[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:21

Wij hebben diverse hagen, de meeste zijn gemengd maar de anderen zijn van 1 soort.

Hebben onder andere:
- Meidoorn
- Haagbeuk
- Meidoorn + egelantier + hondsroos
- Schietwilg + amandelwilg + zwarte els + wilde appel + kornoelje (weet niet zeker of paarden die mogen) + zwarte bes
- Hazelaar + wilde appel + haagbeuk + zwarte els
- Bosje met amandelwilg + zwarte els + rode bes (weet niet zeker of paarden die mogen) + kornoelje

En nog wat haagjes maar ik vergeet vast een aantal planten. Wel heel blij met al die hagen! Alles is nu bijna een jaar oud maar het begint al goed te groeien. Je mag altijd eens komen kijken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:24

Wij hadden bij het vorige huis soort gelijk als hierboven. Verschillende soorten langs de paddock en looppaden.
In totaal 500 boompjes/struikjes gedoneerd door landschap Overijssel.
Die kwam mee denken en een plan maken :)
Bij onze huidige woning willen we hier en daar ook nog wat knabbel struikjes planten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:27

Wilgen vind ik inderdaad ook fijn. Wij hebben 3 soorten wilgen staan. 3 schietwilgen die vooral moeten groeien :D
2 doen het heel goed en 1 is wat later aangeslagen, maar gaat het ook wel goed doen.
1 boswilg, dat ook echt als bosje groeit en ook als windbreker/schuilmogelijkheid dient.
En 1 die wel groeit, wat doet als windbreker, maar wat minder dicht is geplant, dus niet heel veel beschutting biedt.

Heb jij kleine haagjes/stukjes beplant of ook 1 lange haag? En hoe hoog waren ze toen je ze er vorig jaar in hebt gezet? Heb je ze via paard en plant?
Ik wil graag eens komen kijken, maar je zit niet heel erg in de buurt :D
Maar zou het wel tof vinden wat ideetjes op te doen.

Chasey: 500 struikjes, hoeveel meter is dat ongeveer? En heb je dan echt lange hagen of overal kleinere stukken? Wel super zo via de provincie. Ik kan wel eens uitzoeken of ze dat in Gelderland ook niet doen.
Wat waren verder de voorwaarden om in aanmerking te komen?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:38

Wij hebben zo’n 400-450 planten neergezet. Waaronder 250x haagbeuk in 1 lange rij van 60m. Daarnaast verschillende haagjes van 10-25 meter. Meeste planten 4-5 per meter zodat het wel een volle haag kan worden. Ik heb ze aangeschaft via Heg en Landschap (na een tip in dit topic waarvoor nogmaals dank!).

Paar foto’s ter impressie :)

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:40

Is dat een foto van nu of van net na het planten?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:41

Je moest het sowieso 5 jaar zo laten. En daarvoor tekende je ook een contract.
En verder volgens mij geen voorwaarden.
Er kwam iemand de boel bekijken, samen een plan opstellen en van daaruit werden de hoeveelheid boompjes/struikjes bepaald. En de soorten.
Qua meters weet ik niet precies hoeveel dat zou zijn.
We hadden sowieso een elzen singel van 75 stuks.
Om de bak 30x15 de verschillende soorten knabbel struikjes. Ik gok 20/30cm van elkaar af.
Om de vijver een aantal schietwilgen.
In een aantal afgeschuinde hoeken van het looppad hadden we rozen, voor de rozenbottels :D
En hier en daar nog speels wat groepjes struiken om te knabbelen.
O ja, en een aantal fruitbomen zaten er ook bij! Die stonden dan net buiten paard bereik.
Waar we nu wonen staat een appel, peer, kers en pruim in de wei. Maar daar zetten we gewoon even een lintje om als er veel fruit uit valt.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:43

Daihyo schreef:
Is dat een foto van nu of van net na het planten?

De foto’s zijn van nu. Ik zal vanavond even zoeken van foto’s net na het planten. We hebben in de winter geplant toen de planten in rust waren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:44

Gelderland heeft net een actie afgesloten -O-
Maar wel super interessant zo. In ieder geval voor de 30m (denk ik) langs de bak en nog een stukje het hoekje om naar de korte zijde.
Ik zag aan de korte kant van 1 weide in de greppel allemaal uitlopers van de boswilg groeien, dus die laat ik mooi staan en groeien, dan hebben we die ook over een paar jaar hopelijk als beschutting.
Verder kan ik niet zoveel kwijt. Dus eigenlijk alleen langs het bak deel, max 40m.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:45

Daihyo schreef:
Die hondsroos is wel interessant. Maar woekert het niet? Zou mooi zijn om ergens een haag te zetten. Maar hoeveel planten zou je dan per meter moeten planten?
Edit: even een aanvulling. Een van de dingen op mijn wishlist is een haag langs de bak. Een eetbare haag uiteraard. Ik twijfel nog even tussen zelf een haag planten van 1 soort, bijvoorbeeld een rozenbottel of meidoorn. Of via paard en plant een samengestelde haag bestellen. Onze bak is 30 meter lang en zou dan langs de lange zijde komen, meteen als windbreker. En dan is de bak meteen wat uit het zicht van de weg.

Heb de gemengde haag met hier en daar nog wat extra ertussen.
Sinds januari
Is al enorm gegroeid!

Weet niet of de hondsroos gaat woekeren maar groeit wel heel veel sneller dan dat waar ie naast staat. Dus verdringen

Dan hoef je minder per meter!

Er zit ook linde in wat die van mij niet lusten. En zwarte bes lusten ze niet. Els mwahhh.
Hier echt fan van berk, heb ik er zelf tussen gedaan en groeit hier fantastisch, en van framboos, idem.

Andere stuk heb ik bottelroos geplant, doet het geweldig en lusten ze ook heel graag!!

Misschien kun je eerst testen of je paarden alles.lusten?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:47

Oh ja winterlinde heb ik hier ook gezet! En ook een haag van frambozen. Maar die staat al een jaartje langer maar heeft het vorig jaar heel zwaar gehad met de droogte. Die groeit nu wel goed.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:47

SSDesign schreef:
Wij hebben diverse hagen, de meeste zijn gemengd maar de anderen zijn van 1 soort.

Hebben onder andere:
- Meidoorn
- Haagbeuk
- Meidoorn + egelantier + hondsroos
- Schietwilg + amandelwilg + zwarte els + wilde appel + kornoelje (weet niet zeker of paarden die mogen) + zwarte bes
- Hazelaar + wilde appel + haagbeuk + zwarte els
- Bosje met amandelwilg + zwarte els + rode bes (weet niet zeker of paarden die mogen) + kornoelje

En nog wat haagjes maar ik vergeet vast een aantal planten. Wel heel blij met al die hagen! Alles is nu bijna een jaar oud maar het begint al goed te groeien. Je mag altijd eens komen kijken.

Rode bes mogen de paarden maar lusten die van mij niet

Rode kornoelje mogen ze ook, heb ik ook van paard en plant gekocht, lusten ze wel. Weet zo niet of ze de andere kornoelje ook mogen

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:48

Ik heb rode kornoelje dus dat is mooi. Rode bes staat buiten bereik van de paarden omdat ik twijfelde idd. Maar mooie vulling voor in het bosje en lekkere bessen voor ons en de vogels!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:54

Berk is mijn haflinger allergisch voor, dus die komt er sowieso niet :D
Maar verder dacht ik aan: meidoorn, hazelaar, hondsroos.
Of inderdaad een samengestelde gemengde haag, bijvoorbeeld die van paard en plant.
Geen lopende acties helaas. Ik kan ze niet vinden in ieder geval.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 13:49

Ik heb een mailtje naar heg en landschap gedaan met de vraag of ze dit jaar weer een boomplantprogramma hebben. Zou mooi zijn!
Ook even de lijst uitgedraaid en gekeken wat ik dan zou willen. Ik denk langs de lange zijde van de bak een groenblijvende haag van amandelwilg, haagbeuk, hazelaar en eenstijlige meidoorn. En dan langs de korte zijde een paar boompjes wilde appel bij de schietwilgen en langs de bakrand hondsroos en egelantier. Daar staan nu vooral distels die we hebben laten staan voor de bijen. Maar rozen zijn veel mooier en hebben we daarna rozenbottels van voor de paarden :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 14:13

Amandelwilg is niet zo geschikt als ze er lange tijd bij kunnen. Die is namelijk wel giftig bij grote opname.

Hondsroos krijgt net als Egelantier en Rugosa wortelstokken en kan dus woekeren.

Wij hebben met ok via Heg en Landschap aangeplant.

Wel handig bij je selectie is het om te weten dat Els, Es, Linde en Tamme kastanje allemaal geknot kunnen worden net als wilg.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 14:46

Ziet er mooi uit SSDesign.

Daihyo schreef:
Ik heb een mailtje naar heg en landschap gedaan met de vraag of ze dit jaar weer een boomplantprogramma hebben. Zou mooi zijn!
Ook even de lijst uitgedraaid en gekeken wat ik dan zou willen. Ik denk langs de lange zijde van de bak een groenblijvende haag van amandelwilg, haagbeuk, hazelaar en eenstijlige meidoorn. En dan langs de korte zijde een paar boompjes wilde appel bij de schietwilgen en langs de bakrand hondsroos en egelantier. Daar staan nu vooral distels die we hebben laten staan voor de bijen. Maar rozen zijn veel mooier en hebben we daarna rozenbottels van voor de paarden :D

Ik heb ze half juni hetzelfde gemaild en nog geen reactie. Als jij wel iets hoor, hoor ik het graag ;)

Voor een volle haag laatst bij iemand gezien, 6 plantjes per meter neerzetten in 2 rijen om en om. Dan is het ook voor vogels een veel fijnere, brede haag.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:03

Malenka schreef:
Amandelwilg is niet zo geschikt als ze er lange tijd bij kunnen. Die is namelijk wel giftig bij grote opname.

Hondsroos krijgt net als Egelantier en Rugosa wortelstokken en kan dus woekeren.

Wij hebben met ok via Heg en Landschap aangeplant.

Wel handig bij je selectie is het om te weten dat Els, Es, Linde en Tamme kastanje allemaal geknot kunnen worden net als wilg.

Amandelwilg is dan niet handig inderdaad. We hebben al een flinke struik boswilg staan, dus misschien laat ik de wilg er dan wel helemaal uit. Het moet echt een soort haag worden. Er komen aan 2 kanten draad te staan zodat het ook ingesloten staat. Zo staat de boswilg nu ook en die is mooi hoog!
Knotten hoef niet, ik zoek juist meer struikvorming. We hebben al een 3-tal schietwilgen staan die we gaan knotten (zijn nog jonge boompjes en nog niet geknot). En daar past de wilde appel eigenlijk wel heel mooi bij.
De rozen mogen op de plek waar ze komen lekker woekeren. Daar komen geen paarden verder en ik heb liever woekerende rozen dan de woekerende distels die nu op die plek staan :D

Ethelate: ik laat het je weten! Zigzag zetten is ook zeker een optie. Daar moet ik nog even over nadenken. Dan wordt het ook wat dichter onderop denk ik?

Dit is onze struik boswilg. Hij hangt aan de ene kant over de track. Die heb ik pas wat teruggesnoeid aan de onderkant omdat hij erg tegen het draad zat :D
Afbeelding

En aan de andere kant half over de hooibak en dient zo ook weer als beschutting.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoiets zou ik ook best langs de bak willen als afscheiding tussen bak en wei. Dat is langs de omheining rechts op de foto. Langs het greppeltje dat geen dienst doet overigens en droog blijft staan. Maar wel link is met instappen door de paarden op de wei, dus dan is dat probleem ook gelijk opgelost.
Dan hebben ze een mooie windbreker en beschutting met de oostenwind als ze in de bak staan. Dat hebben we nu eigenlijk niet, want de schuilstal staat met de dichte kant op het westen.
Afbeelding

En vanuit de bak gezien dus tussen wei en bak. De rozenstruiken zouden dan aan de korte zijde komen, maar daar kan ik even geen foto van vinden.
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:06

Wij hebben 950 plantjes staan (iets van 235 meter). Meidoorn, hondsroos, haagbeuk, linde en hazelaar, dat is een haag van Paard en Plant. Achteraf stom, hadden we beter kunnen laten sponsoren door bv Gelders Landschap. Maar ja, das achteraf praten. Ze staan op ongv 25cm van elkaar.

Vorig jaar was het pittig voor ze, met de droogte. Uiteindelijk hebben we toch maar druppelslangen gelegd omdat ik bang was dat onze haag het loodje zou leggen. Dit jaar gaan ze goed en kun je ook echt zien dat er een haag staat. :D

Het staat hier dus ruim 1,5jr.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:11

Hoe hoog staat het nu?

Toch nog foto's gevonden. Het is de korte kant van de bak waar je tegenaan kijkt.
Er staan 3 schietwilgen. 2 rechts die het goed doen, 1 links die het nu pas goed gaat doen. Ze staan er nu 3 jaar dacht ik.
Maar rechts bij de 2 grotere boompjes staat het dus vol met distels van 1.50 hoog ofzo. Daar zou zou ik over de hele lengte een paar wilde appels erbij willen en dan de rozenstruiken er tussen, die dan prima kunnen woekeren daar :j
Afbeelding

En vanaf de track die er achter loopt gezien (rechts). Dan kun je zien hoe hoog het nu staat :=
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:31

Mijn excuses! Het ging niet om amandelwilg maar olijfwilg. Om een of andere reden kan ik mijn bericht echter niet meer aanpassen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:34

Oh, dus de amandelwilg kan wel? Dan gaat hij weer op de lijst :D

Ik heb trouwens bericht. Ze verwachten in september weer te starten met de boomplantactie.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 16:35

Daihyo schreef:
Ik heb trouwens bericht. Ze verwachten in september weer te starten met de boomplantactie.

Top! Kan ik ook gaan puzzelen :D

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 16:37

Ethelate schreef:
Daihyo schreef:

Top! Kan ik ook gaan puzzelen :D

Oeeeeh leuk, dan gaan wij ook weer wat bestellen denk ik!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 16:38

Is de actie vanuit provincie Gelderland?
Zit er ook aan te denken om nog aan te melden voor wat aanplant.
Zou wel wat willen planten wat zowel lekker is voor de paarden en tegelijk privacy biedt. Geen inkijk van de buren, niet dat we daar last van hebben. Maar gewoon lekker groen rondom, ipv uitzicht op een huis van een ander :D

Vandaag mochten de paardjes even genieten van een uurtje ‘al you can eat’.
Heb ze met opzet bij lekker grof gras neergezet, in de hoop dat ze daar wel zouden beginnen met grasmaaien.
Maar nee, de bult was favoriet :’)
Hebben ze de hele tijd op gestaan, lekker eten en kijken.

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 16:39

Wij gaan zelf onze eetbare bomen vermeerderen:

schietwilg
boswilg
hazelaar

etc etc. ook heel leuk om te doen :)