Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:04

besita schreef:
[***] schreef:
Het is gewoon grasland, er staat weinig tot geen onkruid (wel wat biezen) en is absoluut niet stukgelopen. Loopt al bijna een jaar geen paard meer op. Is afgelopen zomer nog wel gemaaid en voordroog van gemaakt door de vorige eigenaar.

Als ik er een klein beetje van begrijp denk ik dat ik gewoon 100 kg van dat kalkstikstof op mijn land moet gooien en dan eens even kijken wat er gebeurt. Las op de site van Perlka dat ik een week of 2/3 moet wachten als ik 100 kg per ha strooi.

2/3 weken voor je er paarden op kwijt kan bedoel je ?
de eerste Perlka strooibeurt maart/april adviseren ze 400/Ha toch ?

Oh kan best zo zijn ik heb het nog niet helemaal goed doorgelezen. Ik bedoel inderdaad voordat er paarden op mogen lopen. ik meen gelezen te hebben dat het 2/3 weken duurt voordat paarden erop mogen als je 100 kg per ha hebt gebruikt en dat het 4/6 weken duurt als je 400 kg per ha hebt gebruikt. Ik ga die site sowieso nog even goed doorlezen. En even overleggen met de loonwerker. Hetgeen ze bij ons gedaan hebben vond ik eerlijk gezegd ook niet zo duur. Helemaal niet als ik alle tijd, materiaal, personeel en machines zie die ze hebben gebrukt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:10

Santos_05 schreef:
@Tinky, wat voor zaad verspreiding? Ik kan me er geen beeld bij vormen wat voor zaad dat zou moeten zijn?

Heel simpel...in mest zit zaad,afhankelijk van wat de dieren gegeten hebben of waar de mest gevallen is (bv op zuringzaad)

Wat de varkens-,en kippenmest betreft...dat is te rijk,je gras wordt ook te voedzaam...dit wil je bij paardengras niet hebben.

Wat de 3 weken betreft...volgens mij is dit omdat de mest dan goed in de grond is getrokken en de grond de kans heeft gekregen weer dicht te gaan.Gras kan rustig gaan groeien...
Mest naar binnen werken kan nooit gezond zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:12

DubbelDun schreef:
Mijn (ex)weiland is jaren geïnjecteerd met varkensmest. Men zegt dat al het bodemleven dan dood gaat, maar als ik zie hoeveel molshopen ik per m2 had dan valt dat wel mee volgens mij :D

Ja, ha, ha, dat was bij mij op de pensionstal ook het geval..... Barstte van de molshopen. Nu zag ik bij mij op het land ook een stuk of 6 molshopen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:12

Ik weet niet precies wát er fout was aan varkensmest, volgens mij was het een overschot aan Kalium (?). Verder heb ik al heel wat paarden gezien met 'verbrande' neuzen / kroonranden die op een weiland stonden wat weken daarvoor met varkensmest was geïnjecteerd.

Tinky; als je uitgaat van landbouw-dieren (bijv melkvee / vleeskalveren), dan dénk ik dat het wel meevalt wat die dieren hebben gegeten qua onkruid / zuring. Die dieren krijgen een zeer uitgebalanceerd rantsoen omdat ze moeten produceren, daar zit geen onkruid in hoor. Wel bijvoorbeeld mais, maar dat blijft echt niet onverteerd in de mest achter. Dus volgens mij is dat 'zaad' verhaal een beetje onzin }:0

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:20

@Carola: verbrande neuzen (vooral witte) zie je ook vaak als paarden staan te grazen terwijl het gras nat is en dan flink de zon er bij.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:55

Bedoel je zoiets Carola? Zou voor mij wel wat verklaren... Paar jaar geleden had ze dit ineens, op de pensionstal waar we toen stonden. Er waren meerdere paarden die het hadden, we dachten dat er misschien iets groeide waar ze niet tegen kon. Maar hij liet het land wel injecteren, dan zou het dat kunnen zijn...

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:01

Carola...het ligt eraan wat voor mest je gebruikt...bij paardenmest kan er dus zuring inzitten.
Van melkvee...ik zie hier het maïsland volstaan met (ik meen rogge),dat komt ook ergens vandaan ;)

Trouwens...de definitie van onkruid is volgens mij...dat wat je niet op je grond wil hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:05

@wendybz: dat ziet er best wel heftig uit. Ik had het meer over velletjes op de neus.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:14

Ahw wendy...dat ziet er pijnlijk uit :(

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:25

Inderdaad Wendy, dát!

Dubbeldun; absoluut géén zonnebrand.

Tinky; maar paardenmest moet je sowieso niet op je land willen ivm wormen? Of het moet écht flink lang gelegen hebben? En we hadden het hier toch over drijfmest (vloeibare mest, dus injecteren?), toch niet over vaste mest? (=paardenmest / mest van dikbillen die op stal hebben gestaan)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:29

Tsja, voor zuringzaad hoef je niet van bemesten met dierlijke mest af te zien. Dat zaad kan 60 jaar (en dat is geen typefout) in de grond kiemkrachtig blijven. Dat is dus sowieso wel aanwezig in elk Nederlands weiland, dus kan je alleen maar tegengaan door een goede grasmat te creëren waarin het gras het zo goed naar z'n zin heeft dat het wint van onkruid.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:28

Carola...ik dacht dat we het over mest in algemeen hadden,maar ik ben wat wazig op het moment.Mijn excuses :o

Paardenmest wordt toch ook best veel gebruikt,veel mensen slepen hun land ipv de hopen weg te halen of de oude mesthoop gaat het land over.

Zuring is inderdaad een drama,hardnekkig spul.Ik steek het altijd uit voordat het gaat bloeien.Wel resultaat maar in het begin een tijdrovende klus.
Spuiten kan ook,vorig jaar gespoten.Maar gif wil ik liefst zoveel mogelijk beperken.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:16

Tinky; ik kan het ook fout hebben hoor, maar ik dacht ergens terug gelezen te hebben dat het over drijfmest ging...
En dat paardenmest veel gebruikt word, ja, dat weet ik. Maar ikzelf hou er niet zo van. Ten eerste ivm wormbesmetting, en ten tweede de zuurgraad van het land gaat ook omlaag.
Het paardenweiland aan huis mest ik altijd keurig uit (ong. 0,75 hectare). Tegenover ons huis hebben we nog 10 hectare grasland, daar lopen ook wel eens een paar maanden paarden op, maar dat word veel extensiever beweid dan. Dat mest ik niet uit (véél te groot!) en dat word gesleept. Dat land word wel eerst weer gehooid voordat er weer paarden op komen.

Maura; 60 jaar? Ik wist wel dat het lang was, maar dát wist ik nog niet! Weet jij ook hoe het dan zit als je het hebt laten doodspuiten? Vorig jaar hadden wij één perceel van ongeveer 2 hectare met veel zuring. Daar hebben we het laten doodspuiten. Maar ik hoop toch dat we dit jaar niet wéér die stomme zuring krijgen?
De percelen er om heen hebben nergens last van (ook van ons, hetzelfde onderhoud).

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:31

[***] schreef:
Het is volgens mij al eens in het topic gezegd, maar wat is er nu ook alweer zo fout aan drijfmest?
Kan alleen voor onszelf spreken :D Wij willen graag een optimale grasopbrengst voor paarden, daarbij gebruik ik het bemestingsadvies van BLGG als leidraad.

Drijfmest is voor ons heel voordelig, maar niet handig omdat we geen/weinig kali hoeven te geven. Met drijfmest komt er in verhouding veel kali en weinig stikstof beschikbaar voor de plant (de werkingscoëfficiënt bij runderdrijfmest is van kali 6,5 en van stikstof 1,8). Teveel kalium zorgt o.a. voor te weinig magnesiumopname door het gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:18

koeke schreef:
[***] schreef:
Het is volgens mij al eens in het topic gezegd, maar wat is er nu ook alweer zo fout aan drijfmest?
Kan alleen voor onszelf spreken :D Wij willen graag een optimale grasopbrengst voor paarden, daarbij gebruik ik het bemestingsadvies van BLGG als leidraad.

Drijfmest is voor ons heel voordelig, maar niet handig omdat we geen/weinig kali hoeven te geven. Met drijfmest komt er in verhouding veel kali en weinig stikstof beschikbaar voor de plant (de werkingscoëfficiënt bij runderdrijfmest is van kali 6,5 en van stikstof 1,8). Teveel kalium zorgt o.a. voor te weinig magnesiumopname door het gras.

Bedankt!

Oh nog even een vraag aan besita: is dat Perlka een merknaam? zijn er dus van andere leveranciers hetzelfde spulletje te krijgen? Of is Perlka echt een specifiek samengesteld spul en is er niemand anders die dat levert?

Ik ga morgen even met de loonwerker bellen om te vragen of hij dat op ons land wil gooien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-15 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:23

carola schreef:
Inderdaad Wendy, dát!

-O- ;( Het werd destijds afgedaan als aanstellerij, moest niet zo zeuren. Kon niet komen door de wei, ze zal wel ergens tegen het draad gezeten hebben. Het deed haar inderdaad zeer, het was met een week of drie weer weg, na veel smeren.

Komend weekend gaan we de wei weer een beetje zomerklaar maken. Aan de achterkant loopt een sloot, tegen een bomenrij aan. Dat is compleet overgroeid met bramenstruiken, dus ik ga mijn spierballen weer even trainen met de heggeschaar :') weet niet of de bosmaaier dat trekt.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:33

Weet er iemand een heel sterk merk van breed bruin (40 mm) lint ZONDER zo'n lelijke rode rand aan?

Ik had deze van Topline: http://www.schrikdraadwinkel.nl/lint/47 ... bruin.html maar ben niet zo heel tevreden over de kwaliteit ervan. Na 2 jaar zijn her en der de ijzerdraadjes volledig gebroken, zodat de stroom niet meer doorgaat, en ook gaat de bruine kleur af.

Ik wil effen bruin omdat dat het mooiste opgaat in de omgeving. Of zie je zo 'n rode rand niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:37

Die rand zie je alleen als je er dichtbij staat. Op 100 meter zie je het niet meer.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:38

WendyBZ schreef:
Komend weekend gaan we de wei weer een beetje zomerklaar maken. Aan de achterkant loopt een sloot, tegen een bomenrij aan. Dat is compleet overgroeid met bramenstruiken, dus ik ga mijn spierballen weer even trainen met de heggeschaar :') weet niet of de bosmaaier dat trekt.

Ervaringsdeskundige met bramen van het formaat waarvan je niet verbaasd zou zijn als je opeens op het kasteel van Doornroosje stuit. Met een zware bosmaaier kun je het proberen als je het mes er in zet en niet het draadje. Maar dan moet je na de snoeisessie wel een nieuw mes gaan halen. Gelukkig heeft Stihl (en Husqvarna en aanverwante speelgoedfabrikanten) ook een heggeschaar op benzine en die gaat door bramen als een warm mes door boter. Wel jezelf goed inpakken en veiligheidsbril op want de stukjes braam zitten na een paar uurtjes op meer plekken dan zand na een middagje strand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:40

Klinkt heel pijnlijk. Ik had gister ineens een doorn in mijn sok zitten (onder mijn voet). Voor de dikkere takken neem ik een snoeischaar met lange handvaten. Kun je lekker kracht mee zetten :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:40

Ik weet niet wat ik erger vindt. Braamdoornen overal of de stukjes slak op mijn gezicht vorige zomer :r

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:43

Dat is ook smerig ja. Ik haat het in het najaar als je ineens met je hoofd in de spinnendraden loopt...of je grijpt bijna in een dikke kruisspin :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:48

Oh wij hebben ook heeeeeeeeel veel bramen. Het grootste deel is in januari door de loonwerker weggekapt, maar dat gaat natuurlijk terug groeien. Ik heb zelf niet zoveel problemen met een beetje gif, dus ik ga even kijken in hoeverre het terug groeit en wat ik daar aan ga doen.

Even een heel andere vraag; ik heb mieren in huis!! Nu ben ik even aan het zoeken gegaan op internet en het is dus zo dat mieren in de winter op "rust" gaan tenzij er een warmtebron is waardoor ze wakker worden. Ik heb werkelijk GEEN IDEE waar die krengen vandaan komen en heb al meerdere keren mierenpoeder op de gok rondom het huis gestrooid, maar dat heeft toch nu toe nog niet mogen baten.
Iemand ervaringen of de gouden tip???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:59

Wij hebben ook een aantal jaren hier last van gehad. Ze hebben hun nest onder het huis en komen met dit weer naar boven om uit te vliegen. Werkelijk honderden mieren met vleugeltjes zitten er dan tegen de ramen.
Het enige wat je kunt doen is zien te achterhalen door welke kieren ze binnen komen en dit dichtmaken.
Mierenpoeder en lokdoosjes helpen niet omdat ze op dat moment alleen maar een nieuw nest zoeken en niet eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:06

Oke. Ik ga komend weekend nog maar weer eens heel secuur zoeken. Wij hebben geen vliegende mieren, echt gewone mieren. Maar ze zitten er al weken, ook toen het nog best wel koud was. Bah stomme beesten....