Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aatrox

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:41

Ik kan alles afvoeren, ja er gaan hier veel balen per week doorheen, dat is nu eenmaal zo.

Ik ben nu toevallig aan pallet 4 van de krul begonnen en de muizen ook alles staat wel overdekt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:52

Als je 3 pakken per week van vlas nodig hebt doe je iets niet goed, hier bij alle 4 de stallen waarvan 1 merrie met veulen allemaal 1 pak per week erbij

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 23:23

_Lorette_ schreef:
Ik heb liever vlas dan houtkrullen, dus voor mij zou de keuze makkelijk zijn.

Wij hebben ze op gehakseld stro, maar ik ben altijd tevreden geweest over vlas.

Hier idem , ik heb ze nu nog op stro staan omdat de vlas prijzen op ten duur de pan uit rezen.
Maar ze zijn flink gezakt zag ik dat stro/vlas kwa prijs niet veel meer uitmaakt.
Ik overweeg weer terug te gaan naar vlas als mijn stro op is en de prijzen nog steeds zo laag zijn.
Minder afval en neemt gewoon nog meer vocht op.

Vlas trekt wel meer muizen aan, maar goed dan hebben de katten ook wat te doen :Y)

Vandaag is er hier mest uit gereden, stom hé dat je blij kan worden van een hap stront op je land *\o/* :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 23:26

Ik ga weer terug naar stro. Betaal eur 45,00 voor een grote baal en doe ca 2 maanden met 1 baal.

Had vlas staan en ben dat nu aan het opmaken, maar doordat we een inloopstal hebben, knoeit het behoorlijk.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 07:06

Ik ben blij met gehakseld stro. Nu in het weideseizoen slaapt er vaak maar eentje binnen en wordt er zo goed als niet in gepoept. Dus af en toe gooi ik er een baaltje bij maar dat is misschien 1x per maand.
Als ze op de paddock staan met vies weer poepen en plassen ze er wel in, dan ben ik tussen de 2 en 3 balen per week kwijt aan bijvullen/opstrooien. Voor 2 bedden (2x 3x4) waar 4 pony's gebruik van maken.

Ik kwam nu precies uit met 1 pallet voor 1 jaar. De nieuwe voorraad staat alweer opgestapeld in de schuur.
Toen ze op hun vorige plek s nachts binnen stonden was het verbruik wel hoger volgens mij.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:51

Ik heb een paard gehad waarbij we 3 pakken vlas per week nodig hadden in de winter. Maar die had de mest op onhandige plekken liggen, tilde nooit de voeten op in de stal (liep zo alle mest volledig door de stal) en smeerde énorm met water. Echt een vreselijke smeerkees. We mesten overdag uit en halen bij avonden op stal ook voor de nacht mest uit de stallen, maar bij dit paard viel er dan alsnog niks van te maken. Water afsluiten vonden we te barbaars.

De normale paarden zitten op 1,5 a 2 pakken per week bij koud/nat weer en bij droog/mooi weer 1 pak per week. Dan staan ze ook wel langer buiten. We hebben ze in principe altijd op stal 's nachts.

Ons verbruik ligt hoger, omdat we de boxen bij de luifel ook opstrooien. Zo hebben we nu dus 4 stallen in gebruik voor 2 paarden. Daar maken ze goed gebruik van. Ik vind het een voordeel, omdat ik de boxen sneller kan uitmesten dan de paddock. :+ Het is alleen duurder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

Stomme knol grapje

Al jaren heeft Abby een bultje op haar oor.
2 speldenknoppen groot aan de andere kant 1 speldenknop groot.
Maar dit jaar begon dat aan 1 kant wat te groeien. Niet heel snel, maar met beetjes.
Deed er maanden over, geen weken, zeker geen dagen.
En nu was het zo dat je het ook echt ging zien omdat bovenop wat haren gingen wijken.

Dus ik dacht bel toch eens te DA voordat ze het dadelijk weg halen en ze zo'n tunnel oorbel in kan :+
Die is 2 weken terug geweest.
Ze kon er omheen pakken, dus niet vast aan het kraakbeen. Maar ze zou het in het najaar wel weg laten halen als er minder vliegen zouden zitten. Of het moest ineens sneller groter worden want zoveel vel is er ook niet over om aan elkaar te hechten.
Ze wilde er nu niets uit halen om te laten onderzoeken omdat ze het in het geheel weg zou kunnen halen.
Oke prima voor nu dus.

Was straks de smid hier.
Heb haar vast en kijk naar dat bultje, huh is dat nu pietsie kleiner?
Hey er zit een korstje bovenop.
Pulk wat aan dat korstje, knijp een keer wat in dat bultje, Dr. Pimple Popper zou er bijna jaloers op zijn geweest.
Gewoon een heerlijk dikke puist waar de witte smurrie rijkelijk vloeide.

Grrr, dankjewel stomme knol, heb net een week geleden de rekening van 100,- betaald....

Echt hoe kan er dat jaren zitten?
En ook de DA heeft het niet over een talgbult oid gehad....

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

Filmpje O:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:47

Ja helaas niet natuurlijk.
Als ik dat had geweten dat dat ging gebeuren had ik het wel gefilmd.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:12

Even een vraagje tussendoor: wij moeten opzoek naar een grasmaaier. We denken aan een zitmaaier. Maar wat voor merk en model zijn nou echt handig?
Mijn man wil een zero-turn, ik wil een tractor model. Ik wil er sowieso een karretje achter kunnen hangen en het kunnen gebruiken bij het uitmesten van de track/wei. Verder hebben we behoorlijk wat hoogteverschil in de tuin/wei (we hebben een gletsjer kuil als tuin dus het glooit over een cirkel van een meter of 50 zo'n 3,5 meter naar beneden met een wat steiler stukje her en der)

Hebben jullie misschien argumenten om een keuze te kunnen maken en dingen die ook handig zijn om te bedenken van te voren?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:30

Ik zou zeker een frontmaaier nemen, daarmee kun je beter in hoekjes en onder dingen door maaien. Onze zitmaaier mag maar 50kg trekken, dus dat zal voor julie wensen niet voldoende zijn. Dus geen specifieke tips voor welk merk/model

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

Sowieso een front maaier idd. Bij ons zit ie er onder en moet elke keer rond met de bosmaaier. Zo irritant!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:14

Hoeveel bomen/struiken/objecten etc heb je in de tuin? Wij hebben heel veel bomen op het terrein en zonder zero turn wordt je er gek van. Heel af en toe moet ik de klepelmaaier achter de mini trekker hangen ipv de zitmaaier om de tuin te maaien maar daar wordt ik écht niet blij van hier. Voor de wei overigens helemaal prima, daar knalt ie doorheen en een vergeten dikke tak of mesthoop sloopt ie gewoon mee wat de grasmaaier dan weer niet zo grappig vindt. Wij hebben een mini trekker en vind m onmisbaar voor allerlei taken, maar "tuin" (2000 m2 met bomen, struiken, hekwerk etc) maaien liever niet.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:42

Ja in het te maaien gebied wel een stuk of 8 bomen en een pergola. (en een heg en een hek etc) Maar gebruiken jullie de grasmaaier met voormaaier dan ook bij het uitmesten? of daar een ander apparaat voor? Vooral omdat het heuvelig is, zie ik het niet zo zitten om dat met de kruiwagen te doen. We hebben wel nog een 'schranklader' (een soort bob-cat waar je op staat) maar die maakt een paasei herrie, is erg traag en verliest nogal snel een van de tracks en.. ik snap totaal niet hoe ik dat ding gestart krijg :)