Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:23

Pfff zit hier op de dierenarts te wachten voor de keuring, hij zou er tussen 11 en 12 zijn :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:47

Lynn_Nikita schreef:
Superpony, Vind je 100/200 te dik voor een geschoren paard met die koude nachten nu? Of voor ongeschoren?
Ik heb nu nog niet geschoren, shet scheer ik in het voorjaar aangezien die amper door de haren komt de e pony niet en de pre wel. Deze is anders een teddybeer die ik na het rijden nooit droog krijg

Ligt er een beetje aan. Als ik zou scheren, moet ik vacht overnemen en zou ik of een hele goede deken nemen die heel goed ademt en ruim zit in temperatuur.

Op vacht een 0gr gooien, zou ik niet snel doen, omdat ik echt zie dat ze hun vacht gebruiken en dat kan dan niet meer.

Toen ze winter 2016 op stal moesten een paar weken, was het erg warm op stal en het was pension, dus konden dekens niet gewisseld. Bij mn ruin en merrie was ik begonnen toen ze nog glad waren en was het een beetje behelpen, omdat andere mensen de hele schuur meteen dicht deden en er veel vocht was. Heb je een mooie, ventilerende stal, is een deken minder een probleem in mijn ogen, dan in zo een benauwde situatie.

Mijn quarter merrie van 25 heeft een dikke vacht en zweet behoorlijk op rit, maar die zetten we zo weer terug. Laatste stuk stappen we en ze is altijd goed op adem. Zij staat nu 2e jaar zonder deken en ze rent ook zelf veel in de rondte.
Haar zoon was nog erg strak en zweet op zelfde ritjes nooit. Hij maakt nu vacht aan, dus daar ben ik blij mee. Is zijn 1e jaar zonder deken. Vorig jaar was hij nog niet 24/7 buiten gewend en viel teveel af.

Als ik 24 uur dezelfde deken op zou willen, zou ik OF scheren OF voor een hele goede deken zoals die turnout dekens die van lage tot hoge temperatuur kunnen en goed ademen. Ook vanwege de grote verschillen van overdag en 's nachts en het rondrennen wat ze ook zelf doen.

Ik vind de temperatuurs verschillen echt vreselijk en eigenlijk ben ik daarom ook wel blij me het zo zonder dekens.
Vroeger deden we in najaar katoenen dekens op. Daarna als het koud was, kwamen de winterdekens ( canvas met voering ) En als het echt koud was en je trainde veel met je pony's kwamen er met de vorst gewone oude dekens onder. Daarna bouwde je weer af naar de zomer.

Zoals het de laatste jaren is, is het echt heel lastig. Toen mn andere ruin en deze merrie nog onder dekens stonden, scheerde ik ook wel de helft voor tijdens het rijden. Maar zette ze wel met natte harden onder dekens. Als ze maar op adem waren.

De shet komt ook moeilijk door haren heen naar de zomer. Nu geprikt op evt ppid, maar verder geen symptomen echt. Hij heeft echt ene hekel aan scheren en het gekke is dat hij geen moment heeft staan zweten met de eerste hitte toen hij nog vacht had.

Van mn quarter ruin ben ik bang voor rainrot, maar veearts was er en hij maakte al wat vacht toen en vond hem er ook prima uitzien. Die zei ook, hij gaat anders wel op stal staan. Hij en zn moeder staan ook af en toe een kwartiertje/half uurtje even op stal en dan gaan ze weer.

Ik controleer ze overdag en mn man 's avonds. We voeren wel sinds September extra bij en onbeperkt hooi, want ik ben ook bang dat ze het koud krijgen of het niet aankunnen, maar het gaat goed.

Als de merrie wel ooit weer dekens nodig heeft, of 1 van de andere, maar zij is de oudste, dacht ik ook aan iets als de fedimax.

Mentjuh, wat spannend. Maar veeartsen kunnen het slecht plannen als ze bezig zijn, dus hij komt vast wel. Succes!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:03

Hij is goedgekeurd *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:42

gefeliciteerd!

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:42

Super, wat fijn Mentjuh! *\o/*

Kvulden, wat ontzettend leuk dat je nu op rosie kan rijden!

Minimelona, ook nog van harte gefeliciteerd met je nieuwe liefde! <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:48

Gefeliciteerd mentjuh

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:02

mentjuh schreef:
Hij is goedgekeurd *\o/*

*\o/*

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:11

mentjuh schreef:
Hij is goedgekeurd *\o/*

Super! Gefeliciteerd :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:15

Yeah *\o/*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:20

mentjuh schreef:
Hij is goedgekeurd *\o/*

Wat goed! Gefeliciteerd!! Veel foto's plaatsen :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:20

Fijn dat ie goedgekeurd is!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 19:18

Gefeliciteerd met de goedkeuring!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 19:46

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Net op de wei

Eerste ontmoeting

Niet de meest leuke foto’s maar die komen snel!
Kenny, welshje, 9 jaar en heel lief!!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:11

Oooh wat een knapperd zeg <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:19

Afbeelding

Ik heb de sokken moeten scheren. Ze bleek wat mok plekjes te hebben en ik voelde een ribbel in de kootholte die ik beter wilde bekijken. Gelukkig valt het mee en kan ik nu goed zalven. Helaas heeft ze wel een weerstandsprobleem want ze blijkt ook spoelwormen te hebben. Iets wat niet logisch is voor een ouder paard. Ze is gevoelig op de rug dus rijden kan ook even niet. Ene zadel lag niet goed en ik had een testZadel voor deze week maar die kunnen we dus niet verder testen dus straks ook zadelloos. Bah. Even een flink baalmomentje.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:33

En weer bijgelezen :)

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst Mentjuh ,leuke pony!

En Minimelona , jij ook gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Heel veel plezier met hem.

Welkom aan de nieuwe meelezers/posters.

Chasey, wat leuk toch die vijver in je tuin/weiland. Lijkt me helemaal leuk.

Hè wat balen Belleboef. Kun je het testzadel niet langer houden of op een later moment , als je weer wel kunt rijden , dan terugkrijgen/testen?

Hier wordt het nu al echt koud. -2 afgelopen nacht :brr: En ik merk dat mijn oude ruintje toch flink wat voer moet hebben wil ie een beetje op gewicht blijven.
Afgelopen x zag ik dat ze bij de dierenwinkel in Zweden waar ik altijd voer haal Marstall Wiesencobs verkopen en ik heb gelezen dat dat erg helpt met paarden op gewicht te krijgen en te houden.
Hebben jullie ervaring ermee?

Helaas is ons de huur opgezegd. We huren een oud huis met stal en ca 1,5 ha grond.
We hebben gelukkig 6 maanden opzegtermijn,maar de winter is altijd slecht met de verkoop van huizen hier :( We mogen een bod doen,maar ik vrees dat we niet op dezelfde golflengte zitten qua prijs.
We zijn bij een heel gaaf huis wezen kijken,maar dat ligt maar een paar meter van de weg . Nu heb je natuurlijk het lawaai van de weg ,maar erger nog dat ik het best link vind met de dieren. Ze zouden kunnen ontsnappen. Vandaag belde de makelaar of wij nog gedacht hadden om een bod te doen.
Er was nl nog helemaal niets binnen gekomen en dat terwijl de meeste (van dit soort)eigendommen wel binnen een dag verkocht zijn.
We zijn pas naar een huis wezen kijken en dat is met 600.000 nok (63.575eur) over vraagprijs weggegaan. En het was al niet goedkoop (vraagprijs ca 312.000 eur)
Excuses voor de klaagzang ,maar we worden hier een beetje moedeloos van :\

Manlief zegt nu best vaak dat we een 'gewoon' huis moeten kopen en dan de paarden op pension,maar ik wil dat niet. Nu kan ik bepalen wat ik doe en ik doe het voor mijn gevoel ook het beste voor ze. Ik neem aan dat jullie dat hetzelfde hebben ?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:37

Ik heb op een fijne stal gestaan maar nu ik ze aan huis heb gehad zou ik de stap terug wel vele malen moeilijker vinden.

Balen dag die huizen daar zo duur zijn.

Testzadel kost elke week geld en ik weet niet hoe lang haar rug duurt . Wordt morgen terug gebeld voor een afspraak. Dan zie je vaak dat er weer een week rust moet zijn, etc. Ga eerst met dressuur aan de hand aan de gang en als die rug weer rustig is dan blanco zadels passen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 00:05

Mentjuh, wat een leuke, knappe pony. Heel veel plezier ermee.

Belle_boef, wat een leuke pony ook. Toen mn merrie bij ons terig kwam en zwaar verwaarloosd was, heb ik de mok ingesmeerd met MTG van Shapley's. Vooral te koop bij western shops, maar werkte super. Het was ook echt een weerstand probleem en ze heeft het nooit meer gehad, maar het lijf moest al zo hard werken aan herstel.

Balen van je zadel, maar je kan hem vast binnenkort weer testen. Misschien komen ze je wel tegemoet, zou wel netjes zijn.

noordje, wij voeren de wiesencobs van Marstall, omdat die hier te verkrijgen zijn. Ik begin in September met extra bijvoeren van bietenpulp en wiesencobs, omdat ze toch al wat ouder zijn en zonder dekens 24/7 rond scharrelen. En een vitaminebrok en lijnzaad.

Balen zeg dat het huis verkocht wordt, maar misschien testen ze een beetje of jullie het zouden willen kopen?? Je kan altijd een bod doen, want je moet er toch uit, dus verliest niks als ze er niet op in gaan, toch?

Wij huren een plek en zoeken nog een huis met grond, maar ik zou echt nooit meer in pension willen. Ik kan me goed voorstellen dat mensen het wel fijn vinden en het beter bij ze past, maar bij ons totaal niet. Zie ook overal wel heel veel wisseling, dus mensen zijn ook niet altijd tevreden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 06:51

@mentjuh, toffe valk :D

@belle boef, balen van je zadel en de weerstandsproblemen :(:)

@noordje, lastig. Pension kan heel fijn zijn maar dan moet je het treffen. Het is mij tot nu toe 2x gelukt, mijn huidige stalling en de vorige (bij vorige weggegaan ivm verhuizen naar andere provincie).
Beide kleine stallingen bij mensen aan huis met grotendeels dezelfde visie en waar in overleg praktisch alles mogelijk is.
Nadeel is dat je altijd afhankelijk blijft van een ander. Stel ze worden ziek/willen verhuizen etc. Dan moet je weer op zoek.

Heb je al eens gevraagd wat ze willen voor het huis wat jullie nu huren. Wie weet valt het mee!
En aan een weg wonen hoeft niet perse een afknapper te zijn toch? Ik woon ook aan een 60km weg waar ze vaak 80 rijden. Ik heb alleen mn hekwerk er op aan gepast. (Gaashekwerk om uitbreken te voorkomen).

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:23

Gefeliciteerd met je nieuwe pony Mentjuh, gaaf kleurtje.

Lastig Noordje....

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:37

Noordje wat een moeilijke keuze zeg. Je kan altijd een laag bod doen wat je er voor zou willen betalen en kijken wat de reactie is. Snap wel dat je de paarden aan huis wil. Kun/wil je nog verhuizen naar een goedkopere regio? Dat hebben wij wel gedaan, maar Nederland is ook een stuk kleiner natuurlijk, dan is dat wel beter te overzien.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:12

Gefeliciteerd met de goedkeuring en je nieuwe pony Mentjuh. Gaaf ding!

Noordje, ik heb the best of both worlds zeg maar. Ik heb er eentje op pension en de rest "thuis". Ik denk dat je echt per paard moet kijken. Andor was best tevreden op de pensionstal maar is volgens mij nu wel gelukkiger thuis en die levensstijl past hem meer dan op pension staan. Terwijl mijn nieuwe paard echt als een betutteld sportpaard is gehouden en die moet nu zelfs wennen aan op de wei staan van 9u tot 16:30u. Die staat even lief in zijn stal hooi te eten. Mijn 20 jarig springpaard die ik vorig jaar heb laten inslapen stond liever op stal dan buiten. Die was er na een uurtje al wel weer klaar mee.

Als je "kneusjes" hebt, waarmee ik paarden met probleempjes of extra verzorging nodig hebben bedoel, dan is een pensionstal soms best frustrerend. Andor is een uitzondering op elke regel qua verzorging en voer en training en ik maakte me er echt gek mee. Terwijl Osvaldo (en Un Ami bijvoorbeeld) gezonde paarden zijn die wel met met de gewone gang van zaken kunnen meedraaien. Dan is op pension staan wel chill vind ik.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:44

Oei ik snap best dat dat vervelend is om te verhuizen en ze niet meer thuis te kunnen houden. Of het beter is ligt heel erg aan de pensioenstal, aan het paard en wat je ze thuis te bieden hebt, verschild enorm per situatie. Al is het wel Fijn om goed grip te hebben op de situatie. Als ze thuis staan zie je ze nu eenmaal meer en kun je ook beter bekijken wat ze nodig hebben.
Is een gewoon huis voor tijdelijk of vast?

Een paar foto’s van vanmorgen. Het gaat heel goed!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:45

Wij hebben de wei bij onze paarden opgebouwd tot ze niet meer zelf bij het hek stonden te wachten, en dat was best snel. Volgens mij moest ik er na 2 weken al achteraan om ze te gaan halen. Dat is een paar keer leuk maar had het al snel gezien :+

Voor kopen na huur zou ik idd gewoon een bod doen. Je kent de plussen en minnen van het huis, bedenk aan de hand daarvan wat je er voor over hebt met wat onderhandelruimte.

Wij gaan dinsdag Onderhandelen voor de boerderij, ben benieuwd.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:09

Wat is het een knapperd, Mentjuh!

Voor wat betreft pension: het is ook net hoe je paard is. Ik heb met Zanzi op meerdere pensionstallen gestaan en hij had daar vaak toch wel een reputatie. Braaf in de omgang hoor, maar slecht met andere paarden en ontzettend heftig in het werk.

Inmiddels staat hij bijna anderhalf jaar aan huis en ik weet zeker dat mijn stalgenootjes van toen hem niet terug kennen. Machogedrag is een heel stuk minder en in het werk heeft hij nog altijd praatjes, maar hij heeft nooit meer een rodeo weggegeven en dat deed hij op pension toch wel wekelijks. :') Voor hem is het gewoon beter om in een prikkelarme omgeving te staan, zonder merries en met de mogelijkheid om dag en nacht te bewegen als hij dat wil.

Fernando zou het denk ik prima doen op pension, die vindt iedereen leuk en alles goed.