[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:33

DubbelDun schreef:
PVC is echt veel te slap, zou ik nooit nemen.

Hahaha hoe kom ik nou weer bij Pvc, CV bedoelde ik natuurlijk :D

DubbelFun

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:43

Nog geen koffie op?? Helpt bij mij iig goed tegen dit soort missers :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:38

Trouwens wat grof hooi betreft: ik vind dat persoonlijk niet zo'n issue eigenlijk.... hier trekken ze alles gewoon door de 20mm netten heen.

In het hooi zitten nog wel eens van die dikke stengelstokken van zuring en die liggen ook gewoon naast het net hoor 's ochtends, dus dan is grofstengelig hooi toch wel een peuleschilletje... en een beetje moeite doen voor je voer dat is nu juist de bedoeling :P

Kijk als je nu echt paarden hebt die de neiging hebben om te weinig te eten dan is het een ander verhaal natuurlijk, dan wil je het ze niet te moeilijk maken :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:32

Klopt, maar mijne is op het moment echt een net gewend van meer dan 10 bij 10 cm, dus, dan is 4 bij 4 al een enorme achteruitgang qua snel opeten en het is niet zo dat hij supersnel wil eten, want hij gaat bijvoorbeeld ook wel liggen slapen of drinken tussendoor.
Alex heeft inderdaad ook van die stengels die hij niet opeet, die gebruik ik dan maar als bodembedekking :j
Ik ga zo twee netten maat small bestellen van de link die ik gaf in mijn vorige post.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 23:46

Na lang wikken en wegen heb ik ook maar twee netten besteld. Heb ze daarnet opgehangen en ben erg benieuwd naar de resultaten.
- Doen ze er echt langer mee? => Eentje eet ook op een normaal/traag tempo zonder net, en de andere had het net meteen door, die stond al aardig te trekken en kreeg er ook al heel wat uit.
- Ga ik minder hooi moeten voeren?

Maar hoe doen jullie dat nou? Ik vind het nogal moeilijk om ze te vullen. Ik heb een net van 1x1m en dat kan ik nog goed van de muur halen, vullen en terug ophangen. Maar het grote net 1x1,5m krijg ik niet meer zo hoog opgetild als het vol is. Hoe doen jullie dat?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 00:20

Net hangt bij mij standaard aan de muur.
Achterkant hangt aan de muur voorkant los dan vullen en dicht maken met stro touw of haken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:05

Netten die vast aan de muur hangen zijn veel makkelijker te vullen. Die loshangende dingen zou ik nooit willen hebben. Als 2 paarden daar tegelijk uit willen eten krijgt er eentje altijd het net tegen zijn hoofd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:52

Hier hangen ze gewoon zo:

Afbeelding

Dan hoef je alleen de voorkant maar los te halen, te vullen, en voorkant weer dicht doen :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:48

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:58

Jammer dat dit net zo'n grote maas heeft 4,5cm

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:32

Ik ben minder hooi gaan voeren omdat het net kleiner is. Alex heeft als nieuwe techniek 'grof geweld' :') dus ik hoop dat het net daartegen kan.
Ik vind dit net wel redelijk te vullen gewoon openhouden met 1 hand; pluk erin en dat 5x herhalen.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:59

Voeren jullie onbeperkt of meten jullie het (ongeveer) af?

De paarden (2 veulens á 5 maand en twee Haflingers) hebben op 24u tijd maar liefst 50kg droog hooi naar binnen gewerkt! Kan toch niet gezond voor ze zijn?

Gisteren de netten gewogen, vandaag geen sprietje meer in. Ik dacht vandaag gewoon bij te kunnen vullen, dat ze nog wel zouden overhebben. En dat ze dan onbeperkt zouden staan.
Maar nu weet ik niet goed, onbeperkt laten en gaan ze dan vanzelf 'normaal' eten? Of gewoon de netten maar half voor ze vullen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:06

Ligt aan de hoeveelheid droge stof in je hooi. Mijn paarden krijgen per dag minimaal 12 kg hooi per dag en dat hebben ze ook op. Dus zo raar is het niet dat je 50 kg verbruikt.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:15

12kg hooi per dag per paard of hoe zie ik dat?
Droog stof hoe meet ik dat?

Vroeger gaf ik in de koude winters (niet afgelopen twee winters toen het amper vroor maar echt met temperaturen tot -10) twee kleine pakjes hooi. Waren wel dikke zware pakjes Dus grofweg ongeveer 40kg voor de twee Haflingers. En er was altijd nog over. Dus ik schrik er echt van dat op een warme droge dag er 50kg volledig doorheen is.

Nu zit ik jammer genoeg pas op grote pakken (zonder plastic) en is het niet zo makkelijk nu voor de hoeveelheden.

Gaan ze na een tijdje terug hun normalere hoeveelheid eten als ze doorhebben dat er genoeg is? Of gaan ze altijd zoveel blijven eten?

Edit: op een dag als deze kregen ze 1 klein pakje hooi. Ong 20kg voor hun samen. En soms was er nog wat over, soms was het zo goed als op (laatste sprietjes lagen er nog).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:50

Maar je spreekt toch nu over 4 paarden?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:07

Ja maar waarvan twee veulens, die eten zoveel niet. Ze wegen hoop en al 150kg, die gaan toch geen 10kg elk eten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:19

Meten is weten...ik weeg af en houd het gewicht in de gaten.Worden ze wat dikker...krijgen ze minder en anders om.
Het kan enorm per baal verschillen wat het gewicht is.
Door af te wegen weet ik exact wat ze binnen krijgen,je kunt je enorm vergissen in het gewicht als je het schat.

Op deze manier weet ik ook hoelang ik met een baal hooi doe en hoeveel ik in moet slaan :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:25

Love_Mirra schreef:
Ja maar waarvan twee veulens, die eten zoveel niet. Ze wegen hoop en al 150kg, die gaan toch geen 10kg elk eten.

Ik vind het niet veel hoor. Mijn kleine c pony eet 11 kg, en dat is bij lange na niet onbeperkt.
Geen idee hoeveel veulens eten, maar die zullen er toch ook van moeten groeien.
Ik vind 20 kg op 24 uur echt veelste weinig.. Of ze moeten nog vol in het gras staan.

Uiteindelijk als ze gewend zijn dat er altijd eten is zullen ze wel iets minderen met eten, maar dan zul je nu een tijdje echt veel moeten geven. En 20 kg redden ze het sowieso nooit mee onbeperkt.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:56

Nu staan ze inderdaad ook nog op de weide. Vol gras staat er niet meer op, maar er zijn nergens kale plekken te zien en sommige stukken (die ze minder graag lusten maar uiteindelijk wel opeten) staan nog hoog.

Ik ga denk ik inderdaad proberen om nu onbeperkt te voeren. Maar als ze me teveel hooi opeten deze maand, gaan ze toch echt terug met een limiet. Ze zijn echt niet te mager, ook niet in de winter.

Waar komt die 1,5kg hooi per 100kg lichaamsgewicht dan vandaan? Dan zouden de haflingers elk maar 7,5kg mogen hebben..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 00:09

Ik heb wat geprobeerd te maken :) hopelijk blijft het een beetje heel! Is een uitprobeersel, doen ze het hier goed op maar trekken ze het net stuk, komt er een betere.Afbeelding

Edit: net lijkt slap maar staat net zo strak als een tennis racket :))

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:00

Amiigo schreef:
Ik heb wat geprobeerd te maken :) hopelijk blijft het een beetje heel! Is een uitprobeersel, doen ze het hier goed op maar trekken ze het net stuk, komt er een betere.[ [url=m/0mnlG0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: net lijkt slap maar staat net zo strak als een tennis racket :))

Juist doordat het zo strak staat. Denk ik dat het zo stuk is.
Mijn ervaring is dat het soms beter iets losser kan zitten

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:35

Love_Mirra schreef:
. Waar komt die 1,5kg hooi per 100kg lichaamsgewicht dan vandaan? Dan zouden de haflingers elk maar 7,5kg mogen hebben..

Dat is de hoeveelheid droge stof sowieso, dus als jij van die grote pakken voordroog hebt, bestaat het maar voor 60 of 70 procent uit droge stof. Daarnaast hoor je steeds meer dat 2 kg/ 100 kg paard toch beter is. Dus dan zit je al rond 14-16 kg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:04

De hoeveelheid ruwvoer hangt af van het type ruwvoer dat je geeft (dus de hoeveelheid droge stof) en hoe gevoelig je paard is voor dik worden. Officieel hoort ook de hoeveelheid krachtvoer die je geeft erbij, maar snoeien in het ruwvoer onder de advieswaarde om maar krachtvoer te kunnen geven is niet best voor het welzijn van je paard en reken ik dus nog even niet mee.

Je rekent in principe met de hoeveelheid droge stof (ds) aan ruwvoer. Voor hooi betekent dit dat je het berekende gewicht x1.2 moet doen om het aantal te voeren kg's te krijgen (83% droge stof). Voor voordroog is het gemiddeld gesproken x1.5 om het aantal te voeren kg's te krijgen (65% droge stof).

Daarnaast reken je met het ideale lichaamsgewicht (=ilw) van het dier. Dus een paard van 600kg dat eigenlijk 500kg zou moeten wegen, moet je met 500kg rekenen. Andersom, een paard van 600kg dat eigenlijk 700kg zou moeten wegen, moet je met 700kg rekenen.

Het absolute minimum dat een paard moet krijgen is 1% ilw aan (ds) ruwvoer. Voor een haflinger van 500kg (ideaalgewicht) betekent dit 5kg ds ruwvoer, 6kg hooi of 7.5kg voordroog. Dit is eigenlijk alleen van toepassing als hij geen krachtvoer krijgt en op meer ruwvoer te dik wordt of niet afvalt als hij al te dik is.
Het adviesminimum is 1.5% ilw aan ruwvoer. Dit is voor paarden die ook nog krachtvoer krijgen het minimum. Ook is het voor de meeste paarden beter om een deel haverstro te krijgen of graszaadhooi dan onder deze grens te komen qua hoeveelheid ruwvoer. Niet alle paarden verdragen echter graszaadhooi en in mindere mate haverstro, wees daar bedacht op.
Voor dezelfde haflinger van 500kg betekent dit 7.5kg ds ruwvoer, 9kg hooi of ruim 11kg voordroog.

Een hoop paarden hebben echter meer nodig dan die 1.5% iwl. Vanaf 2% iwl ga ik zelf wat krachtvoer bijvoeren. Om dan nog steeds die haflinger te pakken is misschien niet helemaal reëel, hoewel er wel haflingers zijn die snel te mager worden. Een ander paard van 500kg voldoet uiteraard ook. Dus dan praat je over 10kg ds ruwvoer, 12kg hooi of 15kg voordroog.

Heeft het paard nog niet genoeg aan deze hoeveelheid, dan is het nuttig om het op te voeren tot 3% of onbeperkt, maar dan wordt het ook echt tijd om na te denken over krachtvoer. Niet alle paarden redden het (constant) op enkel ruwvoer, zelfs niet als de kwaliteit van de ruwvoer zeer hoog is.

Meer uitleg over de hoeveelheid ruwvoer:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... wvoer.html

Daarnaast wil ik nog een aantekening plaatsen over de tijd dat paarden zonder ruwvoer staan. Bij gewone paarden wordt het advies gegeven niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer te staan en maximaal niet langer dan 6 uur. Een paard met maagzweren of een luchtzuiger is het advies om eigenlijk nooit zonder ruwvoer te staan en maximaal niet langer dan 3 uur. Dit omdat de kans op maagwandirritatie en maagzweren sterk vergroot wordt na 6 uur zonder te staan. Voor mensen waar het paard echt bij dichtgroeit en niet lang genoeg over zijn al geslowfeederde portie ruwvoer doet, is het dus een (theoretische?) mogelijkheid om 3-4x per dag te voeren. Op deze manier wordt er onder die 6 uur zonder gebleven zonder dat het paard zich helemaal vol kan kauwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:22

@Amiigo: hoe maak je dit hout/net 'vast' in de bak ??

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:38

Ik maak nog een frame voor op de bodem waar ik nog stenen op leg en vast maak aan de bodem. Wij hebben zo'n plastic bak.