Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:46

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:26

ik zag ergens een foto van een koelbox Afbeelding, dat ga ik deze winter maar eens proberen!

tamary

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:28

Ik ben hier net bezig om de waterbakken te isoleren. Nu de deksel nog.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:31

Buitenzinnig schreef:
http://www.wildkamp.com/wildkamp/Suevia ... _9700_WKNL
verwarmde drinkbak
http://www.horsefriend.nl/productinfo/7 ... quell.html
En ik heb ergens een keer een soort waterbak gezien die je op een isolatieplaat plaatst op de grond. Het kiost een paar centen, maar dan heb je ook wat ;)

Bedankt maar die ken ik. Het probleem is dat ik met mijn weidebuurman op 1 leidingsysteem zit (tyleen leidingen) en hij niet wil investeren in een pomp of zoiets. Hij zit als eerste na de hoofdkraan en ik kom daarna. Hij sluit af zodat ik kan investeren wat ik wil, zonder water in de leiding kom je nergens. Ik moet het dus hebben van oplossingen zonder water in de leiding (snappen jullie het nog??).

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:32

dus je moet met emmers gaan sjouwen???

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:38

Zidore schreef:
dus je moet met emmers gaan sjouwen???

_O-
Zo kan je het ook stellen, denk ik... hahaha. Maar niet zo grappig als je buurman er zo over denkt. :( Ik denk dat je dan een probleem hebt. Overigens werken die zakken in de kruiwagen voor water wel goed, dus dan alleen een geïsoleerde trog.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:52

koelbox = geisoleerde trog??

Tadaa! opgelost!!! :o :D ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:55

Er zijn systemen die zonder pomp werken, puur op de druk van het water.
Verder heb je in Amerika zgn bucket-heaters; een soort van dubbelwandig emmersysteem.
De systemen via waterdruk heb ik me vroeger in verdiept. Je waterleiding moet dan wel diep genoeg liggen om grondvorst te vermijden.
Het systeem werkt met een drinkschaal die open gaat als het paard wil drinken en dichtgaat als het stopt. Het water wat 'overblijft' in de schaal loopt weg diep de grond in en daardoor bevriest de boel niet.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:00

@DD maar ik heb juist geen waterdruk...... Die bucket-heaters heb ik wel eens bekeken maar voor 4 paarden heb je heel wat water nodig en die buckets moeten toch gevuld worden (lees: jerrycans).

Ja, ik ga als het ook overdag vriest en ik het water 's middags er dus niet even op kan zetten, 2x per dag met jerrycans (die ik thuis vul) naar de wei. Op zich doe ik dat zo al jaren maar het blijft behelpen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:05

Als je met een grote hoeveelheid water moet sjouwen is de H2gO-bag handig.
Als je wel druk hebt is dit het non-elektrical systeem wat ik mooi vind:
http://www.infohorse.com/ShowAd.asp?id=956

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van water in kombi met 230 bij paarden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:07

Misschien een enorm dom idee, maar wanneer je aan zo'n grote water kubus kunt komen (kan 1000 liter in) En je zet dat ding op een pallet en zet er dan nog eens veel isolatiemateriaal omheen (uit de bouw...polystireen platen, isolerende dakbedekking, zoiets) kan je die kubus lange tijd vorstvrij houden en dan is het alleen even pielen om te zorgen dat de uitloop vorstvrij blijft.. dat is te doen met een thermoskannetje warm water..... het is het principe van de koelbox, maar dan een tikkeltje groter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:11

@BZ: het zal sowieso langer duren voor het midden van zo'n bak bevroren is ook zonder isolatie, maar eens houdt het ergens op.
Zelfs mijn afgesloten koelbox houdt het niet bij érg hoge vorst (-15 of zo).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:15

Uiteraard bevriest alles een keer, maar over het algemeen (afgelopen winter uitgezonderd) is het hier minder heftig...vaak 's nachts echte vorst en overdag dan weer rond nul.
Die bar-bar-A heb ik als grondprincipe een keer gezien, maar dan als een soort trog. (Duits boekje over alles op en rond het erf...geen idee meer wie) Hoe dan ook, ook dat ding zit op een waterleiding aangesloten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:17

@BZ: kun je geen grondwaterput laten slaan ??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:32

DubbelDun schreef:
@BZ: kun je geen grondwaterput laten slaan ??

Die hoef ik niet te laten slaan... ik heb gewoon een put en een pomp, maar het grondwater is behoorlijk ijzerhoudend hier
Sommige slootjes zijn gewoon verrroest!!
Afbeelding
Maar ik heb niet zulke problemen... mijn binnenkraan bevriest vrijwel niet, dus ik kan gewoon water blijven tappen en zet dan een kuip in een stal...dat houdt wel een nachtje. Die paar meter lopen met een paar emmers hou ik wel vol.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:34

Als je water té ijzerhoudend is zou ik het niet als drinkwater willen geven.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:46

Spam is verwijderd. ;)

Wat betreft water sleep ik altijd met emmertjes en gewoon in een speciekuip. Maar zo'n koelbox ziet er ook wel handig uit.
Gelukkig is dat alleen met vorst, verder kan ik de bakken zo met een slang vullen.

Nog een vraagje. Ik heb hier nu Nicky's keet hooinetten binnen (kleine maat). Diegene die ze gebruiken, klopt bij jullie de maaswijdte die ze aangeven (30mm) wel?
Netten hebben beduidend grotere mazen dan mijn 3cm netten uit Duitsland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:51

Ik weet dat Nicky 2 maten had, heb je wel de juiste ontvangen ??

Persoonlijk gebruik ik voor het vullen van de bakken met vorst het liefst een tuingieter; die houden net wat makkelijker vast en door de ovale vorm dragen ze ook minder belastend voor de armen :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:53

iemand ervaring met deze Afbeelding scheelt dat niet veel emmers sjouwen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:57

Ja ik :D Ik ben de eerste in NL geweest die die dingen heeft geïmporteerd :) Dat is de H2gO-bag waar ik het eerder over had :)
Het zijn hele fijne dingen, maar de sluiting moet je wel wat voorzichtig mee zijn; die scheurt makkelijk af bij te grof gebruik.
Ik gebruik hem zomers om water naar de wei te brengen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:02

Ik moet nogal een eind lopen, dus dan is twee emmers tegelijk wel meer dan een gieter. Maar goed, dat is persoonlijk.

Volgens mij zijn het wel de juiste netten, hoewel ik ze wel groot vind voor een kleine maat net. ;)
Misschien werken ze wel heel fijn hoor, ik heb ze dus nog niet uitgeprobeerd, gister pas binnen gehad.
Dus daarom ben ik wel benieuwd naar de ervaringen ermee, ook qua maaswijdte.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:39

Ik heb ook zo een H2G0 zak. Ik vind ze volledig gevuld best wel zwaar. En er blijft altijd een restje water in de zak zitten dat er niet uit kan. H

Ik ga deze voor het eerst deze winter gebruiken. Nog even bedenken hoe ik van de kraan (badkamer) naar buiten geraak met het water. Men pa zal het niet appreciëren als ik met een kruiwagen door het huis rij :-)

Vorig jaar gebruikte ik 2 jerrycans om het water van de kraan tot in de speciekuip te krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:43

@b485 : je moet de kruiwagen met zak iets optillen zodat het meeste gewicht op het voorwiel komt, dan heb je minder gewicht 'in handen' :)
Het laatste beetje water laat ik eriut lopen door de vulkant dubbel te vouwen op en dan een beetje schuin houden. Dan loopt alles er keurig uit.

@Dyonne : mijn gieters gaat net zoveel in als in een emmer (10/12 liter). Emmers waar nog meer in gaat zijn mij te zwaar :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:01

Dubbeldun: ik ken het principe van meer gewicht op het voorwiel te leggen zodat het dan lichter is. Maar ik reed met zo een volle zak in de kruiwagen door een hobbelig weiland.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:02

O, dan heb jij een grotere gieter dan wij. :)
Mijn emmers doe ik inderdaad 10-11 liter in. Meer kan wel, maar gaat er toch over. ;)
Eigenlijk vind ik jerrycans ook wel een idee, die kan ik gewoon in de kruiwagen vervoeren, alleen kan ik die weer niet in huis vullen. Hmm, nog eens nadenken.