Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:27

DubbelFun schreef:
@belker: hoe kom je nu aan Wilco ??
Fijn dat de les brengt wat je zoekt.

Zo heette de boer waar wij naast woonden. Die was heel goed in kijken naar groeiend gras :D

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:36

Zo hebben wij "De Bonsing Methode" ofwel 'elke dag een draadje' , naar een oude buurman dit tot ver in de 90 thuis is blijven wonen en nog wat schaapjes en kippen hield.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:56

DubbelFun schreef:
Het is geen rainrot, dat ziet er heel anders uit en zit vaak óp de rug en niet op de buik en in de beenholtes.

misschien klopt de benaming niet, maar die van mij had het ook over zijn hele lijf indertijd, was wel een gevolg van te veel/te lang vochtig blijven, zag er net zo uit.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:30

Robijntjah schreef:
Dat kan op de benen een soort van mok zijn! Dus insmeren met mokzalf.

Dat is dit dus echt niet. Beetje rossen en verharing op gang en dan is het altijd weer weg.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:41

Welkom San1986! Komen je paard en de pony dan alleen maar op die 200m2? Dat is wel echt heel weinig namelijk, dat is een kwart rijbak zeg maar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:43

Welkom San1986

Ik vind het niets, maar weet dat de meningen daarover verdeeld zijn.

200m2 is een postzegel van bijvoorbeeld 10x20. Een grote volte is 20x20 ter vergelijk.
Ik vind dat een paard voluit moeten kunnen rennen. Dat kan niet op 20x10.
En ja klopt dat op veel pensionstallen dit ook niet kan, maar daar mogen van mij ook regels voor gaan komen dat ze gaan verdwijnen als ze op die manier stalling aanbieden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:53

Ik vind het ook te klein. Als ik zie hoe blij ze zijn met vrij kunnen bewegen, dat is zoveel waard endan heb ik ook nog maar een klein stukje.

Merrie was moe van de les <3
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:56

Agossie, zwaar lesje dus Belker ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:56

OOh arm paard, helemaal afgebeuld in de les.... -O-

;) :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:58

Haha, geestelijk zwaar, ze hebben alleen gestapt en naar ontspanning toegewerkt. Het was de eerste keer.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:15

San1986 schreef:
Hoi, ik ben nieuw hier en heb dit topic al helemaal uitgebreid doorgelezen en aardig wat fijne tips voorbij zien komen. Ik heb een klein paard die nu op dit moment ongeveer 400 meter bij mij vandaan staat. In de winterperiode die loopt van ongeveer eind oktober tot begin april staat mijn paard (en andere paarden en pony's) veel op stal. Ze komen wel dagelijks buiten maar helaas niet de hele dag. Dit heeft vooral te maken met de kleigrond en dat het té nat is om in de winterperiode ze op de weide te houden. Overdag gaan ze dus een aantal uren op de zandpaddock. Ik woon redelijk landelijk en onze buren hebben ook paardjes bij het huis staan en wij gaan ivm verbouwing van ons huis een schuur bouwen. Omdat we een schuur gaan bouwen is het idee ontstaan om er direct een paardenstal bij te maken incl. overdekt poetsplaats/schuilstal. Ik heb overal al heel goed over nagedacht maar ik ben heel benieuwd naar jullie mening?

De stal zal een uitloop krijgen (paddock met zand) van ongeveer 200 m2. Het idee is om mijn paard (samen met een shetlandpony) in de winterperiode thuis te hebben. In de zomerperiode (van ongeveer april tot aan oktober) zal mijn paard 24/7 op de wei gaan waar hij nu ook al staat. Ook mag ik gewoon gebruik blijven maken van de buitenbak. Het mest kan ik direct afvoeren gezien er achter ons een biologische akkertuin ligt en zij vinden paardenmest helemaal het einde :). Het hooi kan ik kopen van de pensionhouder en hij zal het ook hier thuis komen brengen. Ik moet alleen nog even nadenken of ik ga vor vlas of gehakseld koolzaadstro, met beide heb ik geen ervaring maar ik wil hem iig niet meer op stro zetten ivm hoeveelheid mest/werk. (ik doe nu namelijk iedere dag zijn stal helemaal uitmesten).

Ik ben eigenlijk heel benieuwd of jullie dit zouden doen? Het grote voordeel voor mij is dat het veel geld gaat uitsparen (op de lange termijn) en dat ik lekker mijn eigen ding kan doen. Door een angststoornis heb ik soms moeite om op stal te zijn wanneer het er druk is. Ik voel mij dan niet volledig op mijn gemak en ik vind dit zo jammer, omdat ik dan nooit helemaal kan genieten van mijn paard. Ook ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben waar ik aan moet denken bij het hebben van je paard thuis? Zie ik belangrijke dingen over het hoofd?

Heb je de mogelijkheid om de ruimte een beetje creatief in te delen? Dan kan het best leuk zijn voor een shet en een paard, zeker als het alleen om de winter gaat en ze in de zomer naar de wei gaan. Ik zou dan geen dichte stallen kiezen maar er echt een in/uitloop stal van maken. Is het een stukje van 10x20? Dan kan je ook een soort mini track maken met in het midden een strook groen/bomen. Zorg dat je drinkwaterpunt zo ver mogelijk weg ligt van het voerpunt.

Ik heb zelf een paddock van 11x11, waar ze 's nachts staan. Overdag hebben ze toegang tot de rijbak (16x40) en in de zomer ook toegang tot de wei. Alleen dat stukje van 11x11 zou ik niet voldoende vinden voor dag en nacht. Dubbelfun heeft volgens mij ook maar een klein stukje maar dan wel leuk ingericht, misschien kan je daar ook inspiratie bij opdoen?

San1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:20

Ik kan evt. een stuk grond van de buren erbij krijgen (huren voor een klein bedrag). Echter is soms het probleem wanneer er veel regen valt dat het te nat is en ik mijn paard dan wel op het kleine stukje bij mijn huis heb lopen. De buurman wil namelijk ook niet dat het land volledig kapot wordt getrapt, wat ik ook kan begrijpen. Nu staat mijn paard veel op stal en op deze manier kan ik mijn paard wel meer buiten houden. Natuurlijk heb ik ook nog altijd de optie om hem in de bak los te doen zodat hij echt even z'n benen goed kan strekken.

San1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:23

_Nelleke_ schreef:
San1986 schreef:
Hoi, ik ben nieuw hier en heb dit topic al helemaal uitgebreid doorgelezen en aardig wat fijne tips voorbij zien komen. Ik heb een klein paard die nu op dit moment ongeveer 400 meter bij mij vandaan staat. In de winterperiode die loopt van ongeveer eind oktober tot begin april staat mijn paard (en andere paarden en pony's) veel op stal. Ze komen wel dagelijks buiten maar helaas niet de hele dag. Dit heeft vooral te maken met de kleigrond en dat het té nat is om in de winterperiode ze op de weide te houden. Overdag gaan ze dus een aantal uren op de zandpaddock. Ik woon redelijk landelijk en onze buren hebben ook paardjes bij het huis staan en wij gaan ivm verbouwing van ons huis een schuur bouwen. Omdat we een schuur gaan bouwen is het idee ontstaan om er direct een paardenstal bij te maken incl. overdekt poetsplaats/schuilstal. Ik heb overal al heel goed over nagedacht maar ik ben heel benieuwd naar jullie mening?

De stal zal een uitloop krijgen (paddock met zand) van ongeveer 200 m2. Het idee is om mijn paard (samen met een shetlandpony) in de winterperiode thuis te hebben. In de zomerperiode (van ongeveer april tot aan oktober) zal mijn paard 24/7 op de wei gaan waar hij nu ook al staat. Ook mag ik gewoon gebruik blijven maken van de buitenbak. Het mest kan ik direct afvoeren gezien er achter ons een biologische akkertuin ligt en zij vinden paardenmest helemaal het einde :). Het hooi kan ik kopen van de pensionhouder en hij zal het ook hier thuis komen brengen. Ik moet alleen nog even nadenken of ik ga vor vlas of gehakseld koolzaadstro, met beide heb ik geen ervaring maar ik wil hem iig niet meer op stro zetten ivm hoeveelheid mest/werk. (ik doe nu namelijk iedere dag zijn stal helemaal uitmesten).

Ik ben eigenlijk heel benieuwd of jullie dit zouden doen? Het grote voordeel voor mij is dat het veel geld gaat uitsparen (op de lange termijn) en dat ik lekker mijn eigen ding kan doen. Door een angststoornis heb ik soms moeite om op stal te zijn wanneer het er druk is. Ik voel mij dan niet volledig op mijn gemak en ik vind dit zo jammer, omdat ik dan nooit helemaal kan genieten van mijn paard. Ook ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben waar ik aan moet denken bij het hebben van je paard thuis? Zie ik belangrijke dingen over het hoofd?

Heb je de mogelijkheid om de ruimte een beetje creatief in te delen? Dan kan het best leuk zijn voor een shet en een paard, zeker als het alleen om de winter gaat en ze in de zomer naar de wei gaan. Ik zou dan geen dichte stallen kiezen maar er echt een in/uitloop stal van maken. Is het een stukje van 10x20? Dan kan je ook een soort mini track maken met in het midden een strook groen/bomen. Zorg dat je drinkwaterpunt zo ver mogelijk weg ligt van het voerpunt.

Ik heb zelf een paddock van 11x11, waar ze 's nachts staan. Overdag hebben ze toegang tot de rijbak (16x40) en in de zomer ook toegang tot de wei. Alleen dat stukje van 11x11 zou ik niet voldoende vinden voor dag en nacht. Dubbelfun heeft volgens mij ook maar een klein stukje maar dan wel leuk ingericht, misschien kan je daar ook inspiratie bij opdoen?

Dat is inderdaad wel een leuk idee. Ik zou dit inderdaad kunnen doen, ik ga hier even heel goed over nadenken hoe ik dit zou kunnen doen zodat ze wat meer beweging krijgen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:26

Mini track?
Met bonsai boompjes of zo?
Het is al zo piepklein, daar ga je toch niet ook nog eens opdelen?
Laat ze dan een stukje hebben waar ze iig op kunnen liggen. Dus laten zoals het is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:28

@belker: zo te zien is de ontspanning er nu ;)

Net een rondje wezen wandelen met Boon en op de terugweg weer een heerlijk blaffende hond langs het hek van de buren ;( De ontspanning was meteen ver te zoeken en ik was blij dat ik er niet op zat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:41

Ook heb ik de kleine net ingesmeerd met pure kokosolie (wat eigenlijk een soort vet is zolang het koud is). Zodra je het gaat smeren wordt het dun en kun je het lekker over de huid verspreiden. Schijnt erg goed te zijn voor de huid en tegen schilfers/roos etc.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:46

Hij word maar verwend je kleintje.
Wat fijn dat het allemaal kan bij hem :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:01

Wat jammer DF van de spanning.

Ziet eruit als een fijne les Belker :)) wat een relaxed paard!

Paarden op kleine oppervlakte.. phoe. Ik vind 10 x 20 ook wel erg klein. Het is beter dan 3x3 maar is het het beste wat je kunt bieden voor je paard of voor jou? De angststoornis is vervelend voor jou, maar je paard staat heel de dag op de plek waar jij even komt.

Hier ook kleigrond, maar als het volledig super nat is hebben ze een lange lijn van 85m om te rennen (deels zand, deels verhard). Met aan beide zijden een "bel" om te draaien. En een van die kanten is een zandpaddock.

Mijn keuze zou het niet zijn om geld in voorzieningen op zo'n klein stukje te steken..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:14

@dp: dit is tenminste een paardje waar je eer van je werk hebt mbt 'tutten'. Al is het nu meer een 'noodzakelijk kwaad'. Net deed ze een galopje achter het hooi aan, zit er niet uit met die stijve achterhand, maar ze gaat duidelijk al beter in haar vel zitten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:16

aah wat lekker.....
Ja fijn als je zo wat kunt tutten toch...
Vind ik ook altijd fijn om te doen.
Mijn merrie is ook zo'n penny paardje <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:33

Bolle alleen als ze verhaart, de rest van het jaar ondergaat ze het lijdzaam :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:35

Maar wel met der dikke neus in beeld staan :D

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:13

Wat een eer van je werk DF, fijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:33

welkom San,

Als je ze al op de bak en wei van de buren kan zetten is dat al mooi, maar 24/7 op 10*20 zou ik niet willen

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:01

Mijn paarden hebben nu ook niet veel plek. Ze hebben een zandpaddock van 16 x 18 ongeveer, een heuveltje, en een stukje verharding. That's it. Ze vervelen zich echt de pleuris en ik zeg hun en mezelf ook steeds dat dit écht tijdelijk is en op droge momenten gaat de wei ook open. Het plan is om ze volgende winter al een stuk pad te kunnen bieden (minstens 250m lang) zodat ze lekker kunnen rennen en rondlopen zonder de wei kapot te lopen.

Belker, je merrie ziet er heerlijk ontspannen uit op de foto <3 (Hoe breed is jouw pad daarachter?)

DF, wat een popje je nieuwe Shetlandertje. Hopelijk heeft ze snel minder last van de jeuk.