Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:07

als het goed is zijn ze verkocht! dankje Viv! :D

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:26

Graag gedaan...

Mijn eerste bodem heb ik nu gemengd met nog wat vlas wat nog te schoon was om op de mesthoop te gooien. Heb nu een schitterend luchtig bodempje.
Theoretisch gezien zou ik nu een jaar met de rest van mn zending kunnen doen als ik 1 zak per week bijstrooi :D
En dan staat hij vandezomer van mrt-sept 24/7 op het land.... moet goedkomen :D

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:08

Hier nog steeds uiterst tevreden over mn korreltjes. Zitten nu op 5 dagen en bodem is nog steeds lekker luchtig, schoon, droog. Normaal waren er nu al 2 pakken vlas bijgegooid en haalden we 1-2 kruiwagens uit de stal. Nu echt een bodempje in de kruiwagen aan mestballen.

Bevalt me nu beter als de eerste keer dat ik van Royal een paar zakken had. Terwijl hij nu langer op zn box staat dan voorheen.

Hele stal baalt dat ze al stro hebben ingekocht anders waren er zeker nog meer pallets afgeleverd :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:01

Ik ben ook wel blij met de stro korrels. Als er een piesplek zit roer ik hem door elkaar en haal de dikke klonten die dan ontstaan door de urine er af. Super makkelijk en nu al minder afval in mijn container! Ben vooral blij dat het niet meer zo naar ammoniak ruikt.

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:48

Ik wil deze week strokorrels gaan bestellen, maar ik kom er niet echt uit welk merk ik moet nemen. Zit er verschil in en wat is het verschil en wat bevalt het beste want daar kom ik niet echt uit?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:39

Inmiddels is stalgenoot nr 3 over op de strokorrels (moet alleen dr bestelling nog even afwachten) en baalt stalgenoot nr 4 dat ze een hele lading stro net binnen had _O- Stalgenoot nr 2 staat er nu ook op en is zelfs dealer geworden (lekker makkelijk voor ons) hihi
Heb mn paard echt nog nooit zo schoon gehad in zn box.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:10

Ik meng het met vlas en dan alleen vind ik het fijn.

Korrels op de plasplek, pak vlas er over heen en dan wordt het de eerste 2 weken een fijne droge losse berg. Naarmate de strokorrels langer liggen gaat het een vieze taaie plakbende worden en gaat het stinken...dus zo fijn vind ik het spul niet...maar het neemt de eerste 2 weken goed vocht op omdat het dan moet opzwellen...van te voren natmaken hoeft gelukkig niet meer, dan is het effect van de eerste 2 weken weg...

Maar als mijn pakken op zijn, want ik had een pallet, ga ik volledig over op vlas...zeker in de winter vind ik dat fijner, op een koek liggen vind ik maar niets voor die paarden als het al koud en vochtig is.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:53

Russel, gebruik je dan niet te weinig? Vind 2 weken wel wat kort, dat plakken gaat hier veel later. Als dat gebeurt, haal ik de hele stal leeg. Moet het natte wel elke dag met het droge mengen, maar dat gaat prima!
Vlas wil ik niet ivm ervaring met zweren. Met korrels geen last en idd, het scheelt heel veel met mesten.

kamoesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:17

Wij hebben een tijd royal pallets gebruikt. Na begin 5 zakken waren de korrels mooi kappot getrapt. Elke dag de drollen eruit en 1 a 2 x per week het ergste natte eruit. Bij paarden die veel plassen op verschillende plekken werd het soms wel soppig dan kan je misschien idd beter elke dag mengen. iemand bij mij op stal had er een soort pot stal van gemaakt en haalde 1 x per week wel het ergste natte eruit maar heeft de stal tussendoor niet leeg gehaald. Ging ook prima werd wel een vaste laag dus soms het achterste wat los spitten om een gelijke vloer te houden. In het voorjaar wel even een zware klus om de tsal helemaal leeg te krijgen. Maar goed wij zijn weer over op grove houtkrullen (even duur in verhouding voor ons bij grote afname) en ik vind het toch iets prettiger werken.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:16

russel schreef:
Ik meng het met vlas en dan alleen vind ik het fijn.

Korrels op de plasplek, pak vlas er over heen en dan wordt het de eerste 2 weken een fijne droge losse berg. Naarmate de strokorrels langer liggen gaat het een vieze taaie plakbende worden en gaat het stinken...dus zo fijn vind ik het spul niet...maar het neemt de eerste 2 weken goed vocht op omdat het dan moet opzwellen...van te voren natmaken hoeft gelukkig niet meer, dan is het effect van de eerste 2 weken weg...

Maar als mijn pakken op zijn, want ik had een pallet, ga ik volledig over op vlas...zeker in de winter vind ik dat fijner, op een koek liggen vind ik maar niets voor die paarden als het al koud en vochtig is.

Ik meng al zeker een jaar vlas met stro korrel. De ene keer een zak vlas erbij en de andere keer GEWEEKTE korrel erbij. Mooie volume en veel vochtopname!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:00

Juist, dat vind ik dus ook en het blijft een lange tijd lekker een losse berg...ik zie ook dat mijn paard er lekker graag in gaat liggen...want hij ligt veel vaker nu...

Ik vind de korrels in verhouding te duur...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:22

Duur? Wat betaal jij dan voor vlas? ik 6,50/baal (moet ik nog zelf halen) en voor mn korrels incl bezorgen en btw net 4 euro.

Hij staat er nu 2 weken op en nog steeds superlekkere niet stinkende droge bodem van dikke 10cm dik, om de dag even omgooien en losharken. Ik blijf me verbazen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:24

@Vippie : zit er in beide zakken hetzelfde gewicht ??

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:41

Weet niet welke Russel heeft maar ik heb die van Zeolite en voor ons scheelt het per jaar ruim 300 euro aan bodembedekkingskosten t.o. vlas. En dan staat hij er dikker en droger bij dan met vlas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:16

Zeoliet zit toch 14/15 kilo in en in vlas 20 meen ik ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:29

Voor vlas betaal ik 5,30 en voor korrels 6,20, maar ik vind 1 baal vlas meer volume hebben dan korrels en de vlas is 22 kg. Wat ik dus niet fijn vind is dat de korrels alleen in het begin een poederlaag blijft, maar na een week of 2 a 3 in elkaar gelopen vaste koek wordt. Voor de zelfde hoeveelheid volume moet ik 2 korrels tov 1 vlas strooien.

Dus mengen met elkaar is voor mij dan meer optie....maar om een pallet steeds hier op te slaan heb ik ook niet graag, want alle zakken zijn inmiddels aangegeten door de muizen en eenmaal te vochtig, zie ik dat het na verloop van tijd toch gaat schimmelen.....dus plekken met gevallen korrels door muizengaten die er een tijdje liggen en dan best vies zijn geworden en zelfs schimmel...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:36

@russel: hark jij de korrels wel door elkaar elke dag?? Want het scheelt in 'koekvorming' of je het met rust laat of elke dag goed doorharkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:37

Ja, maar als alles poeder is geworden en daar waar hij veel staat en ook nog eens plast is het een vaste koek...dat los harken krijg je van die plakken, en ik vond dat een vrezelijk werk, ook ging het stinken omdat je oude pis omhoog haalt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:42

Die plekken haalde ik er altijd uit en dan de randen goed doorharken. Dan werd het weer een mooie losse massa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:44

Dat deed ik op een gegeven moment ook en dan moest ik vrij snel weer bijstrooien waardoor ik het duur in gebruik vond worden...want het volume is gewoon minder dan met vlas.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:38

Mozes das een boel geld voor een zakje.
Volume is misschien wel meer met vlas maar het volume wat je eruit schept elke dag ook ;)

Koek idd gewoon om de dag omharken. Vlas stinkt bij die van mij meer dan de korrels. Maargoed elk paard is anders.

Jammer dat het voor jou toch niet blijkt te werken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:45

Een vraagje voor diegenen onder jullie die werken met staltegels of zo'n hitactiefmatras (heb ik): hoeveel zakken korrels gebruiken jullie? De stal is 3 x 3,5. Ik laat een kleine strook aan de voorzijde vrij, dan komt de matras met aan de zijkanten wat korrels en daarna strooi ik korrels op de strook achter de matras. Het paard (merrie) plast graag achter de matras (gedeeltelijk erop) en ik haal iedere dag de natte plek eruit (moet wel, is mega nat en stinkt). 1x per 3 dagen moet er een nieuwe zak bij. Op deze manier wordt het een dure grap....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:03

@Wuswa: heb jij dan alleen aan de achterzijde ( achter de mat) korrels liggen voor de plasplekken? Dan kun je wellicht beter wat goedkopers gebruiken. Ik ben inmiddels ( na anderhalf jaar) weer van de strokorrels af - gebruik nu houtkrullen van Allspan. Dat bevalt me opperbest. Een zak van 20 kg levert al een aardig bedje op en kost maar 5 euro. Met drie zakken in de stal uitgestrooid heb je een bed waar een luxe hotelsuite niet tegen op kan!
Allspan stoft niet, is 'zuiver' hout en neemt goed vocht op en met de little giant mestvork sneller en beter uit te mesten dan korrels.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:39

Nadeel van houtkrullen is het afvoeren, of is dat bij jullie geen probleem, jannepauli?

@wuswa, volgens mij gebruik je dan idd te weinig korrels en kan je het niet mengen, dan wordt het idd een dure grap!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:42

Ik heb nu ook houtkrul achterde HIT liggen en doe met een pak ongeveer 2 a 3 weken.
Ook met korrels (2 zakken) deed ik zolang.