Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:17

Een zwembad en sauna zijn geen levensbehoefte van een mens, beweging en soortgenoten wel van een paard.

Een saai stuk kale paddock daar is niet veel aan denk ik zo.
De meeste paddocks die ik zie zou ik niet eens een paddock willen noemen omdat ze zo klein zijn.
Heb je echter een groot stuk, met daarin ook meerdere paarden en op verschillende plaatsen voer liggen gaat een paard het al weer anders ervaren.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:25

Sorry, ik kom soms ineens aanwaaien in dit topic en dan ben ik weer 20 pagina's afwezig... Blijf het een interessant onderwerp vinden.

5 jr geleden had ik ook zeker anders gereageerd dan nu. Terwijl ik nu mijn paard zo huisvest als waar ik 5jr geleden over droomde en nu twijfel ik of dat het beste is.

Ik blijf een beetje kriebelig onder het feit dat mensen denken dat het ALTIJD BETER is om je paard MEER naar buiten te doen. Als je kortzichtig en rechtlijnig blijft nadenken is het antwoord: JA. Je komt dichter bij de natuurlijke behoefte van een dier dus dat is altijd beter. Kan ik dat zo samenvatten? Want dat is wat ik lees uit de reacties in dit topic.

Wat mensen vergeten is dat een paddock geen natuur is. Wij hebben geen natuurlijke kuddes. De kuddes bestaan niet uit 1 hengst en verder merries. De paarden zijn beperkt in hun bewegingsruimte. Bovendien, in dit klimaat in combinatie met de natte bodem komen paarden helemaal niet van nature voor!! Dus hoe natuurlijk is het om je paard in de regen in de modder te zetten? Net zo natuurlijk als op een stal met stro... Van beide worden ze niet gelukkig.

Ik heb inmiddels op heel wat stallen in verschillende kudde's met m'n pony gestaan en 1 ding weet ik zeker, het is niet voor elk paard geschikt en niet elk paard wordt er gelukkig van. Zeker oudere en/of laag in rang staande paarden hebben te kampen met de volgende nadelen:

- stress door opjagen/wegjagen door dominanter paard in relatief kleine ruimte
- stress door minder eten omdat ze als laatste aan bod komen
- niet kunnen schuilen bij rotweer omdat de dominantere paarden in de schuilstal staan
- niet kunnen drinken omdat een dominanter paard de drinkbak terroriseert
- niet rustig kunnen slapen doordat een dominanter paard het slapende dier overeind jaagt
- altijd alert op hoger in rang staande paarden

Bovenstaande geld alleen als de paarden 24/7 bij elkaar staan, zodra ze 's nachts op stal komen krijg je direct een ander beeld.

Mijn pony staat 24.7 in een ruime paddock (50 bij 60) met 6 andere paarden, een grote schuilstal waar ze helemaal omheen en doorheen kunnen, meerdere hooibakken en 2 drinkbakken. Helaas is mijn pony 1 van de laagste in rang en buiten het feit dat ik heel vaak een blij paard heb, heb ik ook vaak een moe paard. Eentje die alle eerder genoemde nadelen van een groepshuisvesting ervaart. Niet dagelijks, zeker wel wekelijks of meerdere keren per week. En dat zijn alleen al de keren dat ik het zie. Natuurlijk zijn er ook dagen dat ik zie dat ie heerlijk aan het spelen is, met de kuddeleider uit een hooibak eet en in de stal staat te soezen, maar ook dagen dat ie als enige kletsnat is omdat het zeikt van de regen en hij de stal niet in mag.

En dan mag jij mij vertellen wat beter is: een pony zoals die van mij 24.7 in de kudde houden of bijvoorbeeld 's nachts op stal zetten (= minder naar buiten). Want hoewel mijn visie nog steeds is dat ik m'n paard z'n bewegingsvrijheid zo min mogelijk wil beperken, zou ik het ook fijn vinden als 'ie rustig kan eten en een dutje kan doen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:29

Waarom worden deze discussies altijd getrokken van hele dag op stal naar 24 uur in de modder?

Hier staan de paarden in de nacht op stal en over dag in een droge weide.
Met zoveel ruimte dat ze weg kunnen van een ander, altijd kunnen eten en drinken.
Dat kan dus ook, de tussen weg.

Isegrim

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:13

Nelleke, ik zou dan zeggen dat in elk geval de schuilstal te klein is. Bij ons staat de ranglaagste van dit moment heel veel in de schuilstal en die is zodanig groot dat ze afstand van elkaar kunnen nemen. Ik heb nog nooit gezien dat die ranglaagste eruit gejaagd werd of er niet in mocht.

Het heeft allemaal te maken met hoe je het inricht. Met de optimale inrichting denk ik wil degelijk dat het voor vrijwel elk paard beter is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:37

EskeGirl schreef:
Ik vind dat je geen paard moet kopen als je
op VOORHAND weet dat hij 's winters niet buiten komt, en je dus niet aan de behoefte kan voorzien. Als je noodgedwongen moet verhuizen is het anders.
Je koopt ook geen hond om hem vervolgens behalve met uitlaten in een bench te zetten, wat precies dezelfde situatie is.

Ben het helemaal met je eens :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:42

Nee maar sommige mensen hebben al 10 jaar een paard en dachten er 10 jaar geleden anders over. Dat kan ook natuurlijk. Is dat dan een reden om ineens je paard weg te doen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:42

die hebben in de tussentijd zich dan vast rot gezocht naar een betere situatie mag ik hopen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:51

Isegrim schreef:
Nelleke, ik zou dan zeggen dat in elk geval de schuilstal te klein is. Bij ons staat de ranglaagste van dit moment heel veel in de schuilstal en die is zodanig groot dat ze afstand van elkaar kunnen nemen. Ik heb nog nooit gezien dat die ranglaagste eruit gejaagd werd of er niet in mocht.

Het heeft allemaal te maken met hoe je het inricht. Met de optimale inrichting denk ik wil degelijk dat het voor vrijwel elk paard beter is.

12 bij 9 schuilstal voor voor 6 paarden en 1 shet lijkt me vrij riant. Bovendien heb ik daar als pensionklant geen invloed op. Het is zoals ik het krijg en beter ga ik het hier in de omgeving niet vinden. Om dan maar te zeggen dat ik m'n paard beter weg kan doen vind ik echt een dooddoener.

Er is ruimte en paarden kunnen afstand houden. Echter zijn er een aantal factoren waarbij ik als pensionklant geen invloed heb: bijv: het soort paard wat erbij komt in de paddock, geslacht, karakter etc.

Begrijp me niet verkeerd, mijn pony staat soms ook gewoon in de stal, maar soms ook niet. Omdat 'ie er niet in mag.

Ik ben eenerzijds heel blij met deze stal, en ik mag zeker niet klagen, maar ik vraag me soms weleens af of dit wel het beste is. Want ik vind het ook sneu dat ik m'n pony in z'n eentje in de hoek van de paddock vind als het stormt en de rest staat onder het afdak. Of dat ik zie dat ie wil liggen maar steeds overeind wordt gejaagd door een ander paard.

De stalhouder gooit nu meerdere plukjes hooi over de grond omdat mijn pony (en 1 ander paard) niet mogen mee-eten uit de hooibakken terwijl er voldoende bakken staan (4). Meer bakken komen er niet, en daar heb ik helaas niks over te zeggen.

Natuurlijk, ik zou het liefst m'n eigen paddock paradise voor m'n paard realiseren, en dan met 1 of 2 andere pony's, dat is vast veel beter voor 'm. Maar dat is niet haalbaar. Voor 99% van de paardeneigenaren niet. Dus in dat geval streven naar het best haalbare lijkt me genoeg. Mijn vraag is alleen, wat is dan het best haalbare?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:53

Kinke schreef:
die hebben in de tussentijd zich dan vast rot gezocht naar een betere situatie mag ik hopen.

Wellicht hebben die nu pas het licht gezien of beginnen langzaam maar zeker zich te ontwikkelen. Toen ik m'n pony kocht was het heel normaal dat ze 24/7 op stal stonden in de winter. Dat ik een plekje had gevonden waar ze in de winter 3u buiten kwamen was meer een uitzondering dan een regel en daar was ik toen al heel blij mee. Tegenwoordig zou ik dat te weinig vinden en zou ik nooit meer naar zo'n stal gaan.

Voor mensen die nu rechtstreeks van de traditionele manege komen en een paard kopen denken daar wellicht nu ook nog niet zo over, maar over een paar jaar wel.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:01

Volgens mij heb ik niet gezegd dat je je paard weg moet doen hoor. :P

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:01

Nee maar is wel een veelgebruikt bokt-argument.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:35

Brendaaaa schreef:
Jouw dierenarts.... met een basisstudie.... sorry maar vind je het heel erg dat ik daar niet gelijk alles aan ophang?

Ow wat een aanname weer... jij weet welke studies mijn dierenarts allemaal gevolgd heeft natuurlijk 8)7
Je gaat liever op je eigen "kennis" af, begrijp ik?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:45

Nelleke, ik ken dat "probleem" met een ranglager paard. Daarmee trek ik (en jij volgens mij ook niet) niet in twijfel of zoveel mogelijk buiten (ruimte-beweging) het beste is voor een paard. Dat veel stallen, en zelfs de groepsstallen waar het basisprincipe juist is, nog niet voor ieder paard geschikt zijn, neemt niet weg dat elk paard behoefte heeft aan 16 tot 20 uur beweging per dag, buiten.
We moeten roeien met de riemen die we hebben, dus heb je helaas een paard dat niet helemaal optimaal kan gedijen in zijn groepsstal, en heb ik een paard dat tot 's nachts op stal staat.
We hebben een compromis moeten sluiten.
Maar dat maakt de behoefte van het paard niet anders.

dat mensen hun paard maar moeten verkopen is in het begin vaak gezegd en vind ik een dooddoener waar je niets mee kan, en daar heb ik toen ook al zo op gereageerd. De afgelopen tig pagina's is dit niet meer genoemd en nu wordt het ineens weer naar boven gehaald. Jammer, want ik vind het een onzinnig discussiepunt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:58

Tja wat is een dooddoener? Het kan ook gewoon iemands menig zijn :)

Als ik mijn paard nu ineens op stal moet gaan plaatsen gaat hij toch ook echt de verkoop in.
En zal hij niet verkocht worden aan iemand die geen buiten mogelijkheid heeft.
Hij is zijn leven anders gewend en kan hem dat echt niet aan doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:00

Tuurlijk is het iemands mening, en dat mag :)
Ik vind alleen dat je daarmee de discussie dichtgooit. Dan krijg je nl daar een discussie over: en als mijn paard dan niet verkoopbaar is, moet ik hem dan maar in laten slapen?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:04

Mijn persoonlijk mening is dat dat dan beter is ja.
Ik ben namelijk erg stellig in de mening dat een paard minstens een dagdeel (wat ik voor me zelf te weinig zou vinden) buiten moet kunnen staan op een stuk waar ze ook echt een keer kunnen rennen.
Ik zou niet kunnen slapen als mijn paard er maar een uurtje uitkomt en met poetsen erbij misschien een paar uurtjes.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:16

Ben met je eens wat betreft het buitenkomen. Voor mij is een hele dag (uurtje of 10) ook minimaal. Ik ben alleen niet van mening dat je je paard moet verkopen en al helemaal niet laten inslapen. Je moet op wat voor manier dan ook die omstandigheden creeëren voor je paard.

Uit een aantal reacties in dit topic is af te leiden dat sommige mensen in een bewustwordingsproces zitten. Zoals Nelleke omschreef: vijf jaar geleden stelde zij andere - minder - eisen dan nu. Dat geldt voor mij ook. Ik denk dat dit topic daar goed voor dient: om mensen bewust te maken, en te helpen, tips te geven. Niet om te veroordelen en te roepen "jij bent niet paardwaardig" of "laat je paard maar inslapen". Daar heeft imo niemand iets aan, roept alleen maar weerstand op. Maar het mag natuurlijk best je mening zijn hoor :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:19

Maar dan lees je berichten als, waar ik woon kan dat gewoon niet.
Dan worden er ook geen betere omstandigheden gecreëerd. maar dat praat het voor mij niet goed.

Bewustwording, waarom ben ik het me dan al 40 jaar bewust dat een paard dagelijks buiten hoort te komen en andere pas sinds gisteren?
Dat begrijp ik dan weer niet? :)
Zeker met internet tegenwoordig dan kan iedereen gewoon op de hoogte zijn.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:51

little_king schreef:
Maar dan lees je berichten als, waar ik woon kan dat gewoon niet.
Dan worden er ook geen betere omstandigheden gecreëerd. maar dat praat het voor mij niet goed.

Bewustwording, waarom ben ik het me dan al 40 jaar bewust dat een paard dagelijks buiten hoort te komen en andere pas sinds gisteren?
Dat begrijp ik dan weer niet? :)
Zeker met internet tegenwoordig dan kan iedereen gewoon op de hoogte zijn.

Heeft denk ik ook te maken met de regio waar je opgegroeid bent.
Rondom de grote steden, leren kinderen paardrijden op maneges en daar staan de paarden veelal op stal.
Sommige manegeponys lopen tegen de 30 en die hebben dat werk hun hele leven gedaan.
Is het dan zo raar om met het idee op te groeien dat die 'stalpaarden' toch ook in goede gezondheid oud worden ?

Kom je van het platteland, dan zie je het ook anders.
Hoewel volgens mij de meeste verwaarloosde dieren juist daar worden weg gehaald. Omdat er ruimte en weinig sociale controle is denk ik dan maar...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:57

Ik heb leren rijden op zulke maneges... rij nu op een manege waar paarden zoveel mogelijk buiten komen.

Voorbeeld andere manege:
Zo'n 30 manegepaarden, 50 pensionpaarden en ook nog eigen paardenvan de eigenaar. 3 grote rijbakken waarvan 2 binnen. In de winter komen de pensionpaarden niet eens buiten, behalve eventueel in de paddock. (Er zijn er maar 2)
In de zomer een paar uur per dag op wei, maar als ze trappen of henstig zijn, mogen
ze niet uit hun stallen.

Niet mijn manier (zeker niet als het 350/400 euro per maand kost). Je hebt hier in de buurt zelfs een stal/manege zonder weides.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:05

@nelleke; maar dat betekent toch gewoon dat er eigenlijk twee schuilstallen nodig zijn en de kudde samenstelling niet ideaal is?
Ik heb zelf ook een ranglaagste merrie, maar bij genoeg voerplekken, een klein rustig groepje en gescheiden binnenruimted is dat geen probleem.
Dat dat niet voor iefereen te realiseren is dat kan natuutlijk, maar het zegt dus meer over jouw situatie dan of het fijn is voor een paard om buiten te leven.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:08

Verwaarloosde dieren heb je overal.
Dat maakt niet uit waar.

Ja dat maakt zeker een verschil of je hebt leren paardrijden op het platteland of niet.
Maar Nederland is mini klein.
Nadat je ouder bent geworden dan een penny leeftijd, je internet hebt, kun je toch ook wel bedenken dat het niet goed is.

(je en penny algemeen bedoeld)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 15:31

Nikass schreef:
Brendaaaa schreef:
Jouw dierenarts.... met een basisstudie.... sorry maar vind je het heel erg dat ik daar niet gelijk alles aan ophang?

Ow wat een aanname weer... jij weet welke studies mijn dierenarts allemaal gevolgd heeft natuurlijk 8)7
Je gaat liever op je eigen "kennis" af, begrijp ik?

Nee, ik ga niet op 1 dierenarts af! Ik volg diverse inzichten, en ze zijn allemaal anders. Dat is op alle gebieden zo. Ik ben niet zo kortzichtig!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 15:34

EskeGirl schreef:
Ik heb leren rijden op zulke maneges... rij nu op een manege waar paarden zoveel mogelijk buiten komen.

Voorbeeld andere manege:
Zo'n 30 manegepaarden, 50 pensionpaarden en ook nog eigen paardenvan de eigenaar. 3 grote rijbakken waarvan 2 binnen. In de winter komen de pensionpaarden niet eens buiten, behalve eventueel in de paddock. (Er zijn er maar 2)
In de zomer een paar uur per dag op wei, maar als ze trappen of henstig zijn, mogen
ze niet uit hun stallen.

Niet mijn manier (zeker niet als het 350/400 euro per maand kost). Je hebt hier in de buurt zelfs een stal/manege zonder weides.

Eerlijk gezegd ken ik GEEN ENKELE manege waar de manegepaarden en ponys buiten komen in de winter..... maar we gaan wel massaal onze lessen volgen op zulke bedrijven. Die beestjes zijn pas "zielig" imo!! En niet alleen omdat ze niet buiten komen in de winter.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:36

Buiten komen is idd lastig in de winter. Op de manege waar ik nu rij, komen ze wel op paddock, en in de zomer op wei. Veel beter
kan je hier niet vinden in de randstad, qua manege.

Discussie over manegepaarden is een andere discussie. Dat is mijn enige mogelijkheid tot rijden. Ik kan geen bijrijdpaard vinden op het moment.