[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:02

Die van mij doen niet zo moeilijk...hangen er met z'n 3en in...die van jou moet bij die van mij in de leer :D

Marvel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:08

Die ton spreekt mij ook enorm aan, maar mijn paard steekt al met moeite zn hoofd in een regenton die voor de helft vol is.
Maar die staat buiten, misschien is dat op zn eigen stal en met hooi minder eng :)
Ik zou er dan overigens nog wel een hooinet in doen ipv los hooi. De gaten lijken vrij fors.

Er mag van mij wel een nederlandse versie komen, bij voorkeur onder de 100,- ;)

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:02

Hoh dat is een moeilijke.. Nat hooi weegt zowieso meer dus het eerst in een bad water zetten en daarna ophangen is al bijna geen optie..
Lijkt me eigenlijk dat natspuiten met de tuinslang nog het minst zware is, of doe je dit voordat je ze bij de paarden hangt?
Of je moet een soort bak maken met gaatjes in, waar je een net in bevestigd en dat je eerst vult met hooi en dan bijvoorbeeld natmaakt met een gieter?
Al is dat niet echt tijdbesparend natuurlijk..
Echt een moeilijke..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:22

Ikheb nu 1.50x1.50 hooinetten van 3x3 bij zeldenrust haystack, duur, maar al n jaar bij dagelijks gebruik nog prima in orde!!! Terwijl er 1 sloper in mn kudde staat

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:49

Kirrr schreef:
Zou graag een systeem hebben waarbij ik het water eerst een tijdje in de bak met hooi kan laten en dan pas later via een sluis of kraantje kan laten weg lopen.

En dan helemaal ideaal dat de bak ineens een slowfeeder is, dus dat er een net overheen kan.

op de stal waar ik eerder werkte hadden we voor het natte hooi een speciale kar.
Zeg zo groot als een bad , groen met wielen eronder en een aftapkraan.
Hierin kon je dan of het hooi afspoelen of laten weken en daarna het water weg laten lopen.

Ik was al even aan het zoeken maar ik vind hem zo nog niet

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 06:14

Kun je idd geen bad gebruiken?Zijn vaak nog gratis te vinden ook :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:15

Om hooi nat te maken kun je toch gewoon alles gebruiken wat groot genoeg is en een gat/kraan heeft aan de onderkant ???

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:38

tamary schreef:
@Kirr : Net nemen die om een 65L specikuip past. Als je daar gaatjes in boort en die vervolgens in een 90L specikuip zet, ben je klaar.

Ben niet helemaal mee? Dan spoel je toch ook alleen maar ipv weken?

Ik hang het dus nu net op. Maar weegt dus enorm zwaar en je bent helemaal nat.

Hooi gewoon natmaken is idd het handigste met de tuinslang, ik leg ze even in de kruiwagen, water erover en ik giet het water in een ton om terug te gebruiken. Maar dat is niet voldoende voor mijn ruin, daarmee moet het echt even geweekt zijn. Met de tuinslang is ook lang niet alles nat...

In zo'n IBC vat blijft nog veel water staan. Dan ben je niet anders bezig met het uit te kuisen achteraf. Dat hebben we een heel tijd gebruikt gehad. Maar ik vond het niet handig. En wil ook een kleinere versie.

DubbelDun schreef:
Om hooi nat te maken kun je toch gewoon alles gebruiken wat groot genoeg is en een gat/kraan heeft aan de onderkant ???

Voor nat te maken wel, maar dan nog over schepen naar hooinetten of met hooinet en al in het water. En dan van het water naar de ophangplaats krijgen etc. Het hooi nat maken op zich is idd geen probleem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:40

Maak je de plakken wel goed los dan ??

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:42

Op wat doel je? Dat het niet nat genoeg is met de tuinslang?

Voor te weken haal ik de plakken niet uit elkaar. Maar duw ik ze zo onder. Als ik ze dan in het hooinet doe haal ik ze pas uit elkaar.
Degene die ik met de tuinslang nat maak, die schud ik uiteraard uit voor ze in de hooinetten gaan.

Als je natuurlijk een kwartier staat te spuiten dan is alles nat. Maar dat duurt veel langer dan onderdompelen dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:44

Ik maak voor 2 paarden hooi nat en ben echt in 10 minuten klaar met losmaken en natspuiten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:49

Maar laat je het dan weken? Ik laat het toch zeker 5minuten volledig onder water zitten.

Voor mijn oudste paard moet het echt geweekt zijn, die staat nu samen met het paard van mijn vriend, dus moet voor die 2 paarden weken.
Mijn jongste is dan weer gewoon wat gevoelig aan stof, dus even natspuiten is voldoende. Maar die staat dan weer bij mijn merrie, dus uiteraard zijn dat ook weer 2 porties die dus nat moeten, want blijven natuurlijk niet bij het juiste net staan. :+

Moet vooral terug een handeling krijgen, gezien ze maar pas sinds zaterdag in deze indeling staan.

In de avond staan ze allemaal apart bij hun stal, vandaar dat ik voor de ruin graag wil kijken voor een bak tegen de stal, waarin ik het laat weken. Als het voldoende is, kan laten weglopen en dus niet nog is met het nat hooi over en weer moet. Slowfeednet erover en klaar.
Zo'n speciekuip van dat gewicht niet aan en hangt ook niet praktisch op. Of we moeten er eerst een soort bak voor maken natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:53

Maar heb je bij die stal dan de mogelijkheid om het weggelopen water ergens naar toe te laten gaan dat het bij de stal niet zeiknat wordt ??

Ik hoef het idd alleen maar even nat te spuiten. Bij goed hooi is dat voor mijn merrie voldoende.

In jouw geval zou ik toch eens kijken naar een hooi stomer. Kost wel wat, maar je hebt er veel plezier en tijdwinst aan.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:56

Ja kan makkelijk naar de beek.

Aan zo'n hooistomer heb ik ook al zitten denken. Heb het DIY model ook al een tijdje opgeslagen staan. Op termijn lijkt me dat zeker een slimme optie.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:09

wij hadden zo'n kar, hooi erin. slang erin.. laten weken.. kraan open en klaar.
Dat kun je zelfs ruim van te voren al klaar zetten ..
Afbeelding

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:37

Nou mijn constructie is al stuk :( na dag 1 al gaten in het net en het hout op gegeten....
Toen dit rek eroverheen gelegd maar de mazen zijn echt te klein (5x5), toen ik sochtends kwam hadden ze nog geen 1/3 op terwijl het goed leek te gaan in het begin

Afbeelding

Nu heb ik grotere vierkanten geslepen (10x10) met de slijptol, alleen nou eten ze alleen uit het vierkant wat er dan direct onder zit en dan blijft er een kuiltje zitten :=
Nu wil ik denk ik van het metaal een frame maken en daar dan een net over spannen. Iemand suggesties voor sloop grage paarden? :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:43

@Amiigo: zijn dit 5x5 mazen ??
Misschien een iets grotere maas nemen?? Ik heb 7,5x7,5 maas en dat gaat goed. Groter moet je ook niet willen.
Ik zoek ook nog een paar kleine stukjes van 75x55 om mijn kleine hooibakken mee te doen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:47

Ja zijn 5 bij 5...

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:49

Mijn voorkeur zou absoluut niet uitgaan naar een ijzeren frame. Tanden slijten er hard op en in de winter worden die dingen kneiter koud/bevroren.

Mijn Huck-net gaat al ruim een jaar mee, vertoont amper slijtplekken terwijl er dagelijks flink op gebeten wordt. Probleem is alleen dat je daar direct een heel eind van moet bestellen wil de prijs enigzins acceptabel zijn. Geloof dat de netten van https://equiculinair.nl/ ook prima zijn, de netten niet te strak om het frame spannen helpt ook voor het behoud van de netten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:51

Dacht dat dat juist heel bleef :)) hout eten ze op... Is Alleen de buitenste rand, binnenkant is dan net.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:51

Ja ik lees mijn post terug, ik bedoel niet een ijzeren frame maar een ijzeren rek om zo maar te zeggen x).
Frame heb ik ook van ijzer, is idd juist handig :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:54

Haha ja zoiets dacht ik al :)) stomme paarden heb denk ik ruim 8u aan dat raamwerk gewerkt en na 1 nacht al stuk |o

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:55

Haha precies de reden waarom ik sowieso geen hout wil, zijn af en toe net een stel bevers :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:15

Als de mazen niet té klein zijn dan kunnen ze het hooi makkelijker pakken (iets minder slow, dat wel), maar dan slijten de tanden dus niet.
Hoe het van de winter met de kou gaat moet ik nog even afwachten.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:21

Sorry als dit al ergens staat maar het is een enorm topic om door te spitten hihi

Mijn paardje weeft als hij zich verveeld ik vermijd dat natuurlijk winters heeft ie een voerbal in stal nu ga ik van stal veranderen en mag ik eindelijk een slowfeeder want die mocht ik op de oude stalling niet
Welke is het beste? En welke doen ze lang mee