Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:41

Fijn Karin en hopelijk een goede controle.

De zwaluwen bouwen zelf nestjes. Dat kunnen ze heel goed. Het eerste paar is alweer gesetteld. Ze babbelen zo gezellig.

Vervelend Valanda!
Facebook proberen?

Valanda

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:44

Nog geen hulp gevonden via mijn eigen netwerk. Ja soms jonge meiden die t na 3* scheppen opgeven. Of niet zo secuur werken.
Heb je specifieke Facebook groepen hiervoor?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:45

Misschien een buurt FB groep, paardenoppas groep, en je hebt verschillende paardenmarktplaats groepen

Valanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:49

Ik ga ns kijken. Bedankt voor de tip

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:50

Beterschap valanda. Verder dan oproep op fb zou ik ook niet weten
Lastig hoor

De zwaluw zat net al in huis.

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:56

Ah gosh

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 08:15

Hier hebben ze een paar keer geprobeerd te bouwen in de stal maar lukte niet. Heb en nepnestneer gehangen maar verder als eens kijken tot nu toe nog niks.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:37

Wij hebben in elke stal een nestje zwaluwen. Paarden onder de vogelpoep. :P Ze hebben de nestjes zelf eens gebouwd en komen elk jaar terug. Helaas zijn de nestjes vorig jaar zomer een keer geplunderd en grotendeels vernield.

Er zat ook een vogelnest in onze stapel vliegendekens in de kast en dat zagen we eigenlijk net te laat. Nest verstoord en vogel is niet meer teruggekomen. -O-

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:52

Wij in iedere schuilstal. Superleuk.

Succes voor de zoon van Karin!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:17

Mijn vriend stuurt me toevallig net een berichtje dat er ook een zwaluwtje door ons huis aan het vliegen was, dus nu die weer buiten was dat hij ramen en deuren toch maar even dicht deed...

Ze vliegen ook druk door de overkapping van onze nieuwe schuur en de inloopstal. Ik hoop dat ze nestjes gaan bouwen.
Vorig jaar had ik tegen de nieuwe schuur al kunst nestjes voor zwaluwen opgehangen maar toen stonden de paarden nog niet thuis en was er totaal geen interesse.
Nu is er in die nestjes ook geen interesse dus misschien hangen ze ook op verkeerde plekken...
Maandag eens kijken of ik ze verplaats ofzo.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 10:39

Bij mijn ouders zaten ze eerder in de garage. Als er wat was kwamen ze hard kwetterend naar binnen bij mijn ouders en dan wisten we dat we naar het nest moesten gaan kijken. Of het lag op de grond maar ook een keer een kat uit de garage gestuurd. Vond dat altijd best bijzonder dat je aan het geluid en actie kon zien dat er iets aan de hand was.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:54

Bij ons zit er sinds vorig jaar een nestje in de stal. De eerste leg is toen uitgekomen en uitgevlogen en de tweede leg is wel uitgekomen, maar ik heb nooit de jonge vogels meer gezien. Sinds een week of wat is er weer allemaal drukte, ben benieuwd hoeveel kleintjes er deze keer komen. Het kwetteren klinkt erg gezellig en als bijkomende voordeel hebben we amper insecten in de stal.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:58

Wij hadden ook altijd zwaluwnestjes in de stal. OMdat we zouden slopen, hebben we de stal vorig jaar voorzien van touwen aan een stok in de deuropening (soort zelfgemaakt vliegengordijn). Paard kon het hok wel in, maar de zwaluw (helaas) niet meer. Inmiddels is zijn de oude hokken gesloopt en komt er een nieuwe loods in juni. Dat is te laat denk ik voor ze dus hopelijk volgend jaar toch weer een nieuw nestje.

Let wel op dat ze geen staartharen van de paarden in de nestjes kunnen verwerken. Ze kunnen daarin blijven hangen en daardoor stikken

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:04

Weer kort berichtje :')

Voor zwaluwen gewoon even een plankje tegen de muur hangen, gaan ze vanzelf op bouwen

Het weghalen van nesten is trouwens strafbaar

Hier ook weer fanatiek bezig

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:40

Voor uit elkaar valllende nesten heb ik er permanent een plank onder gemaakt. Mocht het nest stuk gaan vallen ze iig op de plank en niet te pletter in de stal of verzopen in de waterbak. Maar sinds er een plank onder zit blijft het nest heel.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:09

Wat leuk al die zwaluwtjes , wij hebben ze hier helaas niet want ik vind ze wel altijd erg leuk.

Valanda, wat vervelend zeg.
Inderdaad zou ik even wat facebook groepen proberen.
of zit er anders geen dierenverzorgservice bij jullie ergens in de buurt ?

Ik was het niet van plan maar ik heb er sinds vandaag een mini bij :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:19

Gefeliciteerd!

Mijn afspraak voor de Fries is helaas niet doorgegaan.
Hij was al even niet gereden, wel gelongeerd en goed in de hand. Eigenaresse wilde van de week opstappen, maar dat was helaas spannend en ze is gevallen. Geen goed idee natuurlijk dat ik het ook even ga proberen.
Jammer, want ik vond m erg knap.

Kreeg vandaag een kruising fjord x kwpn (springen) door van 155cm. Wellicht net wat smal voor mijn lengte. Maar denk dat ik wel ga kijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:24

Wat leuk happinez :j

valanda beterschap. Geen tips verder.

Karin, de controle al gehad voor je zoon?

Boemel, word zo'n paard dan als braaf aangeboden?
Want dan moet je er bij wijze van na een jaar nog zo op kunnen stappen.
Of toch niet?
Maar zou daar ook niet meer voor kijken.

Hier ook elk jaar zwaluwtjes, vind ze zo gezellig... ondanks hun schijt.

Valanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:07

Ook hier de zwaluwen begonnen in de schuilstal

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:35

_Lorette_ schreef:
Wij hebben in elke stal een nestje zwaluwen. Paarden onder de vogelpoep. :P Ze hebben de nestjes zelf eens gebouwd en komen elk jaar terug. Helaas zijn de nestjes vorig jaar zomer een keer geplunderd en grotendeels vernield.

Er zat ook een vogelnest in onze stapel vliegendekens in de kast en dat zagen we eigenlijk net te laat. Nest verstoord en vogel is niet meer teruggekomen. -O-

Correctie: de vogel zat er nog/weer. Ik kreeg een totale hartverzakking en durf nooit meer te checken of er nog iets gebeurt in het nest op de vliegendekens. Blijkbaar moet ik andere dekens regelen :Y)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:44

Creatieve vogels, daar kan ik ook aan mee doen.

Ik heb momenteel een vogelnest in mijn touwhalsters die in onze open hooischuur hangen :')
Afbeelding

Volgens mij verlaten omdat ik het per ongeluk heb verstoord (het is de deur naar mijn zadelkamer). Maar durf het nog niet helemaal weg te halen in het geval dat het toch nodig is voor ze.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 17:40

DP ja, als braaf aangeboden. En ze had dit natuurlijk zelf ook niet verwacht. Ik ook niet. Tess heeft bij ons 1,5 jaar stilgestaan ivm blessure en Diekke bij de vorige eigenaar een jaar. Beide was opstappen en wegrijden.

Je weet de reden natuurlijk ook niet. Kan maar zo zijn dat bespiering verandert is en dat boomtak zadel prikte ofzo.
Maar goed, het is niet aan mij om dat uit te zoeken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:37

@Valanda, vervelend! Oproepje op de plaatselijke facebook leverde bij mij iig een hit op!
Succes!

Hier ook een nestje zwaluwen in de schuur. Ze komen elk jaar weer terug, zo leuk! Wel hard gekwetter :D

De controle was goed *\o/*
Nu nieuw gips gekregen en over 3 weken mag dat er af!
Helaas blijft zn hoofdwond wel etteren dus daar is antibiotica voor gestart.
Van de tablet werd hij misselijk en moest overgeven (in de supermarkt := ), dus nu over naar drankje.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 19:06

Valanda schreef:
En ik zit nog n dilemma, ik heb n allegaartje van schatjes aan huis ( new forest x welsh, Irish cob, ier en n gelder. Dan lopen er nog 2 Bosnian mountain horses in t natuurgebied. De merrie die ik heel graag wilde kopen komt nu beschikbaar, maar die is drachtig. Er komt nu n optie om haar te kopen maar dat betekent dus , 4 paarden erbij in de verzorging terwijl ik net volop in t herstel zit van die dubbele enkelbreuk rechts en mn pols. Wat is slim en wijs. Zucht. Die merrie was wel liefde op t eerste gezicht bijna 2 jr geleden, maar toen was ze niet te koop.

En doen vossen iets tegen paarden? Ik vond t al gek dat ze niet zo veel meer op n aantal stukken track kwamen, maar ik zag net binnen t uur al n vos met twee x 1 van mijn kippen verdwijnen en 2 van mn katten ruzie maken met m. Ik denk n moertje met jongen. Superleuk maar niet echt tof

Poeh. Wat een dilemma. Kan ze het veulen niet bij haar huidige eigenaar krijgen en blijven tot afspenen. Dan kan je je richten op je eigen herstel.

Lastige zoektocht Boemel. Jammer dat het niet door is gegaan maar je kan maar beter geen risico nemen.
Hoe verloopt het met Mir in training?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:10

Wel bijgelezen maar teveel om te reageren. Ik ben net terug uit Luxemburg. Ik heb met een vriendin een buitenrit gemaakt. Blijft toch gaaf daar. Hoewel we de hele steile afdaling en stijging maar aan de hand gedaan hebben.