Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:15

O jeetje wat een vervelende start Minimelona!
Hoop dat je het snel onder controle krijgt (wat het dan ook is..)

Selka

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 08:56

Succes bij de DA. Hopelijk valt t allemaal mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:54

Nou als hij Sb blijkt heb ik dat toch echt zelf voor elkaar gekregen. DA is geweest en vond het ook wat vaag: dacht ook Sb maar hij ging beter lopen naarmate hij verder kwam wat niet typisch voor Sb is. Toch spuit erin en verdomd, ik wilde net zijn masker op de wei opdoen en hij rent (niet zuiver) gewoon jolig weg van mij. Bloed is afgenomen en DA checkt eerst spierwaardes zelf, komt daar niks uit gaat de rest naar lab voor uitgebreid onderzoek. Het is in ieder geval een aparte show zo bij elkaar. En het is zon lekker ding, zo lief!!

Wil hem niet alleen binnen laten staan, dus toch naar buiten op kleine wei met gezelschap en droog hooi ipv voordroog en voor nu zijn zweetdeken op in wei om de spieren lekker warm te houden. Dit in overleg met DA ook.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:38

Zo juist door de buren getipt dat er morgen een slipjacht door hun wei gaat, strak langs het stuk waar ik de paarden heb staan. Maar even binnen zetten rond die tijd. Het zou een beetje zonde zijn als ze zich op laten jagen door een meute blaffende honden en galopperende paarden terwijl ik wist dat ze langs zouden komen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:43

Wel fijn dat je het nu weet, zou echt niet blij zijn als er ineens zon jacht bijna door de wei kwam :x

Diva heeft behoorlijke spierproblematiek, minimaal eens per jaar flink spierverlies en altijd veel spanning. Dacht dat de pssm2 zou hebben maar net de resultaten binnen en alles is negatief. Op zich fijn maar wat nu dan? %)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:26

@Azmay, wel een gecheckt op PPID?
Mijn merrie had totaal geen uiterlijke kenmerken, maar wel ineens spierverlies zonder aanleiding. Was voor mijn DA aanleiding om eens te testen. En dubbel boven de grens waarde.. Achteraf, ze had steeds rare onverklaarbare ontstekingen, dan weer maagzweren, iedere x iets zeg maar. En sinds een jaar op prascend en nergens last van.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:35

Ethelate schreef:
@Azmay, wel een gecheckt op PPID?
Mijn merrie had totaal geen uiterlijke kenmerken, maar wel ineens spierverlies zonder aanleiding. Was voor mijn DA aanleiding om eens te testen. En dubbel boven de grens waarde.. Achteraf, ze had steeds rare onverklaarbare ontstekingen, dan weer maagzweren, iedere x iets zeg maar. En sinds een jaar op prascend en nergens last van.

Lijkt me redelijk sterk bij een 3 jarige maar als ik toch bloed laat trekken kan ik er wel op controleren. Werd al getipt op Lyme.

Heb een beetje deja vu moet ik zeggen. Zit zelf ook met een rits (spier) klachten zonder dat er iets mis is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:43

wacht je wel lekker nog een paar maanden met testen op PPID Azmay? Want je zit nog in de SR en ze verlenen die gratis testen niet voor niets rond deze periode; elk paard gezond en ziek kan in deze periode veel te hoge acth hebben door o.a. de rui.

Over lyme durf ik nog niets te zeggen, want GVR heeft chronische lyme en ik moet daar mij echt nog zo vreselijk in verdiepen, maar wat ik tot nu toe gelezen heb, zou ik bij die van mij nu niet direct denken dat het terugval van lyme is? Maar nogmaals, geen idee tot de bloeduitslagen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:57

Balen Azmay! Tenminste balen klinkt zo naar, maar ik bedoel als dat het wel was weet je iig wat er aan de hand was en kon je erop handelen. Nu zit je nog in het ongewisse.

Nou ik heb zojuist weer wat eikels geraapt, het gaat eindelijk opschieten. Morgen worden de netten opgehangen.
Baal wel, mn bestelling van Agradi zou vrijdag binnenkomen maar is nu verplaatst naar maandag. Er zaten allemaal spullen bij die ik zaterdag nodig heb :Y)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:24

Azmay, staan ze op gras? Misschien eens je bodem testen? Ze kunnen ook vit E tekort hebben bijvoorbeeld. Zomers kan dat goed gaan door gras, maar 's winters kunnen ze dan wel een tekort hebben. Houdt ze zich goed warm op ruwvoer? En geef je magnesium?

Mizzmontana, fijn dat je het weet. Is het de eerste keer dat ze het doen?

MiniMeLona, balen dat het zo vaag is. Misschien gewoon ook wat tijd geven.

Karin, ideale oplossing. Ik las dat een varkensopvang in Valthermond 15ct per kilo betaald en het graag wil hebben, hahahaha Ik had rijk kunnen zijn inmiddels :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:28

Superpony, die slipjacht is elk jaar maar wij wonen hier nu nog geen jaar :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:35

superpony schreef:
Azmay, staan ze op gras? Misschien eens je bodem testen? Ze kunnen ook vit E tekort hebben bijvoorbeeld. Zomers kan dat goed gaan door gras, maar 's winters kunnen ze dan wel een tekort hebben. Houdt ze zich goed warm op ruwvoer? En geef je magnesium?

Karin, ideale oplossing. Ik las dat een varkensopvang in Valthermond 15ct per kilo betaald en het graag wil hebben, hahahaha Ik had rijk kunnen zijn inmiddels :)

Ze staat op gras, nu 3 uur per dag gemiddeld. Grond is behoorlijk rijk maar gezien ik de wei elk moment kwijt kan zijn heeft testen niet zoveel zin. Het spierverlies is juist in de zomer gek genoeg al zit ze jaarrond wel vast. Ze houd zich niet goed warm, zeker niet met een bui regen. Heeft wel altijd wat te knagen.
Ga nu inderdaad bloed laten trekken en toch eens het pssm dieet testen, spierproblemen blijven spierproblemen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:05

GVR net geprobeerd te filmen en ik zie er nog maar weinig aan... dat wordt nog wat voor mij als dit dus de Lyme is en het op dezelfde dag al zo kan veranderen. Ik zie altijd alles en staar mij dan blind erop... maar even de spierwaardes afwachten morgen. Vind ik moeilijk!! |o

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:47

Het lijkt erop dat ik zo juist er een Tinker bij heb gekregen. Hij is hier eigenlijk voor tijdelijk gekomen als weidemaatje voor Marinka. En net is me gevraagd hoe ze mij bevalt en of ik haar misschien zou willen houden. Nou mijn dochter zegt daar geen nee tegen. Die was er al lekker op aan het rijden. <3

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:22

Wat leuk Kirsten. Gefeliciteerd

Minime. Je hebt bewust dit paard aangeschaft maar ben je niet bang straks mega dierenarts kosten te krijgen?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 20:39

Leuk Kvulden! Zeg dan maar eens nee tegen je dochter :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:20

superpony schreef:

Dan had ik zowat de verbouwing kunnen betalen geloof ik :oo
Er kwam laatst een man langs van een boomkwekerij die vroeg of ze mochten komen rapen (deden ze bij de vorige eigenaar elk jaar).
Uiteraard hebben we ja gezegd! Maarja die komen pas als alles gevallen is en mn paarden komen 'helaas' eerder.
De paddock doe ik nu zelf, de rest van mn tuin laat ik over voor hun :D

Ben wel benieuwd hoe de netten gaan bevallen. Als het niks is ga ik volgend jaar toch weer de discussie 'bomen kaalsnoeien of kappen' met mn man aan.
Het zijn prachtige bomen en ik snap dat mn man het zonde vind om ze weg te halen maar er ligt echt een dodelijke hoeveelheid in de paddock. Wil mn paarden toch wel graag in leven houden :=

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 23:00

Hopelijk krijg je je man nog zo ver om bomen te kappen, al zou het een deel van de bomen zijn.
Wel iets om rekening mee te houden als wij zelf een paddock aanleggen, niet aan de bosrand!

Vanmiddag twee chinooks hier super laag over de wei, wel mooi om te zien, kisten en jeeps er onder. Maar man wat was ik blij dat we dit jaar geen veulen hebben en dat ze allemaal in het zelfde stukje stonden, ze gingen even flink tekeer.

Ik had pas de pony een week bij de ene merrie gezet en daarna een week bij de andere merrie. Die twee trutten bleven maar lelijk tegen hem doen, opjagen, trappen, bijten etc. Na ieder een week met de pony te hebben gestaan staan ze nu weer met zijn drieën en kroelen ze nu zelfs met hem!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 05:38

Minime, vercelend zo met je nieuwe paard!

Onze Samson heeft ook krampbenen, om hem gezond te houden krijgt hij een suiker vrij, soja vrij dieet met veel olie/vet, magnesium/selenium/vit E. We geven ook extra eiwitten voor spieropbpuw, en moeten goed zorgen dat hij op het juiste gewicht blijft (kan dus niet onbeperkt hooi of op de wei). Ook blijft hij 24/7 buiten want als ik hem opsluit in een stal is hij duidelijk stijver, en durft hij ook niet te gaan liggen. Verder wordt hij minimaal 3x per week getraind, dat helpt echt! Verder zodra de temperaturen dalen gaat er een deken op om de spieren warm te houden.

Misschien heb je dr wat aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 07:23

Ja dank je wel libera!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:04

Wat vervelend zeg van de kramp benen en vage klachten, het is altijd zo frustrerend als je niet precies weet wat er wat er aan de hand is...

Hier gaat het super goed met de nieuwe kleine vriend, ik ga ze vanmiddag samen zetten (ze staan nu nog langs elkaar in de wei) maar ik verwacht geen gekke dingen. Ze staan neus aan neus te eten met een draadje er tussen haha!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:36

Wat doen jullie met mollen? Gisteren twee molshopen ontdekt langs de wei en vandaag drie nieuwe hopen in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:40

MizzMontana schreef:
Wat doen jullie met mollen? Gisteren twee molshopen ontdekt langs de wei en vandaag drie nieuwe hopen in de wei.

Niets....

Als er veel molshopen zijn voordat we gaan maaien, haal ik eerst even de weidesleep erover heen zodat het zand wat verspreid wordt en er geen hele molshopen in mijn hooibaaltje terecht komen.

Verder mogen ze van mij lekker hun gang gaan.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:59

Ben je niet bang dat ze in zo’n gat gaan staan?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 12:00

Ik doe er ook niks mee. Mijn weide glooit (zo aangelegd helaas) en ze moeten gewoon opletten waar ze hun benen neerzetten. Volle broer van de kwpner is verongelukt met spelen in een keurig nette paddock. Je weet niet waar je geluk ligt.