Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:11

WendyBZ schreef:
carola schreef:
Inderdaad Wendy, dát!

-O- ;( Het werd destijds afgedaan als aanstellerij, moest niet zo zeuren. Kon niet komen door de wei, ze zal wel ergens tegen het draad gezeten hebben. Het deed haar inderdaad zeer, het was met een week of drie weer weg, na veel smeren.

Komend weekend gaan we de wei weer een beetje zomerklaar maken. Aan de achterkant loopt een sloot, tegen een bomenrij aan. Dat is compleet overgroeid met bramenstruiken, dus ik ga mijn spierballen weer even trainen met de heggeschaar :') weet niet of de bosmaaier dat trekt.

Je hebt messen die je op je bosmaaier kan zetten ipv het kopje met touwtje (die breekt om de 2 tellen) daar gaat het wel mee en scheelt een hoop geknip. Het is ook meteen in kleine stukjes gehakseld als je het goed doet en hoef je niks op te ruimen.
Je machine moet er wel sterk genoeg voor zijn.

Je moet alleen uitkijken voor draad dat misschien verstopt zit tussen de bramen, hier gaat hij of doorheen (en is het draad stuk) of hij pakt een stukje en draaid zich er in vast.

Achterom

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:14

Idd, met een met op de bosmaaier kom je al een heel eind, zo ben ik in het najaar ook de bramen te lijf gegaan :j Niet te geloven, die bramen hadden complete bomen en een heel stuk van de omheining over genomen :')
Bril en handschoen zijn dan ook geen overbodige luxe.
Tip die ik kreeg van mijn moeder: als ze uitlopen, spuiten met roundup. Heel gericht, alleen op de plant/bladeren zelf.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:16

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:22

Je kunt ook een 3-tands mes of zaagblad nemen hoor, werkt net zo goed maar ook daarvoor geldt dat ze snel bot worden van zooi als bramen. Zeker als er al wat vocht in de planten zit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:31

Ik ben vorig jaar 2 dagen bezig geweest met een bramen haag (waar nog een hekje in het midden stond) van 2 tot 2,5 meter breed en even hoog en een meter of 40 lang. Wat een tuig was dat, maar nu het weg is is het heerlijk.
Afbeelding

Ik ga er nu gewoon een paar keer per jaar met de maaier overheen en is nog geen kwartiertje werk.

Gif doe ik daar liever niet want er loopt ook water waar de paarden van drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:43

Wendy schreef:
Idd, met een met op de bosmaaier kom je al een heel eind, zo ben ik in het najaar ook de bramen te lijf gegaan :j Niet te geloven, die bramen hadden complete bomen en een heel stuk van de omheining over genomen :')
Bril en handschoen zijn dan ook geen overbodige luxe.
Tip die ik kreeg van mijn moeder: als ze uitlopen, spuiten met roundup. Heel gericht, alleen op de plant/bladeren zelf.

Ik kreeg te horen dat bramen ongeveer 3 meter groeien in een jaar! Het advies van de loonwerker was met een speciaal spul te spuiten, een soort mix, weet alleen nog niet welke. Het is een spul waardoor ze doodgroeien |( . Roundup schijnt niet voldoende te zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:53

Ik had jullie allemaal met plezier mijn Rakker langs gestuurd, helaas is hij al een aantal jaar overleden maar hij was gek op bramenstruiken :j
Achter onze oude wei stond een haag van zeker 3m hoog en net zo breed over een lengte van 40 meter.
Na 2 jaar stond er niks meer, helemaal kaal gevreten, dikke doorns maakte hem niks uit :9

Toen we hier kwamen wonen stonden er ook overal bramenstruiken , ook dwars door het hekwerk heen.
Buurvrouw vertelde ons dat ze hun hele leven al vochten tegen dat spul.
Jaar later was er geen braam meer te vinden op ons erf.

Op de 1 of andere manier was hij gek op de zure en bittere smaak er van.
Krachtvoer is jaren een ramp geweest want alles wat gezoet was, vrat hij niet .

Brandnetels is ook zo iets.
Het viel me op dat de paarden aan het kappen waren in de wei en op rare slierten liepen te kauwen dus ik er gauw heen.
Bleken brandnetel-wortels te zijn, die waren nu blijkbaar jammie.
Nu was mijn hangbuikzwijntje daar ook gek op, die groef ze op en at ze dan op maar die is helaas dit voorjaar overleden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:56

Het nadeel als particulier is dat je nog maar zeer beperkt bent in wat je mag kopen aan gif. En dan is het nog maar afwachten of er genoeg van de werkzame stof in zit.

Gewoon kortwieken die bende.

De mix van de loonwerker zal wel iets van mcpp en mcpa zijn

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:04

Wij bemesten juist best flink met rundveedrijfmest. Maar ik ben dan ook niet zo bang voor een vette wei ondanks dat ik 1 knol heb met dikkie dik neigingen. Het gras kan beter goed kunnen groeien, dan zit er ook niet zo veel suiker in.
Het perceel aan huis krijgt (helaas) alleen kunstmest en paardenmest.

Kalk strooien moeten wij eigenlijk ook nog maar wachten even de analyse af.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:05

Ik probeer zo veel mogelijk dieren aan te schaffen die de ellende oplossen.
Zo heb ik jaren nandoes gehad omdat die juist brandnetelblad eten, werkte erg goed.
Nu heb ik kalkoenen lopen in het bos want die eten eikels en kunnen ook tegen de groene, zo voorkom ik het overeten van eikels door de paarden.
Hangbuikzwijntje was ook gek op de eikels en mocht zogauw de bruine vielen in het bos om zo ook een deel op te eten.
Verder eten de kalkoenen ook veel vliegenlarven en slakjes, mochten die er zitten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:11

Hmmm, wij willen ook nog varkens. Die komen niet bij de paarden te lopen, maar de eikels aan hen voeren is wel een idee!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:13

Ik heb ooit 2 liter flessen MCPA/Dicamba gekocht. Super spul. Heb het nu niet meer nodig, want geen wei meer. Misschien maar eens op MP zetten :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:25

Hmmmm...misschien moeten wij eens babbelen DD ;)

Ik las iets over mieren...ik heb ze ook in huis gehad,even goed kijken hoe ze lopen en dan op "hun route" wat mierenpoeder gooien.
Achter op het land staat hier ook braam,ga ik ook maar eens snoeien denk ik.Is niet zoveel maar wel dik dus zal takkenschaar worden en dan door de hakselaar.

Zo...net lekker kalk gestrooid,is goed vochtig 's morgens dus kan dat vast oplossen,des te eerder kan de mest erop.Jeemig,zag toch een zooi muizen gangen lopen.Denk dat ik daar maar eens de slang op ga zetten >;) kan mooi de pomp proefdraaien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:33

@tinky: PB maar bij interesse :)
En qua muizen... zit er vanuit Friesland niet een plaag aan te komen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:37

Er is volgens mij al een plaag in Friesland!?

Ik heb zojuist een prijs gevraagd aan "mijn" loonwerker voor 1.4 hectare kalkcyanamide strooien, eind maart.

Ja die stomme mieren..... Ik kan alleen nergens vinden waar ze vandaan komen. En ze lijken ook nog allemaal een apart leven te leiden. Geen een die dezelfde kant oploopt :?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:42

Mieren....pfff twee jaar achter elkaar een plaag in de keuken gehad. Ze waren in een kiertje onder het kozijn gekropen en een nest gemaakt in de spouwmuur. Vensterbank los moeten slopen om ze te bestrijden. Alle 'slappe' maatregelen hielpen hier niet, we moesten echt het nest opzoeken en uitmoorden,
miezelke schreef:
Weet er iemand een heel sterk merk van breed bruin (40 mm) lint ZONDER zo'n lelijke rode rand aan?

Ik had deze van Topline: http://www.schrikdraadwinkel.nl/lint/47 ... bruin.html maar ben niet zo heel tevreden over de kwaliteit ervan. Na 2 jaar zijn her en der de ijzerdraadjes volledig gebroken, zodat de stroom niet meer doorgaat, en ook gaat de bruine kleur af.

Ik wil effen bruin omdat dat het mooiste opgaat in de omgeving. Of zie je zo 'n rode rand niet?

Ik heb bruin lint (40mm) aangeschaft bij http://www.weidezaun.info
Heb het hier inmiddels bijna vier jaar zitten en hoef nog niks te vervangen. Stroom geleid nog goed en kleur is ook nog steeds mooi bruin. Ik heb de overige spullen ook daar vandaan en alles bevalt me verrekte goed! Veel fijner dan het spul wat je hier in NL koopt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:44

DubbelDun schreef:
@tinky: PB maar bij interesse :)
En qua muizen... zit er vanuit Friesland niet een plaag aan te komen ??

:+ Ik zit exact op het kruispunt van Overijssel/Drenthe/Friesland

Ik stuur je even pb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:48

Zwerte schreef:
Mieren....pfff twee jaar achter elkaar een plaag in de keuken gehad. Ze waren in een kiertje onder het kozijn gekropen en een nest gemaakt in de spouwmuur. Vensterbank los moeten slopen om ze te bestrijden. Alle 'slappe' maatregelen hielpen hier niet, we moesten echt het nest opzoeken en uitmoorden,

Oh bah! Ik ben bang dat er bij ons ook zoiets aan de hand is.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:20

@tinky: PB terug gedaan:)

Weidezaun kan ik aanraden. Goed spul, niet duur en snelle verzending.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:27

Pff vanmiddag begonnen met slepen van de wei maar na 200m stond de auto vast in de modder (was iets te ver gereden).
Zit gelukkig een lier op de auto dus dacht dat ik hem er wel uit kon trekken maar nu is de accu leeg -O-
Vanavond nog maar een poging wagen om hem er uit te krijgen na het opladen van de accu.

Mieren hebben we zelf nog geen last van gehad, wel een wespennest in de muur met een ingang buiten en een ingang in de schoorsteen waar ze via de keuken naartoe gingen. Die heb ik op een avond wel doodgespoten met zo'n spuitbus. Daarna het gat dichtgemaakt met kranten dus hoop dat ze dit jaar wegblijven.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:57

Oepsie palousa...vast in de modder niet handig.

Wei bemesten de geen verstand van. Word voor me gedaan hihi.
Boer heeft net compleet nieuw draad om de wei gemaakt. Zat oranje draad om die al zo oud was dat het nog weinig geleidde..
Nu weer prik voor de shet :)

Wat zouden jullie doen. Normaal doe ik strook begrazing. De wei is ong 30 bij 70 mr lang en dan deel ik hem Door midden in de lengte. Begin altijd vooraan met de strook, vooraan staat een bomenrij dus schuil. Nadeel hier van is dat het gras aan het eind van de wei zo uitgebloeid is dat ze dat niet meer vreten en plat lopen. Dus dat gras verstikt daar elk jaar weer.

Strook vind ik fijn vanwege gewicht beheersing. Voorheen 24/7 op de wei met 2x daags strook. Nu deze zomer gaan ze van 8-18 op de wei en nacht paddock.

Ik denk er aan om de wei nu in 4 te delen. Dus 4 weiden van 15-35. Zonder strook. Zou dat te doen zijn met een shet en fjord of zal dat toe much zijn? Met 4 weitjes is het natuurlijk zo dat gras altijd 3 weken groeit voor er weer een paard op staat.

En hebben jullie hier nog een tip voor? [VS] spier oppepper

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:27

Al eens bij magnesium gekeken?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:36

Karev...kun je niet een deel maaien? Doe ik ook...je kunt met zeis doen,bosmaaier of maaier.Ik voer zo rond de 6 weken per jaar gras ipv hooi :)

Als gemaaid is dan wordt niet meer zo hooi en kun je gewoon lekker stroken :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:47

@karev: mag je geen PP maken ?? Dan hou je vooraan bij de bomen het schuilstuk en de paden gewoon kaal en maak je in het midden diverse kleine weitjes voor een paar uur per dag.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:18

Nee pp mag niet. Maaien, en dan hooien? Zou kunnen idd.

Ik denk zelf als ik het in 4 stukken doe, het beter is voor het gras. Het word niet compleet kaal gevreten, en verstikt niet. Kan natuurlijk altijd een graaskorf gaan gebruiken. De dagen dat ik werk staan ze van 7.30-19 in de wei. Dat zijn 3 dagen. De rest vd dagen kan minder lang. Ga het denk ik gewoon proberen.

uitgebloeid gras is natuurlijk het beste maar ze vreten het niet hihi. .vertrappen vind ik ook zonde. En de wei is al niet zo best meer. Veel onkruid en boterbloem. Met strook eten ze de boterbloem gewoon op. In een kleine maar hele wei zullen ze slechtere dingen vermijden.

Mg krijgt ze al bij idd. Nu 2 weken