het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:34

Dat klinkt goed zeg van Amy. Wat ontzettend fijn.

Jade, heb je ook nog echt kunnen slapen?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:36

Malenka schreef:
Dat klinkt goed zeg van Amy. Wat ontzettend fijn.

Jade, heb je ook nog echt kunnen slapen?

Ja twee kleine kinderen, dan slaap je als je kan slapen :+ zelfs niet gedroomd dat ze sochtends dood in haar box zou liggen, viel me weer alles mee :+

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:49

Jade schreef:
Ben gisteren na een uur nog een x gaan kijken en toen was het nog dikker, en ook nog een dik oog erbij. Tong was ook wat opgezwollen, had echt medelijden met t beest, lippen waren zo dik dat ze helemaal hard aanvoelden, alsof je de zool van een gymp beet had. Dacht ik ga maar gewoon naar bed, en dan zien we t wel, was al gewaarschuwd dat het even duurde voor het werkte. Afijn, sochtends vroeg in badjas peerd bekijken en gelukkig al stuk dunner, na t werk nu helemaal normaal. Dank voor t vragen!

Hier metrisan en vetramil gehad, de mesitran was plakkeriger en korreliger, vond de vetramil fijner.

Ah fijn dat het weer normaal is

kojack

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:53

Hoe doen jullie het momenteel met dekens? Dit is weer zo'n irritante tijd van het jaar... overdag 18 graden en dan s'nachts 10 graden of nog kouder.

Ik had ze vandaag overdag een ongevoerde regendeken op en doe ze vannacht een andere dunne regendeken op. Ik vind het bij de laatste voer beurt toch te fris in stal om ze niks op te doen (wij hebben buitenstallen)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:58

Hier vanmorgen een ongevoerde regendeken opgegooid. Die hebben ze nu nog op. Mijn paard is niet zo blij met een deken. Ik vind het lastig, ik gun haar een dekenloos bestaan, maar dat wordt lastig met het werk en s avonds warm en nat terugkomen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:01

Ik heb ze wel zonder deken staan. Merk dat ze het echt nog niet koud hebben, ook niet in de regen. Ik heb ze wel net op stal gezet om vannacht droog te kunnen slapen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:05

nu nog zonder, lijken het ook iet koud te hebben

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:11

Ik heb nog geen dekens op en een van de twee is al half geschoren.
Vind het nog te warm voor dekens en ze kunnen ‘s nachts op stal opdrogen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:16

Hier staan ze met schuilstal, maar de oliebol is gevoelig op regen. Gaat hoesten en zijn knieën slaan op slot. Oorzaak is bekend, niks aan te doen dus hij heeft een regendeken en dat gaat goed.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:17

Gelukkig is ie weer ok Jade!

Hera heeft een regendeken op en kaat niks. Hera had t koud en is nog bezig met het zand er uit werken dus die wil ik nu niet verkrampt hebben staan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:26

Hier hebben ze nog geen deken op. Die krijgen ze echt pas op als ze alleen maar schuilen en daardoor slechter eten, als ze lang staan te trillen of erg afvallen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:32

Hier staan ze heel graag in de schuilstal met dit weer (en hebben ze ook eten), dus qua regen en wind hou ik geen rekening. Zie voor komende week dat de nachten naar/net onder 10 graden gaan, dan ga ik snachts een deken op doen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 21:35

Ik doe meestal vanaf 15 graden en lager een regendeken op. Vandaag nat laten regenen maar ee stond geen te bibberen maar toch met fleecedeken op stal gezet. Voor oudje neem ik geen risico die reageert best snel op frisse nachten. Hij krijgt nu behoorlijk wat meer gevoerd en dat werkt ook goed. Zijn darmen moeten aan de gang blijven anders bij koude koliek. Hooi eet hij minder fanatiek dus nu 3x per dag slobber en ook emmer voor we gaan slapen.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:46

Hier hou ik die 15 graden ook aan. ik heb ze overdag met regen en woei (het waait hier altijd) en wat betere temperaturen onder een 0 grams freedom of een dun showen. s' nachts als het koeler is heb ik zo'n bucas zelf regulerende deken en mijn schimmel heeft een regendeken met een voering, wel gewoon 0 gram). En als het dan wat koeler is dan hebben ze alle twee Lucas.

Je kan nooit genoeg dekens hebben :=

Ik heb overigens vorige maand een hoop dekens verkocht. Ik had op een gegeven moment een reserve deken voor de reserve deken van de reserve deken :o . En de bonte van mijn dochter en ons jonge hebben natuurlijk een hele andere dekenmaat dan die ik heb liggen :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:22

Hier nog geen dekens, ze hebben het niet koud. Genoeg spekkies nog om te verbranden :D

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 23:04

Hier krijgen ze met regen wel een ongeveoerde regendeken op. Peetje staat nu in de nacht ook met dekentje op omdat meneertje het snel koud heeft.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 00:29

Hier ook geen dekens. Maar ze hebben het ook niet nodig. Mijn rijpaard zit ook niet zó dik in de haren dat ze uren nat blijft na het rijden en dus is scheren niet noodzakelijk. Ze staan snachts wel altijd op stal onder de overkapping dus als ze helemaal nat zijn van de regen en de wind staat verkeerd doe ik ze wel altijd even een zweetdeken op zodat de ergste nattigheid eraf is en ze geen kou pakken in de wind. En rijpaard als ze bezweet na het werk gelijk de stal in moet dan doe ik dr ook even een zweetdekentje op.
Ik wil eigenlijk zon aansluitend pak voor mn schimmel. Enerzijds vind ik t ook wel weer "zielig" zon strak pak, maar anderzijds wel handig om dr echt wit te houden als dat nodig is voor wedstrijd oid. Ik was haar meestal de dag van tevoren (anders weet ik niet hoe ik dr op tijd droog moet hebben voor de wedstrijd) en de ochtend erna kan ik altijd nog vlekken gaan wegwerken. Zeer frusterend :D Hoe schoon ik dr stal ook hou (compleet leeggehaald én een dik pak stro erin) en met een zweetdeken/0 grams deken, ze heeft altijd wel een of meerdere donkere plekken op dr lijf. Ook als ik haar buiten laat krijgt ze het voor elkaar om óf groen te worden óf precies in een drol te rollen :')

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 06:15

Hier geen dekens.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 07:00

Ook hier geen dekens, vind ik het ook echt nog veel te warm voor. Rond de 10 graden is de ideale temperatuur voor paarden toch?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 07:12

idd, hier dus ook geen dekens

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 08:48

Zo hond afgezet bij kliniek. Gaan twee tandjes verwijderen en 2 bultjes... om 14 uur weer ophalen. Het is toch niks beestjes bij de dierenarts.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:07

Ik heb al weeeeeeeeken dekens op, eerst in de nachten enkel regendeken (geschoren pony) nu de nachten 100 gram liner er onder.. overdag met veel regen ook een regendeken op. Wij wisselen dus sowieso ochtend en avond.
Vaak hele jaar door want temperaturen wisselen gewoon te veel om continue een zelfde deken op te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:18

Ik heb zowat het jaarrond dekens; als het geen vliegendekens zijn dan wel regendekens of de 200 grams. Ik vind het wel lastig om met regen en 20+ graden een deken op te doen, maar 's nachts onder de 15 en buiten krijgt Boon wel een deken op, op stal nog niet maar die gaat wel om als het rond de 10 komt. En 's winters rond 0 de 200 grams.
Verder krijgt Boon als ze nog niet gerold heeft en de paddock is nog nattig een schoonhouddekentje op; dat is eigenlijk de buitenkant van een regendeken maar dan zonder binnenkant. Het oog wil ook wat en in haar geval een enigszins wit paard :)

@joyce: sterkte met de hond!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:39

Hier ook nog dekenloos.
Moet ze eigenlijk ook nog laten wassen.

Gisteren was niet perse koud maar die constante regen hebben ze wel moeite mee, met name de merrie met PPID.
Normaal zijn dat dan de dagen dat ik iig een regendeken op gooi.
Nu was ik te laat dus maar extra hooi gevoerd.

Ben nu huis aan t poetsen en straks alles op orde maken voor de paarden. Ga een weekendje weg met vriendinnen :)

Gelukkig iets minder regen voorspeld de komende dagen, dan vindt mn man het iets minder erg om alle beesten te verzorgen :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:42

Ik geloof dat ik in een iets ander stuk van NL woon maar begin van de week was het hier overdag gewoon 25 graden nog. ‘s Nachts was het 18 graden. In huis koelt het niet af, zelfs niet met de ramen open ‘s nachts.
Mijn grote die normaal allergisch is voor regen zonder regendeken vond het gisteren allemaal wel best toen ik hem laat binnen haalde. Normaal is hij dan al aan het roepen maar nu stond hij relaxed.