Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:09

Dat aan elkaar vastmaken, heb jij daar ervaring mee? Blijft dat bij de naden goed zitten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:28

Nee die dingen ken ik niet/zelf nooit IRL gezien, maar vraag eens adressen via die site misschien zit er iets in je buurt om te gaan kijken.
Ik weet dat je van koeien ook een dergelijk systeem hebt, maar dan moet er nog iets van een dekrubberlaag overheen die wordt vastgezet.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:38

Hier nog steeds blij met de korrels. Van de week na het hevige noodweer, waardoor de putjes in de stallen het water niet konden verwerken, was het een "waterballet" in de stallen. Door de fikse opname van de korrels bleef de schade beperkt tot één kruiwagen natte prut per stal. Ik weet zeker dat, als er "gewoon stro" in de stallen had gelegen, deze helemaal leeg gehaald moesten worden. Hopelijk valt het voorspelde weeralarm voor vandaag mee.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:18

wij hebben dit ook gebruikt waren echte stro korrels werkte eerst wel toen waren het grootte korrels maar werden steeds kleiner en toen gingen sommige paarden ze eten dus weer terug naar vlas!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:24

nou, onze stal is eindelijk in gebruik. Ik heb eerst vlas gekocht. Alleen, helaas, hebben wij geen drainage-afvoer in de stal, dus de plas kan niet weg, alleen opgenomen in de vlas. nou is de stal van mijn merrie al na 3 dagen toe aan een schoonmaak beurt. Hadden jullie dit ook zo snel met een vlas stal? Normaliter zou je het oppot systeem met vlas moeten doen toch?De plasplek moet er echt uit dan. En het ruikt ook naar ammoniak. Zelfs bij mijn ouders in de schuur, waar ze 20 meter vanaf staan ongeveer.

Zit er toch aan te denken om stro korrels te nemen.
Welke zakken zijn van plastic? Onze opslag is nl niet 100% waterdicht, en kartonnen zakken lekken dan door ben ik bang.
En levert elke leverancier halve pallets?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:35

Omdat er de laatste dagen weer meer vragen komen over strokorrels, schop ik dit topic even omhoog(na overleg met een moderator).
Zo is het topic makkelijker te vinden voor nieuwkomers.
Iedereen nog tevreden over de korrels??Ik gebruik op het moment heel weinig omdat de stallen niet door de pony's gebruikt worden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:37

hier hebben de stallen ook zomerpauze. en dan gaat er weer een wintervoorraad in. Ben er nog niet over uit wat het dit jaar gaat worden.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:53

Ik heb nog steeds tot volle tevredenheid korrels in de stallen.
Overdag staan de paarden buiten en 's nachts staan ze binnen.
De bodems blijven (nog steeds) erg goed!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:56

Heb net voor de winter twee pallets bij "De Strokorrel" besteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:58

Mijn paard heeft hoefproblemen opgelopen. Het spul ging in de witte lijn zitten en duwde die verder uit elkaar, wat al een probleempje was...ook heeft het de hoef erg uitgedroogd. De hoefwand heeft scheuren. Ik ga toch maar op vlas blijven staan....ookal neemt dat minder op...maar ik had korrels met vlas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:48

Russel, ik heb van verschillende hoefsmeden gehoord dat juist vlas in de witte lijn kan kruipen, ik heb een aantal maanden van dat gemalen stro geprobeerd maar daar drogen de hoeven toch teveel van uit, ben weer terug bij de aubiose en ga ook geen ander spul meer proberen, andere was veel goedkoper maar dat weegt voor mij niet op tegen de problemen die je tegen kunt komen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:56

Wuswa, wat is "de strokorrel"?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:19

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 07:43

Ik heb de stallen net weer een week 'gevuld' omdat het 's nachts erg nat was in de paddock.
De eerste dagen hebben ze er lekker van staan smikkelen (ondanks dat de firma zegt dat het niet gebeurd). En door de lange opslag hadden ook de muizen besloten dat ze toch wel erg lekker waren. Waar ik eerder ook geen last van had.
Ik overweeg nu sterk om er een 2e HIT-softbed/matras bij te nemen zodat ik komende winter ook gewoon minder nodig heb.
Of het dan korrels blijven weet ik nog niet.
Misschien gewoon weer op de houtkrul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:55

bigone schreef:
Russel, ik heb van verschillende hoefsmeden gehoord dat juist vlas in de witte lijn kan kruipen, ik heb een aantal maanden van dat gemalen stro geprobeerd maar daar drogen de hoeven toch teveel van uit, ben weer terug bij de aubiose en ga ook geen ander spul meer proberen, andere was veel goedkoper maar dat weegt voor mij niet op tegen de problemen die je tegen kunt komen.

Ja moeilijk is dat he? Krul/zaagsel droogt uit, dat is hout en dat heeft vocht nodig. Stro kan mijn paard niet hebben vanwege zijn luchtwegen. Hij staat al 7 jaar op vlas en nooit wat met zijn hoeven...hij heeft nu een paar periodes op korrels gestaan en het is mis gegaan. De afgelopen periode was het natuurlijk droog weer, en toen stond hij alleen op korrels en toen begon de ellende, de scheuren lopen op tot bijna de kroonrand...en de hoefwand week helemaal terug, er zat gewoon een opening waar natuurlijk lekker veel van die poeder koekte en drukte.....nu weer op vlas en het schadeproces is wel gestopt....gelukkig is het gras ook weer nat...maar omdat mijn paard niet op ijzers staat, durf ik het niet meer aan, zeker niet in de zomer periode en in de winterperiode vind ik het niks....dan wordt het een natte plakkoek en ik vind het dan koud liggen, dan strooi ik ook regelmatiger een half pak droog nieuw vlas op zijn ligplek als de nachten koud worden....een koude buik vind ik nl maar niets.....er ligt wel beton onder.

Als we nieuwe stallen hebben, dan ga ik ook zo een matras bestellen, het klinkt wel ideaal....mijn paard is ook geen jonkie meer en dan wil ik hem een beetje helpen.

De shettten hebben een reuze bontjas in de winter en die buik is helemaal ingepakt met wol, dan kan wat lijden......maar horsie heeft maar wat sprieten on de buik, dat is zo kort dat is niets....

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:40

Hier nog steeds een zeer tevreden gebruiker, want het scheelt zo enorm veel werk. De laatse week van mij heb ik alle stallen gevuld met stro-korrels. De grote stallen van 3x3 met 5 kruiwagens en de kleine stallen van 2x2 met 2 kruiwagens, hier staan de Shetlanders in. Vorige week woensdag hebben we de 3 grote stallen leeggehaald na 10 weken intensief gebruik. De paarden staan hier 's avonds en 's nachts op stal. Elke dag wordt de mest verwijderd en de stal glad gelegd.
Uit elke stal kwamen zeker 8 kruiwagens verpulverde stro-korrels en zelfs op de bodem lagen nog gewoon korrels!! De hoeveelheid was dus door het vocht echt toegenomen, maar de stal voelde nog steeds kurkdroog aan. De geur van amoniak heb ik eigenlijk nooit geroken, terwijl de paarden toch bij ons in huis staan op de deel. De Shetlanderstallen hebben we niet leeggehaald, omdat het hier nog steeds mooi droog is.
De verpulverde sto-korrels hebben we naar de ligboxen van de koeien gedaan en ook daar blijft het nu prima liggen. De korrels alleen werden veel te snel door de koeien eruit gelopen, ipv dat ze vertrapt werden.
We hebben nu de stallen weer gevuld met 5 kruiwagens en met een beetje geluk hoef ik ze pas weer in de kerstvakantie leeg te halen.

Ik vind juist dat de voeten van alle 5 de paarden in een prima conditie blijven. Ze zijn mooi droog, mooie stevige grote straal en ik heb de hoefsmid ook niet horen klagen. Het enige wat ik 's morgens doe is de hoeven uitkrabben en verder gebruik ik helemaal niets, geen vet of teer oid. Paarden staan op ijzers en blootvoets.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:51

Vandaag een nieuwe stal van een nieuwe laag strokorrels gemengt met vlas voorzien. Het is een stal van 3 x 3. Ik heb eerst 2 zakken strokorrel geweekt in een krui. De strokorrels in de stal gekiept en daar overheen een pak vlas. Dit goed gehutselt en je heb een dikke laag in de stal, die zeker een week of 4 a 5 goed blijft.
Dan doe ik de ene keer vlas erbij en de andere keer strokorrels. Dit werkt super.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:03

en pot je daarmee op of elke dag nat er uit PhiaBink?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:56

Elke dag mest weghalen en aanharken. Als ik het hoor soppen, dan de sopplek eruit halen en als het moet, de ene keer vlas en de andere keer stro korrels erbij doen.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:09

De website van haardhout.nu doet het niet meer? Wilde net weer gaan bestellen, maar bestaan ze niet meer?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:18

ik heb ze via Agrifirm besteld. Royal pellets. 25 zak van 20 kg voor 158 euro incl btw en bezorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:04

Toch vraag ik mij af, de korrels liggen veel langer in de box dan bv vlas omdat vlas minder lang mee gaat....

Mijn paard heeft nu een hele nare bacterie opgelopen en wondjes heeft hij zo vaak...komt het niet door bacteriën die veel meer en veel sterker aanwezig kunnen zijn door de korrels.

Heb het toch al niet zo op oppotten. Maar nu heb ik er toch wel andere gevoelens over gekregen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:37

Dat is een vraag die ik ook als eens gesignaleerd heb.. ik denk dat er na verloop van tijd heel wat bacterieën en schimmels actief zullen zijn - heb het er eigenlijk ook niet zo op om 't héél lang te laten liggen.
Overigens gebruik ik op dit moment (tijdelijk) houtzaagsel - nou dát kan ik niemand aanraden. Wat een zooi is dat: stikt en stoft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:44

Houtzaagsel vind ik helemaal niets..kan je niet eens kwijt...ligt in mijn schuilstal, al 3 jaar omdat het van de vorige eigenaar daar nog ligt. Het ligt er nog :+ Het verteerd voor geen meter...vind nog steeds plekken op de wei, waar ze het met een hele berg neer gegooid hebben...

Maar van die bacteriën, daar ben ik dus helemaal niet wijs van geworden...mijn paard is nl wel met spoed opgenomen, een kern gezond paard dat makkelijk kleine onstekinkjes de baas kan. Dus vraag mij af wat dit voor een bacteriehaard is....

Deze stal gaat dus in de schoonmaak dat snappen jullie dus wel......en dat potten, daar begin ik niet meer aan. Dan maar weer wat meer mest en meer werk, maar ik wil dit niet meer meemaken.