Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:03

Het stuk waar ze liep had je stukken diepe modder maar ook stukken droge paddock
en wei die goed te doen was. Wat er is gebeurd weet ik echt niet.. Op een middag
(ze stond toen denk ik 2 weekjes 24/7 buiten)
kwam ze heel langzaam naar me toe stappen terwijl ze altijd in volle galop aankomt rennen..

Benen afgespoten, en toen stuitte ik op dit gat:
Geen foto hoor !
https://imageshack.com/i/n80vqhj

Kon niet meer gehecht omdat het waarschijnlijk langer dan 8 uur oud was (en ik zie geen huid
om aan te hechten maar ik ben geen DA). Wond is diep tot op de pees, godzijdank is
die niet beschadigd. Ik ben elke dag gaan wassen met betadine shampoo en gaan smeren
met vetramil. Er zit geen verband om. Ze heeft antibiotica en ontstekingsremmer ingespoten gekregen.
Dit werkt goed maar het duurt gewoon lang, zo'n diepe wond.

Ze mag op zich wel buiten lopen nu maar de wond mag niet vies worden. Echt balen want we hebben op stal wel kleine, droge paddocks maar die zijn allemaal bezet door paarden
die ook iets mankeren :( Ik zet haar dus elke dag zelf maar een uurtje in de paddock als de andere paarden binnen zijn zodat ze er toch nog even uitkomt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:25

ChantalEddie het gaat paarden niet om "gezellig". Beweging is van levensbelang. Niet zomaar leuk voor ze, het is een noodzaak.
Op stal staan ze stil. Niets is erger dan dat. Doorbloeding gaat terug naar 0. Dat is slecht voor alle organen, het hele lijf van een paard.
Vrienden door tralies is een beetje surrogaat hè. Mok en andere kwaaltjes is niets vergeleken bij de fysieke ongemakken van het stilstaan op stal.

Sees, even voor de duidelijkheid, zomer 2012 had mijn paard bij 18 graden nog een 100 grams deken op anders stond ze te rillen. Zo erg was het. Dus heeft ze vorig jaar zomer nog elke nacht op stal gestaan; hele dagen op het land was al voldoende opbouw. Herfst 2012 wilde ze smiddags eraf. Zomer en herfst 2013 (tot eind december) stond ze zonder problemen hele dagen ook in rotweer. Dus ze is al aan het opbouwen en de volgende stap lijkt mij een bepaalde periode in de zomer 24/7 mits het niet weer es de koudste of natste zomer sinds ever is :+
Ik ben heel blij met onze drie hectare land waar ze heerlijk kunnen bewegen, als ik wil dat mijn paard beperkt kan eten moet ik een postzegel afzetten. Strookbegrazing werkt niet want het gras is nooit op en een graasmasker NOOIT. Wat een martelwerktuigen.
Snachts op de paddock zou wel kunnen maar weet niet of ze daar heel happy van wordt. En ik moet wel afstemmen met wat mijn stalgenoten willen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:58

Ik vraag me af of het allemaal wel zo ernstig is. Van nature zijn wij ook een wezen wat veel kilometers af zou moeten leggen om te jagen. Toch kan ik prima af met 1 a 2 uurtjes uit mijn "stal" Ik heb ook werk waar ik heel de dag in een auto zit, zo'n 9 uur per dag. Daarbij slaap ik ongeveer 9 uur, en de rest van de tijd loop ik rond. Ideaal is ook dat ik 12 uur per dag in beweging ben. Maar soms is het niet zo. Ik vind het allemaal wel ver doorgedreven worden hoor, sorr!

Eske_B

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:00

Wat wij doen is ook niet heel goed hoor (zo lang zitten).
En voor een paard is het sinpelweg nog slechter om uren op 3X3 te staan. En al helemaal niet 'gezellig' :n.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:14

Nikass schreef:
ChantalEddie het gaat paarden niet om "gezellig". Beweging is van levensbelang. Niet zomaar leuk voor ze, het is een noodzaak.
Op stal staan ze stil. Niets is erger dan dat. Doorbloeding gaat terug naar 0. Dat is slecht voor alle organen, het hele lijf van een paard.
Vrienden door tralies is een beetje surrogaat hè. Mok en andere kwaaltjes is niets vergeleken bij de fysieke ongemakken van het stilstaan op stal.

Sees, even voor de duidelijkheid, zomer 2012 had mijn paard bij 18 graden nog een 100 grams deken op anders stond ze te rillen. Zo erg was het. Dus heeft ze vorig jaar zomer nog elke nacht op stal gestaan; hele dagen op het land was al voldoende opbouw. Herfst 2012 wilde ze smiddags eraf. Zomer en herfst 2013 (tot eind december) stond ze zonder problemen hele dagen ook in rotweer. Dus ze is al aan het opbouwen en de volgende stap lijkt mij een bepaalde periode in de zomer 24/7 mits het niet weer es de koudste of natste zomer sinds ever is :+
Ik ben heel blij met onze drie hectare land waar ze heerlijk kunnen bewegen, als ik wil dat mijn paard beperkt kan eten moet ik een postzegel afzetten. Strookbegrazing werkt niet want het gras is nooit op en een graasmasker NOOIT. Wat een martelwerktuigen.
Snachts op de paddock zou wel kunnen maar weet niet of ze daar heel happy van wordt. En ik moet wel afstemmen met wat mijn stalgenoten willen.

wij hebben geen standaard stal. een enorme loopstal en een groot gedeelte daarvan is voor de pony's ze staan in 1 hok samen. natuurlijk is doorbloeding belangrijk idd! maar wij lopen sowieso elke dag met ze en 2 keer per week rijden. nogmaals als ze in een gewone stal zouden staan is het idd slecht maar dit is een enorme stal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:35

ChantalEddie dat is idd een andere situatie.
Brendaa het IS zo ernstig. Het lijf van een paard heeft het nodig om te bewegen.
Het lichaam van een mens overigens ook. Weet niet of je laatst dwdd hebt gezien waarin een professor uitlegde dat het grootste probleem van deze tijd de inactiviteit van mensen is. Het risico op een ziekte als bijvoorbeeld alzheimer kan sterk verminderd worden door meer te bewegen. Van het publiek van dwdd kwam maar 1 derde aan de norm van minimaal 30 minuten bewegen er dag.
Bij paarden is beweging nog veel essentiëler voor hun gezondheid omdat hun hele systeem daarop is ingesteld.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 22:38

Nikass schreef:
ChantalEddie dat is idd een andere situatie.
Brendaa het IS zo ernstig. Het lijf van een paard heeft het nodig om te bewegen.
Het lichaam van een mens overigens ook. Weet niet of je laatst dwdd hebt gezien waarin een professor uitlegde dat het grootste probleem van deze tijd de inactiviteit van mensen is. Het risico op een ziekte als bijvoorbeeld alzheimer kan sterk verminderd worden door meer te bewegen. Van het publiek van dwdd kwam maar 1 derde aan de norm van minimaal 30 minuten bewegen er dag.
Bij paarden is beweging nog veel essentiëler voor hun gezondheid omdat hun hele systeem daarop is ingesteld.

Ons systeem is er net zo goed op ingesteld. Maar omdat dat dieren zijn en wij mensen, ervaren wij het blijkbaar anders? Let wel, ik wil ook het allerbeste voor mijn paard, en eigenlijk ook voor mezelf, maar soms lijkt het wel dat we met onze paarden een beetje extreem perfectionistisch zijn in vergelijking met wat we voor ons zelf regelen:-)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:48

Nou dat vind ik helemaal niet. De meeste paarden komen veel te kort.

Overigens zeg ik in mijn vorige post al dat mensen ook meer zouden moeten bewegen. Ik weet alleen niet of het menselijk lichaam ook gebouwd is op 16 tot 20 uur beweging per etmaal.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:11

En toch vraag ik me nog steeds hardop af of een paard ook nog zoveel zou bewegen op een weide wanneer al zijn eten op een stuk van 1m2 uitgedeeld werd.
Ik denk dat het paard dan toch het grootste gedeelte van de dag rond die ene 1m2 rond draait.
Een paard loopt op de weide of heide omdat, als hij langer dan een aantal minuten op 1 plek staat te eten, zijn eten op die plek gewoon op is en hij MOET dus verder lopen om meer te kunnen eten....

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 23:24

Nens77 schreef:
En toch vraag ik me nog steeds hardop af of een paard ook nog zoveel zou bewegen op een weide wanneer al zijn eten op een stuk van 1m2 uitgedeeld werd.
Ik denk dat het paard dan toch het grootste gedeelte van de dag rond die ene 1m2 rond draait.
Een paard loopt op de weide of heide omdat, als hij langer dan een aantal minuten op 1 plek staat te eten, zijn eten op die plek gewoon op is en hij MOET dus verder lopen om meer te kunnen eten....

Dat weet ik wel zeker, die uren beweging in de natuur doet hij om eten te verzamelen, niet omdat hij in beweging moet zijn. Ik ben overigens niet van mening dat je paard prima staat als hij altijd op stal staat, maar ik denk dat mijn paard, die er per dag minimaal 3 uur uit is in de winter, hier wel gelukkig mee is. Hij heeft een hekel aan regen, hij vind het prima op stal zolang hij zn hooi heeft en maatjes in het zicht. Ik ben er wel klaar mee me schuldig te moeten voelen omdat mensen je hier een schuldgevoel aan willen praten. Ik weet zeker dat ik mijn paard er in de wintertijd geen plezier mee doe om heel de dag in een zeiknat weiland, te zetten, en stal met uitloop is in mijn ogen niet veel meer soeps dan een gewone stal (ze kunnen er nog steeds niet echt in lopen). En een hele dag op de paddock, is dat niet net zo geestdodend? Ja, ze lopen misschien wat meer van hoek naar hoek, maar veel paarden staan in de paddock ook maar in een hoekje. Ik denk dat het niet zo heel veel meer geeft dan een stal als ik eerlijk ben. Ik vind het heerlijk als het weer half april is, en de paarden tot november de wei in kunnen, laten we dat voorop stellen, maar ik heb er eigenlijk ook wel vrede mee inmiddels, dat hij in de winter grotendeels op stal staat. En aan mijn paard te zien, heeft hij er ook vrede mee.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:40

Brendaaaa schreef:
Nens77 schreef:

Dat weet ik wel zeker, die uren beweging in de natuur doet hij om eten te verzamelen, niet omdat hij in beweging moet zijn. Ik ben overigens niet van mening dat je paard prima staat als hij altijd op stal staat, maar ik denk dat mijn paard, die er per dag minimaal 3 uur uit is in de winter, hier wel gelukkig mee is. Hij heeft een hekel aan regen, hij vind het prima op stal zolang hij zn hooi heeft en maatjes in het zicht. Ik ben er wel klaar mee me schuldig te moeten voelen omdat mensen je hier een schuldgevoel aan willen praten. Ik weet zeker dat ik mijn paard er in de wintertijd geen plezier mee doe om heel de dag in een zeiknat weiland, te zetten, en stal met uitloop is in mijn ogen niet veel meer soeps dan een gewone stal (ze kunnen er nog steeds niet echt in lopen). En een hele dag op de paddock, is dat niet net zo geestdodend? Ja, ze lopen misschien wat meer van hoek naar hoek, maar veel paarden staan in de paddock ook maar in een hoekje. Ik denk dat het niet zo heel veel meer geeft dan een stal als ik eerlijk ben. Ik vind het heerlijk als het weer half april is, en de paarden tot november de wei in kunnen, laten we dat voorop stellen, maar ik heb er eigenlijk ook wel vrede mee inmiddels, dat hij in de winter grotendeels op stal staat. En aan mijn paard te zien, heeft hij er ook vrede mee.

Je moet inderdaad goed naar je paard blijven kijken, dat is gewoon heel belangrijk !
Ik zie mijn paard ook graag op de wei, maar onbeperkt zal nooit lukken, dan vreet hij zich dood.

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:23

Nens77 schreef:

hier lopen de ponys geregeld door de weide,,als ik aan kom,, of als ze andere paardjes zien... staan nooit lang op 1 plek.. zelfs niet met een hele stal vol hooi... dat is in lopen en uit lopen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:23

Mijn ruin staat overdag met een andere ruin. Ze krijgen op een plek hun hooi. Maar ze maken zeer geregeld hun rondje door de wei afgewisseld met af hen toe hun dolle 5 minuutjes.
Nou zijn deze twee jong. De merries gaat het wat rustiger aan toe.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:57

Brendaaaa schreef:
Dat weet ik wel zeker, die uren beweging in de natuur doet hij om eten te verzamelen, niet omdat hij in beweging moet zijn.

Ja, en dan heb je een mechanisme genaamd 'evolutie', dat ervoor zorgt dat de paarden die het beste zijn in lopen/het meest aangepast zijn aan die situatie, betere overlevingskansen hebben en zich dus meer voortplanten, waardoor je uiteindelijk genetisch gezien dus paarden krijgt die erop zijn ingesteld om te lopen. Dus ja, paarden lopen om te eten, maar evolutionair gezien hebben ze het lopen dus ook nódig, hun lichaam is erop ingesteld. En ik weet niet waarom er in godsnaam nog mensen zijn die dit in twijfel trekken, als het zo overtuigend wordt aangetoond in ieder onderzoek dat ernaar gedaan wordt.

En nee, een zeiknat weiland (lees: dat blank staat) of een postzegelpaddock in zijn eentje is ook niet goed, zoals al ongeveer duizend keer aangegeven in dit topic. Een paard hoort naar buiten te kunnen in goede omstandigheden, anders voldoe je gewoon i.m.o. niet aan de standaard om een paard te kunnen hebben. Ik vind het zeer egoïstisch om een paard te houden terwijl hij in de winter niet of slechts 2 uur buiten komt. En als je dan je daar nog bewust van bent en actief op zoek bent naar iets anders, oké... Maar als je het dan ook nog gaat lopen verdedigen met allerlei drogredenen en antropomorfismen, nee daar heb ik gewoon geen goed woord voor over.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 09:28

VogeltjeM schreef:
Brendaaaa schreef:
Dat weet ik wel zeker, die uren beweging in de natuur doet hij om eten te verzamelen, niet omdat hij in beweging moet zijn.

Ja, en dan heb je een mechanisme genaamd 'evolutie', dat ervoor zorgt dat de paarden die het beste zijn in lopen/het meest aangepast zijn aan die situatie, betere overlevingskansen hebben en zich dus meer voortplanten, waardoor je uiteindelijk genetisch gezien dus paarden krijgt die erop zijn ingesteld om te lopen. Dus ja, paarden lopen om te eten, maar evolutionair gezien hebben ze het lopen dus ook nódig, hun lichaam is erop ingesteld. En ik weet niet waarom er in godsnaam nog mensen zijn die dit in twijfel trekken, als het zo overtuigend wordt aangetoond in ieder onderzoek dat ernaar gedaan wordt.

En nee, een zeiknat weiland (lees: dat blank staat) of een postzegelpaddock in zijn eentje is ook niet goed, zoals al ongeveer duizend keer aangegeven in dit topic. Een paard hoort naar buiten te kunnen in goede omstandigheden, anders voldoe je gewoon i.m.o. niet aan de standaard om een paard te kunnen hebben. Ik vind het zeer egoïstisch om een paard te houden terwijl hij in de winter niet of slechts 2 uur buiten komt. En als je dan je daar nog bewust van bent en actief op zoek bent naar iets anders, oké... Maar als je het dan ook nog gaat lopen verdedigen met allerlei drogredenen en antropomorfismen, nee daar heb ik gewoon geen goed woord voor over.

Mijn paard is gezond én gelukkig, daar steek ik mijn hand voor in het vuur. Er zijn er ook bij wiens paarden heerlijk buiten staan het hele jaar, maar elke dag 2 uur in elkaar geslagen worden door hun eigenaren. Binnen mijn kaders verzorg ik mijn dieren perfect. Ze krijgen op tijd medische zorg, het beste voedsel en zoveel mogelijk beweging. Daarbij ben ik vriendelijk in de omgang met mijn dieren. Zou het nóg beter kunnen door ze in een groot (droog) weiland te hebben in de winter? Natuurlijk zou et dan nog beter zijn, maar dat is helaas niet zo. Net als dat ik me op bepaalde punten aan moet passen (het zou voor mij beter zijn niet meer te werken door omstandigheden), ik MOET nu eenmaal werken. Niks aan te doen. Je kunt voor altijd gefrustreerd zijn over dat het niet beter gaat worden dan dit, maar dat doe ik niet meer. Daarbij kijk ik idd naar mijn paard, en volgens mij maak ik mij er drukker over dan hij. En dan denk ik dus; onder wat voor paarden zijn die onderzoeken uitgevoerd.
Ik zou mijn paard kunnen verkopen, maar mijn paard is door zijn draversgangen niet makkelijk te verkopen. Hij heeft van dressuur geen kaas gegeten, en hee, wat een rotleven heeft mijn paard? Elke dag, 6 dagen per week een buitenritje, in de frisse buitenlucht? Niks, saai rondjes rijden in een zandbak!
En dan, als ik hem zou verkopen, wie garandeert mij dan dat het beter heeft? Of, als hij het beter heeft, wie garandeert mij dan dat hij daar dan blijft voor altijd? Nee, laat mij maar gewoon gelukkig zijn met mijn situatie, das beter voor mijn bloeddruk!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:42

VogeltjeM schreef:

Maar het jammere is dat dergelijke onderzoeken altijd gedaan worden met groepen paarden die buiten komen versus groepen paarden die altijd (24/7) binnen staan. Dat maandenlange pure opsluiting niet goed is, daar waren we inmiddels al lang over uit, toch?
Maar waar blijven de andere onderzoeken? Die 8 uur buiten versus 3 uur buiten onderzoeken? En 8 uur versus 15? En 15 versus 24? En een onderzoek waarbij de grootte van de stal in mee wordt genomen. Verhoogt een ruimere stal het welzijn ook al staan de paarden daar langer in (dus bv. 5 uur buiten met ruime stal versus 10 uur buiten met kleine stal). En het verschil in welzijn paddock versus weiland. Is die 5 uur paddock wel zo aangenaam voor het paard als wij denken? Etc etc etc

DAT zijn de onderzoeken die ik wil lezen. Dat 24/7 binnen niet de juiste keuze is, nou ja, dat is een gigantische open deur.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 13:40

Gini schreef:
Maar het jammere is dat dergelijke onderzoeken altijd gedaan worden met groepen paarden die buiten komen versus groepen paarden die altijd (24/7) binnen staan. Dat maandenlange pure opsluiting niet goed is, daar waren we inmiddels al lang over uit, toch?
Maar waar blijven de andere onderzoeken? Die 8 uur buiten versus 3 uur buiten onderzoeken? En 8 uur versus 15? En 15 versus 24? En een onderzoek waarbij de grootte van de stal in mee wordt genomen. Verhoogt een ruimere stal het welzijn ook al staan de paarden daar langer in (dus bv. 5 uur buiten met ruime stal versus 10 uur buiten met kleine stal). En het verschil in welzijn paddock versus weiland. Is die 5 uur paddock wel zo aangenaam voor het paard als wij denken? Etc etc etc

DAT zijn de onderzoeken die ik wil lezen. Dat 24/7 binnen niet de juiste keuze is, nou ja, dat is een gigantische open deur.

Volledig mee eens Gini!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:55

Paarden zijn geen bewegingsdieren enkel omdat ze eten moeten verzamelen. Paarden moeten bewegen omdat er anders geen doorbloeding is. En daarom is het noodzaak. Het lichaam kan niet zonder doorbloeding.

Dat men beperkingen heeft in de stalmogelijkheden is jammer, maar begrijpelijk, die heb ik helaas ook. Maar zeg niet dat het niet erg is/geen kwaad kan, dat is je kop in het zand steken. Dat is nl gewoon niet waar. Het gaat er niet om dat je een schuldgevoel krijgt, want daar heeft je paard niets aan. het gaat om bewustwording en blijven streven naar verbetering. Elk uur meer uit stal is er één!
Mijn dierenarts die altijd paarden heeft gehad zei mij gisteren: als ik ooit weer een paard neem is dat op voorwaarde dat hij nooit in een box hoeft.
In een box staan is tekort doen aan het paard. En ja ik doe mijn paard ook tekort want ze staat snachts op stal. Ik heb op dit moment geen andere mogelijkheid. Maar ERKEN dat het zo is ipv te doen alsof het voor het paard niet uitmaakt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:00

VogeltjeM:
Citaat:
Een paard hoort naar buiten te kunnen in goede omstandigheden, anders voldoe je gewoon i.m.o. niet aan de standaard om een paard te kunnen hebben. Ik vind het zeer egoïstisch om een paard te houden terwijl hij in de winter niet of slechts 2 uur buiten komt. En als je dan je daar nog bewust van bent en actief op zoek bent naar iets anders, oké... Maar als je het dan ook nog gaat lopen verdedigen met allerlei drogredenen en antropomorfismen, nee daar heb ik gewoon geen goed woord voor over.
Dat is dus precies wat ik bedoel. _/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:13

Nens77 schreef:

Dat is bij ons trouwens totaal niet zo. Mijn paard zou op 1m2 kunnen blijven staan als ze dat zou willen en heeft dan de hele dag te eten. Er staat zoveel gras dat er niet tegen op te eten is en mijn paard is helemaal geen grote eter, dus die heeft daar zeker voldoende aan. Toch doet ze dat nooit, op één plekje blijven. Ze lopen vrijwel continu over de drie hectare land, terwijl er overal evenveel (VEEL) gras staat. Alleen om te eten zou dat dus niet hoeven.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 30-01-14 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:19

Gini het is heel simpel: een paard moet 16 tot 20 uur per dag bewegen. Heb jij een gigantische loopstal dan kan hij daar beter aan voldoen dan in een box. Staat hij acht uur buiten in een ruimte die groter is dan een postzegel, dan heeft hij meer mogelijkheid om te bewegen dan als hij er drie uur staat.
Daar hebben we toch geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig?

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:21

VogeltjeM schreef:
Brendaaaa schreef:

en er bestaan veel egoistische mensen

maar wat doe je er aan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:35

Boerderij14: ik weet niet of je daar veel aan doet (beetje dooddoener hè)
Er zijn denk ik ook veel mensen, want dat lees ik hier ook steeds, die nog een bewustwordingsproces kunnen ondergaan, die denken dat het wel meevalt allemaal. Dat hun paard gelukkig is met twee uur frisse lucht per dag ;(
En aan een discussie meedoen kan je mening helpen vormen. :)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 30-01-14 16:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:35

Nikass schreef:
Paarden zijn geen bewegingsdieren enkel omdat ze eten moeten verzamelen. Paarden moeten bewegen omdat er anders geen doorbloeding is. En daarom is het noodzaak. Het lichaam kan niet zonder doorbloeding.

Dat men beperkingen heeft in de stalmogelijkheden is jammer, maar begrijpelijk, die heb ik helaas ook. Maar zeg niet dat het niet erg is/geen kwaad kan, dat is je kop in het zand steken. Dat is nl gewoon niet waar. Het gaat er niet om dat je een schuldgevoel krijgt, want daar heeft je paard niets aan. het gaat om bewustwording en blijven streven naar verbetering. Elk uur meer uit stal is er één!
Mijn dierenarts die altijd paarden heeft gehad zei mij gisteren: als ik ooit weer een paard neem is dat op voorwaarde dat hij nooit in een box hoeft.
In een box staan is tekort doen aan het paard. En ja ik doe mijn paard ook tekort want ze staat snachts op stal. Ik heb op dit moment geen andere mogelijkheid. Maar ERKEN dat het zo is ipv te doen alsof het voor het paard niet uitmaakt.

Amen to that. Ik kan niet anders zeggen!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:38

Een vraagje aan de mensen die hun paard hier 23/7 of 22/7 op stal hebben staan: Krijgt jullie paard 's winters eigenlijk contact met soortgenoten (en dan bedoel ik niet door tralies of met een hek ertussen)
Ik denk dat veel paarden dat ook missen, in de winter.