[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:02

En maak je dan dit frame met net vast aan het frame op de bodem ??

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:10

Ja met stieken, zal een foto plaatsen als die af is!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:12

Die postbode stieken zijn niet sterk genoeg hoor :D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:00

Nee dat had ik al bedacht ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:28

Zelf haal ik regelmatig bij de fietsenboer een handje oude binnenbanden. Daar kun je hele mooi 'elastieken' van knopen. Ik hang er mijn neten mee op, zodoende heb ik minder slijtage aan mijn netten.

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:10

Mijn paard kan zijn hooi van bovenaf uit zijn ruif halen en gooit het dan op de grond *zucht*, zodat hij het makkelijker en sneller op kan eten. Zou een slowfeeder net in de box hangen de oplossing zijn? Iemand ervaring hiermee?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:39

Waarschijnlijk gooit je paard het hooi ook op de grond omdat zijn slokdarm het vanuit die houding ook zeer lastig eten vindt.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:45

Hier nu sinds maandag het net van equiculinair en ben tevreden :j . Is erg makkelijk te vullen en ze doen terug veel langer met minder (wel genoeg hoor, geen zorgen ze komen heel de dag toe). :D

Het smal net dat ik kreeg was 60x60cm trouwens (eens gemeten) maar is voor de pony's voldoende. Voor grotere zou ik een large nemen :) . De mazen zijn effectief 3x3, dat ook nagemeten.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:47

Wij hebben een 1000 liter vat daar de bovenste zijde afgeslepen dat de ton iets hoger dan de helft is. In de hoeken onderin 4 gaten geboord en nog wat gaten dat het water eruit kan lopen en in elke hoek een ketting met een clip eraan. Vervolgens hooi erin, stuk betongaas erop en die vastklikken aan de clips van de kettingen anders gingen de mijne met een stuk betongaas aan de wandel of duwde ze hem zo dat ze eronder konden.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:55

Mensen ervaring met een shet en een grotere pony? Pony eet uit zo'n groot vat met daarop een net maar nu krijgen we er een shet bij die natuurlijk niet in de bak komt. Nu heb ik vaker van die zelfde vaten voorbij zien komen alleen dan een stuk lager maar ben bang dat mijn pony eerst zijn eten op eet en dan aan de bak begint waar de shet niet bij kan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:18

Voor de shet kan je een draadje spannen waar de shet wel onderdoor kan maar de pony niet. Dan kan je daar een net voor de shet ophangen. Ik weet niet in wat voor situatie ze exact gehouden gaan worden/worden gehouden, maar shetten hebben vaak ook een fijnere maas nodig dan een grotere pony. Ze worden snel dik en ze zijn heel handig met peuteren is mijn ervaring.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:27

@Dobel, heb je daar een foto van? En maken die kettingen niet veel lawaai? Ik heb ook zo'n doorgeslepen container met een hooizak in. Die hangt in de hoeken vast met touw, maar als onze paarden hooi uit de zak trekken (voordroog met mazen van 2 x 2) maakt dat al een hels lawaai, laat staan dat er kettingen aan zouden hangen. Alhoewel met dat betonijzer is er minder getrek natuurlijk.
En jij hebt grotere mazen waarschijnlijk.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:53

Mizora schreef:
Voor de shet kan je een draadje spannen waar de shet wel onderdoor kan maar de pony niet. Dan kan je daar een net voor de shet ophangen. Ik weet niet in wat voor situatie ze exact gehouden gaan worden/worden gehouden, maar shetten hebben vaak ook een fijnere maas nodig dan een grotere pony. Ze worden snel dik en ze zijn heel handig met peuteren is mijn ervaring.

Ze staan 24/7 buiten op een grote paddock en strookbegrazing. Draadje spannen word lastig maar mijn haf word ook snel dik hihi

Foto hoe we het hebben:
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:56

@patriciadr mijn shet gooit het vanuit zijn net van 4 bij 4 nog steeds op de grond en zijn net hangt zowat op de grond.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:16

Mijn equiculinair netten zouden vandaag moeten aankomen... Ik ben maar tot 13:00uur op het werk, dus ik hoop dat ze op tijd komen maar dat zal we niet wrs... :( Heb de netten toch echt wel nodig. Want nu zijn er al 2/4 paarden die de 2x2 netten stuk trekken. Dus die staan nu terug op hooinetten met grotere mazen, maar dat is geen succes. Ze zijn veel te snel leeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:34

Dat is wel het nadeel van netten met kleinere maas, die krijgen over het algemeen veel meer geweld te verwerken èn zijn van dunner materiaal gemaakt, maarja je moet toch wat als je wilt dat je paarden de hele dag hooi kunnen eten zonder dat ze klem komen te zitten in de stal :P

Het net niet te strak spannen / zorgen dat ze zo min mogelijk op een klein stukje veel kracht kunnen zetten zorgt echt voor het behoud van je net :j

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:36

Probleem is vooral dat ze niet proberen het hooi ertussen uit te trekken, maar gewoon hooi en net tussen de tanden nemen en zo trekken. :Y) }> Dat vind het net uiteraard niet leuk.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:41

Hier was het net bezorgd iets na de middag, weet niet hoe het voorzien was want er was wat fout gelopen met mijn volg code waardoor ik het niet kon volgen :') . Nu zag wel al dat die van equiculinair dikker zijn van touwen dan die dat ik had van een paardenbeurs 2 jaar terug.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:49

Daar heeft de Fjord hier ook een handje van, die hapt gewoon in het wilde weg, trekt en ziet wel wat er tussen de tanden achter blijft :=

Een heel slap net helpt daar erg goed bij op zich.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:50

Ga eens proberen of dat helpt!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:26

Netten zijn binnen, ga ze straks direct testen.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:23

Ik heb de hooikussens maat M besteld bij EquiCulinair. Ik hoop dat ze volgende week binnen komen (1,5 week geleden al besteld maar niet op voorraad). Gebruik nu de hooinetten met 4cm mazen en dat gaat ook prima gelukkig. Beide paarden stoppen tussendoor gewoon met eten :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:16

Ik heb net mn 3e M van hooikussen besteld. De andere 2 bevallen erg goed!
Helaas waren ze de vorige keer niet op voorraad en nu ook niet. Jammer dat dat nog even gaat duren.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:07

Mijn slowfeeder is af! Bedankt dubbeldun voor de tip, ben vandaag even langs de fietsenmaker gefiets die had er genoeg :)

Afbeelding

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:18

Ik ben op zoek naar de gouden tip. Wij voeren sinds dat we de paarden in eigen beheer hebben vanuit grote hooinetten waarvan we er ongeveer 7/8 ophangen (in de inloop stal en buiten aan de wand). Op zich goed te doen want ik pak een net en leg het in een grote brede emmer, vouw de rand er om heen en vullen maar. Dit gaat best snel. Maar...helaas moeten we sinds vorig jaar het hooi nat maken vanwege ons oudje die anders gaat hoesten. Met als gevolg dat de andere twee natuurlijk ook nat hooi krijgen aangezien ze samen staan.
Dus zelfde procedure maar dan moeten we daarna de hooizakken buiten leggen en nat spuiten met de tuinslang. Erg tijdrovend en zwaar. Nu zijn we op zoek naar een ander alternatief maar geen idee wat het beste is. Heeft iemand een idee misschien?