Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:57

Het zou mooi zijn, mochten we gezonde kinderen krijgen, dat ze later de boel hier zouden willen overnemen. Het is nu nog niet zo veel, maar het is wel de bedoeling dat er ooit een wat groter en rendabel bedrijf draait.

Gaat dat het niet worden dan zal het wel een keer verkocht worden en zullen we voor de hobby nog wat makkelijke beesten hebben die tegen m'n 70e niet zo zwaar werk vragen :P

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:59

palousa_boy schreef:
Het zou mooi zijn, mochten we gezonde kinderen krijgen, dat ze later de boel hier zouden willen overnemen. Het is nu nog niet zo veel, maar het is wel de bedoeling dat er ooit een wat groter en rendabel bedrijf draait.

Gaat dat het niet worden dan zal het wel een keer verkocht worden en zullen we voor de hobby nog wat makkelijke beesten hebben die tegen m'n 70e niet zo zwaar werk vragen :P

Wij zijn tegen die tijd dat stel dat met 80 nog buitenritjes maken met onze makke paarden :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:01

Dat ze ons nakijken met de gedachte: >;) raaaaaaare Hollanders _O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:36

Ik heb nog 25 jaar de tijd, dus tegen die tijd zijn mijn paarden ook wel wat gezapiger geworden, hoop ik. :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:54

Fabster schreef:
Ik heb nog 25 jaar de tijd, dus tegen die tijd zijn mijn paarden ook wel wat gezapiger geworden, hoop ik. :D

Dat hoopte ik van mijn vorige paard ook, als die eenmaal wat ouder wordt is die ook wel wat rustiger/meegaander/braaf. Nou niets is minder waar, bleef dezelfde spirit houden als met 4 toen ze bij ons kwam. Waren maar weinig mensen die er op durfde.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:02

Maar even geprobeerd om bij te lezen vanaf vrijdag. Weinig online geweest na mijn ongelukkige val in het bos tijdens een wandeling met de honden. Wordt nog even weinig doen en helaas afhankelijk zijn van mijn man. Knie die al kapot is van een eerder ongeluk is nu gekneusd en een bilspier verrekt. Erg vervelend op het moment. Sta aan de zijlijn aanwijzingen te geven aan mijn man die zijn best doet om de paarden te verzorgen en al mijn goed bedoelde tips ziet als commentaar op zijn best doen. Ach de stallen zijn gedaan ze hebben eten en drinken en verder gebeurt er even niets. Mijn zwager doet het huishouden op zijn manier en ik ben voor nu even blij dat ik zo geholpen ben.
Las dat er meer partners/mannen niets met paarden hadden maar toch mee willen helpen. Lief van ze!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:06

Zie ik opeens wat bekends voorbij komen op mijn FB tijdlijn! Even iets naar beneden scrollen en dan zie je alle shetjes op vloerbedekking! :D

https://www.facebook.com/Hoefslag/

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:28

meggiemeg schreef:
Fabster schreef:

Dat hoopte ik van mijn vorige paard ook, als die eenmaal wat ouder wordt is die ook wel wat rustiger/meegaander/braaf. Nou niets is minder waar, bleef dezelfde spirit houden als met 4 toen ze bij ons kwam. Waren maar weinig mensen die er op durfde.

Spreek jij me ff moed in! _O-

1 van mijn paarden is er ook zo 1. Ik doe het rustig aan en zorg dat ik heel blijf, maar heel wat mensen verklaren me voor gek dat ik hem hou. Maar zijn moeder is met 16 ook rustiger geworden. Ik heb dan nog 10 jaar. Ik hou goede hoop. :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:30

meggiemeg schreef:
Maar even geprobeerd om bij te lezen vanaf vrijdag. Weinig online geweest na mijn ongelukkige val in het bos tijdens een wandeling met de honden. Wordt nog even weinig doen en helaas afhankelijk zijn van mijn man. Knie die al kapot is van een eerder ongeluk is nu gekneusd en een bilspier verrekt. Erg vervelend op het moment. Sta aan de zijlijn aanwijzingen te geven aan mijn man die zijn best doet om de paarden te verzorgen en al mijn goed bedoelde tips ziet als commentaar op zijn best doen. Ach de stallen zijn gedaan ze hebben eten en drinken en verder gebeurt er even niets. Mijn zwager doet het huishouden op zijn manier en ik ben voor nu even blij dat ik zo geholpen ben.
Las dat er meer partners/mannen niets met paarden hadden maar toch mee willen helpen. Lief van ze!

Oef! Sterkte! Niet fijn!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:33

meggiemeg schreef:

Mijn eigen fout is dat ik erg weinig uit handen kan geven en niemand het naar mijn idee goed genoeg doet.
Mijn man is ooit reuze kwaad geweest toen ik net uit het ziekenhuis met been tot mijn dijbeen in het gips ,met een rolstoel naar stal gerold ben en met een stok onder mijn ene arm een stal heb gemest.Kruiwagen heb ik toen wel door een stalgenoot laten legen :o
Ik ben een dikke 50+ Dus ik kan nog paardrijden ik heb alleen de leeftijd dat ik al dat gebok en gesteiger niks meer vind.En ik wil een paard houden tot hij dood gaat,tot nu toe is dat gelukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:56

Het alleenstaand zijn met paarden aan huis, is anders echt niet grappig... Ik ben dan nu ook maar wat blij , dat bij echt nood aan de man (ziekenhuis, want anders doe ik toch alles heel eigenwijs zelf) ik nu een beroep zou kunnen doen op meerdere mensen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:29

Ja dat vind ik dus ook. Had de hobby al. Betaal alles zelf.
1,5 jaar geleden het aantal zelfs gehalveerd.
Heb het gewoon nodig, is mijn leven en mijn passie.

Altijd mooi als kinderen het over willen nemen.

Ben eerst ook alleenstaand geweest met paarden aan huis.
Was een hele gelukkige tijd. Wel druk, maar gelukkig.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:50

Op een bepaald moment heb je het gehad met springende en tollende paarden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:03

Yep, maar ik heb m nog wel, dus ga er gewoon mee aan de slag. 20 jaar geleden gad ik dat mss wat sneller doorgezet. Nu doe ik het heel rustig aan. Ik hoef mijn nek niet te breken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:24

Ik werk tegenwoordig eerst meer aan de hand. Als dat goed gaat, dan pas erop.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:26

Ik ook hoor! Alles op zijn tijd. Hij wordt van de zomer 6. Ik zit er wel op en als hij een goeie bui heeft, gaat dat ook echt super. Maar soms ook niet.... :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:29

Haha...beter voorzichtig en kalm aan, dan je nek breken.

Veiligheid en welzijn staat hier altijd voorop. Wensen mogen, mits ze matchen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:31

Ach mijn Bonte was 9 voor ze werd ingereden; 4e x zadel er op en een buitenritje gedaan :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:36

Fabster....ook niet overdrijven met mijn mannetje. Wij hebben ook wel eens ons ding, maar het gaat al 28 jaar goed. ;-) soms als je dingen wilt moet je het even laten rusten. Meestal komt het hier dan wel goed. En ik begrijp het helemaal met het geld. Toen hier de kinderen kwamen ben ik ook gestopt. Ik had het niet gedacht maar kreeg echt moeie met geld uit geven. Had was niet echt van mij. Ik heb in 2008 mijn hobby in een bedrijf omgevormd. Ik doe dit deeltijd. Want 2 kinderen zitten nog op de basisschool. Ik van daar alles op. Mijn man heeft ook een eigen bedrijf. En als iemand vraagt of het met mijn bedrijf goed gaat. Zeg ik altijd. Mijn paarden kunnen er van leven. ;-) alles rond mijn paarden betaal ik zelf en ook mijn eigen dingen. Als er overblijfselen spring ik bij of gaan we er wat leuks van doen. Dat vind ik een stuk fijner. Hoef ik niet bij alles te denken.... Kan het wel. Ik ben 43 Rosie is denk ik de laatste qua jong paard. Als ze 30 wordt ben ik dus 73. ;-). Maar goed ik heb me zelf beloofd goed fit te blijven haha. Mijn moeder was met 45 al niet meer echt fitaal.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:37

Zo is t. Krijg regelmatig commentaar, want bijna 6 en dan nog niet voluit erop. Ach ja. Ik heb er liever 1 die straks wel relaxt is (ok, met uitspattingen dan :D ), dan 1 die steeds met zijn mond open het getrek aan de teugels probeert te ontwijken. Want dat is mijn wens: ik wil hem niet strak en scherp rijden. Ik ben zelfs eerst een tijd zonder hoofdstel en met barebackpad bezig geweest. Dat was best spannend, want tja, als ie dán gaat..... Maar dat deed hij niet. Met als gevong dat hij nu keurig op mijn zit terug komt. De teugels gebruik ik alleen voor hele lichte hulpen om hem te ondersteunen in zijn balans. En dat gaat al best aardig (al zeg ik het zelf := ). Zijgangen in stap beginnen al ergens op te lijken. Draf is alleen nog wennen aan mijn beweging voor hem. Daar is hij heel gevoelig op. Maar dat gaat ook al best leuk. Galop denk ik nog niet aan, met mij er op... ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:42

Ik had in het begin ook weinig stuur en rem hoor, maar dat komt vanzelf.
Gevoelig is die van mij gelukkig niet, wel eigenwijs. Dus die loopt regelmatig nog tegen het bit aan. Bitloos heb ik 1x geprobeerd, maar madam 'vertaalde' dat als een leuke manier om de hele weg te gaan lopen snacken...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:42

kvulden schreef:
Fabster....ook niet overdrijven met mijn mannetje. Wij hebben ook wel eens ons ding, maar het gaat al 28 jaar goed. ;-) l.

Iedereen heeft wel eens wat. Hoort erbij. Van welke hobby heb je een bedrijf gemaakt (maw, wat voor bedrijf heb je)?

Ik word over 2 wkn 44, dus in dezelfde categorie. Mijn dochter zit nu in groep 8.
Mijn jongste paard wordt dus 6. Dus moet lukken met mijn planning. :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:47

DubbelDun schreef:
Ik had in het begin ook weinig stuur en rem hoor, maar dat komt vanzelf.
Gevoelig is die van mij gelukkig niet, wel eigenwijs. Dus die loopt regelmatig nog tegen het bit aan. Bitloos heb ik 1x geprobeerd, maar madam 'vertaalde' dat als een leuke manier om de hele weg te gaan lopen snacken...

Ik rij wel alles bitloos. Niet persé uit principe, maar mijn oude fjord kreeg ik zonder rem en stuur (maar wel mét bit). Die had echt geen gevoel meer in zijn mond. Dus eerst maar het bit eruit gehaald en dat ging beter. De 2de fjord liep ook aardig door het bit heen, dus daarvee ook uit gehaald. Dat ging echt beter. Maar ik rij wel op een hack. Dus bij nood aan de man heb je daar echt wel iets mee te zeggen. Ik rij dus ook niet op een draadje. Maar met die hack ging het gewoon beter. Dan hoef ik bijna niet aan de teugels te zitten. En nu ven ik daar zo aan gewend, dat ik mijn jonkies daar ook mee rij (samen met kaptoom, trouwens). Ik vind een bit nu heel gek voelen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:49

Hmmmm mijn paard is 13 dit jaar dus als die nog 10 tot 15 jaar mee kan.....tegen die tijd heb ik vast wel een ander leuk ding gevonden. Ik ben 'pas' 33 dus moet nog wel een paar jaar vooruit :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:52

Ik zou ook best wel bitloos willen, maar ze is te 'onberekenbaar' en met 2 drukke 80 km wegen voor ik op de hei ben heb ik echt wel een 'stop' nodig. ik vraag niet veel, maar daar is ho echt wel ho :)
Mijn oudje reed ik altijd bitloos, die raakte volledig in paniek als je daar een bit in deed.