DubbelFun schreef:@belker: hoe kom je nu aan Wilco ??
Fijn dat de les brengt wat je zoekt.
Zo heette de boer waar wij naast woonden. Die was heel goed in kijken naar groeiend gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
San1986 schreef:Hoi, ik ben nieuw hier en heb dit topic al helemaal uitgebreid doorgelezen en aardig wat fijne tips voorbij zien komen. Ik heb een klein paard die nu op dit moment ongeveer 400 meter bij mij vandaan staat. In de winterperiode die loopt van ongeveer eind oktober tot begin april staat mijn paard (en andere paarden en pony's) veel op stal. Ze komen wel dagelijks buiten maar helaas niet de hele dag. Dit heeft vooral te maken met de kleigrond en dat het té nat is om in de winterperiode ze op de weide te houden. Overdag gaan ze dus een aantal uren op de zandpaddock. Ik woon redelijk landelijk en onze buren hebben ook paardjes bij het huis staan en wij gaan ivm verbouwing van ons huis een schuur bouwen. Omdat we een schuur gaan bouwen is het idee ontstaan om er direct een paardenstal bij te maken incl. overdekt poetsplaats/schuilstal. Ik heb overal al heel goed over nagedacht maar ik ben heel benieuwd naar jullie mening?
De stal zal een uitloop krijgen (paddock met zand) van ongeveer 200 m2. Het idee is om mijn paard (samen met een shetlandpony) in de winterperiode thuis te hebben. In de zomerperiode (van ongeveer april tot aan oktober) zal mijn paard 24/7 op de wei gaan waar hij nu ook al staat. Ook mag ik gewoon gebruik blijven maken van de buitenbak. Het mest kan ik direct afvoeren gezien er achter ons een biologische akkertuin ligt en zij vinden paardenmest helemaal het einde. Het hooi kan ik kopen van de pensionhouder en hij zal het ook hier thuis komen brengen. Ik moet alleen nog even nadenken of ik ga vor vlas of gehakseld koolzaadstro, met beide heb ik geen ervaring maar ik wil hem iig niet meer op stro zetten ivm hoeveelheid mest/werk. (ik doe nu namelijk iedere dag zijn stal helemaal uitmesten).
Ik ben eigenlijk heel benieuwd of jullie dit zouden doen? Het grote voordeel voor mij is dat het veel geld gaat uitsparen (op de lange termijn) en dat ik lekker mijn eigen ding kan doen. Door een angststoornis heb ik soms moeite om op stal te zijn wanneer het er druk is. Ik voel mij dan niet volledig op mijn gemak en ik vind dit zo jammer, omdat ik dan nooit helemaal kan genieten van mijn paard. Ook ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben waar ik aan moet denken bij het hebben van je paard thuis? Zie ik belangrijke dingen over het hoofd?
_Nelleke_ schreef:San1986 schreef:Hoi, ik ben nieuw hier en heb dit topic al helemaal uitgebreid doorgelezen en aardig wat fijne tips voorbij zien komen. Ik heb een klein paard die nu op dit moment ongeveer 400 meter bij mij vandaan staat. In de winterperiode die loopt van ongeveer eind oktober tot begin april staat mijn paard (en andere paarden en pony's) veel op stal. Ze komen wel dagelijks buiten maar helaas niet de hele dag. Dit heeft vooral te maken met de kleigrond en dat het té nat is om in de winterperiode ze op de weide te houden. Overdag gaan ze dus een aantal uren op de zandpaddock. Ik woon redelijk landelijk en onze buren hebben ook paardjes bij het huis staan en wij gaan ivm verbouwing van ons huis een schuur bouwen. Omdat we een schuur gaan bouwen is het idee ontstaan om er direct een paardenstal bij te maken incl. overdekt poetsplaats/schuilstal. Ik heb overal al heel goed over nagedacht maar ik ben heel benieuwd naar jullie mening?
De stal zal een uitloop krijgen (paddock met zand) van ongeveer 200 m2. Het idee is om mijn paard (samen met een shetlandpony) in de winterperiode thuis te hebben. In de zomerperiode (van ongeveer april tot aan oktober) zal mijn paard 24/7 op de wei gaan waar hij nu ook al staat. Ook mag ik gewoon gebruik blijven maken van de buitenbak. Het mest kan ik direct afvoeren gezien er achter ons een biologische akkertuin ligt en zij vinden paardenmest helemaal het einde. Het hooi kan ik kopen van de pensionhouder en hij zal het ook hier thuis komen brengen. Ik moet alleen nog even nadenken of ik ga vor vlas of gehakseld koolzaadstro, met beide heb ik geen ervaring maar ik wil hem iig niet meer op stro zetten ivm hoeveelheid mest/werk. (ik doe nu namelijk iedere dag zijn stal helemaal uitmesten).
Ik ben eigenlijk heel benieuwd of jullie dit zouden doen? Het grote voordeel voor mij is dat het veel geld gaat uitsparen (op de lange termijn) en dat ik lekker mijn eigen ding kan doen. Door een angststoornis heb ik soms moeite om op stal te zijn wanneer het er druk is. Ik voel mij dan niet volledig op mijn gemak en ik vind dit zo jammer, omdat ik dan nooit helemaal kan genieten van mijn paard. Ook ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben waar ik aan moet denken bij het hebben van je paard thuis? Zie ik belangrijke dingen over het hoofd?
Heb je de mogelijkheid om de ruimte een beetje creatief in te delen? Dan kan het best leuk zijn voor een shet en een paard, zeker als het alleen om de winter gaat en ze in de zomer naar de wei gaan. Ik zou dan geen dichte stallen kiezen maar er echt een in/uitloop stal van maken. Is het een stukje van 10x20? Dan kan je ook een soort mini track maken met in het midden een strook groen/bomen. Zorg dat je drinkwaterpunt zo ver mogelijk weg ligt van het voerpunt.
Ik heb zelf een paddock van 11x11, waar ze 's nachts staan. Overdag hebben ze toegang tot de rijbak (16x40) en in de zomer ook toegang tot de wei. Alleen dat stukje van 11x11 zou ik niet voldoende vinden voor dag en nacht. Dubbelfun heeft volgens mij ook maar een klein stukje maar dan wel leuk ingericht, misschien kan je daar ook inspiratie bij opdoen?