het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:59

@Malenka, dat is een mooi geserveerde maaltijd :D
Balen van je vlas balen, dat hebben wij in de ene baal die in het kippenhok staat, pestbende!

Wij hebben muizen in het kippenhok. Mijn man heeft van die ouderwetse muizenvallen neergezet (die dichtklappen).
Vindt t heel sneu maar ze zijn wel in 1x dood..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:12

Ben je niet bang dat de kippen er op eea manier in vast komen ??

Vlas is idd waardeloos met muizen. Soms zag je door de hele baal gangen lopen; een hamster zou er blij van worden...

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:24

Muizen zijn idd niet fijn (ratten lijkt me helemaal een hel!). Gif zou ik niet aandurfen met het risico voor de kat..

Hier vannacht mijn merrie koliek:( gelukkig knapte ze binnen een uur na colosan weer wat op en was ik ff heel blij met camera in stal zodat ik haar vanuit bed kon checken. Nu staat ze weer te eten of er niks gebeurd is :Y)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:28

Fudge, klinkt niet fijn! Gelukkig nu weer ok!
Muizen en ratten zijn echt zo irritant en bijna niet te bestrijden tegenwoordig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:37

@Fudge: schrikken! gelukkig weer in orde. Nog te achterhalen waarom?? Weersomslag - meer/minder gras ??

Ik haalde gister een grote tegel ergens uit de grond... er onder een gangenstelsel waar je jaloers op kon worden :oo

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:02

DubbelFun schreef:
@Fudge: schrikken! gelukkig weer in orde. Nog te achterhalen waarom?? Weersomslag - meer/minder gras ??

Ik haalde gister een grote tegel ergens uit de grond... er onder een gangenstelsel waar je jaloers op kon worden :oo

Ik weet het niet zeker maar ik was gister even 3 uurtjes weg en had ze een vers strookje gras gegeven. Normaal hebben ze hele dag toegang tot de wei met ook 2x een vers stukje gras. Nu zijn ze in die 3 uur door het draad de volle wei op gegaan. Moet bekennen dat ook dat wel vaker gebeurd :o merrie heeft ook nog een graasmasker op. Toch lag ze in de wei met een opgeblazen buik en kwam er veel gas los. Dus denk toch gaskoliek door het gras.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:27

Het gras is best 'rijk' door de regen van de afgelopen tijd, dus het zou me niets verbazen als het idd door het gras komt.

Er zat trouwens best een aardig laagje water in mijn kruiwagen net toen ik ging uitmesten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 17:41

Ik had ook een slim moment.

Ik heb 2 dichte stallen en 1 grotere open. Wil ik ook graag zo houden maar nu de pony bevangen is en op dieet staat moet ik die apart zetten omdat ik die in de avond rust gun en apart wil voeren.
Ik heb nu een paar dagen de pony en het pensionpaard geruild maar ik merkte aan de pensionner dat ze in de avond toch haar eigen stal miste. Ze lag veel minder en zodra ik de draad open heb rent ze "haar"stal in .
Definitief splitsen wil ik niet dus ik heb nu een weidepoort besteld en wil daarmee de open stal tijdelijk in 2en delen sàvonds. Op het werk had ik deze poorten ook en ze zijn vrij licht in lengte verstelbaar.

Overdag kan de pony op de paddock bij de stallen van de dames met zijn kleine plukjes hooi en in de nacht gaan de dames op hun eigen plek terug en de ruinen beide 1 helft van de open stal. Overdag klap ik dei poort dan weer weg tegen de achterwand

Nu nog wachten op de levering maar als dit werkt hoe ik het in mijn hoofd heb ben ik trots op mijzelf.

Muizen zijn een ramp, ik heb er ook ineens meer last van, zag in mijn ladekast waar ze eigenlijk niet in zouden kunnen ineens keuteltjes en de dag erna een gifblokje erin gedaan en die is aangknaagd en verplaatst

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 17:48

Klinkt als goed plan LN!

Ik heb een bodyprotector :D
Afbeelding

En Hera houd veel zand in dr mest.. dit is denk ik in 1 mestbal. Ze heeft nog steeds dunne mest en dr billen stuk
Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 17:56

Marjan ziet er netjes uit! Hopen dat de zand snel minder is.

LN een slim moment wel een handige oplissing als het werkt.

Koliek is ook oliebol. Altijd spannend.

En veel muizen.... hier ook wel een aantal.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 18:08

Staat je stoer Marjan. Fijn dat je er 1 hebt.

Wat ontzettend vervelend dat er zoveel zand is. Hopelijk wordt het echt snel beter.

Phoe Mirtje was vandaag echt heel stout. in draf aan de longeerlijn ongewenst in de achteruit en dan kont naar binnen draaien en gaan zitten.
En niet 1x, pffff. Uiteindelijk liep ze wel heel braaf, maar aangezien morgen de Zadelmakmaker gaat beginnen met haar, hoop ik wel dat dit een eenmalige actie was :(

Tess liep alweer als een tierelier aan de longeerlijn en staat ook echt te popelen om wat te doen. Als ik met de andere paarden bezig ben, staat ze steeds te hinniken. Ik kruip er morgen dus maar eens op. De hele tijd longeren word ik ook een beetje tureluurs van :D

Mirtje zit trouwens ook aan een zandkuur. De mest is niet mooi. Ze loopt trouwens wel vlotter en ruimer, wellicht toevallig.
Als de mest dinsdag nog niet mooi is, laat ik ook even een paar foto’s maken om te zien of er sprake is van zand.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 18:28

Oh oh :+ stoute puber! Al mest getest? Al zegt t niks maar bij Hera was het voor mij toch duidelijk. Hoe stond ze hiervoor?

Hadden een feest van m’n werk vanavond in Utrecht nou we zijn allebei zo naar de klote _O- we zitten nog op de bank en maar besloten dat te blijven doen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:28

@DF, nee ze staan op plekken waar de kippen niet kunnen komen.

@Fudge, schrikken vd koliek maar gelukkig alles weer goed nu!

@marjan, mooie bodyprotector!
Balen van de mest! Hopelijk knapt het snel op..

@boemel, stoute puber! Hopelijl gedraagt ze zich morgen beter :D

@LN, klinkt als een slimme en praktische oplossing!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 22:07

Oeps Boemwl, stoute puber idd. Hopelijk heb je snel duidelijkheid over eventueel zand in de darmen.
Marjan, dat is behoorlijk, idd doorpakken met psyllium.
Klinkt als goed bedacht LN.

Hier een dagje Efteling gehad en ben nu kapot. Morgen trec training en dan maandag even niks.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:17

Ik maak een hele bijleespost en mijn internet valt weg en daarmee ook de hele post ;(

Ik lees dus ff alleen mee :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:15

@dais: waardeloos |o

Net terug van een lekkere rit. Iets waar ik vroeger een uurtje over deed doe ik nu 1,5 uur over :)
De in/uitgangen waren nog wel flinke plassen/modder helaas en Boon heeft daar zo haar gedachten bij 8-)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:51

Herkenbaar Dais, ook zo vaak gehad. Heel irritant.

Mooi weer voor een bosrit Dubbelfun.

Vandaag was de zadelmakmaker hier voor het eerst en ze heeft er al op gezeten.
Bij het opstappen moet je niet te voorzichtig doen, want dan wordt ze boos, maar als je doorzakt, dan staat ze net zo relaxed

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:47

Doorzakt ?? :) Met een borrel op rijdt het altijd ontspannender :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:44

_O- dronken paard
Mooi dat ze het eigenlijk heel braaf doet!

Hera is bang voor plassen, dus ik heb er maar project plas van gemaakt nu het te modderig is om echt te rijden. T is me echt een dame hoor. Maar goed merk wel dat het helpt in de communicatie en het staken. Ze krijgt meer vertrouwen en doet t uiteindelijk toch.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:23

Je moet er even tijd in steken, maar dan heb je ook wat :)

Het was weer fris vannacht, ik heb er zelf ook een dekentje bij gepakt vannacht.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:37

Dan heeft het echt flink geregend Marjan als gisteren nog project Plas was. Wel mooi als ze er gewoon doorheen gaat. Moet je vaak op een externe locatie rijden?

Ik begon mijn werkdag met een kleine 100 mailtjes, waarbij iedereen natuurlijk roept dat het spoed heeft. Om even wat stress kwijt te raken, kijk ik maar af en toe op Bokt.

Gisteren heb ik Tess voor het eerst sinds een maand gereden. Ze voelde echt fijn en blij. En vanmorgen zag ik haar alweer blij door de wei knetteren, ze doet het gelukkig goed momenteel.

Net is de mestcontainer leeg gehaald. Kan ik er weer even tegenaan. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:43

Fijn dat het weer goed gaat met Tess.
Lege mestcontainer is ook altijd prettig :)
100 mailtjes ;(

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:46

Klinkt goed qua Tess!

Er was weer 25mm gevallen -O- nu wel weer goed opgedroogd en denk in m’n pauze even met de sleep er door :D kan het mooi drogen en morgen weer ff rijden.

Wil de track ook nog vlak maken en gras inzaaien op een groot deel. Nu is het vaak te modderig. Dan voer plekken verplaatsen en wat wit zand bestellen en die plekken ophogen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:48

Dat laatste ben ik (eer)gister ook nog mee bezig geweest. Het wordt na een tijd altijd zo tegen de kanten opgelopen dat ik daarmee de kuilen rond de voerplekken weer opvul.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:53

Ja zit te denken om rondom iets te doen met grind roosters of paddock roosters. Zelfs zitten denken om er 1 met lava steentjes te doen