Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:34

Dan schuif je de vakantie een paar dagen op want het wordt weer baggerweer later in de week. :x :')

Mooie foto in het water! Ik ben er een maand of 2 geleden voor het eerst geweest terwijl het superdichtbij is, maar 20 min met de trailer ofzo, via landweggetjes. Toen was ik wat aan het stoeien met het vinden van de route maar mijn rijgenootje van vandaag rijdt daar heel vaak dus ben benieuwd, zo even broodjes smeren en een thermoskan thee maken, beetje picknicken na de tijd. :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:47

Heb haar vakantie al een week uitgesteld, vanwege het weer. Dus ze mag echt vrij nemen nu. Pak mijn oudje straks wel. Ga ik met mijn dochter rijden. Ook leuk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:48

@anke: klinkt alsof er duidelijk iets moet gebeuren. Een gesprek lijkt me de eerste stap en van daaruit verder kijken, misschien zowel letterlijk als figuurlijk...

Ik heb hier nu zowaar een zonnetje :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:52

Dat is wel vervelend Anke.
Ik heb altijd relaties gehad met paardenmeiden, en dat deed ik er gewoon bij naast m'n fulltime baan in de paarden :P
Vaak als ik dan vrij was in het weekend was ik weer op pad naar een wedstrijd ofzo.

Ik ben ook geen ontzettend fanatieke ruiter. Vind rijden leuk, maar als ik er een paar maanden niet op zit is het maar zo.
Ben zelf meer van het mennen en dat staat al een paar jaar op een laag pitje, dat is dan ook maar zo.

Lisette is wel meer van het rijden, en zal als er weer tijd is vast ook wel weer wedstrijden gaan rijden.

Kwa kosten gaat hier ook alles wel op 1 hoop, of eigenlijk 2 ;) 1 voor de beesten en 1 voor overig.
Onze paarden zelf kosten in onderhoud niet veel op het moment, alleen een beetje brok en hooi.
De wei daar gaat het meeste geld naar toe kwa paarden kosten omdat daar nog veel schrikdraad omheen met komen.
Maar ons jonge ding gaat ook steeds meer doen en daar moeten ook spullen voor aangeschaft worden omdat we niets hebben in maatje trekpaard. Dus nieuwe halsters, nieuw hoofdstel etc. Kwa tuig zal het eerst een beetje bij elkaar geraapt worden maar zo lang we aan het beleren zijn voldoet dat prima. Af en toe marktplaats even afzoeken en zo schrapen we het langzaam bij elkaar. Als het maar van goede kwaliteit is, dan komt het plaatje later wel.

Verder kan ik me eigenlijk geen leven voorstellen zonder beesten :)

Gister had ik hier ook zon dus heb eindelijk eens de winterbanden onder de auto gezet :P en ook meteen maar de auto gewassen want dan zal hij na de winter ook wel weer makkelijker te wassen zijn. De buurvrouw stond wel een beetje raar te kijken :oo

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:02

Ach zolang wij een Frans gareel voor €100 op de kop weten te tikken zijn de kosten nog wel te overzien

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:02

Ooohhhh onze auto's zijn ook ZO vies, gats... moet ik ook nodig doen maar zo geen zin in en tijd voor. :P

Hier ook volop zon! Hoor net dat Shirley (uit dit topic) ook aanhaakt zo met ons ritje, gezellig! :D Ik ga de trailer maar even inpakken en dan langzaamaan die knol eens schoonmaken want de stront zit achter en in zijn oren. :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:22

Hier geen gezeur over kosten,ik betaal alles zelf.Hij zegt wel eens dat die hobby van mij wel veel geld kost als ik (zoals gister) een liksteen koop :P

Ook toen ze nog in pension stonden was hij daar vaak te vinden.Dit was zeer kleinschalig (lees:stonden 3 paarden waarvan 2 van mij :P )
Wij mochten de auto op het terrein zetten en gingen met de fiets naar huis,ook ging hij na het werk even bijkletsen met mijn stalhouder.
Ook kon hij fijn zijn hobby daar uitoefenen en als er wat gedaan moest worden was hij ook nooit te beroerd.Op die stal zijn wij altijd onze eigen weg gegaan.

Hier nu heerlijk weer,fijn een zonnetje.Nog even genieten want er komt over een paar uur alweer regen aan -O-

Voor degene die gaan rijden ...geniet ervan :) en mooie waterfoto trouwens

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:30

Ik ben al samen met Marcel vanaf mijn 15de. Toen had ik mijn D-pony. Vanwege school en werk moest ik dat later staken en beloofde hij mij als we klaar waren met school en een huis en goede baan hebben, hij mij een paard zou kopen. En dat heeft hij gedaan. Dat is Marinka geworden. Hij heeft niks met paarden. Als ze er niet zijn is het ook goed. Maar als iemand vraagt hebben 'wij' 3 paarden. Hihi. Marinka had in het voorjaar slokdarm ontsteking en dan blijft hij ook echt wel bij ons. Hij ziet dan mijn paniek en is de rust in ons midden. Als ik hem dan vraag me te helpen met de medicijnen dan is hij ook echt heel koel. Marinka is met buitenrit eerst soms wat gestresst. Marcel komt dan direct aan en houd haar vast. Ik kan dan mijn ding doen. Moet altijd wel even spieken van een afstand. Mijn mannetje die niks met paarden heeft. Staat daar dan erg rustig. ( hij heeft eens een cursus dag gehad met zijn werk. Paarden fluisteren. Haha. Hij vond het echt bijzonder. En ik zie echt dingen geleerd. Afgelopen keer met de voorbereidingen voor vakantie. Was ik eindelijk klaar alleen nog mesten. Kom ik aan en is het al gedaan. ;-). En ook hij heeft het wel over knollen maar eigenlijk nooit meer op een vervelende manier. Hij vind zelfs dat ik mijn tijd er in moet steken. Je hebt ze niet voor niks. Investeren in de bak vind hij wel een dingetje. Dus dat duurt dan iets langer maar komt ook wel. Daarom was de matten met gravel een leuk gespeeld onderwerp. Hij grapt altijd. Paarden eruit, tennisbaan erin. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:32

Veel plezier dames! Ik heb mijn ritje er al weer opzitten , was eerst echt een gevecht, kon er zowat niet houden en gewoon boos worden ook nog, toen ik haar stil zette. Laatste stuk liep ze gelukkig heerlijk ontspannen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:36

Lief Kirsten...gister had Fax een "booboo"in zijn buikje,zag het al aan zijn ogen.Toen ze op het gras stonden en ik het tegen hem vertelde en zag dat hij ging liggen,trok hij meteen jas aan en ging er naar toe.
Samen medicijn gegeven,hij houd hem dan even vast en dikke knuffels toen ik met onderzoekje bezig was <3

"Wij" hebben 3 paarden,behalve als ze lastig zijn of geld kosten...dan zijn ze van mij _O-

Claudia,fijn dat je zo hebt af kunnen sluiten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:40

Oehh de cursus communiceren voor kantoorlui :D daar heb ik vaak wel mee gelachen.

Paard los in de bak en dan moesten die lui er voor zorgen dat dat paard met ze mee zou gaan lopen _O-
Uiteraard zonder resultaat.
Moest ik het "voordoen" en ja joh, paard loopt meteen achter me aan.
Toen hun weer :n

Maar hun begonnen te overleggen met wat het beste zou zijn, en daar ging de hele workshop uiteraard om.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:47

Ja inderdaad. Het is al wel weer jaren geleden. Maar hij heeft het me in geuren en kleuren verteld. De eerste weken had hij het wel een beetje in zijn bol haha en ging tips geven. Haha. Maar hij komt er nog steeds wel op terug. Met dingen als, niet in de ogen kijken en weten hoe een paard ons ziet als we een bepaalde houding aannemen enz. Ik vind dat wel erg leuk. Maar hij heeft nog steeds niet echt iets met paarden. Hij ziet mij er graag mee. Als ik rij dan komt hij ook even foto maken en zo. Maar er zijn ook tijden dat ik hem niet zie. Of als ik heb gezegd ga even een buiten rit maken en kom 3 of 4 uur later terug. Hmmmm dan kijkt hij niet blij. Haha. Hij begint mijn ' even' wel beter te begrijpen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:22

Het oud verzorgstertje van mijn paarden doet een profielwerkstuk over huisvesting van paarden. Als jullie zin en tijd hebben om het in te vullen graag :-). Hier zitten veel mensen die zélf invloed hebben op hoe ze hun paarden huisvesten, dus voor haar het meest interessant, want we zijn niet afhankelijk van hoe de pensionstal het organiseert. Alvast bedankt namens haar.

http://www.survio.com/survey/d/S2S5Y4P4G6S1A2V1V

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:27

Gedaan, Arabesk! Altijd leuk, zulke profielwerkstukken :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:27

O Kvulden, dat is wel een hele lieve man! Moet zeggen, dat toen ik mijn man leerde kennen, had ik geen paarden, maar wel een hele drukke baan. We verdienden allebei best verl geld. Maar mankief wilde een eigen bedrijf en dus zijn we verhuisd van NH naar NBr. Ik bleef toen thuis om voor onze dochter te zorgen en hem af en toe bij te springen om zijn bedrijf aan de praat te krijgen. Dat was heel onnatuurlijk voor mij, want heb altijd goed mijn eigen broek op kunnen houden en nu was ik ineens afhankelijk van hem. :(

Maar uiteindelijk zijn we dus verhuisd naar een boerderij en heb ik 5 paarden (die hij dan uiteindelijk heeft betaald, al zegt hij dat het ons gezamelijk geld is. Voelt toch niet zo). Dus mijn man gunt mij ook mijn ding, terwijl hij er niks mee heeft. Ben ik wel heel blij mee. Maar hij is nu wel streng: 5 paarden, 2 honden en 2 katten zijn echt de max. Als er wat bij komt, moet er ook iets weg. Zo wou ik graag een veulen van mijn merrie. Dat kon alleen als de pony weg ging (die eigenlijk in bruikleen is, maar ziet er naar uit dat hij blijft). Aangezien er bij ons nooit iets weg gaat, wordt het dan geen veulen. Ik ga dat niet doordrammen. Het kan ook te gek.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:29

Ik zal hem nog invullen Arabesk.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:42

Ik heb het werkstuk ingevuld,vind er alleen te weinig vragen over huisvesting instaan gaat eigenlijk alleen over paddoock pradise.

Mijn man heeft niks met paarden,maar helpt mij altijd wel en toen de kinderen klein waren paste hij op en gaf mij zo de mogelijkheid om te rijden.Mijn 2e paard heb ik ook als verjaardagskado van hem gekregen.
Maar ik krijg nu de indruk dat hij het naar 30 jaar wel welletjes vind.Mijn paard is overleden en hij helpt niet echt enthouisast zoeken naar een ander .Zegt meer van zal je er wel nog aan beginnen je word ouder,we hebben er nog rijd daar dan op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:58

Hier ook al een stapritje achter de rug. Ben er vandaag maar weer eens op gaan zitten na een week wandelen. Gelukkig geen enkel teken meer van ongemak, dus ik verklaar de merrie officieel 'genezen' :D .

Uiteraard kwamen allemaal zeer gevaarlijke obstakels tegen, zoals een man in een booster met een hele grote hond. Gelukkig had de man in de gaten dat merrie het een beetje spannend vond(lees, op achterbenen staan, ronddraaien en hem willen smeren <<) ), maar hij ging rustig even stilstaan met zijn booster en toen merrie het even goed had kunnen bekijken zijn we er rustig langs getippeld. Raar beest.

Verderop tijdens de rit werd ze haar drammerige zelf, dus in een soort passage-achtige draf de rit afgemaakt *\%/* . Als ze zo is combineer ik dat meteen maar even met wat dressuurmatig gepruts, dus lekker wijken en appuyeren van links naar rechts over de weg. Schouderbinnenwaarts en travers doet ze dan ook heerlijk, afgezien van een rare sprong voor of zijwaarts (want ja, riet dat wappert of een eend in de berm zijn gevaarlijk) dus we hebben een fijne training gehad.

Kristel fijne rit! Als ik het zo lees heeft jouw man de cursus ook goed doorlopen en is net als de mijne keurig afgericht. Toen ik net terugkwam van mijn rit, was de waterbak al gevuld en de mest al uit de bak.....

Anke eigenlijk vind ik de tekst van jouw man in zijn geheel respectloos naar jou toe :o .

Enquete ingevuld.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:25

Beatje...ik weet niet hoe oud je bent maar ik heb mijn 1e paard ooit overgekocht van een manege.Ik reed hem daar al geruime tijd en er was altijd een "wat oudere dame"die hem ook reed.

Op een gegeven moment kwam ze naar mij toe toen ze had gehoord dat ik hem had gekocht.Ze was zo blij voor ons,dat hij fijn met pensioen mocht :j Ze vertelde mij ook dat ze ging stoppen met rijden,ze vond het mooi geweest...ze was immers al 90 jaar en vond dat ze de paarden teveel ging hinderen omdat ze niet meer zo goed met de beweging mee kon gaan.
Een mooie gelegenheid voor haar om te stoppen vond ze :D

Dusss...

Lekker zo'n ritje [***] :)

Ik heb ook de enquete ingevuld.

Toen Kjarni in beeld kwam heb ik dat uitvoering met mijn vriend besproken,hij zei:"Mag er wel een bij maar er mag er geen een weg" .... dus 3 stuk nu.Eigenlijk ben ik degene die op de rem trapt maar dat heeft met mijn gezondheid te maken.Liefst wil hij er nog wel een AMHA-tje bij :P :P

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:57

Ik heb net ook heerlijk in het zonnetje een stapritje gemaakt.

marijR je foto's van je tapijt incl. Je minipaardjes en je stalling staan op fb hoefslag heeft ze gebruikt :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:10

Tinky12 schreef:
Beatje...ik weet niet hoe oud je bent maar ik heb mijn 1e paard ooit overgekocht van een manege.Ik reed hem daar al geruime tijd en er was altijd een "wat oudere dame"die hem ook reed.

Op een gegeven moment kwam ze naar mij toe toen ze had gehoord dat ik hem had gekocht.Ze was zo blij voor ons,dat hij fijn met pensioen mocht :j Ze vertelde mij ook dat ze ging stoppen met rijden,ze vond het mooi geweest...ze was immers al 90 jaar en vond dat ze de paarden teveel ging hinderen omdat ze niet meer zo goed met de beweging mee kon gaan.
Een mooie gelegenheid voor haar om te stoppen vond ze :D

Dusss...

Lekker zo'n ritje [***] :)

Ik heb ook de enquete ingevuld.

Toen Kjarni in beeld kwam heb ik dat uitvoering met mijn vriend besproken,hij zei:"Mag er wel een bij maar er mag er geen een weg" .... dus 3 stuk nu.Eigenlijk ben ik degene die op de rem trapt maar dat heeft met mijn gezondheid te maken.Liefst wil hij er nog wel een AMHA-tje bij :P :P

Ha ha 90 jaar dan kan ik nog wel een paard verslijten :-).
Ik kende wel een 80 jarige die nog reed een ex-jockey.Die heeft dan ook een hersenbloeding te paard gekregen en dat was het einde.
Nu ben ik niet zo'n doorgewinterde ruiter dat ik persé dood van mijn paard wil vallen.Maar een paard voor leuke buitenritjes zou ik wel fijn vinden.Ik zou gewoon eens een complexloos paard willen en niet ene waar bij alles een overwinning is,die leeftijd heb ik gewoon gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:24

Dat zou ik ook wel willen beatje, een complexloos, mak paard, waar je ontspannen een buitenrit op kunt maken.
Maar het is mijn eigen dikke vette schuld! Want toen ik haar overnam, nu 8 jaar geleden, toen vond ik het maar wat mooi! En zou ik de hele wereld wel even laten zien dat die dikke op die domme tuiger, toch maar mooi een Bonfire onder der dikke hol had...
Maar goed; Life's a bitch and then you die, geloof ik, want ik heb nooit 1 wedstrijd met haar gereden. 1 Maand voor ik zou gaan starten, kreeg ze haar ongeluk. Toen kwam ze met half verlamde achterbenen van de wei af en toen was ik na heel veel geld aan DA's en het advies; laat maar inslapen, want wij weten het niet, zal wel een rugprobleem zijn en een jaar revalideren, zo verschrikkelijk blij, dat ze haar zin in het leven weer terug had.
Toen kreeg ik het aan mijn rikketik en was het eigenlijk helemaal over en uit.
Dus nu mopper ik gewoon maar altijd als een echte Hollander; Is ze te sterk en te heet, wens ik een makke tinker en is ze te tam en te braaf, maak ik mij of zorgen om mijzelf ( ze voelt het haarfijn aan als het niet goed met mijn hart gaat) of zorgen om haar...
Hahaha, het is gewoon nooit goed! O:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:28

Dood van mijn paard vallen heb ik minder moeite mee als door mijn paard dood vallen :D
Maar ik ben de laatste jaren wel voorzichtiger geworden en doe minder gekke dingen die ik vroeger nog wel deed :D
Net iig nog een heerlijke rit gemaakt. Ik hoop alleen wel dat de paden de hei op/af eens opdragen, want het is een modderbende dat wil je niet weten ;(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:44

Ik wil wel met 70 uit de paarden zijn. Als ik zie hoe zwaar het voor mijn vader is (als zij oppassen tijdens vakantie), dan lijkt me dat een mooie leeftijd. Ik heb mijn paarden daar op aangepast. Ik ga ervan uit dat mijn paarden 30 worden, dus jng spul komt er nu niet meer in. Want ja, er wordt nou eenmaal niks verkocht... :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:45

Ik ben maar wat blij met mijn IJsberenclub...stuk voor stuk heerlijk temperamentvolle paarden maar o zo eerlijk.Als je je een dagje wat minder voelt dan merken ze dat en halen geen fratsen uit <3

Gelukkig zijn er ook oudere paarden Fabster :D