Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daihyo schreef:Die hondsroos is wel interessant. Maar woekert het niet? Zou mooi zijn om ergens een haag te zetten. Maar hoeveel planten zou je dan per meter moeten planten?
Edit: even een aanvulling. Een van de dingen op mijn wishlist is een haag langs de bak. Een eetbare haag uiteraard. Ik twijfel nog even tussen zelf een haag planten van 1 soort, bijvoorbeeld een rozenbottel of meidoorn. Of via paard en plant een samengestelde haag bestellen. Onze bak is 30 meter lang en zou dan langs de lange zijde komen, meteen als windbreker. En dan is de bak meteen wat uit het zicht van de weg.
SSDesign schreef:Wij hebben diverse hagen, de meeste zijn gemengd maar de anderen zijn van 1 soort.
Hebben onder andere:
- Meidoorn
- Haagbeuk
- Meidoorn + egelantier + hondsroos
- Schietwilg + amandelwilg + zwarte els + wilde appel + kornoelje (weet niet zeker of paarden die mogen) + zwarte bes
- Hazelaar + wilde appel + haagbeuk + zwarte els
- Bosje met amandelwilg + zwarte els + rode bes (weet niet zeker of paarden die mogen) + kornoelje
En nog wat haagjes maar ik vergeet vast een aantal planten. Wel heel blij met al die hagen! Alles is nu bijna een jaar oud maar het begint al goed te groeien. Je mag altijd eens komen kijken.
Daihyo schreef:Ik heb een mailtje naar heg en landschap gedaan met de vraag of ze dit jaar weer een boomplantprogramma hebben. Zou mooi zijn!
Ook even de lijst uitgedraaid en gekeken wat ik dan zou willen. Ik denk langs de lange zijde van de bak een groenblijvende haag van amandelwilg, haagbeuk, hazelaar en eenstijlige meidoorn. En dan langs de korte zijde een paar boompjes wilde appel bij de schietwilgen en langs de bakrand hondsroos en egelantier. Daar staan nu vooral distels die we hebben laten staan voor de bijen. Maar rozen zijn veel mooier en hebben we daarna rozenbottels van voor de paarden
Malenka schreef:Amandelwilg is niet zo geschikt als ze er lange tijd bij kunnen. Die is namelijk wel giftig bij grote opname.
Hondsroos krijgt net als Egelantier en Rugosa wortelstokken en kan dus woekeren.
Wij hebben met ok via Heg en Landschap aangeplant.
Wel handig bij je selectie is het om te weten dat Els, Es, Linde en Tamme kastanje allemaal geknot kunnen worden net als wilg.