bigone schreef:Russel, ik heb van verschillende hoefsmeden gehoord dat juist vlas in de witte lijn kan kruipen, ik heb een aantal maanden van dat gemalen stro geprobeerd maar daar drogen de hoeven toch teveel van uit, ben weer terug bij de aubiose en ga ook geen ander spul meer proberen, andere was veel goedkoper maar dat weegt voor mij niet op tegen de problemen die je tegen kunt komen.
Ja moeilijk is dat he? Krul/zaagsel droogt uit, dat is hout en dat heeft vocht nodig. Stro kan mijn paard niet hebben vanwege zijn luchtwegen. Hij staat al 7 jaar op vlas en nooit wat met zijn hoeven...hij heeft nu een paar periodes op korrels gestaan en het is mis gegaan. De afgelopen periode was het natuurlijk droog weer, en toen stond hij alleen op korrels en toen begon de ellende, de scheuren lopen op tot bijna de kroonrand...en de hoefwand week helemaal terug, er zat gewoon een opening waar natuurlijk lekker veel van die poeder koekte en drukte.....nu weer op vlas en het schadeproces is wel gestopt....gelukkig is het gras ook weer nat...maar omdat mijn paard niet op ijzers staat, durf ik het niet meer aan, zeker niet in de zomer periode en in de winterperiode vind ik het niks....dan wordt het een natte plakkoek en ik vind het dan koud liggen, dan strooi ik ook regelmatiger een half pak droog nieuw vlas op zijn ligplek als de nachten koud worden....een koude buik vind ik nl maar niets.....er ligt wel beton onder.
Als we nieuwe stallen hebben, dan ga ik ook zo een matras bestellen, het klinkt wel ideaal....mijn paard is ook geen jonkie meer en dan wil ik hem een beetje helpen.
De shettten hebben een reuze bontjas in de winter en die buik is helemaal ingepakt met wol, dan kan wat lijden......maar horsie heeft maar wat sprieten on de buik, dat is zo kort dat is niets....