Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:53

Hij heeft een vorm van autisme ( MCDD) en adhd, gaat niet naar school, enige contacten wat hij heeft is via gamen en dat is het enige waardoor hij buiten wil spelen. Eigenlijk heel zielig.

Is lastig en ik heb besloten nu naar beide te kijken en te zien waar ik op uitkom. Desnoods deze quad aanhouden om te racen of vindt hij tractor rijden ook leuk?

paarden hadden net de gekke 5 minuten, blij dat ik er niet opzat

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 13:06

Ja ik denk dat ik dan ook wel mee zou nemen: dochterlief een dure hobby, dan mag zoonlief wellicht ook wel eens uit de band springen indien mogelijk. Maarja ik heb makkelijk praten zonder kids :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 18:12

Ik wil mijn ooit briljant bedachte bak (loopt schuin af, niet in te rijden) gaan omtoveren tot een fijn stuk met wat graas en struin paden. Mijn jonkie houdt van rennen dus er moet wel gewoon een doorgang blijven dattie rond kan vliegen maar het andere gedeelte ligt direct naast een hekwerk dat grenst aan een parkeerplaats waar geregeld hangjeugd hangt. Hier is een nieuw aangelegde haag zn best aan het doen om te groeien maar de enorme ruimte van de bak vind ik zonde om daar niet iets mee te doen. Hij is 40x20 en we doen er dus niks mee.

Ik sluit nu de track af in de nacht zodat ik zeker weet dat de paarden niet als doelwit gaan dienen voor de jeugd maar liefst wik natuurlijk jaarrond, dag en nacht alles toegankelijk hebben. Heeft iemand toffe tips of ideeen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 18:41

Rondom Haag planten bv meidoorn? Of iets wat sneller groeit ?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 22:09

Heb glansmispel gepland. Maar wil meer een browsing paddock maken. Alleen waar te beginnen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 00:02

Eerst bedenken wat er aan grondwerk gedaan zou moeten worden. Wil je hoogteverschillen? Waar wil je beplanting? Etc. Het is handig om dat grondwerk in de zomer uit te voeren. Je kunt dan vervolgens aan de slag met omheining zodat de paarden niet kunnen lopen op de delen die je klaar hebt gemaakt voor het beplanten.

De beplanting zelf kun je nog maanden over nadenken want het najaar is de beste tijd om te gaan beplanten. Er zijn daar voor heel veel opties te vinden. Paard en plant, een website van arborealis, is een goed startpunt daarin.

Dus begin eens met een vlak op papier te zetten van 20*40. Teken er vervolgens in welke openingen er zijn waar de paarden gebruik van maken en kijk wat een logische looproute zou zijn van de ene naar de andere uitgang. Als je wil dat ze die makkelijk kunnen rennen maak je de lijn vrij rechttoe rechtaan. Wil je die juist afremmen dan creëer je een obstakel waar het pad omheen gaat. Dus bijvoorbeeld een eilandje met beplanting dat dient als rotonde. Vervolgens zet je ook andere punten die je wil er in. Is er bijvoorbeeld ergens vaak schaduw, luwte of juist een briesje (en dus minder steekbeesten), is er een water of voetpunt? Verbind deze met de eerste lijn die je hebt gezet om een pad aan te geven en laat deze logisch aansluiten. Als je al deze lijnen hebt gezet houd je ertussen ruimtes over. Hier maak je de vakken met beplanting.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 17:06

Een vriendin van mij heeft om haar bak heen een track gemaakt met allerlei lekkere snack planten.

Mijn bak is gekeerd! Stond eigenlijk voor vorig jaar op het lijstje maar waren net te laat. Jeeeej! De winter doorrijden thuis!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 20:43

Lynn_Nikita schreef:
Toch fijn hoe ze het proberen

Ik ben aan kijken voor een quad, die ik nu heb heeft geen trekhaak en wat mankementen waar amper onderdelen voor te krijgen zijn.
Budget is bij voorkeur 3500, de echte max 5000.
Dan heb je zonder kenteken, met T kenteken en de normale wegquad. Die kan ik dus ook gebruiken om mee naar werk te gaan, maar ja, hoevaak doe ik dat ( 10 min, werk bij motorzaak dus daar kijken ze niet raar op als ik zo aankom)
Kun je T laten omkeuren naar weg kenteken ( L7E ?) Daar kom ik niet wijs uit namelijk en ik ik kom redelijk wat Grizzlys tegen met T plaat, maar ook enkele met de autoplaat.
Ik gebruik hem alleen om mee te slepen en misschien straks ook om hooinetten meer rond te brengen op de track en evt een karretje voor mest dan kan 1 van de kinderen rijden en ik erop gooien.

Iemand tips wat absoluut wel of niet?
300cc, zal dat te licht zijn om wat zwaarder te slepen?

Ik heb een hele fijne Yamaha quad. Overgenomen voor €2000. 300cc en ik gebruik hem ook voornamelijk om te slepen. Dit doet ie prima, ook de wat mullere stukken.

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 20:56

Wat een stoer ding! En een schappelijk bedrag ook zeg.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 23:01

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 06:44

En dezelfde sleep dus dat is fijn om tr vergelijken. Bedankt Matheno
Voor.die prijs kom ik ze alleen helaas nergens tegen maar ik blijf rondkijken

Audesta fijn dat die gekeerd is. Hopelijk blijft alles nu droog en heb je er veel plezier van

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 07:14

Wij hebben een king quad en dat ding loopt altijd!
En nog een Yamaha even uit mijn hoofd maar dat is meer een projectje.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:05

Dit is een Yamaha bear tracker en heb hem gevonden via Facebook marketplace. Vooral het formaat vind ik fijn. Ik had eerst een grizzly, maar die vond ik persoonlijk een beetje eng om te rijden. Formaat was net iets te lomp voor mij. Deze is mooi compact en ik heb het gevoel dat ik veel controle heb erop.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:43

Handzame quad, handig!

Wat leuk Belker, die Johny is zooo grappig. En kijk m eens springen, zo cool.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 06:03

Johny <3
Mooie quad hierboven! Kan je daarmee ook de diepte verstellen met slepen?

Vraagje, zijn er hier mensen met ervaring bij van Hooff met trailer onderhoud/ bodem vernieuwen?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 06:28

Hier goede ervaring met Van Hooff, eerlijk en kundig. Doen niet meer dan nodig is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:02

MarjanB schreef:
Johny <3
Mooie quad hierboven! Kan je daarmee ook de diepte verstellen met slepen?

Vraagje, zijn er hier mensen met ervaring bij van Hooff met trailer onderhoud/ bodem vernieuwen?

Nee gewoon een trekhaak erop, maar ik kan op de sleep wel handmatig de pennen iets hoger of lager zetten. Heb je een beetje harde bodem dan haalt dat natuurlijk niet veel uit.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:09

*komt weer even onder de meeleessteen vandaan*

Gaaf ding zeg!

Ik sta voor het dilemma dat alles op is en ik nieuw spul moet bestellen, nu heb ik een mooie partij voordroog kunnen bestellen maar zoek ik nog een onverpakt hooi, ga ik bij mijn standaard leverancier en kies ik daar uit een van zijn partijen of laat ik het direct vanaf het land in DE of FR komen? (Je zou toch zeggen dat dit goedkoper kan als je zelf een persoon daar weet of kent..)..maar ook dit moet ik via een tussenpersoon doen.

Ook is vlas enorm gedaald in prijs.. ga ik van de krul over op het vlas of niet .

Als ik goed uitreken scheelt het me net een volle vracht op jaarbasis €350 en ik vind krullen wel een stuk fijner. Is dat het waard? Lijkt mij van niet toch.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:20

Aatrox schreef:
*komt weer even onder de meeleessteen vandaan*

Gaaf ding zeg!

Ik sta voor het dilemma dat alles op is en ik nieuw spul moet bestellen, nu heb ik een mooie partij voordroog kunnen bestellen maar zoek ik nog een onverpakt hooi, ga ik bij mijn standaard leverancier en kies ik daar uit een van zijn partijen of laat ik het direct vanaf het land in DE of FR komen? (Je zou toch zeggen dat dit goedkoper kan als je zelf een persoon daar weet of kent..)..maar ook dit moet ik via een tussenpersoon doen.

Ook is vlas enorm gedaald in prijs.. ga ik van de krul over op het vlas of niet .

Als ik goed uitreken scheelt het me net een volle vracht op jaarbasis €350 en ik vind krullen wel een stuk fijner. Is dat het waard? Lijkt mij van niet toch.

Ik snap de vraag niet helemaal?
350€ is an sich veel geld maar soms zijn lange termijnsrelaties mbt leveringen ook veel waard in tijden van hoge prijzen. Ik denk persoonlijk dat het erg moeilijk is om contacten te krijgen in die landen zonder tussenpersoon en stel de kwaliteit is toch niet goed, ga jij dan klagen in het Frans? Laat staan balen omwisselen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:43

Het goedkoopste hooi is uit Nederland direct van het land je eigen schuur in.
Minste transportkosten en je betaald ook geen opslag kosten.

Of je liever vlas of krullen wilt is persoonlijk.
Ik heb ondertussen door de jaren heen van alles in de stal gehad maar blijf juist terug komen op vlas.
Die gaan we direct een volle trailer halen en dat 2 weken terug gedaan.
Als hij de komende tijd nog meer zakt hebben we pech, op en neer rijden met een halve trailer is duurder aan benzine.
Zo maakt denk ik toch iedereen zijn eigen overwegingen :)

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:07

Ik vraag ook over vlas versus krullen, niet het hooi.

Deze haal ik gewoon uit NL weg.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:11

Ik heb liever vlas dan houtkrullen, dus voor mij zou de keuze makkelijk zijn.

Wij hebben ze op gehakseld stro, maar ik ben altijd tevreden geweest over vlas.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:19

Ik vind vlas zoveel minder volume en vering geven dan krullen.. als ik hier de vlasstallen zie versus mijn krulstallen zou ik toch liever voor krul gaan.

Even uitgerekend van 3 pakken per paard per week a €4 de baal ex.

3*4*52/12*7
Vs
3*7.5*52/12*7

En aanhoudende dat ik 3 balen per week gebruik bij beide.

Ook moet vlas per volle lading besteld en kan ik de krullen per pallet..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:23

3 balen per week per paard?
Dat is imo veel.

Hier gebruik ik 1 baal per week gemiddeld.

Met heel slecht weer staan ze wat meer binnen en is het soms 1,5 baal.
Maar nu ook regelmatig maar een halve.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:34

Ik heb stro dus kan niet zeggen wat mijn voorkeur heeft

Kun je beide goed afvoeren? Geen muizen in de vlas?