[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:34

Het blijft hoe dan ook tijdrovend tenzij je overgaat op voordroog.

Ik doe portie hooi in een bak met water,naast de bak heb ik een hoge wasmand waar ik onderin gaten heb geboord.Wasmand staat op een verhoging...net erin en omvouwen.Natte hooi erin,dichtknopen en ophangen.

Marvel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:53

@tinky; hoe groot zijn jouw netten? Want ik leg een vol net met hooi in speciekuip met water, weken, uitlekken en ophangen. Maar mijn netten zijn 75x75 en voor ochtend en nacht.

Hoe lang week jij je hooi overigens?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:12

Ik heb die grote netten van de AJ...ik week overigens niet,ik spoel alleen maar.Alleen stof en evt schimmelsporen moeten verdwijnen.

Echt weken moet je alleen doen als je suiker/voedingsstoffen wilt verminderen maar dan moet het toch al snel een paar uur badderen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:26

Helaas werkt dat bij mijn paard niet voldoende, dat wordt dus uren geweekt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:30

Dat is dus de reden dat ik het eerst onderdompel in water en daarna pluk voor pluk in het net doe.Zo weet ik zeker dat alles nat is geweest.

Maar is voordroog geen optie?Ben je van al het gezeur af.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:31

Ik maak mijn plakken hooi los in de kruiwagen en spuit dat goed nat met de broes op de hardste stand, dan keer ik het hooi om en dan nog eens natspuiten.
Voor mijn COPD'er is dat voldoende om hoesten te voorkomen.
Mijn netten hangen vast langs de omheining. Dus ik rij met de kruiwagen langs de netten, flapje omhoog, net openhouden met stok of hand en dan het natte hooi er in.
Ik heb er 2 en voer zo 4 a 5x per dag.

Een ander alternatief is een hooistomer het werk laten doen. Is een dure oplossing maar je kunt wel een hele baal ineens stomen en de hele dag door voeren.

Het is een misverstand dat je het stof uit het hooi spoelt met weken, alleen de voedingsstoffen nemen er mee af. Wat je moet doen is het stof laten kleven aan het natte hooi, dan kan het nl niet de longen in dwarrelen onder het eten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:53

De reden dat ik het laat weken is dat de genoemde opties haalbaar zijn als ik het zelf doe, maar ik niet ga vragen van mijn 78-jarige pensioneigenaar.

Bij ons pension staat alles vol met hooi en stro uit eigen land. Er is dus geen ruimte om voordroog op te slaan. Het is volgens mij ook maar kort houdbaar als het geopend is en dan zou ik kleine pakjes moeten inslaan.
Tevens heb ik een paard die snel dik wordt en die ik daarom ook liever niet op voordroog heb.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:03

Magica schreef:
Ik ben op zoek naar de gouden tip. Wij voeren sinds dat we de paarden in eigen beheer hebben vanuit grote hooinetten waarvan we er ongeveer 7/8 ophangen (in de inloop stal en buiten aan de wand). Op zich goed te doen want ik pak een net en leg het in een grote brede emmer, vouw de rand er om heen en vullen maar. Dit gaat best snel. Maar...helaas moeten we sinds vorig jaar het hooi nat maken vanwege ons oudje die anders gaat hoesten. Met als gevolg dat de andere twee natuurlijk ook nat hooi krijgen aangezien ze samen staan.
Dus zelfde procedure maar dan moeten we daarna de hooizakken buiten leggen en nat spuiten met de tuinslang. Erg tijdrovend en zwaar. Nu zijn we op zoek naar een ander alternatief maar geen idee wat het beste is. Heeft iemand een idee misschien?

Is het een optie om op de plek waar je je netten vult een spuitplaats te maken? Dan hoef je niet extra te slepen met de netten. Goede afvoer van het water en een scheidingswand zodat je niet je hooivoorraad natspuit.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:46

Dat kan wel maar het gaat ook niet zo zeer om de afstand van waar de netten worden afgespoten en de plek waar ze worden opgehangen want dat is nagenoeg een 2 meter verderop. Het ging mij erom dat misschien iemand een handiger idee had :-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:59

Je zult helaas vast zitten aan extra werk vrees ik...hooistomer was ook een lowbudget versie van meen ik. Maar ook dit is extra.
Ik voor in het seizoen altijd gras in d hooinetten omdat ze maar een paar uur p/d grazen.Dat scheelt wel enorm veel werk...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:26

Ik dompel de hooinetten onder in een specikuip. Als ze droog zijn is het even duwen, maar eens alles wat nat is, is het een compact pakje.
Soms maak ik ook het hooi eerst nat en dan pas in het net.

Maar het is zwaar en extra werk. Maar ik ontkom er ook niet aan.

Willen nu iets proberen te fabriceren waarmee je het water kan laten langs onder weglopen/opvangen om te hergebruiken.
Een diy homestomer staat ook nog op het lijstje.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 01:06

Magica schreef:
Dat kan wel maar het gaat ook niet zo zeer om de afstand van waar de netten worden afgespoten en de plek waar ze worden opgehangen want dat is nagenoeg een 2 meter verderop. Het ging mij erom dat misschien iemand een handiger idee had :-)

Hm okee. Dan kom je toch uit op voordroog (dat scheelt je namelijk bakken werk), maar dat moet dan wel weer in het dieet passen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 06:16

Kirr...ik gebruik spoelkratten die ik op rechthoekige kuipen zet.Kun je het water prima opvangen en de rest mee spoelen :)
Maar misschien is een rooster of iets dergelijks handiger voor grote gevulde hooinetten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:02

Zou graag een systeem hebben waarbij ik het water eerst een tijdje in de bak met hooi kan laten en dan pas later via een sluis of kraantje kan laten weg lopen.

En dan helemaal ideaal dat de bak ineens een slowfeeder is, dus dat er een net overheen kan. Dan hoef ik niet meer te sleuren met nat hooi.

Maar hoe jij het doet lijkt me idd wel handiger dan wat ik nu doe.
Maar jij weekt het hooi niet toch? Spoelt het alleen maar af...

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:10

NiFallor schreef:
Magica schreef:

Hm okee. Dan kom je toch uit op voordroog (dat scheelt je namelijk bakken werk), maar dat moet dan wel weer in het dieet passen.

Helaas is voordroog voor onze oude merrie niet geschikt. We hebben tot nu toe elke keer grote rondbalen hooi.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:17

Marjo89 schreef:
Ik stop nu regelmatig een 3 x3 net gevuld en die stop ik in 2 x 2 net. Hier doen ze wel echt lang over !

hihi...dat is natuurlijk ook een optie.

hier gaat de 3x3 inmiddels zo leeg

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:34

Kirrr schreef:
Zou graag een systeem hebben waarbij ik het water eerst een tijdje in de bak met hooi kan laten en dan pas later via een sluis of kraantje kan laten weg lopen.

En dan helemaal ideaal dat de bak ineens een slowfeeder is, dus dat er een net overheen kan. Dan hoef ik niet meer te sleuren met nat hooi.

Maar hoe jij het doet lijkt me idd wel handiger dan wat ik nu doe.
Maar jij weekt het hooi niet toch? Spoelt het alleen maar af...

Ik spoel idd alleen maar...

Je kunt natuurlijk ook een 1/2 IBC vat nemen,iets schuin zetten.Zorgen dat er water in de buurt is...
Hooi in de bak...water erover.Kraan ibc-vat open en evt een slang aankoppelen zodat het geen kliederboel word.
Net erover spannen en klaar O:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:19

@Kirr : Net nemen die om een 65L specikuip past. Als je daar gaatjes in boort en die vervolgens in een 90L specikuip zet, ben je klaar.

Er zijn ook slowfeeders waar je in kan weken. ( http://www.eazigrazer.co.uk/ bv), maar zo slow zijn die niet en de kosten zijn ook niet zo grappig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:28

Zo...zelfs als je de prijs "slow"uitspreekt wordt het er niet fijner op :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:33

Ik blijf het een mooi ding vinden... hoe heette de Amerikaanse versie ook weer ??

Overigens kun je natuurlijk in elke ton onderin een afvoerplug zetten :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:37

Gevonden... de Porta Grazer :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:45

:D Amerikaans maar qua prijs niet echt beter :P

Jups...zelf plug onderin fabriceren...of id gewoon half IBC vat...zit het al in :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:50

Ik vind de opening voor het paard zijn hoofd gewoon aan de kleine kant bij al die tonnen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:55

Dat kan natuurlijk ook aan de omvang van de "laadklep"liggen ;) Die van die van mij zijn niet zo groot :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:33

Ik heb ook wel grotere paarden hun hoofd er in zien steken, maar die van mij vond de kuubkist al eng :D