Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:40

Is 600 p.m. voor een 1.70 grote KWPN merrie realistisch? We willen mijn verzorgpaard namelijk gaan overkopen. Tuig en rijkleding hebben we al. Peesjes, dekjes en dekens dus ook. Alles netjes aangemeten door de zadelmaker. Het gaat dus alleen om dierenarts, hoefsmid, stallingskosten en kosten voor het voer. Aangezien ik al 12 jaar paardrijd vind ik les overbodig. Of we moeten op wedstrijd willen maar voorlopig is dat niet aan de orde. Voor de rest gaat ze lekker recreatief gereden worden. In de bak en op buitenrit met soms en klein sprongetje. Ze komt op het platteland te staan, lekker dichtbij huis. Ongeveer 30 min fietsen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:50

Mirry96 schreef:
Is 600 p.m. voor een 1.70 grote KWPN merrie realistisch? We willen mijn verzorgpaard namelijk gaan overkopen. Tuig en rijkleding hebben we al. Peesjes, dekjes en dekens dus ook. Alles netjes aangemeten door de zadelmaker. Het gaat dus alleen om dierenarts, hoefsmid, stallingskosten en kosten voor het voer. Aangezien ik al 12 jaar paardrijd vind ik les overbodig.Of we moeten op wedstrijd willen maar voorlopig is dat niet aan de orde. Voor de rest gaat ze lekker recreatief gereden worden. In de bak en op buitenrit met soms en klein sprongetje. Ze komt op het platteland te staan, lekker dichtbij huis. Ongeveer 30 min fietsen.

:') are you kiddin' me?

Ik leg 500,- per maand opzij (stalling 275,- inclusief). Rijd geen wedstrijden meer maar les nog wel regelmatig. De duurdere maanden vang ik op met de "goedkopere" maanden.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:52

Mirry96 schreef:
Is 600 p.m. voor een 1.70 grote KWPN merrie realistisch? We willen mijn verzorgpaard namelijk gaan overkopen. Tuig en rijkleding hebben we al. Peesjes, dekjes en dekens dus ook. Alles netjes aangemeten door de zadelmaker. Het gaat dus alleen om dierenarts, hoefsmid, stallingskosten en kosten voor het voer. Aangezien ik al 12 jaar paardrijd vind ik les overbodig. Of we moeten op wedstrijd willen maar voorlopig is dat niet aan de orde. Voor de rest gaat ze lekker recreatief gereden worden. In de bak en op buitenrit met soms en klein sprongetje. Ze komt op het platteland te staan, lekker dichtbij huis. Ongeveer 30 min fietsen.

Dat hangt denk ik enorm van de regio en je stallingswensen af. Hier in Den Haag is dat denk ik niet echt heel realistisch. (alleen stalling is al minimaal 400)

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:01

Frummels schreef:
Mirry96 schreef:

Dat hangt denk ik enorm van de regio en je stallingswensen af. Hier in Den Haag is dat denk ik niet echt heel realistisch. (alleen stalling is al minimaal 400)

Staat erbij de regio is op t Platteland dus Zeeland ;)

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:03

Snorlex schreef:
Mirry96 schreef:
Is 600 p.m. voor een 1.70 grote KWPN merrie realistisch? We willen mijn verzorgpaard namelijk gaan overkopen. Tuig en rijkleding hebben we al. Peesjes, dekjes en dekens dus ook. Alles netjes aangemeten door de zadelmaker. Het gaat dus alleen om dierenarts, hoefsmid, stallingskosten en kosten voor het voer. Aangezien ik al 12 jaar paardrijd vind ik les overbodig.Of we moeten op wedstrijd willen maar voorlopig is dat niet aan de orde. Voor de rest gaat ze lekker recreatief gereden worden. In de bak en op buitenrit met soms en klein sprongetje. Ze komt op het platteland te staan, lekker dichtbij huis. Ongeveer 30 min fietsen.

:') are you kiddin' me?

Ik leg 500,- per maand opzij (stalling 275,- inclusief). Rijd geen wedstrijden meer maar les nog wel regelmatig. De duurdere maanden vang ik op met de "goedkopere" maanden.

Nja t is meer wat kan ik nog van zo een les leren vraag ik me af. Groepsles sowieso niks maar misschien is privé een optie. We hoeven niet t allerhoogste dressuurniveau te bereiken of zoiets ;)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:04

In Zeeland heb je denk ik ook verschillende soorten stalling? Wij staan ook op het "platteland" (stompwijk) maar betalen nog steeds rond de 400 euro :) Dus ik weet niet wat je aan stalling kwijt bent daar waar je het paard wilt stallen? :)

Les is altijd handig en goed hoe lang je ook al rijdt. Of je nu recreatief rijdt, hogere dressuur of een andere tak van de sport. :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:11

Geen les? := Je bent nooit uitgeleerd, dus het argument 'ik rij al zoveel jaar' gaat niet echt op. Je hoeft geen top ambities te hebben om les te nemen en te leren.

Ik sta ook op het platteland, midden van Nederland en ik betaal 185 euro volpension. Dat is dus inclusief alles in principe, maar ik koop mijn eigen voer. Toch kom ik gemiddeld op zo'n 600 euro p/m uit denk ik -O-

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:15

Frummels schreef:
In Zeeland heb je denk ik ook verschillende soorten stalling? Wij staan ook op het "platteland" (stompwijk) maar betalen nog steeds rond de 400 euro :) Dus ik weet niet wat je aan stalling kwijt bent daar waar je het paard wilt stallen? :)

Les is altijd handig en goed hoe lang je ook al rijdt. Of je nu recreatief rijdt, hogere dressuur of een andere tak van de sport. :j

Klopt dit is stalling waarbij je t voer gewoon zelf doet. En t uitmesten ook. Mijn vriendin staat er ook.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:19

Mirry96 schreef:
Frummels schreef:

Klopt dit is stalling waarbij je t voer gewoon zelf doet. En t uitmesten ook. Mijn vriendin staat er ook.

Trouwens klopt niet helemaal er is een rooster wie van de eigenaars wat doet op welke dag

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:25

Je kan het zo gek maken als je zelf wil...ik red het er niet mee per maand elk geval. Maar ik les(en ben recreatie dressuurruiter dus ook wedstrijd)Ik moest wel beetje lachen om jouw'wat moet ik nog leren, rij al 12 jaar paard ;-) )ik laat fysio elke 3 maanden komen, tandarts 1x pj, verzekering, hoefsmid, supplementen, volg workshop/trainingen, wil kwalitatief goede spullen qua harnachement, zadelmaker ieder half jaar. Dus tsjaa.. dat loopt best op.

Djeradalover

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:33

Ik sta in zeeland (walcheren) voor in de winter 185,- (inclusief krachtvoer ed) met een binnenbak, agterberg buitenbak en agterberg longeerbak, paddocks en zomers snachts binnen en buitenzetten word gedaan. Maar ken ook stallen in zeeland die zonder binnenbak al minimaal 260,- zijn en dan komt krachtvoer er nog bovenop.

Ik reken op maandelijks 300,- en daarnaast heeft mijn paard zn eigen spaarrekening voor onvoorziene kosten.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:49

Waar sta jij dan Djeradalover?

In Zeeland moet 600 wel lukken. Ik sta in Biggekerke.

Voor mei:
Stalgeld: € 185
Osteopaat: € 70
Vliegenuitrijdeken: € 40,40
Dekje: € 15 (cadeau)
Verkopen: - € 10

Totaal: € 300,40
Jaartotaal: € 1612,59

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:45

Ghostattack schreef:
Geen les? := Je bent nooit uitgeleerd, dus het argument 'ik rij al zoveel jaar' gaat niet echt op. Je hoeft geen top ambities te hebben om les te nemen en te leren.

Dit dus, plus in belang van het paard zijn lessen noodzakelijk, want als je een paard goed door het lijf kan rijden
en goed over de rug, buikspieren aan laten spannen ed, werkt dit preventief voor blessures.
Hoeveel paarden zijn er niet scheef of zitten in de knoop of bv rugklachten door slechte rijderij?
Maar goed dat spekt de portemonees van de peuten en paten weer :o :7

Maar om antwoord te geven op de vraag: Ik denk dat je het met 500/600 euro moet kunnen redden :)

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:47

DatBenIkNou schreef:
Je kan het zo gek maken als je zelf wil...ik red het er niet mee per maand elk geval. Maar ik les(en ben recreatie dressuurruiter dus ook wedstrijd)Ik moest wel beetje lachen om jouw'wat moet ik nog leren, rij al 12 jaar paard ;-) )ik laat fysio elke 3 maanden komen, tandarts 1x pj, verzekering, hoefsmid, supplementen, volg workshop/trainingen, wil kwalitatief goede spullen qua harnachement, zadelmaker ieder half jaar. Dus tsjaa.. dat loopt best op.

Ik ben al blij met harnachement van Kieffer heerlijk spul maar niet te duur.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:50

xLes schreef:

Voor mei:

Heey leuk dat er ook zeeuwen op bokt zitten (geld ook voor hierboven)
Ik wil haar gaan stallen in Westkapelle, ik denk dat dat zo ongeveer 185/200 per maand is aangezien je alles zelf moet regelen. Ze hebben een schema welke eigenaar wat doet op welke dag. Heerlijk dichtbij huis :D

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:28

listiglistje schreef:
Ghostattack schreef:

Dit dus, plus in belang van het paard zijn lessen noodzakelijk, want als je een paard goed door het lijf kan rijden
en goed over de rug, buikspieren aan laten spannen ed, werkt dit preventief voor blessures.
Hoeveel paarden zijn er niet scheef of zitten in de knoop of bv rugklachten door slechte rijderij?
Maar goed dat spekt de portemonees van de peuten en paten weer :o :7

Maar om antwoord te geven op de vraag: Ik denk dat je het met 500/600 euro moet kunnen redden :)

Ah ja, daar had ik niet aan gedacht ;) Wil haar sowieso ook longeren met een longeerhulp of concorde.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:23

Mirry96 schreef:

Ligt enorm aan hoe duur je stalling is, maar als ik dit zo lees over het platteland denk ik dat je dat makkelijk zou moeten redden

Wel zou ik echt blijven lessen, ik zei ook altijd dat als ik een eigen paardje zou krijgen dat ik zou stoppen met lessen. Maar ik kwam er achter dat ik helemaal niet zo goed kon rijden toen ik in het begin met haar privelessen ging rijden. Juist na ( bij mij ) 13 jaar "rij"ervaring ( lees: manege lessen ) leer je veel meer zodra je privélessen op je eigen paard gaat rijden. ook ivm het rechtrijden van je paard. Ik heb nu braaf elke week privéles :j , dit zou je natuurlijk ook om de week of 1x per maand kunnen doen.

Ook kijken naar andere dingen, staat ze op ijzers? dan zal het iets duurder worden. alleen bekappen is het geld niet ( ik ben 30 euro per keer kwijt, dus omgerekend 15 euro per maand )
Voor de dierenarts leg ik elke maand een vast bedrag aan de kant, als er iets gebeurd heb ik dan altijd een potje.

Voer zou ik niet weten, mijn merrie staat incl voer en stalbedekking voor 310 euro.

Wel onwijs leuk dat je je verzorgpaardje over kan kopen!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:37

Hier haal ik gelukkig nog lang geen 600,- in de maand uitgezonderd dierenartskosten maar het is erg afhankelijk wat de stalkosten zijn en eventueel extra's die maandelijks terug komen.

Les raad ik ook zeker aan, juist met een eigen paard zoals iedereen hierboven ook schrijft.

JelskeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:38

deze maand:

voer 2 zakken 15 euro kan ik weer 4 maanden vooruit.
lijnzaadolie 7,50 euro
les 1x in de week 28,50
voor mij geen stallingskosten pony staat aan huis en mest mag bij de boer op het land.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:33

xLes schreef:

Voor mei:

Bij stal de pagter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:41

Stalhuur 305
Brokken etc 52
Nieuwe vreetrem 52
EJ-meuk 31

440 euro, koopje deze maand *\o/*

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:59

Mei;
Stalgeld 200,-
Hoefsmid 36,-
Totaal 236,-

Aankomende maand waarschijnlijk les + voer naast de stalgeld.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:53

Granoek schreef:
Ik volg dit ook even!
Een handig overzicht voor mezelf

Ik start dan ook maar bij Mei, de paarden zijn nu aan huis komen staan.
- Vliegenmaskers € 110,90 voor 4
- Vliegenspray € 15,00
- Vliegenfranjes zonder halster: 2x € 6 maar bleek niet efficiënt -_-
- Halster: € 5,95
- Nieuwe stalschoenen: € 95,00
Totaal: € 238,85

Paarden: 2 Clydesdales en 2 shetlanders
Hoewel mijn stalgeld is komen te vervallen sinds ze aan huis staan, en de weide genoeg gras heeft zodat ik niet hoef bij te voeren, deze maand veel uitgegeven aan vliegenbestrijding. Rotbeesten.
Hooivoorraad was nog voldoende dus moest niet aangevuld, alsook het voer voor de mini's. Dure vliegenmaskers moeten bestellen in de maat gigantisch, nooit eerder nodig gehad.

Onverwacht telefoon gekregen van de rijschool. Mocht 31/5 al met lessen beginnen voor trailer rijbewijs. + 700€ *slik*

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 00:34

Sinds 31 mei staan we op een nieuwe stal, en hier staan ze super! Sinds 1 mei heb ik een paard erbij dus die kon ook op die stal.

Stal pony: 170,00
Stal paard: 220,00
Deken paard: 10,00
Enting paard: 28,50
Wedstrijden: 48,00

totaal: 476,50

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:00

Juni:

Stalling 215