Lynn_Nikita schreef:Superpony, Vind je 100/200 te dik voor een geschoren paard met die koude nachten nu? Of voor ongeschoren?
Ik heb nu nog niet geschoren, shet scheer ik in het voorjaar aangezien die amper door de haren komt de e pony niet en de pre wel. Deze is anders een teddybeer die ik na het rijden nooit droog krijg
Ligt er een beetje aan. Als ik zou scheren, moet ik vacht overnemen en zou ik of een hele goede deken nemen die heel goed ademt en ruim zit in temperatuur.
Op vacht een 0gr gooien, zou ik niet snel doen, omdat ik echt zie dat ze hun vacht gebruiken en dat kan dan niet meer.
Toen ze winter 2016 op stal moesten een paar weken, was het erg warm op stal en het was pension, dus konden dekens niet gewisseld. Bij mn ruin en merrie was ik begonnen toen ze nog glad waren en was het een beetje behelpen, omdat andere mensen de hele schuur meteen dicht deden en er veel vocht was. Heb je een mooie, ventilerende stal, is een deken minder een probleem in mijn ogen, dan in zo een benauwde situatie.
Mijn quarter merrie van 25 heeft een dikke vacht en zweet behoorlijk op rit, maar die zetten we zo weer terug. Laatste stuk stappen we en ze is altijd goed op adem. Zij staat nu 2e jaar zonder deken en ze rent ook zelf veel in de rondte.
Haar zoon was nog erg strak en zweet op zelfde ritjes nooit. Hij maakt nu vacht aan, dus daar ben ik blij mee. Is zijn 1e jaar zonder deken. Vorig jaar was hij nog niet 24/7 buiten gewend en viel teveel af.
Als ik 24 uur dezelfde deken op zou willen, zou ik OF scheren OF voor een hele goede deken zoals die turnout dekens die van lage tot hoge temperatuur kunnen en goed ademen. Ook vanwege de grote verschillen van overdag en 's nachts en het rondrennen wat ze ook zelf doen.
Ik vind de temperatuurs verschillen echt vreselijk en eigenlijk ben ik daarom ook wel blij me het zo zonder dekens.
Vroeger deden we in najaar katoenen dekens op. Daarna als het koud was, kwamen de winterdekens ( canvas met voering ) En als het echt koud was en je trainde veel met je pony's kwamen er met de vorst gewone oude dekens onder. Daarna bouwde je weer af naar de zomer.
Zoals het de laatste jaren is, is het echt heel lastig. Toen mn andere ruin en deze merrie nog onder dekens stonden, scheerde ik ook wel de helft voor tijdens het rijden. Maar zette ze wel met natte harden onder dekens. Als ze maar op adem waren.
De shet komt ook moeilijk door haren heen naar de zomer. Nu geprikt op evt ppid, maar verder geen symptomen echt. Hij heeft echt ene hekel aan scheren en het gekke is dat hij geen moment heeft staan zweten met de eerste hitte toen hij nog vacht had.
Van mn quarter ruin ben ik bang voor rainrot, maar veearts was er en hij maakte al wat vacht toen en vond hem er ook prima uitzien. Die zei ook, hij gaat anders wel op stal staan. Hij en zn moeder staan ook af en toe een kwartiertje/half uurtje even op stal en dan gaan ze weer.
Ik controleer ze overdag en mn man 's avonds. We voeren wel sinds September extra bij en onbeperkt hooi, want ik ben ook bang dat ze het koud krijgen of het niet aankunnen, maar het gaat goed.
Als de merrie wel ooit weer dekens nodig heeft, of 1 van de andere, maar zij is de oudste, dacht ik ook aan iets als de fedimax.
Mentjuh, wat spannend. Maar veeartsen kunnen het slecht plannen als ze bezig zijn, dus hij komt vast wel. Succes!