal door de box heen en/of heeft het veelte snel op.

Hopelijk is mijn verhaal wat duidelijk en weten jullie raad ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 00:13

Je kan hem ook lager hangen maar met een schuine plank/rubber mat ervoor zodat hij er niet met de benen in komt. Rechte variant van een haybar zeg maar.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 00:23

tamary schreef:
Je kan hem ook lager hangen maar met een schuine plank/rubber mat ervoor zodat hij er niet met de benen in komt. Rechte variant van een haybar zeg maar.

Hmm als ik op haybar google kom ik op de voerbakken in een hoek die schuin aflopen. Dus jij bedoelt inplaatst van de goot die ik nu heb een grotere schuinere constructie? Ik kan me er nog niet een geheel beeld bij vormen :o.. (zal misschien ook aan het tijdstip liggen bij mij :P )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 00:30

hilly200 schreef:
tamary schreef:

Hmm als ik op haybar google kom ik op de voerbakken in een hoek die schuin aflopen. Dus jij bedoelt inplaatst van de goot die ik nu heb een grotere schuinere constructie? Ik kan me er nog niet een geheel beeld bij vormen :o.. (zal misschien ook aan het tijdstip liggen bij mij :P )

Zo iets als dit :
Afbeelding
http://slowfeeding.info/home/nedland/ne ... ution.html

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 00:38

Interessante site, snap de constructie nu ook beter. Zoiets had ik zelf ook aan zitten te denken om hem lager te hangen en dan het geheel van rubber/hout groter te doen. Echter lijkt het me dan dat het paard maar tot halverwege het net kan leegeten als ik het veilige deel van rubber/hout tot halverwege het net doe. Of vergis ik mij daarin? Ben wel blij dat je meedenkt :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 00:42

Tot borsthoogte kunnen ze er tot neus op de grond overheen, mits er genoeg ruimte is voor het hoofd natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:11

Er wordt van netten wel gezegd dat het een ongunstige halshouding zou geven, maar de oplossing die hilly200 hier heeft is imo idd een hele ongunstige houding.
Deze netten MOET je laag hangen, kun je dit niet dan moet je niet dit soort netten nemen en uitkijken naar iets anders.

@hilly200: als ik lees dat je paard een ruime stal heeft dan zou ik eerder een bak met een rooster maken als een net op deze manier ophangen.
Ook in bakken hóeft geen ijzeren rooster, maar kun je iets maken van netmateriaal. Daar is via slowfeeder op google ook genoeg over te vinden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:22

Als je een punt in de hoek afzet met hout en daar het (slowfeeder)net inhangt, dan kan het paard van bovenaf eten, zonder risico op ijzers en zonder dat er op een keer een deel onbereikbaar wordt, lijkt me, mits je het de rand niet te hoog maakt. Het nadeel is wel dat je dan een hoek van de stal moet opofferen en je stal daar wel groot genoeg voor moet zijn.

http://img.photobucket.com/albums/v715/ ... bar001.jpg

Alleen dan met een hooinet die met een haak aan de muur wordt geklikt op hoogte van de plank en zo kort mogelijk touw.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:25

Ik heb mijn net dus voorheen ook lager gehad alleen dit leverde dus wat problemen op, ben nu iets te enthousiast geweest om hem te hoog op te hangen. Ik heb nu het idee om hem sowieso lager te hangen en dan een soort bak in de hoek te maken waar het net dan in komt te hangen. Een stuk veiliger lijkt mij en dan hangt bijna op de grond. Mocht dit niet werken dan gooi ik het hooi los in de bak met een net er overheen :)

@Mizora, ik zie geen net als ik je linkje aanklik..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:34

Ik geef nat hooi in hooikussen, welke hangt aan de staltralies, maar omdat dat anders uitlekt op de vlas heb ik er een rechthoekige speciekuip onder. Dat voorkomt ook dat ze er tegen kunnen gaan schrapen, is dat een optie?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:35

Dat klopt, zij gebruiken er gewoon los hooi in, maar als je in plaats van los hooi daar een hooinet doet met die met een haak aan de muur wordt geklikt op hoogte van de plank en zo kort mogelijk touw heb je toch de voordelen van een hooinet en de veiligheid van de plank.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:17

Heeft iemand wel eens een rooster van HDPE gemaakt ??
Dan heb je 's winters geen last van frostburn zoals met de stalen roosters.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vooral op Amerikaanse forums zie ik dit vaker langskomen.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:14

Zo een kunststof roosters maken de paarden toch snel stuk? Onvermijdelijk dan dat dit scherpe kantjes gaat hebben...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:26

Je moet de randen wel rond maken, daar hebben ze vijlen voor uitgevonden ;)
En dit is de hardste soort kunststof die er is. Die wordt ook in ziekenhuizen en bedrijven gebruikt als stootranden. Dus heel snel kapot gaan doet het niet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:30

Mij lijkt het ideaal. Zou fijn zijn als je het zelf kon maken, maar zou niet weten hoe je die gaten er in krijgt en de totale vorm/omvang voor in je slowfeeder laat maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:50

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:02

Je tweede link deed het niet, maar had stiekem zelf al gekeken op maktplaats, daar zag ik ze idd voor 5 mm.
Nooit van geen gatenzaag gehoord, grappig, zo komt het zelf maken al wat dichterbij :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:34

En die dingen kosten echt niet veel hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:38

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:59

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:36

De truc van die bakken is dat ze volledig rechte wanden moeten hebben anders kunnen ze het hooi niet tot op de bodem op eten.
Beter kun je dus zo iets nemen (laatste foto). Die is hoog genoeg om door midden te doen ook.
http://link.marktplaats.nl/m969040133

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:20

Ja, dat bedoelde ik ook. Zie net dat mijn eerste voorbeeld inderdaad beneden toch smaller afloopt. Het nadeel van die jij laat zien is dat het heel smal oogt, ik vraag me af of mijn paard daar met zn hoofd helemaal in gaat.
Als ik kijk naar de tegels zal hij ongeveer 45cm breed zijn, of zie ik dat verkeerd?