Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:02

Met die hack heb je wel een noodstop, hoor.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:16

Ik wil haast zeggen dat karev veel sneller terug komt op een cross rope briddle (Bitloos halstertouw om mee te rijden) als een halt houding op een bit. Soms heeft ze ook periodes dat ik het niet aan durf hoor. Als alles weer eng is enzo. Dan pak ik de pelham. Wil niet verongelukken en meestal is hem er in hangen al voldoende gek genoeg.

Morgen de crb maar weer eens proberen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:30

Zo Anke, heel eerlijk vind ik de uitspraken van jouw vriend niet echt respectvol naar jou toe... Lijkt me inderdaad eens tijd voor een goed gesprek!

Hier een vent die op een boerderij is opgegroeid, tussen de hobbykoeien. Ooit op de merrie van opa gezeten, maar dat was het dan ook. Sinds hij mij kent gaat hij bijna altijd mee op buitenrit (lopend of fietsend). Dat is ooit zo gegroeid toen ik mijn merrie nog maar net onder het zadel had.
Hij werd verliefd op de shet die we erbij kochten als maatje en is zoch gaan verdiepen in het mennen. Helaas beide wat last van tijdgebrek, maar hij is nog altijd gek met haar. Stiekem kusjes geven en kroelen <3
Hij helpt ook echt vaak mee met mesten en voeren, en vandaag samen de omheining gerepareerd/vervangen.
Ja, ik heb het echt getroffen!! <3 <3

Ik ben nog jong (22) dus ik hoop nog lang te kunnen paardrijden :D
In de IJslanderwereld is iemand van over de 70 die nog fanatiek wedstrijden rijdt, zelfs de telgangraces. Dus dat biedt hoop! :D :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:32

Nou ik ben eens op een andere paard een buitenritje wezen maken met iemand toen ik een bitloos iets er in had hangen... wilden we een galopje doen en ik zeg nog niet té hard... ging die me er toch keihard op. Daar was echt geen houden meer aan :(

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:47

Ja het is niet makkelijk. Plezier vergaat me dan.
Morgen afgesproken met een vriendin. Eens even mijn hart luchten.
Toen hij me leerde kennen reed ik nog volop wedstrijden.
Dus hij was er bekend mee. Hem meenemen geeft alleen maar geklaag en gezeur.
Ooit een keer hem achterop op de koets in de marathon. Nooit meer.
Denk dat hij gewoon dominant is aangelegd ofzo. Samenwerken lukt ook niet. Terwijl ik een teamplayer ben.
Nee...het loopt niet zoals het zou moeten.
Zolang ik huishouden doe en voor de kids zorg is alles koek en ei.
Helaas is dat niet de persoon die ik ben. Ben een buitentypje en liefst alleen binnen om te slapen (en eten).
Wil niet vechten voor mijn hobby/sport. In een goede relatie moet daar gewoon acceptatie zijn. Dat is mijn mening.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:49

Bitloos...alleen als het vertrouwen er is. Vroeger reed ik veel rond met halster en touw..zo hop erop. Ook lange buitenritten.
Nu toch voorzichtiger.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:50

Pittig hoor Anke :(:)

Ben zo blij met die van mij...hij vind het prima als ik al mijn weinige energie in de paarden stop.

Beetje respect naar elkaar is erg belangrijk,hopelijk kom je er samen uit.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:53

Anke, ik gooi de knuppel misschien even in het hoenderhok maar volgens mij heb jij in je hart al een keuze gemaakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:55

Het uitspreken is idd de 1e fase van erkenning ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:10

Anke, ben het eens met kristelhans...
Misschien eens beginnen met een goed gesprek?

Vriend en ik waren jaren geleden ook totale uitersten op paarden gebied.
Paarden van vriend hadden een heel jaar geen hoefsmid gezien, laat staan tandarts en osteo. Liepen op de weide werd amper naar omgekeken totdat ze dan weer eens mee moesten met de trailer voor te gaan rijden. Wat dan uiteraard niet zo vlot ging maar volgens hen wel moest gaan etc.
Mijn paarden altijd in orde met tandarts, hoefsmid. Bij wijze van spreke ingepakt op de weide. Alles op uur en tijd. Altijd pezen koelen na het rijden etc.
Ondertussen zijn we ergens in het midden beland.
Ik ben veel minder ongerust geworden en leg er iets minder eieren onder. Een dagje extra stilstaan kan geen kwaad. Hij ziet veel meer het belang van goed onderhoud en wat veranderingen doen met een paard bijvoorbeeld.
Maar dat heeft allemaal wel veel tijd gekost. Maar nu denk ik dat we een goed evenwicht gevonden hebben.

Zag iets van leeftijden. Ik heb een tante die op 65jarige leeftijd is beginnen rijden.
Nu 80+ en rijdt nog elk week dagritten met haar ijslander.
Is ook wel een heerlijk paard hoor, dus het kan allemaal. *\o/*

Heerlijk genoten van het zonnetje hier.

Zijn ondertussen 2 serieus geinteresseerde voor de pinto (die nu wel met een zware verkoudheid staat) dus hopelijk geraakt de kogel daar ook door de kerk.
Blijf toch gekke mails en telefoons krijgen van 'geinteresseerden'. -O-

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:16

Je klinkt helaas idd echt niet gelukkig.. Hoop dat jullie er samen uitkomen, zou wel duidelijk aangeven naar je man toe hoe jij je er onder voelt (op een rustig/geschikt moment)? Of heb je dit allang gedaan en kwam daar niets uit? Misschien heeft hij niet door hoe jij je voelt.. Mannen moet je vaak alles heel duidelijk vertellen ;). Sterkte ermee, jullie hebben ook kinderen? Is het altijd zo geweest of is het er in geslopen dat hij zo ontevreden is over je hobby?

Mijn man moest wel lachen (sorry) om je eerste berichtje, hij zou ook wel willen dat ik alleen voor kind/huishouden zou zorgen maar weet dat dat er niet in zit en kan daar gelukkig ook om lachen. Het leven is toch niet alleen voor nuttige dingen? Niemand denkt op zn 80e had ik maar vaker de ramen gewassen. (Hoewel ik dat binnenkort toch echt eens moet gaan doen..) een hobby/passie kost energie maar levert als het goed is ook nieuwe energie op, ik heb bijv altijd meer zin in schoonmaken na het paardrijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:20

Ik zou meer zin in seks hebben na het paardrijden, }> Kun je daar niets mee Anke?

Ik probeer er maar een grapje van te maken, ik kan mij heel goed voorstellen dat het op moment als een groot drama voor je voelt... :(:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-01-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:21

kristelhans schreef:
Anke, ik gooi de knuppel misschien even in het hoenderhok maar volgens mij heb jij in je hart al een keuze gemaakt.

Denk ik eigenlijk ook, ja.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:23

_O-
ohjajoh6 schreef:
Ik zou meer zin in seks hebben na het paardrijden, }> Kun je daar niets mee Anke?

Ik probeer er maar een grapje van te maken, ik kan mij heel goed voorstellen dat het op moment als een groot drama voor je voelt... :(:)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:37

Haha...met mijn libido is nooit wat aan de hand.
Maakte altijd grappen dat ik daarin op een man lijk.
Helaas is dat dus niet bij alle mannen zo (grrrrr...)

Ja is ook zo. Ik train graag en geef graag les.
Vandaag ook twee meiden les gegeven. Hele dag door bezig geweest.
Tussendoor drie machines was weggewerkt en de vaat.
Heerlijk relax. Ondanks dat ik beide kids de hele dag had.
Manlief was weg. Super fijn dagje. Kids na het eten in bad gestopt en daarna in bed.
Nu lekker op de bank.
Zucht...ja...ben zo idd niet gelukkig. Denk dat ik alleen gelukkiger ben.
Dus niet handig. Praten, goed idee. Als zijn visie veranderd kan worden.
Mis gewoon het teamspelen, samen overleggen en taken verdelen enzo.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:40

Verkoudheid is vervelend. Hier was de ochtend echt stralend mooi. Eind vd middag toch wat flinke buien.
Gelukkig op 300 m een binnenbak, ideaal. En ja ben speciaal in dit dorp daarvoor komen wonen!

Hopelijk komt er een fijne een geschikte koper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:42

Oh meggiemeg, dat klinkt niet prettig. Veel sterkte de komende tijd. Wel fijn dat je wat hulp hebt.

Anke een goed gesprek is inderdaad een eerste optie, maar zoals kristelhans zegt, lijkt mij eerlijk gezegd ook.

Ik heb ook wel bitloos geprobeerd bij mijn merrie, maar ze ging er echt niet veel fijner van lopen. Was op zich prima te sturen en te stoppen, maar ik mis "dressuurmatig" de aanleuning in de zin van het echte aannemen van het bit, de hand naar beneden volgen.... Maar goed, dat is mijn gevoel.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:47

Sterkte Anke , ook ik denk dat je je keus al hebt gemaakt maar daar wordt het niet makkelijker van.
Mijn vriend heeft vanuit zichzelf niets met paarden. Zijn zus wel. Heeft op haar 15 de een paard van haar ouders gekregen en daar jaren later een veulen mee gefokt. En toen overleed ze. En had mijn vriend dus 2 paarden uit de erfenis waar hij geen afstand van kon doen. Hij is toen uiteindelijk maar op een manege gaan lessen om wat meer gevoel te krijgen en wie reed daar ook??? Ik zei de gek. Toen hij een bijrijdster zocht voor het jongste paard vroeg hij mij en vanuit daar heeft alles zich ontwikkeld. Hij rijdt inmiddels al jaren niet meer maar mest opruimen zit nog prima in zijn systeem! Dus alle zware klussen zijn voor hem rijden en grondwerk en borstelen en knuffelen doe ik. Alle basis verzorging komt van de gezamenlijke rekening dat de ruin 3 hoofdstellen en pak m beet 10 zadeldekjes heeft betaal ik zelf net als club lidmaatschap en bospenning. Hij heeft andere dure hobby s en betaald dat ook zelf. Werkt voor ons.

Ik verwacht ongeveer 90 te worden en als ik al die tijd kan blijven rijden graag !! Al zijn mijn knieën wel zo slecht dat op mijn 23 ste al is gezegd dat ik waarschijnlijk voor mijn 50 ste in een rolstoel zit.

Ik heb de enquete ingevuld! Miste met name vragen over voerbeleid. Vind ik zelf best belangrijk .

Heerlijk in het bos gereden vandaag. Moest wel eerst een loslopend paard vangen maar toen daar weer iemand op zat was het genieten! Daarna oude merrie aan de longe gehad en met de jonge merrie (voor het eerst!!) naar de club geweest. Superbraaf!! Wel op de terugweg tot op het bot nat geregend en moest toen alles nog verzorgen en voeren. Ach ik was toch al nat. Daarna gedouched en zit nu bij de gaskachel te chillen. Goed weekend geweest!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:02

Afbeelding

De kids vanmiddag in de kruiwagen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:04

Heerlijk een vriend die lekker meehelpt en klust.

Hier ligt het nieuwe trailerzeiltje al weken te wachten. Twee gaatjes bijboren. Bijknippen en vijf schroefjes erin en het zit. Hooguit half uurtje. Vriendlief heeft het nog niet gedaan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:05

Van mijn hobby mijn werk. Ik zit in de jurken. Trouwjurken, galajurken, fantasy jurken ;-) http://www.eternally.nl en ook fb.

Anke pfff ik sta niet graag in jou schoenen. Ook al weet je misschien al wat je te doen staat. Je moet het ook nog even doen. Er is niks zo vervelend als jullie niet op een gelijk niveau staan. Als je wilt praten stuur gerust een pb. :(:)

Ik zou met Rosie graag bitloos gaan rijden en boomloos. Niet zo zeer uit principe, maar om te kijken of zij en ik dat kunnen. Maar zit hier ook aan een 80km weg.
Ik hoor allemaal termen voorbij komen die me echt niks zeggen. Hack, pelham en ik dacht nog een. Maar kan het niet meer terug vinden.
Ik heb laatst met Marinka bitloos gereden in de bak. Ze was wel een beetje de weg kwijt. Haha, maar ik vond het een goede training.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:07

Anke schreef:
Heerlijk een vriend die lekker meehelpt en klust.

Hier ligt het nieuwe trailerzeiltje al weken te wachten. Twee gaatjes bijboren. Bijknippen en vijf schroefjes erin en het zit. Hooguit half uurtje. Vriendlief heeft het nog niet gedaan.

Oh dat soort dingen doet die van mij ook niet. Ik heb de trailer helemaal zelf gerestaureerd. Soms even helpen de nieuwe wand tillen. Verder liever niet haha

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:13

Een hack is een hackamore en dat is wel bitloos, maar heeft scharen. Een pelhalm is wel een bit en daar zitten ook scharen (ringen) aan, waarbij je de hefboom kan varieren.

De paarden van mij hebben nooit raar gekeken toen het bit eruit ging en de hack er op.

En toevallig rij ik met boom (oude fjord) en boomloos (de rest van de paarden). Maar volgens mij maakt dat niet veel uit. Een zadel is een zadel. Ik vind zelf boomloos fijner vanwege de close contact. Maar is ook weer net wat je gewend bent. Heb sinds kort een Ghost. Moest er heel erg asn wennen. Maar vanmorgen met dochter weer eens op de oude fjord gereden (met Wintec en dus met boom). Toen was dat weer even wennen. Maar volgens mij is het 1 niet beter of slechter dan het ander.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:24

@kvulden : net even je site beken... jeetje wat een mooi spul maak je <3 Doe je dat helemaal in je eentje? Hoelang doe je dan wel niet over één jurk ??

@anke: is het een idee om een LAT-proefperiode te proberen. Kijken hoe dat beide kanten bevalt ??

Hier net de meiden maar binnen gezet, er was weer zo'n vette bui gevallen dat de paddock meteen weer sompig was. De oude muts moet tegenwoordig haar voerbakje (op de grond) minstens een meter van de deur af, want ze neemt een volle hap en kauwt vervolgend met de kop over de deur haar mond leeg waarbij er het nodige uit valt...en op ratten zit ik niet te wachten...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:34

DubbelDun schreef:
De oude muts moet tegenwoordig haar voerbakje (op de grond) minstens een meter van de deur af, want ze neemt een volle hap en kauwt vervolgend met de kop over de deur haar mond leeg waarbij er het nodige uit valt...en op ratten zit ik niet te wachten...

Buiten een bakje onder de deur zetten, zodat het gemorste voer daar in valt, kun je daarna de bakjes omwisselen tot het op is :+

@kvulden Ik ben absoluut geen jurken-meisje, maar moest bij een heleboel op jouw site wel even stiekem kwijlen <3

Wij hebben een lekker rondje van 11 km gewandeld met mijn pony's vandaag. Eerste stuk lekker in de zon, tweede stuk bewolkt en een regenbuitje. Gelijk even gekeken hoe mijn plas-schepperij van vorige week had uitgepakt; viel me niet tegen (en gelijk nog even een plas aangepakt op het laatste stukje).