Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:12

Ja die zakken leg je gewoon in een kruiwagen en vul je met een (tuin)slang.
Het legen gaat alleen als het te vullen opject lager is als 50 cm (metselkuip gaat prima).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:21

Zidore schreef:
ZO!! Eindelijk alle 157 pagina's doorgelezen!! Kijk er nu onderhand scheel van :roll: , maar vond het wel interessant hoor!!

Vond dit Afbeelding wel een mooie oplossing en die met die rengenton en rubberenmat ook, maar die kon ik niet meer vinden (gek hoor met 157 blz.. :P ) maar toen kwam ik wel hier op [VSW] Eigen hooiruif maken voor ca. €20,- (inclusief foto's) en dat komt op hetzelfde neer. oh en later ook nog deze [VSW] hoe voer jij ruwvoer ......... hooinet /ruif / bak.......? en daar staat ook wat ik zocht Afbeelding
Toch zie ik de meeste met hooinetten in de weer, is dat beter dan die hooibak??

Hier helaas geen PP een paar mensen op stal geloven er niet zo in, vinden het maar onzin en willen alles ouderwets. Wat zou ik kunnen doen om ze te overtuigen dat het beter voor je paard is? Of welke onderdelen van een PP kan ik aan ze verkopen??

Roosters in bakken is veel moeilijker passend te maken dan netten in bakken of losse netten, nadeel is dat de paarden soms de roosters aan de kant kunnen werken of dat de roosters niet mooi vlak zakken.

Die speciekuip met rubber mat is niet mijn favoriet. (zachtjes uitgedrukt)
De regenton met gaten ook niet. Hoe krijgen ze daar het hooi uit zodra de ton niet meer goed vol zit?

Een open bak met een hooinet er in of over het hooi gespannen aan de bodem van de bak is het meest eenvoudig te realiseren.
Dat zou ik zeker aanraden bij je stalgenoten. Geeft verlengde etenstijd en minder verspilling en het hooi blijft schoon.

Ander positief element: Vorm van de paddock aanpassen zodat het meer uitnodigt tot lopen, en een zandpad of verhard pad gebruiken dat om of door de wei loopt om zo extra uitloopmogelijkheid te creëren. Liefst met aan het einde van dat pad een extra paddock met waterbak of hooibak (bijv. 1 van beiden hier, de andere in de andere paddock aan de andere kant van het pad)

Sommige stallen hebben al zo'n pad waarover de paarden in de zomer op de wei worden gelaten, en wordt het in de winter niet gebruikt. Met een kleine aanpassing zou zo'n pad voor veel paardenplezier en extra uitloopruimte in de winter kunnen bieden.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:44

@Dubbeldun: krijg jij de kruiwagen met volle waterzak nog vooruit geduwd door sneeuw en blubber? Daar loop ik dus steeds tegenaan....

Voor mij werkt het tot nu toe het beste met een gieter van binnen de jerrycan die buiten staat voldoen en dan die per slee (gewoon zo'n plastic kinderslee) naar stal te slepen. Als er geen sneeuw ligt met de kruiwagen maar gelukkig heb ik sinds kort een waterkraan op stal, dus als er geen sneeuw ligt en het niet zo koud is als nu (-7 overdag) dan heb ik een stuk minder gesleep.
Laatst bijgewerkt door Clovertje op 24-11-10 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:48

die drinkbak van stevio van buitenzinnig die hebben we. Zodra het buiten 4 graden wordt gaat ie aan. En wordt het water lekker warm. Het is een vlotter dus de paarden hoeven niets naar beneden te duwen waar eventueel vuil in kan zitten.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:00

Dyonne schreef:
Ik moet nogal een eind lopen, dus dan is twee emmers tegelijk wel meer dan een gieter. Maar goed, dat is persoonlijk.

Volgens mij zijn het wel de juiste netten, hoewel ik ze wel groot vind voor een kleine maat net. ;)
Misschien werken ze wel heel fijn hoor, ik heb ze dus nog niet uitgeprobeerd, gister pas binnen gehad.
Dus daarom ben ik wel benieuwd naar de ervaringen ermee, ook qua maaswijdte.

ik heb de maaswijdte eerlijk gezegd niet nagemeten 8-)
ik heb wel de indruk dat de mazen iets groter geworden zijn doordat de knopen wat vaster komen te zitten.

ik ben een luxebeestje wat water betreft (beetje toch ;) ) want mijn kraantje zit lekker warm in de garage en ik hang gewoon de tuinslang in de waterbakken om ze te vullen *D
ik mag alleen niet vergeten om de tuinslang bij vriesweer binnen te leggen, anders wil het water er niet meer door 8-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:04

@Clovertje : als er idd grote bulten in je weiland zitten dan zal dat niet zo makkelijk lopen, maar ook met een slee heb je dat probleem lijkt me :)
Ik gebruik hem dus alleen in de zomer en heb een mooi vlak weiland; de dames krijgen een gele kaart als ze er kluiten in omhoog schoppen }>

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:05

fojoe, maar als de mazen nog groter worden dan ze al zijn, dan zou het net zelfs groter worden dan mijn 4cm maas net.
Ik heb wel contact met Nicky erover. Ik heb even nagevraagd of ik de juiste geleverd heb gekregen.
Vooral omdat ik over de netten veel positieve verhalen hoorde. Maar zelf het idee heb dat de maas ruimer is. Zou wel jammer zijn, dan zijn ze voor mij niet bruikbaar en zal ik toch weer in Duitsland bestellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:14

Als het net idd geknoopt is dan kán ik me indenken dat de knopen strakker worden en de mazen dus groter. Heb hier nog niet bij stil gestaan eigenlijk :) De netten die ik heb zijn dus ook niet geknoopt.
Wel merk ik dat ook mijn netten wat 'rekken' en ze soms wat nagespannen moeten worden. Maar ik heb niet het idee dat de mazen echt veel groter zijn geworden, maar ik kan ze thuis wel eens nameten :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:17

Buitenzinnig schreef:
Misschien een enorm dom idee, maar wanneer je aan zo'n grote water kubus kunt komen (kan 1000 liter in) En je zet dat ding op een pallet en zet er dan nog eens veel isolatiemateriaal omheen (uit de bouw...polystireen platen, isolerende dakbedekking, zoiets) kan je die kubus lange tijd vorstvrij houden en dan is het alleen even pielen om te zorgen dat de uitloop vorstvrij blijft.. dat is te doen met een thermoskannetje warm water..... het is het principe van de koelbox, maar dan een tikkeltje groter.

Daar heb ik ook al over gedacht en is eigenlijk het enige idee wat werkt. Maar zou er niet iets mooiers/makkelijkers zijn?? Ik heb vorig jaar al flink gezocht op buitenlandse sites maar niet kunnen vinden. Dus vooralsnog blijf ik met de jerrycans heen en weer gaan. Voordeel: iedere keer lekker vers water met net de kou er even af!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:21

DD, mijn grotere netten uit Duitsland zijn idd ook niet geknoopt.
Maar een goedkoop netje wat ik heb wel, en daar zijn de knopen strakker getrokken door gebruik.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:25

Hoe doen ze dat in noorwegen en alaska. Er moet toch een simpele oplossing voor zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:29

Overigens heb ik gister de Trailertas even bij de meiden gehad.
Ik hadd hem eerst midden in de Tent gehangen aan een lang touw zodat ie op de grond kwam.
Boon was er al snel bijzonder kwaad op en als blikken konden doden was ik er nu niet meer geweest :D
Maar ze kreeg het hooi er uit en de tas is flink heen en weer geslingerd, Missy moest af en toe haar hoefd schielijk wegtrekken.
Hierna heb ik hem aan de zijkant vastgemaakt en ook de onderkant vast gezet.

Beide keren was het hooi er net zo snel uit als uit mijn 3x3 netten. Wat me wel op viel is dat hooi zich erg samenklonterde en echt 'vast' liep in de mazen.
Ik geloof best dat de tas sterk genoeg is om dat te weerstaan, maar áls er dan een pluk uitkwam dan was die meteen veel te groot om ineens op te eten en dát kan aanleiding zijn voor verslikken.
Daar ben ik dus minder over te spreken.

Dus hij ligt nu in de kast :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:48

De trailertas is toch niet wat ik denk dat is. Is dat die tas met een gat aan de onderkant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:51

Dit is hem:
AfbeeldingZit geen gat in de onderkant dus :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:18

oeps die gaten zijn inderdaad wel errug klein. Is dat niet meer iets voor een cavia?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:28

helder, die hooinetten van nicky zijn dus gewoon de beste oplossing als ik het goed begrijp?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:07

Ok, bedankt voor de update, DD.
Ik wilde er eigenlijk ook eentje kopen, maar dan moet het wel trager gaan dan 3x3 netten.

Zidore. Zelf heb ik 3x3 netten van http://www.heunetzshop.de/
En die zijn echt superfijn. En kleinere mazen nog dan die van Nicky's keet.
Maar ik ga morgen een net van Nicky's keet uitproberen. Eens zien hoe snel het gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:39

Die hooitas heeft dus ok gaten van 3x3, maar ik had de hoop dat door de bredere banden dat het toch langzamer zou gaan, maar dat is dus niet zo.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:47

even een vraagje aangezien ik het nu voor de eerste winter op deze manier doe.
voor de stallen is het terein bestraat,vandaar uit kunnen ze door naar het zandpad naar de bak.
nu geven ze deze week sneeuw af hier,hoe doen jullie dat?
normaal had ik ze voor de nacht op stal zodat ik smorgens tijd genoeg had alles sneeuw vrij te maken maar nu lopen ze 24 uur los.
ik wil het van te voren maar pekelen,zeker omdat 1 op ijzers staat.
iemand nog tips????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:49

Persoonlijk zou ik geen pekel strooien waar paarden open. De kans dat ze het op gaan likken is mij te groot.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:05

hier vorig jaar veel gestrooid maar ze hebben er niet aan gelikt. Was de ene keer veevoederzout, de andere x strooizout.

Ik strooide na het sneeuwruimen. Van te voren heeft niet zoveel zin bij een flinke laag sneeuw. De paarden hebben snel genoeg door wanneer het glad wordt en passen zich er normaal gesproken op aan. tenzij er een ruzie schopper tussen zit, dan willen ze wel eens snel wegschieten...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 24-11-10 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:05

Mariska, ook hier het eerste jaar dat ze dag en nacht buiten staan.
Maar ik gooide voorheen mijn pony met ijzers de hele dag in de sneeuw.
Ze weten zelf heel goed wat wel/niet kan.

Dit jaar wil ik haar wel op sneeuwbeslag zetten, maar dat staat ze nog niet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:07

Dinopino schreef:
oeps die gaten zijn inderdaad wel errug klein. Is dat niet meer iets voor een cavia?

_O-

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:19

Op een stal waar ik eerder stond gebruikte ze ook strooizout, dat is goed gegaan maar ik vind het geen goed plan. Gewoon zout uit de supermarkt (zonder jodium) kost ook weinig, en dan zit je niet met verontreiniging (in alle soorten strooizout komen nog zware metalen als chroom, koper, lood en nikkel voor). Is evt ook te mengen met wat wit zand.

Dan zou ik er nog zeer spaarzaam mee zijn, want je wil je grond niet zouter maken neem ik aan?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:29

Dinopino schreef:
Hoe doen ze dat in noorwegen en alaska. Er moet toch een simpele oplossing voor zijn?

Ja dat vraag ik me ook af!!
Iemand die ik ken vertelde dat paarden met de onderkaken het ijs van de sloten breken. Is dit zo?