Nikass schreef:Was het maar zo simpel... paarden laten zo min mogelijk zien, en wij mensen (jij niet persoonlijk) hebben sowieso meestal oogkleppen op. Niet elk paard gaat extreem of vreemd gedrag vertonen of stort in elkaar. Maar als jouw paard wel het hele jaar door hele dagen (of meer en in goede omstandigheden) buiten zou komen zou je het verschil wel degelijk gaan merken.
"maar vier maanden" auwwww![]()
Het loopt niet los wat betreft de doorbloeding.Je paard krijgt een keer een blessure of een aandoening en dan denk jij (weer niet persoonlijk) dat dat afgelopen week ontstaan is en dan blijkt dus dat dat al maanden, jaren bestaat en een gevolg is van te weinig beweging, maar het uit zich pas als het echt niet meer anders kan. En dan nog de vele aandoeningen die helemaal niet worden opgemerkt...
Zo'n 80 tot 90% van de paarden in Nederland loopt met rugproblemen bijvoorbeeld. Denk jij dat wij leken dat aan al die paarden zien? Het overgrote deel wordt gewoon gereden en niet behandeld omdat de omgeving er niets van merkt.
Daar ben ik het echt niet mee eens. Een paard laat HEEL goed zien hoe het zich voelt en of het ergens last van heeft. Het is aan de eigenaar om zn paard zo goed te leren kennen, dit te herkennen.
In de maanden dat mijn paard WEL buiten staat, merk ik totaal geen enkel verschil in zn manier van doen en bewegen (en ja, ik spreek alleen voor mn eigen paard want ik zie geneog paarden die niet aarden op stal). De paarden met problemen zijn in mijn ogen de paarden die er alleen ff uitgehaald worden om snel op en neer het pad te lopen en dan gauw weer terug de stal in, omdat de eigenaren geen zin hebben om een paar uur in de kou te gaan zitten bij hun paard in de paddock. Ik ben wel zo'n "gek" Ik bestuurdeer mijn paard elke dag 1,5 uur in de paddock, terwijl hij met andere paarden speelt. Ik zit daar met mn bontmuts en met een fleechegevoerde regendeken om me heen. Na wat vrije tijd in de paddock, gaan mn paard en ik met Parelli aan de gang. Daarna terug naar stal, poetsen en dan gaan we rijden (meestal buitenrit plus minus 10 km). Dus nee, ik denk niet dat er wat mis is met de doorbloeding van mijn paard.