Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:48

Door dit topic weer op goede ideeen gekomen.

We hebben nl een oude stal, eentje waar ooit varkens in hebben gestaan, 150 jaar geleden of zo,waar 2 compartimenten voor paarden is gemaakt.

We gaan de tussenmuur overlangs weghalen. 2 steunpilaren blijven staan en het wordt een grote loopstal voor 2 paarden, daar gaan we of hitmatras of tegels inleggen. Maar we gaan ook een nieuwe vloer gieten, eentje die duidelijk naar achteren afloopt, daar gaan we een gat in de muur maken en een afvoer op aansluiten...

2 plekken met water en een centrale plek voor hooi, die van 2 kanten gegeten kan worden, zodat er geen gemekker komt met eten en drinken....
Bij een raam een deel open maken voor een deur met bovenluik en de toegangsdeur met een klein deurtje afsluiten...

Veel werk, maar wel het beste om de paarden zoveel mogelijk leefruimte te gunnen.... ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:44

wuswa schreef:
wat luxe....vloerbedekking....

:D ik bedoelde daarmee natuurlijk stro(korrels), vlas e.d.!!

Speeltuintegels (50x50) zijn voor stallen niet aan te raden.. die zijn veel te licht en te dun en kunnen door je paard gemakkelijk verplaatst worden. De 1x1m matten zijn loeizwaar - die krijgen ze niet van hun plek. Bovendien hebben de grote matten aan de onderzijde een soort noppenprofiel zodat vocht dat door de tegels heen gaat, ook weg kan lopen naar de afvoer.

Goed plan Russel!

Revanches

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:35

Moderatoropmerking:
Een aantal berichten zijn verwijderd. Wat betreft water en regen(overlast). Dit heeft niets van doen met het onderwerp. Daarom zijn ze verwijderd.Graag ontopic blijven

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:34

Help! Ik heb vorig jaar strokorrel gebruikt, maar weer teruggegaan op stro. Nu staat mijn merrie sinds enkele weken met een fikse allergische reactie (bulten en wondvocht over haar hele lichaam), inmiddels 2e cortisonen-spuit gehad en vanochtend zie ik de bulten alweer opzetten (spuit is na 4 dagen uitgewerkt). Ik heb al van alles veranderd, maar ga nu toch het stro verdenken. Ik wil vandaag nog strokorrel halen, maar waar? Hier in de Randstad is het volgens mij niet te krijgen. Wie kan mijn helpen aan een stuk of 8 zakken en woont dichterbij dan Haaren (NB, Bellinco, Strovan)? Ander merk mag ook, maar ze moet van het stro af en ik wil niet op vlas overgaan. Ik moet vandaag werken en wil dus proberen vanavond nog ergens strokorrel te krijgen... Ik zit echt met mijn handen in het haar, vorige week was de allergische reactie weer echt vreselijk en als ik zie hoe het nu komt opzetten ga ik weer dezelfde kant op...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:39

Het is natuurlijk maar de vraag of de reactie werkelijk van stro komt - tussen gewoon stro en korrels zit niet zoveel verschil: buiten dat de structuur verschillend is, is de grondstof hetzelfde. En wellicht heb je een slechte partij gehad - met iets bespoten of zo?
Als je het zeker wilt weten, zet je paard dan tijdelijk op houtkrullen ( Allspan classic).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:52

Ik kan mij zo voorstellen dat er een hoop mijt in stro zit, of andere kleine beestjes die voor een reaktie kunnen zorgen.

Oud stro gaat beestjes krijgen, evenals oud hooi. Het is een natuur produkt en vergaat langszaam.

Niet alle stro is van goede kwaliteit.

Maar ik merk toch wel dat deze rare winter en het hele natte een verandering op de natuur heeft gegeven.

Voor het eerst heb ik wormen in mijn appels in de appelbomen en ik sta naast een grote boomgaard die regelmatig gespoten wordt met pesticiden....

Ook is er een explosie van vliegen en voor het eerst hebben we veel muggen, die we hier nooit hebben...omdat we notenbomen hebben..
Dan heeft mijn paard een bacteriële infectie opgelopen en in april heb ik mijn stal helemaal leeggeschept en hele nieuwe stalbedekking gegeven, iets wat ik bijna nooit doe, ik schep al het oude altijd naar binnen en zo ververst hij langzamerhand, maar er blijft altijd wel wat oud liggen....

Dan hadden we dit jaar geen dazen en andere jaren niet explosief veel, maar wel te veel om geen dazendeken te geven....
Nog een wesp gezien....

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:58

Heb net weer nieuwe strokorrels besteld (zeolite), vrijdag de levering. Paarden gaan pas volgende maand weer op stal, maar dan heb ik ze maar vast.
Is er een verschil tussen de verschillende merken? Deze heb ik nog niet gehad.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:10

Imker heeft mij geholpen en kon gisteravond nog een pallet bij mij leveren :-).
Direct gisteravond stro eruit en de korrel erin gedaan. Het wordt nu spannend of de allergische reactie langzaam zal afzwakken of weer op gaat vlammen.
Bedankt voor de support via dit topic!
Laatst bijgewerkt door stefje op 08-09-10 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:15

Fijn! Hou je ons op de hoogte?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:26

Ja dat zal ik doen!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:39

Ik gebruik sinds een week gehakseld stro en moet zeggen ben er tevreden over doe het eigenlijk voor het bed. Mijn paard eet zijn stro helemaal op en stond steeds op beton. Nu met het strohaksel heeft hij een goed bed en hij eet het niet (vlas wel) echt helemaal blij. Ik doe er wel nog steeds wat stro bij om te eten.

http://www.bellinco.nl/hippogold/index.php

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:53

Stefje ben net op een stal geweest waar alle paarden dit jaar ook allemaal problemen hebben voornamelijk met vochtophoping.
We verdenken het voer want dat is gewijzigd maar ik opperde ook de mogelijkheid van stro dus ik ben zeer benieuwd of je iets merkt dan raad ik dat mijn vriendin ook direkt aan.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:33

Ik vroeg me toevallig ook af of er niet meer paarden met dit probleem staan. Dinopino fijn dat je het meldt! Ze lijkt nu, bijna 2 dagen op strokorrel, stabiel te zijn. Het is nog lang niet in orde, langs haar hoofd nog wat lelijke plekken ontstaan waar ook vocht uit komt, maar op haar lichaam worden de meeste wat minder. Gister nog een heel gesprek met de VA gehad, maar het is heel lastig om een oorzaak te vinden. Het kan nl. een tijd (6 weken) na-ijlen, en je weet dus niet wat de oorzaak was, en het kan ook goed dat als je daarna weer alles terugdraait, de veroorzaker dan niet meer een reactie veroorzaakt. Ik kan momenteel geen hoofdstel indoen, dus het is stappen over de weg aan een halster met bescherming eronder, ofwel los longeren/freestylen in de bak thuis. Eerst maar eens herstellen, er komen nu grote kale plekken waar de open wonden wegtrekken. Nou goed, het komt vast weer goed...

Dinopino, kun je zeggen in welke plaats die stal ligt, en weet je wat ze voerden waar ze vanaf zijn gestapt?
Ik moest na de 2e uitbraak echt ALLES veranderen, en dat heb ik ook gedaan. Verder voer ik niets geen extra's meer, enkel muesli en hooi. Enkel niet stalswitch, want VA zei dat hoef je alleen te doen als je die bijv. geschilderd hebt. Het is geen bacteriele infectie dus je hoeft ook niet te ontsmetten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:04

De stal ligt hier in duitsland. We zaten ook al aan een bacterie of virus op het land te denken. Ze voerden eerst pavo en hadden nooit problemen toen zijn ze overgestapt op een mengeling van geplette haver en gerst en goedkope brokjes erbij
Zelfs de pony die het hele jaar op de wei staat en alleen maar gras en stro krijgt en af en toe een mineraalbrokje komt niet door zijn vacht heen die is nu heel mager geworden. Een andere zit vol met bulten ook op de lippen. We weten niet waar we moeten beginnen. Ik zal haar straks eens opbellen. Want wanneer de stro de oorzaak is kan dat heel goed zijn vooral om dat die pony op de wei alleen maar stro en gras krijgt. en ze voert intussen allerlei kruiden en schussler zouten en weet ik allemaal voor grut. Ik zei dat ze volgens mij beter geen kuur of zo kon gaan doen maar gewoon geleidelijk steeds 1 ding veranderen en dan wachten.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:09

Je kunt in eerste instantie 1 ding wijzigen, maar al snel moet je overgaan tot alles en alles wijzigen. Dat heb ik afgelopen week op advies van de VA gedaan. Als een paard zo reageert wil je toch die reactie wegkrijgen en daar het tot 6 weken kan duren voordat een paard weer positief (in de zin van verbetering) gaat reageren op het ontbreken van de boosdoener, kun je je algauw niet meer veroorloven om daar elke keer 6 weken op te gaan wachten (elk aspect x 6 weken). Ik heb haar van alle extra's afgehaald, dat is saai (geen wortels, geen snoepjes, Moody Mare enz. en veel inspanning gedaan -hooi/stro/voer/land-om alles te wijzigen) maar je kunt niet anders. Vind ik. Als je extra supplementen bij gaat voeren weet je helemaal niet meer wat nu wat doet.

Je kunt eens vragen of het stro uit Frankrijk komt... Gezien het bestrijdingsmiddelen-verhaal wat ik weer had opgesnord op internet.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:06

Hier ook net een pallet besteld bij Zeoliet. Wilde eerst morgen een pallet bij Strovan bestellen maar 50 euri op een pallet en nog meer kg/plt is toch best een groot verschil.
Ben benieuwd of ze nu beter bevallen dan de eerste keer dat ik soortgelijks had van een of ander onbekend merk (zwarte zak, golden nogwat). Heb nu iig genoeg zakken om bijtijds bij te strooien :D
Misschien vandewinter nog ff rubbertegels eronder gooien van mn 13e maand. Eerst maar weer eens zonder proberen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:25

Ik heb nu ook strokorrels in de stal en het is goed droog maar mijn god wat een stoftroep is dat zeg!! Is dat het enige nadeel of is dat per merk anders?

Ik heb zwarte zakken met rode opdruk royal pallets ofzoiets??

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:05

Die had ik ook, was idd nogal stoffig in het begin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:48

Mijn ervaring is dat het 's zomers meer stoft als 's winters, wat logisch is gezien de luchtvochtigheid (meestal :D )

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:08

Ik vond de korrels van Dolsma en Zeoliet ook stoffig, maar die van strovan niet.
Helaas zijn die van strovan wel duurder dan andere merken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:40

Als het stoft kun je het gerust nat maken met een gieter water, even door harken en klaar.
Het vocht wordt gelijk opgenomen en voorkomt dat het té stoffig wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:41

Maar als het echt goed warm is dan kun je dat dagelijks doen en help je zo waarschijnlijk de levensduur van de korrels om zeep :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:32

ik heb al 2x goed nat gemaakt tegen de stof maar het werd gewoon weer gort droog! Nou ja, ik moet er even rekening mee houden tijdens het uitmesten en vegen. Ben al lang blij dat de stal niet zo meurt naar ammoniak (en ik ook niet als ik klaar ben :D ) en de natte plekken niet zo nat zijn als met vlas het geval was!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:37

Kennisje van me heeft te koop:
wegens het mij niet bevallen heb ik 14 zakken stro korrels van Royal pellets te koop.

voor 5 euro per zak. Af te halen in gasselternjiveenschemond

Misschien handig voor iemand hier die wil proberen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:01

Ik betaal 6,45/zak Royal Pellets bij mijn voerboer hier op de weg, helemaal naar Gasselterjiveenschemond rijden voor 5 euro/zak is niet echt interessant voor mij :D