Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:06

bigone schreef:
Cremellogek, je kunt niet zomaar van een produkt op het oog zeggen dat het stoft of niet, die kleine stukjes/poeder die je ziet is ook gewoon hippogold en geen stof, juist in jouw stukjes stro zullen schimmelsporen zitten wat de grootste boosdoener is voor gevoelige paarden. Ik heb nu al voor de tweede keer een supergevoelig paard en vind het notdone dat je zomaar een in mijn ogen geschikt produkt voor deze paarden classificeerd als stoffig want dat is het dus echt niet, net zomin als aubiose wat ik ook jaren gebruikt heb.
Als je aubiose en hippo gold uitstrooit dan zie je bij de aubiose zelfs nog langer resten zweven, bij hippo is dat binnen een paar tellen weg.

Nou nou, not done is wel erg overdreven, wat een overdreven reactie. Als ik kijk naar de definitie in het woordenboek van stof, van vind ik; heel kleine droge deeltjes die overal neerdalen. In hippogold zitten kleine droge deeltjes die neerdalen. Je kan het poeder noemen, maar het is volgens het nederlandse woordenboek gewoon stof.
Jij begint nu over schimmel in stro, dat is een heel ander verhaal en heeft niets hiermee te maken. Dan is een paard dus allergisch voor schimmel en niet voor stof. Het is normaal de huisstofmijt waar je allergisch voor bent als je allergisch voor stof bent. In de bodembedekker die ik nu gebruik zit absoluut geen schimmel. Ik heb overigens bij strokorrels gemerkt dat die wel degelijk gaan schimmelen als je langer zakken hebt liggen..

Ik wil gewoon geen bodembedekker met kleine droge deeltjes (=stof). Ook al zijn mijn paarden verder helemaal gezond, toch wil ik dat niet.

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:35

@cremellogek : ik denk dat dat utopie is en niet haalbaar. Ik ken iig geen bodembedekker die niet stoft met kleine deeltjes en ik heb echt alles al wel eens gehad.
Veel paarden zijn idd gevoeliger voor het kleine stof(zeker als het schimmelsporen betreft) en minder voor het 'grotere' stof, wat wij met het blote oog kunnen waarnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:33

Jaren geleden was er een onderzoek naar stof in bodembedekkers in de BIT. Juist het fijne stof wat je niet ziet is het gevaarlijkst. Als de zon naar binnen schijnt, zie je vaak een kolom stof, dat is ook stof wat in de stal hangt en uit bv stro komt, maar kan ook zeker uit de droge poeder die strokorrels maken, of vlas of zaagsel komen. Kortom dit bevat altijd stof.....het grovere zakt naar de grond, het hele fijne blijft zweven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:40

En met een hogere luchtvochtigheid heb je daar ook minder last van als met droog weer.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:14

Rubbere matten kan je het stoffer vrij houden! 24/7 buiten is de andere optie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:40

Alsof het buiten momenteel niet stoffig is :D
Volgens mij houd je met dit weer niets stofvrij.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:23

Hoi allemaal,

Ik heb eigenlijk jullie advies nodig. Ik heb een paard met lichte bronchitis en losse hoefwanden. Voor de bronchitis staat ze op vlas, maar nu ze losse hoefwanden heeft, werkt dat niet in haar voordeel. Nu hoorde ik van mijn hoefsmid over strokorrels.

Ik las net al wat over stof, maar als ik het goed begrepen heb kan een paard met lichte bronchitis wel strokorrels staan. Klopt dat?

En heeft er iemand een paard met losse hoefwanden? Hielp het overzetten van vlas naar wat anders ook echt in het sneller herstellen hiervan? (het vlas prikt steeds tussen die losse hoefwanden)

Laatste vraag... hoe zijn de kosten ongeveer tegenover vals en stro? Mijn paard is de enige bij ons op stal die op vlas staat en wordt dan dus de enige die op strokorrels staat. Bij de start gaan er 5 zakken vlas in mijn stal. Gaan er dan als start ook 5 zakken strokorrels in? Ik heb een heel schoon paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:58

Je moet het uitproberen. Mijn paard gaat nl wel hoesten als hij op strokorrels staat, ik heb het 2 keer geprobeerd en niet meteen, maar na een ongeveer een maand gaat hij weer ontzettend aan de blaf, weer op vlas maar natuurlijk ook weer de hoestsiroop omdat hij van het dikke slijm af moet en de hoest is weer over.

Ik heb dus op de plasplek korrels, maar wel er overheen een laag vlas. Juist omdat als hij plast het meteen onder de vlas verdwijnt en niet zoals met de korrels op de laag plast en het te lang duurt eer het is ingetrokken, de urinewalm, de ammoniak blijft dan even hangen en daar gaat hij volgens mij van hoesten, of het ook komt omdat de korrellaag een fijne nevel van stof geeft, weet ik niet. Alles steeds natmaken wil ik niet, want dan is het effect van de korrels te snel weg. Ook vind ik het een plakzooi worden als de korrels te lang liggen.

Het is 2 dingen bij elkaar....dus vlas met korrels is ook niet subliem. Ik zie liever korrels met een laag stro, dat vind ik ideaal, maar met een paard dat snel slijmvorming krijgt ivm chronische bronchitis is stro weer niet bevorderlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:05

Als het erg droog/warm is willen de korrels idd wel wat meer stoffen als in de winter.
Toekie heeft goede ervaringen met korrels en losse hoefwand (WLD).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 10:16

Ik moest vandaag helaas konstateren dat ook de Strovanzakken door de muizen aangevreten worden ;(
Van de 10 zakken waren er 5 aangevreten (en dus lek) en dat was een aardige bende geworden (wat ik op moest ruimen omdat er hooi moest komen te liggen).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:22

Sinds 3 weken zijn wij ook overgestapt op strokorrels van All Round. Ze zijn geleverd in mega-grote BigBags en we hebben 1 BigBag verdeelt over 5 paardenstallen. Dit kwam uit op ongeveer 5 volle kruiwagens per stal. Ik haal elke dag de mest eruit en verder zien alle stallen er nog steeds mooi schoon en droog uit, ook onder de toplaag. De paarden eten er niet van en idd, het volume is aardig toegenomen, dus ik denk dat er volgende keer wel minder kruiwagens in kunnen :+
Voor ons is dit een proef, omdat we normaal met zaagsel werken.

De zaagselstallen werden elke week uitgemest en dit zaagsel ging dan naar de ligboxenstal van onze koeien. Ideale bodembedekking voor de ligboxen! Nu kwam onze leverancier met de strokorrels voor de ligboxenstal, maar we zien de koeien nog niet op de "brokken" liggen. De paarden mogen het dus nu eerst uitproberen en dat gaan de "strokorrels" die helemaal plat zijn richting de koeien. Zelf denk ik niet dat het gaat werken bij de koeien, omdat zij natuurlijk weinig tot niet in de boxen staan en lopen. De paarden zijn veel meer in beweging en trappen daardoor alles veel eerder plat.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:07

suffie schreef:
Sinds 3 weken zijn wij ook overgestapt op strokorrels van All Round. Ze zijn geleverd in mega-grote BigBags en we hebben 1 BigBag verdeelt over 5 paardenstallen. Dit kwam uit op ongeveer 5 volle kruiwagens per stal. Ik haal elke dag de mest eruit en verder zien alle stallen er nog steeds mooi schoon en droog uit, ook onder de toplaag. De paarden eten er niet van en idd, het volume is aardig toegenomen, dus ik denk dat er volgende keer wel minder kruiwagens in kunnen :+
Voor ons is dit een proef, omdat we normaal met zaagsel werken.

De zaagselstallen werden elke week uitgemest en dit zaagsel ging dan naar de ligboxenstal van onze koeien. Ideale bodembedekking voor de ligboxen! Nu kwam onze leverancier met de strokorrels voor de ligboxenstal, maar we zien de koeien nog niet op de "brokken" liggen. De paarden mogen het dus nu eerst uitproberen en dat gaan de "strokorrels" die helemaal plat zijn richting de koeien. Zelf denk ik niet dat het gaat werken bij de koeien, omdat zij natuurlijk weinig tot niet in de boxen staan en lopen. De paarden zijn veel meer in beweging en trappen daardoor alles veel eerder plat.

Ik maak de korrels nat. Ik gooi een zak in de krui en doe er 1 gieter (+/- 10 liter) water over. Even laten staan de de korrels vallen eerder uit elkaar. Je heb meer volume en je vind veel minder hele korrels na een paar weken terug. De stallen blijven droger en we moeten veel minder snel een zak erbij gooien. De droge korrels zo in de stal werkt veel minder dan dat je het even nat maakt. Ik denk dat het voor de koeien ook te gebruiken is. Probeer het eens.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:08

Wat is het hier stil +:)+ Iedereen nog tevreden met de korrelstallen?
Hier blijven de bodems goed. Werkwijze nog steeds hetzelfde: eens in de 1 1/2 tot 2 wk een zak natgemaakte chopped korrels bijstrooien, elke dag de natte plek en de hopen verwijderen. Paarden staan 's nachts binnen. 's Ochtends is het uitmesten snel gedaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:42

Mijn paarden zijn nu dag en nacht buiten dus weinig vlas- of strokorrelverhalen wat mij betreft!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:08

Ik gebruik idd de laatste maand ook geen bedding meer. Stallen zijn kaal (op de rubber matten na) en zolang het zand droog is slapen ze buiten.

Melly1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:35

Stro korrels ik heb hier nog nooit van gehoord?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:22

Nou dan heb je 154 bladzijden om door te lezen :+

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:54

Ik heb voor Laddie en Doltsje elk een Hitmatras aangeschaft,met name Laddie ging zijn stal meer en meer omploegen.Nu gebruik ik de Hippogold er netjes omheen en ik moet zeggen,de stallen blijven keurig ,1keer per week doe ik er een halve tot hele baal per stal bij,er wordt door Laddie niet meer geploegd,de stal ruikt altijd Fris,daarvoor ook hoor,maar laddie ging zo ploegen dat hij op de kale vloer sliep.nu wordt hij lekker wakker op zijn mat.en hij plast op de HippoGold.Ook Doltsje wordt s'morgens uitgerust wakker en ook zij ligt lekker op haar mat dus.Ik zou niet anders meer willen,dan de HippoGold,onze merrie is ook heel gevoelig voor stof,maar absoluut geen enkel probleem met de keuze van dit strooisel. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:28

@LADDIE: wat was jij nu kwijt voor een HIT-matras ??
Aan de ene kant zou ik er nog wel eentje bij willen, maar aan de andere kant is het best wel weer een investering en de gewone rubber matten zijn nog zo goed :)

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:04

Wij hebben voor 2 matrassen 1050 euro betaald,dat is inclusief bezorgen.Ze zien er wel erg degelijk uit hoor en zelf lig je er ook lekker op,even uitgeprobeerd..... :Z :Z :Z

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:06

Dat is niet veel duurder als wat mijn eerste matras kostte, dus dat is wel netjes :D

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:36

Onze staleigenaar gaat navraag voor me doen en dan gaat mijn stal over van vlas op strokorrel. Hoop dat het positief uit gaat pakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:15

Zo een hitmatras klinkt heel erg goed. Maar als een paard standaard in het midden van zijn stal plast, dan plast hij altijd op het hitmatras. En op het plaatje is de matras ongestrooid en om de matras heen met vlas of zaagsel...

In mijn stal zal dit dus niet werken, want dan is het matras altijd erg nat en dat wil ik nu juist niet, dat mijn paard op een nat matras gaat liggen. Dan denk ik dat die matras snel doordrenkt van urine zal zijn en 100 kg matras til je niet snel even uit je stal om die goed schoon te spuiten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:11

@russel : de matras is van waterdicht rubber, dus wordt van binnen niet nat. Al weegt ie wel als dieplood dus wegtillen doe je sowieso niet :D
Als je de matras iets hellend kunt leggen dan loopt de urine er af naar de bedding toe. Bij mij blijft er iig nooit vocht op staan, al heb je daar met merries sowieso minder last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:23

Als de urineafvoer goed is, vind ik het wel een idee voor mijn stal. Heb je ze in gewenste maten? Mijn shetten staan niet in een gangbare box, meer lang dan breed, ik denk 2.70 x 3.50, heb je daar matten voor die ook alleen het midden doet?