Bemonstering voor bemestingsadvies is niet erg duur (80 euro ofzo) en leuk om te hebben. Het hoeft maar eens in de paar jaar om de eenvoudige reden dat ontwikkeling in de bodem vooral erg gestaag gaan, dus alles wat je doet heeft tijd nodig om het effect te zien. Maar sommige stukken van de bemonstering kun je ook zelf doen en zijn leuk om elk jaar bij te houden. Bij de Welkoop kun je pH testen voor grond kopen, kost nog geen 10 euro. Ik neem monsters uit de bovenste 15 cm van de grond met een oude appelboor. Die monsters meng ik en dan test ik de pH met het Welkoop-setje. Op basis daarvan kan ik zelf met een kalkulator (bijvoorbeeld van Agrikal of Vitasol berekenen hoeveel kalk ik nodig heb). Een half jaar later kan ik dan weer met m'n Welkoop-setje aan de slag en door mijn waarden steeds bij te houden kan ik over tig jaar hopelijk zelf aan mijn land zien hoe het erbij ligt.
Dan over dat uitspoelen in zandgrond. Dat is weer afhankelijk van de leeftijd van je grasmat. Hier een serieus document http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1401,d.d24 over grassen en de wortelzone. Uiteraard is dit gebaseerd op Engels raaigras, want het LBI instituut is ook geen hobbyclub maar de meeste grassen hebben vergelijkbare wortelontwikkeling. Als je een goed ontwikkelde grasmat hebt, heb je ook veel minder uitspoeling dus je hoeft ook op zandgrond alleen maar extra te bekalken tot je gras mooi is ontwikkeld. Daarna kun je elk jaar gaan doen, of kiezen voor een traagwerkende kalkmeststof die tot drie jaar nalevert.
Tinky, mijn strooier ziet er net zo uit als die op Wendy's foto, de tweede van rechts zeg maar en dan kruiwagen handvatten ipv dat ding waar je hem mee aan de trekker kunt koppelen. Met wat mazzel voor een paar tientjes via Marktplaats gekocht.
[***], water hardheid zegt alleen iets over kalk in de bodem op de plek waar het drinkwater wordt gewonnen en/of gezuiverd. Volgens mij liggen in de duinen grote waterwin- en zuiveringsgebieden en in duinzand zit nogal wat kalk (schelpen) dus ik denk dat daar jouw harde water vandaan komt.