Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aatrox

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:41

Ik kan alles afvoeren, ja er gaan hier veel balen per week doorheen, dat is nu eenmaal zo.

Ik ben nu toevallig aan pallet 4 van de krul begonnen en de muizen ook alles staat wel overdekt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:52

Als je 3 pakken per week van vlas nodig hebt doe je iets niet goed, hier bij alle 4 de stallen waarvan 1 merrie met veulen allemaal 1 pak per week erbij

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 23:23

_Lorette_ schreef:
Ik heb liever vlas dan houtkrullen, dus voor mij zou de keuze makkelijk zijn.

Wij hebben ze op gehakseld stro, maar ik ben altijd tevreden geweest over vlas.

Hier idem , ik heb ze nu nog op stro staan omdat de vlas prijzen op ten duur de pan uit rezen.
Maar ze zijn flink gezakt zag ik dat stro/vlas kwa prijs niet veel meer uitmaakt.
Ik overweeg weer terug te gaan naar vlas als mijn stro op is en de prijzen nog steeds zo laag zijn.
Minder afval en neemt gewoon nog meer vocht op.

Vlas trekt wel meer muizen aan, maar goed dan hebben de katten ook wat te doen :Y)

Vandaag is er hier mest uit gereden, stom hé dat je blij kan worden van een hap stront op je land *\o/* :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 23:26

Ik ga weer terug naar stro. Betaal eur 45,00 voor een grote baal en doe ca 2 maanden met 1 baal.

Had vlas staan en ben dat nu aan het opmaken, maar doordat we een inloopstal hebben, knoeit het behoorlijk.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 07:06

Ik ben blij met gehakseld stro. Nu in het weideseizoen slaapt er vaak maar eentje binnen en wordt er zo goed als niet in gepoept. Dus af en toe gooi ik er een baaltje bij maar dat is misschien 1x per maand.
Als ze op de paddock staan met vies weer poepen en plassen ze er wel in, dan ben ik tussen de 2 en 3 balen per week kwijt aan bijvullen/opstrooien. Voor 2 bedden (2x 3x4) waar 4 pony's gebruik van maken.

Ik kwam nu precies uit met 1 pallet voor 1 jaar. De nieuwe voorraad staat alweer opgestapeld in de schuur.
Toen ze op hun vorige plek s nachts binnen stonden was het verbruik wel hoger volgens mij.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:51

Ik heb een paard gehad waarbij we 3 pakken vlas per week nodig hadden in de winter. Maar die had de mest op onhandige plekken liggen, tilde nooit de voeten op in de stal (liep zo alle mest volledig door de stal) en smeerde énorm met water. Echt een vreselijke smeerkees. We mesten overdag uit en halen bij avonden op stal ook voor de nacht mest uit de stallen, maar bij dit paard viel er dan alsnog niks van te maken. Water afsluiten vonden we te barbaars.

De normale paarden zitten op 1,5 a 2 pakken per week bij koud/nat weer en bij droog/mooi weer 1 pak per week. Dan staan ze ook wel langer buiten. We hebben ze in principe altijd op stal 's nachts.

Ons verbruik ligt hoger, omdat we de boxen bij de luifel ook opstrooien. Zo hebben we nu dus 4 stallen in gebruik voor 2 paarden. Daar maken ze goed gebruik van. Ik vind het een voordeel, omdat ik de boxen sneller kan uitmesten dan de paddock. :+ Het is alleen duurder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:42

Stomme knol grapje

Al jaren heeft Abby een bultje op haar oor.
2 speldenknoppen groot aan de andere kant 1 speldenknop groot.
Maar dit jaar begon dat aan 1 kant wat te groeien. Niet heel snel, maar met beetjes.
Deed er maanden over, geen weken, zeker geen dagen.
En nu was het zo dat je het ook echt ging zien omdat bovenop wat haren gingen wijken.

Dus ik dacht bel toch eens te DA voordat ze het dadelijk weg halen en ze zo'n tunnel oorbel in kan :+
Die is 2 weken terug geweest.
Ze kon er omheen pakken, dus niet vast aan het kraakbeen. Maar ze zou het in het najaar wel weg laten halen als er minder vliegen zouden zitten. Of het moest ineens sneller groter worden want zoveel vel is er ook niet over om aan elkaar te hechten.
Ze wilde er nu niets uit halen om te laten onderzoeken omdat ze het in het geheel weg zou kunnen halen.
Oke prima voor nu dus.

Was straks de smid hier.
Heb haar vast en kijk naar dat bultje, huh is dat nu pietsie kleiner?
Hey er zit een korstje bovenop.
Pulk wat aan dat korstje, knijp een keer wat in dat bultje, Dr. Pimple Popper zou er bijna jaloers op zijn geweest.
Gewoon een heerlijk dikke puist waar de witte smurrie rijkelijk vloeide.

Grrr, dankjewel stomme knol, heb net een week geleden de rekening van 100,- betaald....

Echt hoe kan er dat jaren zitten?
En ook de DA heeft het niet over een talgbult oid gehad....

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:46

Filmpje O:)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:47

Ja helaas niet natuurlijk.
Als ik dat had geweten dat dat ging gebeuren had ik het wel gefilmd.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:12

Even een vraagje tussendoor: wij moeten opzoek naar een grasmaaier. We denken aan een zitmaaier. Maar wat voor merk en model zijn nou echt handig?
Mijn man wil een zero-turn, ik wil een tractor model. Ik wil er sowieso een karretje achter kunnen hangen en het kunnen gebruiken bij het uitmesten van de track/wei. Verder hebben we behoorlijk wat hoogteverschil in de tuin/wei (we hebben een gletsjer kuil als tuin dus het glooit over een cirkel van een meter of 50 zo'n 3,5 meter naar beneden met een wat steiler stukje her en der)

Hebben jullie misschien argumenten om een keuze te kunnen maken en dingen die ook handig zijn om te bedenken van te voren?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:30

Ik zou zeker een frontmaaier nemen, daarmee kun je beter in hoekjes en onder dingen door maaien. Onze zitmaaier mag maar 50kg trekken, dus dat zal voor julie wensen niet voldoende zijn. Dus geen specifieke tips voor welk merk/model

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:35

Sowieso een front maaier idd. Bij ons zit ie er onder en moet elke keer rond met de bosmaaier. Zo irritant!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:14

Hoeveel bomen/struiken/objecten etc heb je in de tuin? Wij hebben heel veel bomen op het terrein en zonder zero turn wordt je er gek van. Heel af en toe moet ik de klepelmaaier achter de mini trekker hangen ipv de zitmaaier om de tuin te maaien maar daar wordt ik écht niet blij van hier. Voor de wei overigens helemaal prima, daar knalt ie doorheen en een vergeten dikke tak of mesthoop sloopt ie gewoon mee wat de grasmaaier dan weer niet zo grappig vindt. Wij hebben een mini trekker en vind m onmisbaar voor allerlei taken, maar "tuin" (2000 m2 met bomen, struiken, hekwerk etc) maaien liever niet.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:42

Ja in het te maaien gebied wel een stuk of 8 bomen en een pergola. (en een heg en een hek etc) Maar gebruiken jullie de grasmaaier met voormaaier dan ook bij het uitmesten? of daar een ander apparaat voor? Vooral omdat het heuvelig is, zie ik het niet zo zitten om dat met de kruiwagen te doen. We hebben wel nog een 'schranklader' (een soort bob-cat waar je op staat) maar die maakt een paasei herrie, is erg traag en verliest nogal snel een van de tracks en.. ik snap totaal niet hoe ik dat ding gestart krijg :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:33

Ondanks dat ik eigenlijk naar een quad aan kijken was, omdat al een quad die had en kende en ik dacht dat dat voordeliger was toch bij een mini tractor uitgekomen. Maar quads zijn ook belachelijk duur en met het budget iets te verhogen kwam ik op een mini tractor uit wat eigenlijk functioneler is. Mijn zoon moet ik dan iets op verzinnen of die blijft op de huidige quad rijden ondanks de kleine mankementen. ( Of die leert tractor rijden en kan die zijn spel farm simulator in het echt uitvoeren )

Nu nog even doorsparen voor een mini frees en heb ik alles wat ik zocht.
Ik heb nu een palletvorken ding, mijn sleep die ik ook bij auto en quad kan gebruiken, maar met iets eraf halen ook op de tractor en de laadschep.
Nu nog ontdekken en leren wat ik er allemaal mee kan

Afbeelding

Gisteren na lange tijd de Spanjaard in de bak gereden. De eerste 10 meter richting de struiken van de buren was weer heel veel spanning en bijna verzet dus afgebogen en het kleine rondje waar die wel fijn liep steeds uitgebreid. Als ik hem doorpush die kan op is het stilstaan, omhoogkomen en willen wegrennen en is die volledig over de zeik. Vandaar de keuze weg bij spanning, ontspannen en dat uitbreiden, veel praten en belonen ook omdat ik dan zelf meer ontspan.
Uiteindelijk toch 25 min. kunnen rijden zonder al teveel spanning of wegschieten.
ik heb nog steeds geen idee waarom hij zoveel spanning opbouwt in deze rijbak, ik vermoed omdat aan 2 kanten bos is en veel struiken zijn waar af en toe ook mensen lopen en hij echt bang is dat er iets uit de struiken kan schieten. Aan de open zijdes is dat namelijk veel minder en de keren dat ik naar de manege ging was hij ook veel relaxter.
Het gekke is dat ze er overdag ook lopen en dan lijkt er niks aan de hand te zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:41

Daar ga je veel plezier aan hebben Lynn. Leuk ding.
En ook een heel stoer ding voor je zoon! Hopelijk vind hij het leuk.

Mijn ruintje is heel relaxed met buiten rijden.
Behalve bij dichte hoge struiken. Of als de maïs hoog staat. Daar kan hij niet doorheen kijken.
En daar zitten ook de sabeltandtijgers in verstopt :j

En als het waait helemaal.
Want door het ruisen van de blaadjes hoor je ze ook niet eens!

Denk zoiets ook met jou Spanjaard.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:58

Buitenrijden geeft ook minder problemen, is echt in de rijbak waar hij zo kan reageren
buiten is hij ook wakkerder als het waait of dichte struiken zijn maar niet het willen staken/ omhoog komen of vluchten ( en dat kan die heeeel snel) Is na paar meter wel weer onder controle te krijgen maar blijft gespannen en fokt zich alleen maar meer op dan.

Hij is wel de leider van de groep, heb het idee dat er wolven in de buurt hebben gezeten ( zaten al erg dichtbij) en dat hij misschien daarom extra alert is?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:14

pjer schreef:
Even een vraagje tussendoor: wij moeten opzoek naar een grasmaaier. We denken aan een zitmaaier. Maar wat voor merk en model zijn nou echt handig?
Mijn man wil een zero-turn, ik wil een tractor model. Ik wil er sowieso een karretje achter kunnen hangen en het kunnen gebruiken bij het uitmesten van de track/wei. Verder hebben we behoorlijk wat hoogteverschil in de tuin/wei (we hebben een gletsjer kuil als tuin dus het glooit over een cirkel van een meter of 50 zo'n 3,5 meter naar beneden met een wat steiler stukje her en der)

Hebben jullie misschien argumenten om een keuze te kunnen maken en dingen die ook handig zijn om te bedenken van te voren?

Ik heb een John Deere zitmaaier maar die is niet krachtig genoeg om bijvoorbeeld de bak mee te slepen. Het zwaardere model wel, maar dan krijg je al snel een behoorlijk bakbeest wat meer richting een minitrekker gaat.
Ik zou sowieso zero turn aanraden. Geeft een veel mooier maai resultaat vind ik persoonlijk.

Ik weet natuurlijk niet hoe groot je paddock is, maar ik zou zelf liever een kleine quad of minitrekker gebruiken voor mesten dan een zitmaaier ( kun je er ook meteen mee slepen ). Met de quad kun je afstanden ook wat sneller overbruggen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:45

Ik zou de grasmaaier ook niet gebruiken voor mesten. Heb hier nog een oude stiga staan en daar zou ik een karretje achter kunnen hangen maar t is niet ideaal.

Heb een oude trekker en we hebben de zitmaaier, waar ik wel een karretje voor heb om kunstmest en kalk mee te strooien in de weide maar verder is die echt voor de tuin.

Dit is denk ik een kwart van het gras wat we maaien _O- met de nodige bomen enz. Dus heb er altijd een aardig klusje aan.
Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:00

Wat handig, die mini tractor LN, ziet er mooi uit ook! Hoeveel gewicht kan die versjouwen?
Balen van de Spanjaard, ik herken het wel ‘ als ze geen overzicht hebben’ en dat dit thuis dan erger is dan elders. Wel fijn dat het je zo lukt om de spanning af te vloeien / niet op te bouwen.

Dat is een flinke lap dan in totaal Marjan. Wel mooi!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:07

En idd ln heel mooie trekker! Wil dr ook wel zo 1. En stom hè dat als ze er gewoon overdag lopen er niks aan de hand is en als je er op zit ineens drama.

We hebben 9.000m2 waarvan denk ik 2500 meter tuin wat grotendeels gras is. Aan de andere kant van het huis hebben we wat fruitbomen gezet. Wil daar ooit nog een groente tuin maar goed dan moet ik denk ik nog wat minder gaan werken _O-

Hoeveel uur werken jullie eigenlijk? Ik nu 36 uur en kantoor is ver weg dus ben twee dagen in de week vaak rond 18.30 thuis. Merk dat het met de tuin en de paarden allemaal best krap is en we gaan eerdaags weer de verbouwing in. Gelukkig is het lekker lang licht nu.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:17

Mooi ding Ln!

We hebben een hisquivarna frontmaaier. Fijn ding, maar zou er geen bak mee willen slepen.

We hebben een trekker voor de bak.

Maar, t spul was knap duur helaas.

Ben niet helemaal fit, maar thuis àlles laten liggen is geen optie. Gisteren met de zitmaaier rond gegaan. We hebben echt de meest onpraktische tuin ever met overal plukjes gazon. Echt pfff

Vanmorgen een nieuwe meststrooier gehaald. Ik wil lava strooien. Binnenkort met een beluchter eroverheen.

Ik werk 32 uur. En in de lente/ zomer nog wat fotoshoots. Mijn vriend werkt 36 uur.
Ja t is veel en zwaar en leuk :D

Ik zou een robot aanschaffen Marjan.
Laatst bijgewerkt door boemel op 10-05-25 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:28

Wij hebben vergelijkbaar Marjan, 1,2 hectare waarvan 0,2 tuin. Wij hebben schaapjes genomen die in een deel vd tuin lopen incl slootkanten bij eten. Ideale grasmaaiers voor ons }> maar komt ook weer wat uitdaging bij kijken natuurlijk.

Ik werk sinds de geboorte van onze tweede kind 4 dagen/32 uur. Gelukkig heel flexibel in te vullen. Ik vind mijn werk ook heel erg leuk (leidinggevende). Man heeft eigen bedrijf dus maakt heel veel uren. We hebben een peuter van 2 en een baby van 6 mnd, daarnaast hebben we 2 paarden, een pony, hond, schapen, kippen en twee katten. Leven is druk! Maar zou niet anders willen

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:09

Ik werk ook 36u en ben bezig met twee opleidingen momenteel en ik doe de paarden alleen.

Ik lees vooral dus mee momenteel. Ik zit er wel over te denken om tijdelijk 32u te gaan werken zodat er iets meer vrije tijd overblijft.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:15

Ik werk 36 uur en mijn man 40 uur. We kunnen wel veel thuis werken...Met de pony's, 8 minischapen, kippen, konijnen, katten en hond (no kids) ook aardig druk met alles. In de zomer heerlijk, maar de winter vind ik echt pittig. Beetje aan het rondkijken naar nieuwe baan en wil dan liefst naar 32 uur. Maar dat betekent ook minder salaris en geld is ook iets wat we eigenlijk snel te kort hebben :D .

Wat betreft maaien: We hebben ook aardig grote tuin met veel gras. Ik was het maaien met zitmaaier beetje zat :Z . Dus inmiddels hebben we een deel van het 'gazon' omheind en lopen daar de schaapjes regelmatig. Daarin staan ook fruitbomen, dus dat scheelde me echt veel maaitijd.

En sinds een maandje hebben we voor de rest van het gras een maairobot. Ook niet goedkoop, maar wat een verademing! Hoef er nu niet meer naar om te kijken. Ons terrein is ook erg organisch ingericht, en de maairobot heeft daar geen enkele moeite mee.

Mijn ponyzoektocht is inmiddels beëindigd *\o/* . Afgelopen week een Welshje opgehaald, ervaren menpony. Dus ik heb nu 3 pony's staan. Met deze pony hoop ik binnenkort mooie km's te gaan maken! Heel blij mee...