Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:48

EskeGirl schreef:
Een vraagje aan de mensen die hun paard hier 23/7 of 22/7 op stal hebben staan: Krijgt jullie paard 's winters eigenlijk contact met soortgenoten (en dan bedoel ik niet door tralies of met een hek ertussen)
Ik denk dat veel paarden dat ook missen, in de winter.

De mijne wel in ieder geval, zoveel mogelijk samen met een ander paard los (het liefst verschillende waar hij het mee kan vinden en niet steeds dezelfde).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:52

maar dan dus niet meer dan een paar uurtjes per dag :\

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:54

Het is in ieder geval beter dan niets :j
Ik denk dat veel mensen roeien met de riemen die ze hebben, maar je moet altijd zoeken naar verbetering.

Igg goed dat ze een paar uur sociaal contact hebbem /3 +:)+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:04

EskeGirl schreef:
Een vraagje aan de mensen die hun paard hier 23/7 of 22/7 op stal hebben staan: Krijgt jullie paard 's winters eigenlijk contact met soortgenoten (en dan bedoel ik niet door tralies of met een hek ertussen)

Voorheen nee, geen contact.. (toen ze nog op een dergelijke stal stond.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:06

Nikass schreef:
Nens77 schreef:
En toch vraag ik me nog steeds hardop af of een paard ook nog zoveel zou bewegen op een weide wanneer al zijn eten op een stuk van 1m2 uitgedeeld werd.
Ik denk dat het paard dan toch het grootste gedeelte van de dag rond die ene 1m2 rond draait.
Een paard loopt op de weide of heide omdat, als hij langer dan een aantal minuten op 1 plek staat te eten, zijn eten op die plek gewoon op is en hij MOET dus verder lopen om meer te kunnen eten....

Dat is bij ons trouwens totaal niet zo. Mijn paard zou op 1m2 kunnen blijven staan als ze dat zou willen en heeft dan de hele dag te eten. Er staat zoveel gras dat er niet tegen op te eten is en mijn paard is helemaal geen grote eter, dus die heeft daar zeker voldoende aan. Toch doet ze dat nooit, op één plekje blijven. Ze lopen vrijwel continu over de drie hectare land, terwijl er overal evenveel (VEEL) gras staat. Alleen om te eten zou dat dus niet hoeven.

Maar na een dag is dat gras op die ene vierkante meter toch op ? (Of als het mijn paard betreft in een halve dag)
Dat moet dan toch eerst weer aangroeien ?

Laat ik nog even aangeven dat ik mijn paard ook liever vaker buiten zie, daarom ga ik bijna dagelijks twee keer naar stal, om hem er maar zoveel mogelijk uit te hebben en sta ik op de wachtlijst voor een hit actief.
Tevens op een stal wezen kijken waar ze van april t/m september op de wei kunnen en er tegen betaling in de andere maanden ook een uur losgegooid wordt.
Maarrrr dan komt hij in een binnenbox terwijl hij al een aantal jaar in een buitenbox staat waar hij de hele dag lekker om zich heen kan kijken....
Zou hij wel kunnen aarden ?
Want dan gaat hij er op 1 punt op vooruit maar op een ander punt weer achteruit.
Ik vind het zo verdomde lastig :(
Laatst bijgewerkt door Nens77 op 30-01-14 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:07

EskeGirl schreef:
Ik denk dat veel mensen roeien met de riemen die ze hebben, maar je moet altijd zoeken naar verbetering.

Klopt, je probeert je in allerlei bochten te wringen om er het beste van te maken.
Kost me zeker vier uur per dag van mijn tijd omdat ik meestal twee keer per dag naar stal ga.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:03

Nens77 - ik weet dat je die moeite doet en dat je moet roeien met de riemen die je hebt. Ik weet ook dat je het beter zou willen. Daar gaat het volgens mij om, mensen die zeggen "nee hoor mijn paard is happy zo, die heeft er geen behoefte aan. "

Wat dat gras betreft, uiteindelijk zal het een keer op zijn -maar niet na één dag- en dan zou ze kunnen beginnen aan de volgende meter, als het voor mijn paard prettig zou zijn om lekker stil te staan omdat het eten toch binnen bereik is. Toch lopen ze tig keer helemaal naar achteren en weer terug. Waarom zouden ze dat dan doen? Ik ben er van overtuigd dat de natuur functioneel is. Dus een dier gaat niet de hele tijd lopen als dat nergens toe dient lijkt mij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:22

Brendaaaa om nog even terug te komen op het verschil tussen mensen en paarden. Ik denk dat als wij stil zitten de doorbloeding niet helemaal stagneert. Wel als je lang in dezelfde houding zit. Bij een paard gebeurt dat dus wel als hij stilstaat. Waarschijnlijk kan een mens er dus beter tegen om beweging af te wisselen met een periode van inactiviteit. We slapen alleen al een uurtje of acht tenslotte. Maar mensen moeten ook niet te lang niet bewegen want ook dan geldt: rust roest.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:23

Nens77 hoeveel komt je paard nu -in de zomer- op de wei?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:28

Ik heb ooit op een manege gestaan waar ze enkel halve boxwanden hadden. Ik vond dat ideaal, dan kunnen ze gewoon kroelen. Ik snap niet dat dat niet meer gedaan wordt; de paarden waren er veel rustiger. Dan nog vind ik een box niks, maar áls je dan een box moet...

Edit: plaatje - https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... nt_count=1
Laatst bijgewerkt door Isegrim op 30-01-14 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:28

Nikass schreef:

2-3 maanden 24/7 ik mag mijn stal maar drie maanden aanhouden.....
Komt hij wel baggervet vanaf....
We hebben geen eigen weide (hoewel ze wel aan het kijken zijn of ze verderop iets kunnen huren...)

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:55

mijn mening is door dit topic erg veranderd! ben mn vader en broer aan het overhalen dat ze een andere stal krijgt zodat ze niet meer van de voerband van de schapen kan eten, ze is nu namelijk telkens hoefbevangen. mijn vader heeft nu voorgesteld echt een speciaal stalletje voor haar te maken dus niet meer bij de schapen. daarbij wil ik een wei ernaast hebben zodat ze wel 8 uur per dag buiten komen! eerst was ik vrij koppig dat mijn paard wel goed staat zo heb andere reden waarom lees maar eerdere bericht. maar ben nu toch aan het regelen dat ze daar weggaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:26

Wat goed van je, ondanks dat je al een grote loopstal hebt. Zijn er meerdere paarden of is je paard alleen met de schapen?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:37

EskeGirl schreef:

Tegenwoordig wel. Eerst joeg hij de merrie in een hoek en viel hij aan.

nu staan ze een aantal uur samen in de bak en dan gaat mijn paard weer op stal.

Paard is een ruin en pony een merrie. Meer hebben we niet op stal.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:01

Nens77 schreef:
Nikass schreef:

2-3 maanden 24/7 ik mag mijn stal maar drie maanden aanhouden.....
Komt hij wel baggervet vanaf....
We hebben geen eigen weide (hoewel ze wel aan het kijken zijn of ze verderop iets kunnen huren...)

Vanwaar jouw vraag ?
Vanwege de alternatieve stalling ?

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:25

Nikass schreef:
Wat goed van je, ondanks dat je al een grote loopstal hebt. Zijn er meerdere paarden of is je paard alleen met de schapen?

1 paard en 1 shet

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 07:56

EskeGirl schreef:

De mijne kan snuffelen met het paard aan de overkant, hij heeft open verbinding met het paard wat naast hem staat, en hij staat elke dag 1,5 uur op de bak met 1 of 2 andere paarden.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 07:58

Nens77 schreef:
EskeGirl schreef:

Klopt, je probeert je in allerlei bochten te wringen om er het beste van te maken.
Kost me zeker vier uur per dag van mijn tijd omdat ik meestal twee keer per dag naar stal ga.

Ik ken dat, maar ik denk dan altijd maar, het zijn maar 4 maanden, dat is wel te overbruggen, daarna gaat ie weer naar buiten. Ik woon ook om de hoek, dus ik kan ook vaker. En ik ben er meestal de hele ochtend tijdens schooluren van mn dochter.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 08:00

Nikass schreef:
Brendaaaa om nog even terug te komen op het verschil tussen mensen en paarden. Ik denk dat als wij stil zitten de doorbloeding niet helemaal stagneert. Wel als je lang in dezelfde houding zit. Bij een paard gebeurt dat dus wel als hij stilstaat. Waarschijnlijk kan een mens er dus beter tegen om beweging af te wisselen met een periode van inactiviteit. We slapen alleen al een uurtje of acht tenslotte. Maar mensen moeten ook niet te lang niet bewegen want ook dan geldt: rust roest.

Natuurlijk, maar mijn paard kan gelukkig wel bewegen hoor in zijn stal! :+
Daarbij gaat hij er 3-4 uur per dag zowieso uit, dus wat betreft de doorbloeding; dat zal wel loslopen anders had ik de gevolgen wel gemerkt nietwaar?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:00

Nens77 schreef:
Vanwaar jouw vraag ?

ja, ik wilde vergelijken...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:13

Brendaaaa schreef:
Natuurlijk, maar mijn paard kan gelukkig wel bewegen hoor in zijn stal! :+
Daarbij gaat hij er 3-4 uur per dag zowieso uit, dus wat betreft de doorbloeding; dat zal wel loslopen anders had ik de gevolgen wel gemerkt nietwaar?

Was het maar zo simpel... paarden laten zo min mogelijk zien, en wij mensen (jij niet persoonlijk) hebben sowieso meestal oogkleppen op. Niet elk paard gaat extreem of vreemd gedrag vertonen of stort in elkaar. Maar als jouw paard wel het hele jaar door hele dagen (of meer en in goede omstandigheden) buiten zou komen zou je het verschil wel degelijk gaan merken.
"maar vier maanden" auwwww -O-
Het loopt niet los wat betreft de doorbloeding. :n Je paard krijgt een keer een blessure of een aandoening en dan denk jij (weer niet persoonlijk) dat dat afgelopen week ontstaan is en dan blijkt dus dat dat al maanden, jaren bestaat en een gevolg is van te weinig beweging, maar het uit zich pas als het echt niet meer anders kan. En dan nog de vele aandoeningen die helemaal niet worden opgemerkt...
Zo'n 80 tot 90% van de paarden in Nederland loopt met rugproblemen bijvoorbeeld. Denk jij dat wij leken dat aan al die paarden zien? Het overgrote deel wordt gewoon gereden en niet behandeld omdat de omgeving er niets van merkt.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:42

Nikass schreef:
Nens77 schreef:
Vanwaar jouw vraag ?

ja, ik wilde vergelijken...

En ??
Wat ik eventueel kan proberen is mijn oude stal 3 maanden aanhouden om te kijken of hij kan aarden in een binnenstal, kost me 300,- maar als hij er niet tegen kan, is er nog een weg terug....

chantaleddie

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:09

Afbeelding Afbeelding mijn twee schatjes en de stal! vandaag binnen 2 minuten helemaal uitgemest haha met dank aan de trekker haha..
er staan dus 300 schapen bij en grote open stukken enzo

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:18

Het is niet helemaal goed te zien, maar ik krijg wel de indruk van een hele open stal :)

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:20

Nikass schreef:
Het is niet helemaal goed te zien, maar ik krijg wel de indruk van een hele open stal :)

haha ja sorry mijn ipone maakt geen mooie foto's haha en tis idd open stal