Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:40

ik doe het voor de helft ;-) dan leer je mijn methode helemaal kennen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:47

:+
Nee even serieus (voor zover dat kan ;) )... Er is nog geen Hempfling student geweest die op een gegeven moment hetzelfde kon als hij, toch? Dat is iig wat ie zelf zegt, als ik het goed begrepen heb. Ik vraag me dan wel af hoe hij bedaht heft om gewoon mega veel geld te vragen aan cursisten die iets willen leren wat ie nog niet aan iemand anders heeft kunnen leren. Of snap ik het gewoon niet?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:01

Iedereen al bezig zijn paddock plat te strijken voor de aankomende winter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:03

Vanavond de eerste harkronde :D (in het donker) 8-)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:21

Ik ga straks ook bezig. En even kijken of ik 1 hooinet ga verplaatsen voor de bodem bevroren is (die staat nu in een nog steeds natte hoek, wordt natuurlijk ook niet gebruikt, maar zo heb je dr ook niks aan).
Hoe doen jullie het qua water? We hebben een 1000 liter tank binnen staan, is het slim om die nu al te vullen? Of kan dat nog wachten, want ik wil de constructie waar ie op saat eigenlijk nog iets aanpassen..

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:22

ik gok op woensdagmiddag of donderdagmiddag.....en hou buienradar nauwlettend in de gaten... 'Ze' geven nu een verwachting voor vrijdag van 14,3 mm sneeuw....

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:24

:= Dat wordt opschieten dus..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:26

Ik wacht met het water er af halen tot het 2 a 3 graden vriest. Dan verruil ik mijn speciekuip voor een grote koelbox.
Daar gaat 40/50 liter water in, genoeg voor 1 a 2 dagen. Is hij niet leeg dan doe ik 's nachts het deksel dicht en bevriest het water niet. Op stal krijgen ze dan gewoon in hangemmers.
Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:35

waar haal je die Dubbeldun?En is die duur? :P

Ik denk dat wij ons eerst nog even moeten redden met de gewone speciekuipen. hopelijk winter 2011/2012 een vorstvrije waterbak.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:37

Hahahaha, daar is de koelbox weer! Het blijft een superidee maar die dingen (zeker de grote) zijn zo duur....

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:38

Ik heb nog een palletbox staan die halfvol water zit, maar daar kunnen de shetjes alleen bij als er niet te veel uit gaat, dus staan er ook speciekuipen. Als het maar een paar dagen gaat vriezen heb ik water zat, maar het is een beetje lastig in te schatten..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:39

Hij komt van MP en je moet idd net geluk met de prijs hebben. Ik meen dat die van mij 15 euro ex was :)
Hij heeft vorig jaar perfecte dienst gedaan, dus mag straks weer aan de bak.

Overigens zag ik er nu weer eentje op MP staan. Een rode. Merk is Coleman.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:43

sorry dat ik inbreek, maar ik lees net over het gladstrijken van grond.
Als het vriest is mijn ervaring dat de paarden de grond zelf plat lopen, ze staan bij ons in een soort van natuurlijk PP, en we merken dat de grond bij de waterput vanzelf plat gelopen word ook rond de hooiruif gebeurd dat.
We staan wel op zandgrond dus misschien speelt dat een rol, ik zou in elk geval niet moeilijk gaan doen, ze lopen het vanzelf weer plat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:46

Als je paarden netjes over elk stukje lopen zal het wel plat worden, maar dat is bij mij echt niet zo en er zitten overal kuiltjes. Als die bevriezen lopen ze echt beroerd. Dus ik hark liever :D

Waar het bij mij wel mooi plat van wordt is een mega-regenbui :) Maar daar zit ik nu zeker niet op te wachten :D

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:12

ze hebben bij ons de beschikking over een flinke weide, maar ze hebben hun looproutes die ze altijd gebruiken, vorige winters buiten was bobbelige grond na een week aangelopen, het lijkt me erg veel werk vandaar de tip ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:23

DubbelDun schreef:
Als je paarden netjes over elk stukje lopen zal het wel plat worden, maar dat is bij mij echt niet zo en er zitten overal kuiltjes. Als die bevriezen lopen ze echt beroerd. Dus ik hark liever :D

Waar het bij mij wel mooi plat van wordt is een mega-regenbui :) Maar daar zit ik nu zeker niet op te wachten :D

ja,dan heb ik ineens een "vloed-eb"bak ;)
eerst ligt er een laag water, alles vloeit glad, en als het weer opgedroogd is, is alles prachtig vlak en hard :P

Hier is de bodem vaak nat als die bevriest.Dan lopen ze de hobbels ook niet echt vlak. Ze kreupelen en strompelen er overheen.

Bij droge grond vriest het sneller droog en wordt de bovenlaag weer zacht en dan lopen ze het inderdaad weer vlak. Hier gebeurd dat minder makkelijk.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:26

door het vriezen droogt de grond ook uit en lopen ze die weer glad.
(vriesdrogen heet dat, proces wordt ook gebruikt in de voedingsindustrie).
alleen moet het dan echt van dat gure ijskoude vriesweer zijn, liefst nog met zo'n schrale noordoostenwind waarvan je neus en oren er af vriezen 8-)
als het begint te sneeuwen zijn we nog verder van huis.

dat ze wat lopen strompelen over de oneffen bodem vind ik eigenlijk geen probleem, ze leren beter opletten en vaster op hun benen staan :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:38

Hier zijn het ook enkel bepaalde stukken die nu nog er hobbelig zijn (rondom sommige hooinetten). Morgen eens kijken of ik die wat vlakker kan krijgen met een riek. Niet alleen voor de paardjes, uitmesten wordt op vlakke ondergrond ook een heel stuk gemakkelijker ;) Heb net alvast een hooinet verplaatst, daar stond nog steeds water voor. Verder is het inmiddels wel weer opgedroogt :)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:38

Ik heb vanaf het begin van dit topic stil mee gelezen maar wil nu toch graag een beroep op jullie doen :D

Na de winter (of ergens aankomend jaar) wil ik ons weiland wat aanpassen, richting een PP. Ons weiland ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Bij elkaar 1,88 ha. Alleen in weiland 1 mogen definitieve wijzigingen aangebracht worden, zoals kuilen/bestrating etc.

De stallen (dienen als schuilstallen, 3 buitenboxen en 1 open stal)
Afbeelding

Pad wat we nu hebben
Afbeelding

We willen graag een leuk weiland creëren waar onze paarden en pony's (kudde van 8) zich goed kunnen vermaken. Zowel voor hele kleintjes als de grotere paarden. Het enige wat we moeten behouden is een kleine bak (voor hondentrainingen), een dressuurbak en een springwei (waar wel volop gras groeit in tegenstelling tot de rijbakken).

Water is in de zomer geen probleem, in de winter slepen we met blauwe zakken die je in de kruiwagen kunt vervoeren maar ik zag net al een waterbox voorbij komen geloof ik.

Als jullie tips/ideeën hebben graag want wij hebben met PP's geen ervaring, maar voor de paarden zou het gewoon super zijn. :j

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:45

Dat ziet er al mooi uit sugarfoot :)

Mn vader wist trouwens net te vermelden dat de sneeuw alleen in het westen van het land gaat vallen..?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:03

Nee joh, was dat maar waar...(sorry westerlingen) ... Zoek maar eens op plaats op Buienradar!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:13

Hier bij mij in Zweden ligt al zo veel sneeuw (zeker 30 cm) dat ik in elk geval geen last meer heb van het hobbel-bobbel-probleem op het land.....

Succes met de sneeuw in NL!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:24

:o? Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij valt het allemaal wel mee? Misschien straks toch maar eens nieuws (weerbericht) kijken op tv.

Clovertje das ook handig! Waar in Zweden zit je ergens?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:15

30 cm :oo
Ik moet er niet aan denken |(

@fojoe: als je 2 HB-klantjes rond hebt lopen dat is een harde bobbelige bodem reden om extra uit te kijken. Voor je het weet heb je weer een direkte HB-aanval ;(

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:10

Hier wordt plat geschept. Dus het zand er gewoon afgehaald.Wij houden dan lekker bobbelige ecoraster over ;-).