Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 18:55

Nikass schreef:
Was het maar zo simpel... paarden laten zo min mogelijk zien, en wij mensen (jij niet persoonlijk) hebben sowieso meestal oogkleppen op. Niet elk paard gaat extreem of vreemd gedrag vertonen of stort in elkaar. Maar als jouw paard wel het hele jaar door hele dagen (of meer en in goede omstandigheden) buiten zou komen zou je het verschil wel degelijk gaan merken.
"maar vier maanden" auwwww -O-
Het loopt niet los wat betreft de doorbloeding. :n Je paard krijgt een keer een blessure of een aandoening en dan denk jij (weer niet persoonlijk) dat dat afgelopen week ontstaan is en dan blijkt dus dat dat al maanden, jaren bestaat en een gevolg is van te weinig beweging, maar het uit zich pas als het echt niet meer anders kan. En dan nog de vele aandoeningen die helemaal niet worden opgemerkt...
Zo'n 80 tot 90% van de paarden in Nederland loopt met rugproblemen bijvoorbeeld. Denk jij dat wij leken dat aan al die paarden zien? Het overgrote deel wordt gewoon gereden en niet behandeld omdat de omgeving er niets van merkt.

Daar ben ik het echt niet mee eens. Een paard laat HEEL goed zien hoe het zich voelt en of het ergens last van heeft. Het is aan de eigenaar om zn paard zo goed te leren kennen, dit te herkennen.
In de maanden dat mijn paard WEL buiten staat, merk ik totaal geen enkel verschil in zn manier van doen en bewegen (en ja, ik spreek alleen voor mn eigen paard want ik zie geneog paarden die niet aarden op stal). De paarden met problemen zijn in mijn ogen de paarden die er alleen ff uitgehaald worden om snel op en neer het pad te lopen en dan gauw weer terug de stal in, omdat de eigenaren geen zin hebben om een paar uur in de kou te gaan zitten bij hun paard in de paddock. Ik ben wel zo'n "gek" Ik bestuurdeer mijn paard elke dag 1,5 uur in de paddock, terwijl hij met andere paarden speelt. Ik zit daar met mn bontmuts en met een fleechegevoerde regendeken om me heen. Na wat vrije tijd in de paddock, gaan mn paard en ik met Parelli aan de gang. Daarna terug naar stal, poetsen en dan gaan we rijden (meestal buitenrit plus minus 10 km). Dus nee, ik denk niet dat er wat mis is met de doorbloeding van mijn paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:52

Tja weet je Brendaaaa, je wilt het duidelijk niet aannemen. Ik kan je wel vertellen dat ik het niet verzonnen heb ofzo...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:02

Brendaaaa je klinkt als een eigenaar die hartstikke veel moeite doet voor haar paard, er is ook echt niemand hier die stalpaardeigenaren beschuldigt van gemakzucht. Super dat je zoveel tijd doorbrengt met je paard en zo je best doet voor haar. Maar het gemak waarmee je wetenschappelijke feiten van tafel veegt doet me wel een beetje aan een struisvogeltactiek denken. Plus: dat jij niet per se iets merkt aan je paard van het binnenstaan, wil niet zeggen dat het niet veel beter en gezonder zou zijn voor je paard om wél buiten te komen (langer dan 1.5 uur per dag). Ja, en dan kun je denken van 'niemand is perfect en ik verdiep me iig in verantwoord trainen' en daarmee het buiten staan van tafel vegen, maar als je Parelli't ben je je vast ook bewust van het wezen paard en hoe sociaal ze zijn en dat het kuddedieren zijn in hart en ziel. Heel Parelli is gebaseerd op de psychische mechanismen van een kudde. Hoe kun je een paard dit willens en wetens ontnemen omdat jíj zo graag een paard wilt? Zeker een Parelliër zou i.m.o. beter moeten weten...

Chezshir77

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:25

heb je me ergens horen zeggen dat altijd buiten niet beter is? ik vind meer buitem altijd beter! alleen ik vind de stelling dat je, als je dit niet.kunt realiseren binnen het redelijke, niet paardwaardig bent gewoon onzin. en daarbij is het ook zeker zo dat het ene paard er beter mee om kan gaan dan het andere paard

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:40

Nou je zegt wat anders Brendaaaa. Je zegt dat het prima gaat met je paard ondanks dat hij beperkt buiten komt en dat jij het wel zou merken als dat niet zo zou zijn. Je trekt ook in twijfel of het beter zou gaan met je paard als hij meer buiten zou komen. Niemand hier heeft het over paardonwaardig, dat haal je er nu zelf bij.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:52

Nikass schreef:
Nou je zegt wat anders Brendaaaa. Je zegt dat het prima gaat met je paard ondanks dat hij beperkt buiten komt en dat jij het wel zou merken als dat niet zo zou zijn. Je trekt ook in twijfel of het beter zou gaan met je paard als hij meer buiten zou komen. Niemand hier heeft het over paardonwaardig, dat haal je er nu zelf bij.

het gaaaaaat ook prima! IK zou het fijner vinden als hij in de winter meer buiten komt maar ik zie die behoefte niet bij hem. Ik zie geen verschil in zn manier van doen en laten als hij in de zomer buiten is. jij lees niet helemaal.goed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:12

Ja hoor ik lees heel goed. .. jij ziet de behoefte niet bij hem en jij denkt wel dat je alles ziet aan je paard...
Ik denk daar anders over

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:21

Wat ik mij dan afvraag. Waarom kan zij de signalen niet goed zien of interpreteren bij haar paard en iemand die zijn of haar paard 24/7 buiten heeft wel. ?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 22:30

Nikass schreef:
Ja hoor ik lees heel goed. .. jij ziet de behoefte niet bij hem en jij denkt wel dat je alles ziet aan je paard...
Ik denk daar anders over

daar mag jij amders over denken hoor maar ik.ken mijn paard nog altijd het beste :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:34

Ook al zie je de behoefte niet, iedereen snapt toch dat het lichamelijk alleen al veel beter is?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 22:45

Kinke schreef:
Ook al zie je de behoefte niet, iedereen snapt toch dat het lichamelijk alleen al veel beter is?

dat klopt, naar volgens mij doen we allemaal ons best het zo goed mogelijk te doen toch? maar ik ga niet mn paard verkopen omdat hij vier maanden per jaar niet op de wei komt. Hij en ik hebben het prima naar ons ziin en daar gaat hetom dacht ik.zo. wat andere mensen ervan vinden is eigenlijk niet belangrijk imo.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:46

[quote="simongek"]Wat ik mij dan afvraag. Waarom kan zij de signalen niet goed zien of interpreteren bij haar paard en iemand die zijn of haar paard 24/7 buiten heeft wel. ?[/quote

Waar hoor je mij die vergelijking maken dan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:49

Brendaaaa WAAR FGS hoor jij VERKOPEN en NIET JE BEST DOEN? Met wie discussieer jij eigenlijk? Want ik heb dit niet horen zeggen. ..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:49

Ik vind dat je geen paard moet kopen als je
op VOORHAND weet dat hij 's winters niet buiten komt, en je dus niet aan de behoefte kan voorzien. Als je noodgedwongen moet verhuizen is het anders.
Je koopt ook geen hond om hem vervolgens behalve met uitlaten in een bench te zetten, wat precies dezelfde situatie is.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:51

Kinke schreef:

Iedereen is het er over eens dat er zoveel mogelijk beweging gegeven moet worden.
Wat nou eigenlijk nooit echt onderzocht, wanneer gaat het echt ten koste van de gezondheid (geestelijk/lichamelijk) van een paard.
Hoe weinig beweging, of hoelang stilstaan zorgt er nu voor dat een paard daadwerkelijk klachten krijgt ?
Dus hoeveel beweging (echt lopen) moet je paard dan dagelijks ?
Dit zal vast per paard verschillen, maar hoe zou je dat nu kunnen meten ?
Eigenlijk zou je dan een paard moeten klonen (zodat ze identiek zijn) en dan in twee verschillende omstandigheden houden en dit 20 jaar lang onderzoeken.
Dat is alleen nog nooit gedaan voor zover ik weet.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:53

Nikass schreef:
Brendaaaa WAAR FGS hoor jij VERKOPEN en NIET JE BEST DOEN? Met wie discussieer jij eigenlijk? Want ik heb dit niet horen zeggen. ..

Volgens mij werd er aan het begin van deze discussie geopperd dat dit soort mensen geen paard waard zijn en deze dieren geen paardwaardig bestaan lijden en beter af zijn bij de slacht of maar verkocht moesten worden.
Later werd eea genuanceerd (of stopten de mensen met die mening met meeschrijven, dat kan ook :D )

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:57

EskeGirl schreef:
op VOORHAND weet dat hij 's winters niet buiten komt, en je dus niet aan de behoefte kan voorzien. Als je noodgedwongen moet verhuizen is het anders.
Je koopt ook geen hond om hem vervolgens behalve met uitlaten in een bench te zetten, wat precies dezelfde situatie is.

Er zijn ook mensen die vinden dat een werkend stel geen kinderen mag krijgen omdat een ander dan de kinderen opvoedt.
Er zijn ook mensen die vinden dat je een kat niet binnen moet houden of juist wel.
Er zijn ook mensen die vinden dat je een hond niet alleen moet houden (roedeldier) en zo lust ik er nog wel een paar........
Als iedereen toch rekening moet houden met de mening van een ander.....
Dan kun/mag je helemaal niets meer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:31

Nens77 schreef:
Volgens mij werd er aan het begin van deze discussie geopperd dat dit soort mensen geen paard waard zijn en deze dieren geen paardwaardig bestaan lijden en beter af zijn bij de slacht of maar verkocht moesten worden.
Later werd eea genuanceerd (of stopten de mensen met die mening met meeschrijven, dat kan ook :D )

Ja paar honderd blzs terug. .. Lekker relevant om dat dan nu weer aan te halen (Brendaaaa)

Een paard heeft 16 tot 20 uur beweging per etmaal nodig volgens mijn dierenarts, veel arm ruwvoer (hooi) en nauwelijks krachtvoer. Zo min mogelijk voedingssupplementen. Dagelijks contact (niet door tralies of over een draadje) met andere paarden - liefst de hele dag de mogelijkheid daartoe.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:40

Je hoeft paarden daarvoor niet te vergelijken. Het ene paard uit zich misschien anders (stalondeugden) dan het andere. Maar daarmee is de behoefte niet verschillend.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:47

Nikass schreef:

Niet alleen met jou Nikass, er zijn nog meer mensen die een reactie hebben geplaatst in dit forum :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:49

Nikass schreef:
Nens77 schreef:

Ja paar honderd blzs terug. .. Lekker relevant om dat dan nu weer aan te halen (Brendaaaa)

Een paard heeft 16 tot 20 uur beweging per etmaal nodig volgens mijn dierenarts, veel arm ruwvoer (hooi) en nauwelijks krachtvoer. Zo min mogelijk voedingssupplementen. Dagelijks contact (niet door tralies of over een draadje) met andere paarden - liefst de hele dag de mogelijkheid daartoe.

Jouw dierenarts.... met een basisstudie.... sorry maar vind je het heel erg dat ik daar niet gelijk alles aan ophang?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:50

Nens77 schreef:
EskeGirl schreef:

Er zijn ook mensen die vinden dat een werkend stel geen kinderen mag krijgen omdat een ander dan de kinderen opvoedt.
Er zijn ook mensen die vinden dat je een kat niet binnen moet houden of juist wel.
Er zijn ook mensen die vinden dat je een hond niet alleen moet houden (roedeldier) en zo lust ik er nog wel een paar........
Als iedereen toch rekening moet houden met de mening van een ander.....
Dan kun/mag je helemaal niets meer.

Precies! Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik ben ook meer geinteresseerd in vergelijkende onderzoeken, waarbij diverse omstandigheden onderzocht worden, niet alleen de extreme uitersten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:53

Tja, ik vind dat je geen dier moet nemen als je niet aan zijn behoefte kan voldoen. Geen hond als je 60 uur per week werkt. Geen vissen zonder ruim aquarium. Geen paard als je niet voor weide/paddockgang kan zorgen.
Of denk ik nu heel raar?

En nee. Ik zeg niet dat ieder paard nu gelijk
verkocht/geslacht moet worden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:53

Je hoeft geen rekening te houden met de mening van een ander, wel met de natuurlijk behoefte van een dier :)
Om die reden heb ik meer dan 1 hond en lopen er ook meer paarden hier en staan die de hele dag buiten in een droog weiland.

Ik heb zelf geen dieren gekocht voordat ik daar aan kon voldoen.
Ik wilde het goed doen of helemaal niet.
Mijn eigen behoefte staat voor mij niet hoger dan dat van mijn dieren.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:02

Je lijkt me een geweldig mens little king :Y)
Weiland met stal lijkt mij het allerbeste zodat het paard kan kiezen.
Maar hoe leuk vind een paard een paddock?
Mijn paardje kan kiezen nu het zo nat is tusen paddock en stal, en staat zeker wel in de regen en wind in haar paddock, maar toch echt veel meer uren in haar weliswaar oude, maar droge en grote stal.
Het allerbelangrijkste is lijkt me naar je eigen paard kijken, en nee ik zal niet alles aan de buitenkant kunnen zien maar mijn haflinger laat me echt wel weten als het haar niet naar de zin is :Y)
Bijna altijd kan het beter, maar is het paard dan ook werkelijk gelukkiger?
Zou ik gelukkiger zijn met een zwembad en tennisbaan en sauna bij mijn huis?
Ik ben voor 100% blij met mijn kleine oude knusse huisje.